Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, se regăsește la final de drum, în ultima sa lună de implementare. Pe parcursul derulării sale, proiectul a gestionat activități și resurse care au făcut posibil un dialog continuu și un transfer de know-how important între experți și participanți.

Printre activitățile constante care s-au derulat lună de lună se remarcă și seminariile de schimb de bune practici care au constituit o formă de comunicare ideală pentru împărtășirea diverselor puncte de vedere pe marginea experiențelor practice comune.

Pentru luna iulie, tematica abordată în cadrul seminarului organizat în intervalul 13-17 iulie 2020 pe platforma online Blackboard a Universității Spiru Haret, a făcut referire la tema: MANAGEMENT STRATEGIC PENTRU CREȘTEREA CALITĂȚII OFERTEI EDUCAȚIONALE. EDUCAȚIA NE UNEȘTE.

 

Problematica calității în învățământ reprezintă una dintre temele importante de discuție din domeniul educațional, care a suscitat pe de o parte interesul celor implicați, pe de altă parte dezbateri uneori aprinse în susținerea unor puncte de vedere diferite.

Conceptul de management al calității totale, reprezintă un concept extrem de des abordat atât în literatura de specialitate cât și în practica a diverse instituții. Managementul calității totale a fost adoptată drept o paradigmă de management de către foarte multe organizații din toată lumea. Deși inițial a reprezentat o formă de organizare a managementului calității pentru întreprinderile producătoare de diverse bunuri, s-a adaptat ulterior și s-a răspândit și în cazul firmelor prestatoare de servicii, inclusiv servicii bancare, asigurări, iar apoi a fost adoptat și de către organizații non-profit, servicii medicale, guvernamentale și educaționale.

Modelele de management al calității totale implică, în general, o serie de principii precum munca în echipă, leadership-ul managementului de top, focus pe client, implicarea angajaților, instrumente de îmbunătățire continuă, instruire permanentă a angajaților, etc.

Managementul calității totale înseamnă gestionarea tuturor elementelor unei organizații, procese, practici, sisteme, metodologii și a tuturor celor care sunt implicați sau afectează în vreun fel calitatea produsului sau serviciului.

Scopul principal al TQM (total quality management) este de a crea în cadrul organizației un climat în care toate resursele sunt utilizate în mod creativ și eficient și care oferă personalului încredere în management.

Introducerea principiilor de bază ale TQM într-o instituție școlară depinde de existența unei culturi de calitate adecvate a întregului personal.

Restabilirea unui echilibru normal între managementul calității și cultura instituțională se face prin:

ü implementarea de noi moduri de gândire;

ü implementarea managementului strategic;

ü implementarea managementului calității.

Noile modele de gândire trebuie să fie concentrate pe inteligența dinamică și creativitate. Dezvoltarea de noi modele de gândire duce la acceptarea schimbărilor ca fenomene normale și naturale de adaptare permanentă la mediul social și economic. Inteligența permite obținerea altor soluții și, prin urmare, creativitatea duce la lucruri noi. Folosind astfel de modele de gândire, cunoștințele pot fi evaluate mai bine și astfel modelele de comportament permit evoluția valorilor într-un climat stimulativ și competitiv. Specialiștii din sistemul de învățământ au demonstrat că nu tehnologia, sau dotarea tehnică reprezintă cheia îmbunătățirii calității în primul rând, pentru o instituție de învățământ ci este vorba despre administrație – ca fiind elementul care ar trebui să schimbe calitatea serviciilor de învățământ în comparație cu cele similare altor instituții.

În esență, TQM este utilizat pentru a descrie două noțiuni ușor diferite, dar înrudite. Prima se referă la o filozofie a îmbunătățirii continue. A doua semnificație conexă folosește TQM pentru a descrie instrumentele și tehnicile care sunt utilizate pentru a pune în aplicare îmbunătățirea calității. TQM este atât o formă de ideologie, cât și un set de activități practice - o atitudine a minții, precum și o metodă de promovare a îmbunătățirii continue. TQM este o abordare practică, dar strategică pentru conducerea unei organizații care se concentrează pe nevoile clienților săi. Respinge orice alt rezultat decât excelența. TQM nu este un set de sloganuri, ci o abordare deliberată și sistematică pentru atingerea unor niveluri adecvate de calitate într-o manieră consecventă, care să satisfacă sau să depășească nevoile și dorințele clienților. Poate fi gândită ca o filozofie de îmbunătățire continuă realizabilă numai de către și prin oameni.

Ca abordare, TQM reprezintă o schimbare permanentă în orientarea unei instituții dincolo de oportunitățile pe termen scurt către îmbunătățirea calității pe termen lung. Inovația, îmbunătățirea și schimbarea constantă sunt accentuate, iar instituțiile care o practică se blochează într-un ciclu de perfecționare continuă. Ele fac o încercare conștientă de a analiza ceea ce fac și intenționează să îmbunătățească.

Pentru a crea o ”cultură” a îmbunătățirii continue, managerii trebuie să aibă încredere în personalul lor și să delege deciziile la nivelul corespunzător pentru a oferi personalului responsabilitatea de a oferi calitate în propria sa sferă.

TQM este de obicei realizat de o serie de proiecte incrementale la scară mică. Japonezii au un cuvânt pentru această abordare a îmbunătățirii continue - kaizen. Aceasta este mai ușor tradusă drept: „îmbunătățire pas cu pas”. Filosofia TQM se aplică la scară largă, fiind inspirațională și atotcuprinzătoare, dar implementarea sa practică se realizează la scară mică, fiind extrem de practică și incrementală. Intervenția drastică nu reprezintă mijlocul de schimbare a TQM.

Esența kaizen-ului constă în implementarea proiectelor mici care încearcă să creeze succesul și încrederea și să dezvolte o bază pentru continuarea procesului de îmbunătățire la scară instituțională.

Schimbarea solidă și de durată se bazează pe o serie lungă de proiecte mici și realizabile. Este necesar să se efectueze schimbarea cu atenție, proces după proces, problemă cu problemă. Pe parcursul unei perioade de timp se obține mai mult în acest fel decât prin încercarea de a face schimbări la scară largă.

TQM necesită o schimbare de cultură. Acest lucru este notoriu a fi dificil de realizat și necesită timp pentru implementare. Necesită schimbarea atitudinilor și a metodelor de lucru. Personalul trebuie să înțeleagă și să trăiască mesajul dacă TQM dorește să aibă un impact cu adevărat. Cu toate acestea, schimbarea culturii nu se referă doar la schimbarea comportamentelor. De asemenea, necesită o schimbare în managementul instituțional. Două lucruri sunt necesare pentru ca personalul să producă calitate. În primul rând, personalul are nevoie de un mediu adecvat în care să lucreze. Are nevoie de instrumente adecvate și trebuie să lucreze cu sisteme și proceduri simple și care îi ajută să își facă treaba. Mediul în care își desfășoară activitatea personalul are un efect profund asupra capacității acestuia de a-și face munca corect și eficient. Printre caracteristicile de mediu importante sunt sistemele și procedurile cu care lucrează. Implementarea de proceduri și sisteme simple și eficiente nu produce calitate de la sine, dar proceduri și sisteme ineficiente vor fi cu siguranță o piedică în calea calității.

Implementarea tuturor celor de mai sus în cazul unei instituții școlare necesită adaptarea specifică a acestor principii, activității didactice și educaționale. Pentru instituția școlară clienții externi – elevi, părinți, comunitate sunt la fel de importanți ca și clienții interni – cadrele didactice. Într-o școală, implementarea TQM va însemna în primul rând schimbarea de mentalități și adaptarea managementului instituției la o viziune cu adevărat eficientă, care să elimine toate procedurile și procesele redundante pentru activitatea cadrelor didactice, implementând astfel o viziune care pune pe primul loc nevoile acestora drept angajați. De asemenea, implementarea TQM în cadrul școlii se va putea realiza cu pași mici, începând în primul rând cu implementarea principiilor de TQM în cadrul activităților punctuale legate de managementul clasei. Însăși relaționarea dintre cadrele didactice și elevi va fi redimensionată conform acestor principii și se vor implementa proiecte mici care să aducă schimbarea începând cu acest nivel. Ulterior, pe măsură ce cadrele didactice devin din ce în ce mai familiarizate cu acest gen de abordare, în care nici un elev din clasă nu este lăsat deoparte în efortul de a se atinge niște obiective de calitate a clasei, principiile TQM se extind ca și aplicare la relațiile colegiale și la gestionarea anumitor proceduri ale managementului instituției. Dezvoltarea filozofiei TQM, permite restructurarea progresivă a instituției și angrenarea acesteia pe termen lung în direcția construirii unui cadru de referință pentru calitatea totală. Ultimul stadiu îl reprezintă propagarea principiilor TQM la nivelul relațiilor dezvoltate cu alte instituții, cu comunitatea locală sau alte organizații partenere.

Abordarea unor problematici referitoare la calitate în educație în cadrul seminariilor de schimb de bune practici din cadrul proiectului POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională, reprezintă un demers aflat în deplină concordanță cu obiectivele proiectului și cu demersul general al acestuia. Fiecare activitate derulată în cadrul proiectului a fost concepută în așa fel încât să-și aducă aportul într-o manieră cât mai explicită față de obiectivele concrete ale acestuia, seminariile de schimb de bune practici nefiind o excepție în acest sens. Astfel, orice seminar organizat pe tema calității și a particularităților acesteia în activitatea didactică, reprezintă cu atât mai mult o inițiativă importantă și justificată.