Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă face eforturi în direcția perfecționării profesionale continue a cadrelor didactice din grupul țintă.

Sesiunile de mentorat didactic și coaching cognitiv comportamental se află în centrul unui dialog constant, structurat corespunzător temelor abordate.

Sesiunea de mentorat didactic și coaching cognitiv-comportamental desfășurată în intervalul 18-22 mai  2020, pe platforma online Blackboard a Universității Spiru Haret a abordat drept temă de discuție – ACTIVITĂȚI SPECIFICE DE MIȘCARE DEDICATE DEZVOLTĂRII MINTALE A COPIILOR ÎN SISTEMELE EDUCAȚIONALE

Tematica referitoare la acest gen de activitate pun în evidență o problematică extrem de importantă, care se centrează pe rolul și locul activităților de educație fizică în ansamblul activităților educaționale în care sunt implicați copii în prezent.

Activitatea fizică contribuie la o bună dezvoltare fizică și mentală. Are o gamă largă de beneficii fizice și emoționale, de la dezvoltarea forței musculare și osoase, creșterea concentrării și a performanței educaționale și a învățării, până la stimularea stării de spirit și reducerea riscului multor boli legate de stilul de viață. Dezvoltarea comportamentelor obișnuite cu activitatea fizică în copilărie este crucială, deoarece știm că copiii care sunt activi sunt mai susceptibili să devină adulți activi și să profite în continuare de beneficiile unui stil de viață activ pe parcursul vieții.

Lipsa de activitate fizică poate contribui la obezitatea infantilă, care a fost descrisă ca una dintre cele mai grave provocări ale sănătății publice din secolul XXI. În prezent, în Anglia, mai mult de 1 din 5 copii sunt supraponderali sau obezi atunci când încep școala, rată care  crește la 1 din 3 copii la momentul părăsirii școlii primare.

Dovezile științifice sugerează că există o asociere între a fi activ fizic și performanța academică, învățare și atenție. Cu toate acestea, nu este o asociere liniară, de genul ”cu cât un tânăr este mai activ  - cu atât și performanța academică este mai bună”, desigur că vor exista și alți factori care joacă un rol. A fi activ fizic ajută la promovarea sănătății fizice și emoționale și a bunăstării La copii, activitatea fizică este esențială pentru dezvoltarea motorie, îmbunătățirea cognitiei, sănătatea psihosocială și cardio-metabolică; reducerea grăsimilor corporale și contribuirea la creșterea realizării academice. Copiii și tinerii care sunt activi fizic au mai multe șanse să continue cu un stil de viață activ și în postura ulterioară de aulți.

Școlile pot avea o contribuție esențială pentru încurajarea copiilor și tinerilor să participe la activități fizice, pentru provocarea și susținerea acestora în efortul de a-și atinge potențialul și a crea obiceiuri active sănătoase pentru viață. În timpul perioadei de timp în care copiii și tinerii își petrec adesea mai multe din programul lor zilnic la școală decât în orice altă locație se poate oferi astfel o oportunitate excelentă pentru activități fizice (fie în timpul a diverse lecții, fie sub forma excursiilor efectuate cu școala, sau conectarea cu alte activități din afara școlii).

Dovezile a numersoase studii sugerează o asociere între exercițiile fizice obișnuite și performanța academică și o asociere pozitivă pe termen lung, între o activitate fizică moderată până la viguroasă la realizarea academică la unii subiecți.

O cercetare  sistematică întreprinsă în acest scop a constatat că, prin efectuarea a cel puțin 5 minute de activitate fizică regulată, au fost observate rezultate pozitive sub forma unor comportamente școlare pozitive (de exemplu, creșterea atenției, concentrare și rămânerea „pe sarcină”) și că acest lucru ar fi și mai eficient prin implicarea copiilor cu cel puțin 10 până la 30 de minute de activitate fizică regulată.

Dovezile studiilor arată, de asemenea, că participarea la sport oferă o mai mare stimă de sine și încredere cu beneficii cognitive directe

De asemenea, trebuie luată în considerare și importanța jocului, existând dovezi  care atestă faptul că joaca este esențială pentru bunăstarea fizică, psihologică și socială a copiilor.

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) susține că investițiile în activități fizice în timpul școlii reprezintă o investiție într-o dezvoltare mai bună a copilului și în rezultate educaționale mai bune, care încurajează atingerea celui de-al patrulea obiectiv legat de dezvoltare durabilă  anoilor generatții.

Cercetările au arătat că activitatea fizică oferă beneficii cognitive pentru copiii cu dizabilități prin stimularea sistemului de atenție, inclusiv secvențierea, memoria de lucru, capacitatea de a da oferi prioritate anumitor cerințe, inhibarea crescută și durata de atenție, făcându-i mai pregătiți să învețe. Intervenția activității fizice îmbunătățește semnificativ cogniția și funcționează pentru copiii cu tulburări de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD), în special la nivelul atenției, a memoriei de lucru și a performanței școlare.

Ca o concluzie sintetică, instituțiile școlare au o contribuție importantă la încurajarea și oferirea de oportunități copiilor și tinerilor de a lua parte la activități fizice, mai ales că, în timp, acesta este locul în care copiii și tinerii își petrec cea mai mare parte a zilei. Sfera lor de influență se întinde pe parcursul vieții: de la vârste fragede până la vârsta școlară și adolescență și de-a lungul întregii zile.

Cadrele didactice trebuie motivate în a sugestiona pozitiv copii în direcția abordării și integrării activității fizice în propriul program de viață. Din acest punct de vedere, puterea exemplului pozitiv fiind cea mai adecvată abordare pe termen lung. Acest lucru este cu atât mai evident cu cât discutăm despre copii proveniți din medii sociale defavorizate a caror posibilități de integrare a sportului în rutina zilnică sunt mai mici.