Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă are drept obiectiv principal dezvoltarea calității activității didactice prin dezvoltarea competențelor profesionale ale personalului didactic cu precădere fiind vizate cadrele didactice din școlile defavorizate din cadrul regiunii de implementare.

 

Aceste deziderate sunt îndeplinite cu ajutorul unui evantai generos de activități și evenimente printre care se pot enumera seminarii de schimb de bune practici, sesiuni de informare, conștientizare și motivare, cursuri de formare profesională, module de practică dedicate cadrelor didactice și nu în ultimul rând sesiuni de mentorat didactic și coaching cognitiv-comportamental.

 

Acestea din urmă se adresează cu precădere unor necesități stringente de natură profesională pe care cadrele didactice în prezent le manifestă în directă conexiune cu activitatea depusă la școală. Tematica abordată în cadrul sesiunilor este inspirată deci din problematica reală a școlilor, încercându-se tratarea cu precădere a unor subiecte și teme specifice pentru problematica școlilor defavorizate.

 

 

În data de 14 iulie 2019, la sediul INSPECTORATULUI ȘCOLAR JUDEȚEAN GORJ, din localitatea Târgu Jiu, se va realiza o nouă sesiune de mentorat și coaching care va avea drept temă - ASPECTE SPECIFICE PROCESULUI DE CONSILIERE EDUCAȚIONALĂ. PROFILUL PROFESORULUI INCLUZIV.

 

Consilierea educațională reprezintă o activitate având o complexitate deosebită, în special în contextul actual în care nevoile de învățare și de consiliere ale elevilor cunosc o dinamică aparte.

 

Explozia de conținut informațional, modificarea modalităților de învățare și utilizarea de noi instrumente didactice s-a accelerat considerabil în ultimii 20 de ani, elevii fiind supuși unor presiuni crescute din punct de vedere al adaptării la cerințele școlare. Dialogul, comunicarea și implicarea părinților în procesul de consiliere educațională sunt binevenite, dar nu și suficiente pentru a se putea acoperi toată problematica din domeniu și cerințele curente ale copiilor. De aceea rolul consilierilor educaționali este cu atât mai complex și mai important.

 

Consilierea în general, și cea educațională în special, s-au dezvoltat progresiv de-a lungul timpului, ajungând în prezent să dețină statutul unei adevărate ”științe”, operând cu termeni, concepte, idei și metode specifice psihopedagogiei, sociologiei etc. Totodată putem considera consilierea educațională și ca o activitate care împrumută din caracteristicile specifice artei deoarece acționează asupra unui domeniu sensibil (problematica educațională - în cazul consilierii educaționale) aplică metode, tehnici și procedee de modelare a personalității subiectului în mod diferențiat și creativ, adaptează realitatea ideilor, trăirilor, voinței și comportamentului subiectului (educațional) la realitatea mediului (educațional). Mai mult decât atât, Statutul epistemologic al consilierii (educaționale) se situează la granița dintre știință, tehnologie, artă, religie, intervenția psiho-educaţională realizată prin consiliere bazându-se pe un tip de cunoaștere eficientă.

 

Consilierea educaţională nu acţionează asupra realităţii obiective ca atare ci asupra imaginii psihologice a acestei realităţi reflectată în mintea, personalitatea şi în comportamentul subiectului educaţional. De asemenea, Consilierea educaţională intră în relaţie cu religia la nivelul credinţei, credinţa religioasă şi cea psihologică având o structură similară cognitivă, afectivă, volitivă cu rol în mobilizarea și orientarea subiectului. În cazul credinţei religioasă mecanismele de transformare sunt exterioare persoanei sau grupului fiind de natură divină – în domeniul psihologic mecanismele de modelare şi transformare a personalităţii sunt interne, ele fiind descoperite și orientate spre adaptare și eficienţă de către consilier în relaţie cu subiectul consilierii.

 

Astfel, procesul consilierii educaționale se relevă ca fiind unul foarte complex, intervențiile consilierului fiind axate pe obținerea de rezultate palpabile în ceea ce privește obiectivele consilierii și problemele persoanei consiliate. Consilierea educațională  va avea ca domeniu de acțiune problematica educațională, se adresează subiecților educaționali, cu metode specifice obținute prin interacțiunea tehnologiei psihologice cu cea pedagogică. În esență, elementele specifice pentru consilierea educațională se pot sintetiza astfel: problemele vizate de consiliere sunt dificultăţi situaţionale, obstacole normale ale vieţii, auto-cunoaşterea, auto-înţelegerea, clarificarea, auto-acceptarea, maturizarea, dezvoltarea optimală a personalităţii, în relaţie cu mediul său; relaţia de consiliere este o relaţie de ajutor, de susţinere, de orientare, de mobilizare a resurselor proprii subiectului individual sau grupului, de adaptare la mediul de viaţă semnificativ pentru acesta; caracterul procesului de consiliere este predominant acţional ,,de creştere a eficienţei, de rezolvare a problemelor educaţionale, de punere la dispoziţia subiectului educaţional a tehnologiei specifice.

 

Consilierea educațională poate fi definită ca reprezentând procesul de orientare – învăţare – care se adresează subiecţilor educaţionali (elevi, studenţi, adulţi care învaţă), ca şi partenerilor educaţionali ai acestora (părinţi, profesori, angajatori) cu scopul abilitării acestora cu cele mai eficiente metode, tehnici şi procedee de gestionare şi rezolvare a problemelor lor educaționale.

 

În prezent, aria de acțiune a consilierii educaționale este extrem de largă, aceasta având drept forme de manifestare:

 

Consilierea şcolară – care se realizează pentru elevii cu probleme şcolare ca de exemplu absenteism, eşec şcolar, tulburări comportamentale şi de conduită, şi se desfăşoară în școală prin colaborarea profesorului diriginte cu cadrele didactice şi cu profesorul psihopedagog;

 

Consilierea vocaţională – care are în centrul atenţiei sale problemele educaţionale legate de înclinații, interese, aspirații, pasiuni. Se desfășoară în gimnaziu, liceu, facultate, locul de muncă;

 

Consilierea profesională – care se centrează pe alegerea optimă a profesiunii, pe valorificarea maximală a capacității persoanei prin calificare și profesionalizare, se realizează în liceu facultate, locul de muncă.

 

Consilierea psihopedagogică – care vizează problematica fenomenelor psihologice (anxietate, fobie, obsesie legată de situațiile educaționale), se realizează în școală, în familie, în cabinetul psihologic, în centre medicale.

 

Consilierea de carieră este centrată pe alegerea și realizarea traseului optim de carieră al subiectului educațional. Aceasta se desfășoară în liceu, facultate, loc de muncă, cabinete specializate, cu ajutorul consilierilor de carieră.

 

Consilierea educațională se va adresa problemelor de adaptare-integrare ale elevilor la realitățile activității școlare cu scopul stabilirii unui acord - echilibru cu acestea și rezolvării situațiilor critice.

 

Consilierii educaționali au roluri și responsabilități diversificate în prezent, fiind persoane cu o solidă pregătire psiho-pedagogică și cu posibilități de informare extinse în domeniul educațional sau vocațional după caz.

 

Un consilier educațional este un consilier care lucrează cu elevii școlii în cadrul mediului instituțional - școlar. Consilierii educaționali pot ajuta copiii cu nevoi speciale cu studiile lor pentru a oferi consiliere în carieră, pe baza opțiunilor disponibile elevilor și, de asemenea, pot ajuta elevii în ceea ce privește problemele lor personale. Cea mai importantă datorie a unui consilier educațional este de a înțelege speranțele, aspirațiile și visele unui elev. Ei ar trebui să cunoască punctele tari și punctele slabe ale elevului și să le gestioneze foarte atent. De asemenea, interacționează cu părinții, tutorii și alți aparținători cu privire la problemele comportamentale, academice și de altă natură ale elevului.

 

Unii studenți pot suferi de abuzuri domestice, cum ar fi violențele fizice sau părinții divorțați sau pot avea unele dizabilități de învățare. În astfel de cazuri, consilierul educațional trebuie să accepte provocarea și să facă tot posibilul pentru ca copilul să depășească toate acestea. Acești factori pot afecta și creșterea copilului, de aceea este foarte important ca un consilier educațional să facă tot posibilul pentru ca un copil să depășească orice probleme personale, sociale sau de comportament.

 

Consilierii educaționali joacă un rol esențial în procesul de planificare a carierei elevilor. În mulțimea de sute de opțiuni de carieră dorite, acești consilieri îi ajută pe elevi să ia decizii de carieră mai sensibile sau mai complexe. Aceștia evaluează abilitățile, interesele și abilitățile elevului prin interviuri, evaluări ale personalității și aptitudinilor etc. Își exprimă opinia în ceea ce privește cariera aleasă, dacă aceasta este cea mai potrivită profilului, intereselor și limitărilor candidatului.

 

Un consilier educațional este instruit și are cunoștințe bune cu privire la oportunitățile educaționale. De exemplu dacă elevul dorește să studieze în străinătate, dorește bursă sau are nevoie de informații despre programele de formare școlară, acești consilieri îi ajută cu informațiile necesare. Ei ajută viitorii tineri să dezvolte o personalitate echilibrată, cu aptitudini și abilități variate, astfel încât să poată face față mai ușor provocărilor din lumea exterioară. Îi îndrumă pentru a ști cum să comunice, cum să se pună în valoare, să se integreze într-o echipă, cum să-și planifice efortul de instruire și ce strategii de învățare sunt mai eficiente.

 

Ei îndrumă elevii să își dezvolte capacitatea de organizare, managementul timpului, managementul stresului, obiceiuri de studiu eficiente și alte abilități vitale. Consilierii educației își concentrează energiile pe identificarea și abordarea problemelor personale, comportamentale, sociale și școlare care afectează performanța, realizarea și chiar relațiile elevilor. Aceștia vor oferi consiliere individuală/de grup pe probleme variate, cum ar fi intimidarea, presiunea colegilor, presiunea de a efectua temele, stima de sine scăzută și așa mai departe. Acest lucru îi ajută pe copii să devină mai încrezători, puternici din punct de vedere mental și mai maturi pentru a face față situațiilor care le afectează viața educațională și vocațională.

 

În lumea de azi, consilierii trebuie să fie implicați și în a ajuta elevii să facă față diferitelor dizabilități care le pot afecta capacitatea de învățare, abuzului de substanțe, gândurile suicidale și altor situații de criză. Consilierii educaționali colaborează, de asemenea, cu părinții, profesorii și alți angajați ai școlii, în încercarea de a monitoriza și evalua progresul educațional, de al actualiza cu privire la creșterea individuală, astfel încât elevul să aibă cele mai mari șanse de succes. De asemenea, desfășoară ateliere și seminarii în școli și colegii pentru a oferi o gamă largă de informații educaționale și profesionale. De asemenea, aceștia se pot angrena și pot iniția desfășurarea unui program de consiliere de la egal la egal în școală, unde elevii sunt instruiți pentru a ajuta alți elevi cu probleme și uneori sunt instruiți pentru a se ajuta pe ei înșiși.

 

Astfel, consilierii educaționali prin diversitatea activităților în care sunt implicați, devin un element indispensabil pentru buna desfășurare a activității didactice.

 

Aspectele care aproprie foarte mult activitatea de consiliere educațională de artă se referă la gradul de creativitate pe care îl necesită activitatea de consiliere, la implicarea emoțională a părților și la  abilitățile pe care trebuie să le dețină persoanele care realizează consilierea - capacitate de empatie, capacitatea de a integra informații, emoții etc.

 

Se poate vorbi, fără a se exagera câtuși de puțin despre un talent aparte pe care îl deține un bun consilier, o sumă de aptitudini, competențe și abilități care îi permit să identifice soluțiile cele mai potrivite pentru personalitatea unui copil.

 

În cadrul proiectului POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă se desfășoară multiple activități care pun accentul pe dezvoltarea unor competențe, în rândul cărora intră și cele specifice domeniului consilierii educaționale.

 

Astfel, prin modalitatea de implementare și organizare proiectul se dovedește a fi un instrument util pentru nevoile de formare ale cadrelor didactice, în special a celor din cadrul școlilor defavorizate.