Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, urmărește cu consecvență îndeplinirea obiectivelor propuse, legate de creșterea calității activității didactice din școlile din cadrul grupului țintă. În acest sens proiectul implementează o serie întreagă de activități și evenimenet corelate între ele care oferă participanților posibilitatea coroborării mai multor surse de informații și suporturi informaționale.

Seminariile de schimb de bune practici au în vedere menținerea unui dialog centrat exclusiv pe problemele practice cu care se confrunta cadrele didactice în activitatea lor. Soluțiile identificate de-a lungul discuțiilor se integrează firesc în ansamblul celorlalte activități și evenimente ale proiectului, fiind o bază de plecare pentru abordarea creativă și a altor teme de discuție.

 

Pentru luna martie, seminarul de schimb de bune practici, organizat pentru județul Dolj s-a desfășurat în intervalul 16-22 martie pe platforma online Blackboard a Universității Spiru Haret și a avut drept temă ÎNVĂȚĂMÂNTUL ROMÂNESC ÎN CONTEXTUL PANDEMIEI DE CORONAVIRUS. Tematica seminarului a permis participanților realizarea unui dialog interesant care a scos în evidență principalele tendințe pe care le cunoaște activitatea didactică în condițiile noii pandemii și modalitățile practice prin care cadrele didactice s-au adaptat acestor noi condiții.

Fenomenul medical, cu implicații economico-sociale dintre cele mai radicale denumit generic pandemia COVID 19 a bulversat într-un mod radical multiple aspecte ale activității umane la nivel mondial. Printre acestea, serviciile educaționale au fost afectate profund, având în vedere faptul că, majoritatea fluxurilor de informații și transfer de know-how în domeniul educațional erau facilitate în prezent de contactul direct inter-uman – dascăl =învățăcel, indiferent de nivelul sau contextul de predare. Asistam in prezent la o redefinire completă a modului in care trebuie transmisa informatia, sipe masura ce starile de urgenta si necesitate care impun inchiderea scolilor se prelugesc pe termen nedefinit se impune gasirea rapida a unor solutii care sa nu afecteze structural desfasurarea activitatilor didactice pe termen lung, atat din punct de vedere al organizarii de cursuri curente dar mai ales din punct de vedere administrativ al gestionarii formelor de evaluare pe termen lung sau a modalitatilor de absolvire a unor cicluri de învățământ.

Explozia tehnologică din ultimul sfert de secol din domeniul IT, telecomunicații, electronică, robotică etc faciliteaza enorm de mult in prezent transmiterea de informații specializate intre mai multe categorii de utilizatori ai acestora care au roluri predefinite in cadrul unui sistem comunicational. Astfel, in prezent sunt posibile ”clasele virtuale”, modalitățile de examinare online, și în general, emularea majorității formelor de comunicare directă. În cele ce urmează prezentăm o sinteză sugestivă a platformelor online diponibile în mediul educațional, a instrumentelor de comunicare sau gestionare a interacțiunii ”live” – educator – elev (sursa: https://epale.ec.europa.eu/ro/blog/covid-19-reviving-need-explore-online-teaching-and-learning-opportunities):

A.   Sisteme digitale de management al învățării:

v  Moodle(link is external) este un software gratuit de tip open source conceput pentru a ajuta profesorii să creeze cursuri online eficiente

v  Google Classroom(link is external) ajută elevii și profesorii să organizeze sarcini, să stimuleze colaborarea și să favorizeze o mai bună comunicare

v  Docebo(link is external) este un serviciu care oferă un sistem de management al învățării axat pe dezvoltarea profesională

v  Blackboard(link is external) oferă soluții, resurse și instrumente care să ajute la predarea online de calitate

v  Edmodo(link is external) este un instrument pentru educatori pentru a trimite mesaje, a împărtăși materiale de clasă și a face învățarea accesibilă pentru studenți, de oriunde

v  Skooler(link is external) este un sistem integrat exclusiv și complet cu Microsoft Office 365

v  Ekstep(link is external) oferă o colecție de resurse de învățare la alfabetizare și numerație și șansa de a crea altele noi

v  Cell-Ed(link is external) este destinat nevoilor cursanților adulți

v  LabXchange(link is external) este o comunitate online pentru învățare, partajare și colaborare

v  Quizlet(link is external) este o aplicație de studiu bazată pe telefonul mobil și web care permite predarea și învățarea prin intermediul instrumentelor și jocurilor

B.    Instrumente de comunicare:

v Zoom este un instrument care permite comunicare video, conferințe video și audio, chaturi și webinarii

v Skype este un instrument gratuit pentru a realiza materiale video și apeluri individuale și de grup

v Microsoft Teams este o platformă care combină chatul la locul de muncă, întâlnirile video și stocarea fișierelor

v Google Hangouts Meet permite chat-uri de tip text, vocale sau video, fie unu-la-unu, fie în grup

v Dingtalkeste un sitem de conferință audio și video

C.   MOOCs:

v Canvas oferă cursuri online gratuite care vizează dezvoltarea profesională a profesorilor

v Alison este un curs de tip self-paced conceput de experți în domeniu, cu o experiență de învățare interactivă și îmbogățită

v Coursera oferă acces la peste 2000 de cursuri și specializări dezvoltate de cele mai bune universități din lume

v EdX oferă 2000 de cursuri online de la 140 de instituții de top din întreaga lume, oferind șansa de a dobândi noi abilități

v Future Learn livrează cursuri online menite să studieze în continuare, dezvoltarea competențelor profesionale și conectarea cu experți

v Funzi oferă programe de educație și formare intermediul unui serviciu de învățare mobilă

v Empower sprijină colaborarea și împărtășirea de expertiză între universitățile și furnizorii europeni cu privire la cele mai recente evoluții în educația online, deschisă și flexibilă

Deși cele de mai sus nu reprezintă decât o sinteza a instrumentelor disponibile, se pune problema în ce masura se poate vorbi de o echitate digitala a accesului liber al fiecarui elev la aceste resurse. În condițiile actuale, nu numai în România, ci peste tot in lume nu se poate discuta despre un acces generalizat la internet, telefonie mobila sau echipamente de calcul, fiind inelgalitati uneori destul de mari intre populatii aflate nu neapărat la distanțe geografice mari.

În aceste condiții, cadrele didactice si elevii deopotriva se afla in fata unor provocari reale care nu au solutii facile sau rapide si care vor necesita eforturi substantiale pe termen lung.

Tema abordată este una de mare complexitate fiind o provocare reală și pentru alte evenimente viitoare care pot continua dezbaterile și dialogul inițiat cu această ocazie. Abordarea unor astfel de teme, ancorate în realitatea prezentului menține comunitatea didactică a proiectului conectată la ultimele tendințe și permite continuitatea unor demersuri practice. Implicarea și pe viitor a participanților în cadrul evenimentelor dinamizează și potențează motivația de a participa la toate activitățile relevante ale proiectului, adaptate noilori condiții a lucrului facilitat de mediul online.