Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, deține o serie de atuuri care definesc capacitatea proiectului de a implementa o serie de activități gândite coerent și structurat. În cadrul acestora se remarcă sesiunile de mentorat didactic și coaching cognitiv-comportamental, care dezbat într-un cadru propice transferului de cunoștințe tematici diversificate, axate pe nevoile curente ale cadrelor didactice participante. Accesul la aceste evenimente este permis atât persoanelor din cadrul grupului țintă, cât și altor cadre didactice din regiunile de implementare fiind posibilă astfel o expunere sporită a activităților proiectului. Frecvența lunară a sesiunilor oferă continuitate, fiecare nouă temă completând în mod fericit transferul de cunoștințe de până acum. Experții responsabili pentru desfășurarea sesiunilor au în vedere impulsionarea participanților în vederea participării la un dialog constructiv, capabil să ofere un feedback corespunzător din partea acestora cu privire la utilitatea temelor abordate și conturarea unor noi teme pentru întâlnirile viitoare.
În luna august, sesiunea de mentorat didactic și coaching cognitiv-comportamental desfășurată în data de 26 august 2019, la sediul Inspectoratului Județean Dolj, a abordat tema cu titlul – ROLUL LUCRULUI ÎN ECHIPĂ ASUPRA DEZVOLTĂRII ABILITĂȚILOR ȘCOLARE.
Munca în echipă constituie o constantă în pregătirea elevilor, ea fiind fundamentală pentru asimilarea corespunzătoare a cunoștințelor.
Conceptul și noțiunea de echipă presupune un grad corespunzător de flexibilitate, adaptat contextului analizei – în cazul nostru mediul școlar. O echipă rerezintă ”un număr restrâns de persoane cu abilităţi complementare care urmăresc un scop, obiective de realizat şi o abordare comună, pentru care se consideră reciproc responsabile”( Katzenbach, J. R., & Smith, D. K. (1993). The wisdom of teams: Creating the high-performance organization. Boston: Harvard Business School).
Văzută drept capacitatea de a desfășura activități împreună pentru a se realiza o serie de obiective ale grupului, munca în echipă permite elevilor stimularea direcționării realizărilor individuale spre obiective, scopuri comune pentru grupul în care sunt integrați. Orice echipă va avea o serie de trăsături generale, precum:
• un număr mic de persoane;
• membrii echipei au abilități complementare – aceasta sugerează stabilirea dinainte a persoanelor care vor face parte din echipă;
• membrii echipei urmăresc un scop comun – ideea sau motivația de ansamblu care aduce laolaltă aceste persoane;
• membrii echipei urmăresc obiective comune de realizat, derivate din scop – sunt așteptate anumite rezultate în urma activităților depuse;
• membrii echipei abordează unitar sarcinile trasate, împărtășind o modalitate de lucru acceptată de toţi;
• membrii echipei se consideră reciproc responsabili – dezvoltă în timp o responsabilitate comună
Beneficiile lucrului în echipe în mediul școlar sunt mai mult decât evidente, acestea mergând de la creșterea capacității elevilor de a interacționa cu ceilalți, până la dezvoltarea unor noi abilități specifice lucrului în echipă. În cadrul procesului educațional există modalități de predare care presupun interacțiunea cadrului didactic cu grupul de elevi, precum și rezolvarea cerințelor în comun, ceea ce individual nu ar fi posibil.
În crearea unei echipe, specialiștii deosebesc o serie de etape pe care le parcurge echipa de-a lungul timpului:
- Etapa de formare a echipei (în cazul elevilor etapa inițiată de cadrul didactic și care presupune fie numirea efectivă a membrilor echipei, fie voluntariatul elevilor care doresc să facă parte dintr-o anumită echipă. În această etapă elevii ajung să se cunoască între ei suficient de bine pentru a putea lucra ulterior în mod corespunzător, încep să se definească rolurile în cadrul echipei)
- Etapa de antrenare a echipei (elevii sunt informați despre scopul general, obiectivele și sarcinile de lucru. În această etapă, elevii conștientizează rolul pe care îl poate avea fiecare. De asemenea în acest etapă se modelează convingerile și părerile proprii. Dacă în alte contexte, în această etapă se afirmă individualitatea membrilor, cu tendința unora de a face exces de zel și a altora de a nu se implica mai deloc, în contextul procesului educațional, aceste manifestări sunt mult diminuate, existând efortul cadrului didactic de a norma activitatea grupului de lucru, și de a trasa sarcini în funcție de înzestrarea fiecăruia)
- Etapa de normare a echipei (echipa a devenit deja stabilă, membrii săi înțelegând pe deplin rolurile atribuite, se stabilesc și de adoptă toate regulile necesare funcționării, se dezvoltă coeziunea, se dezvoltă sentimentul de apartenență la echipă.
- Etapa de funcționare (elevii realizează sarcinile trasate, derulând activitățile stabilite, se manifestă interdependența între membrii echipei, loialitatea și identitatea de grup, este recunoscut meritul liderului)
- Etapa de încheiere sau dizolvare (sarcinile trasate sunt finalizate, obiectivele echipei sunt atinse, în funcție de context, cadrul didactic poate menține componența echipei pentru proiecte viitoare sau dizolva echipa în vederea realocării membrilor săi în alte echipe)
În activitatea cu elevii, cadrele didactice trebuie să adopte o conduită corespunzătoare, echilibrată care să le permită utilizarea la maxim a potențialului fiecăruia de a se integra într-o echipă. În acest sens se recomandă:
- Selectarea în cadrul echipelor de lucru a elevilor cu abilități diferite
- Vizarea unei varietăți de cunoștințe de bază
- Vizarea unor elevi cu personalități variate
- Elevii trebuie ajutați să se cunoască reciproc
- Trebuie acordat suficient timp pentru fiecare etapă din dezvoltarea echipei dar în special pentru întărirea coeziunii grupului
- Identificarea liderilor naturali
- Explicarea cât mai clar cu putința a sarcinilor alocate și a obiectivelor echipei de lucru
- Identificarea și stabilirea resurselor necesare echipei
- Stabilirea unui program de lucru cât bine adaptat sarcinilor alocate
- Este necesară monitorizarea îndeaproape a modului de funcționarea a echipei de elevi (atât a modului de îndeplinire a sarcinilor, cât și a interacțiunilor dintre copii, a raporturilor care se stabilesc și a modalităților de socializare)
- Încurajarea adoptării rolurilor individuale
- Încurajarea realizării împreună a sarcinilor
- Elevii trebuie încurajați în permanență să fie autocritici și deschiși propunerilor
- Motivarea corespunzătoare cu ajutorul laudelor pentru fiecare elev în parte dar în special pentru toată echipa
- Asigurarea condițiilor pentru ca elevii să își poată organiza singuri munca atunci când nu există probleme majore
- Comunicarea clară și din timp a oricărei schimbări datorate unor factori imprevizibili externi
- Realizarea unei analize pertinente la finalul proiectului privind rezultatele finale și extragerea unor concluzii utile pe viitor
În concluzie, angrenarea copiilor în echipe de lucru reprezintă nu numai o cerință dar și o opțiune extrem de utilă pentru desfășurarea în bune condiții a activității didactice. Capacitatea de lucru în echipa a copiilor trebuie stimulată de timpuriu fiind foarte utilă pentru integrarea socială sau pe piața forței de muncă ulterior.
Abordarea în permanență a unor teme interesante și actuale conferă Proiectului POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională capacitatea reală de a stimula pregătirea multidimensională a cadrelor didactice participante, creșterea nivelului de calitate a muncii depuse și adaptarea mai bună a acestora la cerințele activității didactice din prezent. Activitățile proiectului împletite cu participarea la cursurile de formare profesională asigură un tablou complet de competențe și abilități care, odată puse în practică conduc cu certitudine către rezultate superioare în cadrul procesului de învățământ.