Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, implică realizarea unor activități complexe, corelate cu obiectivele de bază asumate în debutul proiectului. Acestea presupun creșterea calității activității didactice și îmbunătățirea competențelor cadrelor didactice din grupul țintă. Activitățile proiectului sunt gândite să producă efecte pe multiple planuri, conținutul acestora fiind intercorelat. Printre acestea se remarcă campania de informare, conștientizare și motivare adresată cadrelor didactice care se implementează în special prin intermediul sesiunilor de informare și conștientizare.
Sesiunea de informare din data de 15 iulie, sesiune desfășurată la sediul INSPECTORATULUI ȘCOLAR JUDEȚEAN DOLJ, Craiova, a avut drept temă de discuție DEZVOLTAREA PERSONALĂ CA OBIECTIV AL ACTIVITĂȚII DIDACTICE.
Activitatea didactică a evoluat sub aspectul complexității și al cerințelor ca urmare al impactului pe care dezoltarea diverselor domenii ale cunoașterii umane, ale științei și tehnologiei l-au avut la nivel socio-economic în ultimii 25 de ani. Modificările profunde la nivelul sistemelor politice, al rolurilor sociale ale sexelor, a familiei etc au contribuit de asemenea la efortul de identificare și dezvoltare de noi sisteme educaționale, de noi abordări a nevoii de educație.
Astfel, cadrele didactice sunt chemate să integreze în permanență noi informații și competențe necesare pentru adaptarea conținuturilor educaționale tuturor acestor tendințe. Nevoia de dezvoltare personală a cadrului didactic este mai stringentă ca oricând, în general programele de dezvoltare personală fiind destinate tuturor persoanelor care doresc să-şi optimizeze calitatea vieţii personale pentru a se integra mai eficace în societatea modernă; să-și crească bunăstarea; să fie în armonie cu sine însăşi şi cu cei din jur.
Un program de dezvoltare personală reușit are în vedere o serie de obiective precum: creșterea nivelului de autocunoaștere, creşterea identităţii de sine; dezvoltarea potenţialului propriu şi a competenţelor proprii; împlinirea aspiraţiilor personale; optimizarea integrării sociale şi personale; definirea valorilor, a priorităţilor şi a stilului de viaţă; dobândirea unei viziuni mai ample asupra vieţii; stabilirea unui echilibru afectiv; starea de bine, satisfacţia.
Dezvoltarea personală a cadrului didactic reprezintă procesul continuu ce va duce la o adaptare mai bună, va contura etape pentru a atinge deplina realizare, deoarece cadrele didactice se implică cel mai des în educaţia permanentă, ce reprezintă un rezultat al nevoii de dezvoltare, adaptare la mediul socio-cultural şi a integrării cât mai optime în realitatea înconjurătoare.
Cadrele didactice beneficiează față de alte categorii socio-profesionale de o serie de atuuri din perspectiva posibilității angrenării mai ușoare în procese specifice autoeducării, a educării adulților, deoarece au un contact nemijlocit cu metode, tehnici și instrumente specifice acestui domeniu.
Educația adulților nu se poate realiza optim fără un cadru integrator care să facă referire la grupuri sociale în care se integrează adultul în cauză. Astfel, adulţii se dezvoltă diferit, în funcţie de coeziunea, organizarea şi orientarea grupului din care fac parte. Instaurarea unui climat motivaţional pozitiv presupune motivarea prin valorizarea personală, consideraţia, feedback-ul şi evaluarea, consultarea şi participarea activă.
Drept modalități uzitate pentru dezvoltarea personală se remarcă:
- metoda focus-grupurilor
- ascultarea reflexivă
- metoda ancorării
- eseul
Printre tehnicile uzitate se pot enumera:
- mesaje parabolice,
- poezii,
- maxime şi cugetări,
- acrostihul,
- asociaţii libere,
- teste,
- chestionare,
- exerciţii/pauze de energizare, echilibrare, cunoaştere, integrare.
Necesitatea dezvoltării personale este dată de către suma de percepții pe care cadrele didactice le au în legătură cu acest subiect. Se poate discuta în acest context despre un model integrativ al motivației cadrului didactic care îl poate orienta către procesul de dezvoltare personală ca o consecință firească a unui nivel înalt de automotivare în ceea ce privește profesia didactică. Modelul include autoeficacitatea, așteptările în ceea ce privește performanța, motivația intrinsecă care se bazează pe autodeterminarea şi orientarea cadrelor didactice spre profesia aleasă. Pentru orice cadru didactic, cu cât este mai mare dorinţa personală să continue cariera didactică cu atât va fi mai crescută motivaţia intrinsecă. În cadrul procesului de dezvoltare personală, va avea loc o modificare interperceptivă interactivată; astfel, persoana nu doar că se schimbă intern, dar transformă şi lumea din jur. Creșterea, dezvoltarea personală este facilitată de crearea unor condiții facilitatoare, a unor medii dinamice caracterizate prin încredere, bunăvoinţă, echitate, asumare de riscuri, independenţă şi colaborare.
Susținerea activă a dezvoltării personale a cadrelor didactice rămâne un deziderat firesc pentru orice instituție școlară responsabilă și poate fi realizată prin programe de formare/dezvoltare, stagii de formare continuă, lecţii demonstrative, elaborări metodice, cercetări psihologice şi pedagogice, participare la proiecte inovative etc.
Instituția școlară are datoria să promoveze o cultură organizațională care este orientată spre satisfacerea nevoilor de dezvoltare personală, în acest mod se asigură un feedback pozitiv al cadrelor didactice în ceea ce privește propriile performanțe, se observă în timp o stimulare orientată către oportunitățile profesiei și o orientare către succes și eficiență.
În ciuda implicării mai mari sau mai mici a instituțiilor școlare este necesară în permanență o preocupare constantă și reală din partea cadrelor didactice pentru dezvoltarea personală. Mai mult decât atât, învăţătorii, profesorii – toţi subiecţii educaţionali trebuie să-şi dezvolte o atitudine personală şi o conştiinţă de sine ce promovează activism, colaborare, interrelaţionare, o analiză critică constructivă faţă de sistemele sociale şi schimbările din procesul educaţional. De fapt, o dezvoltare autentică din punct de vedere profesional nu este posibilă în acest domeniu fără ca persoana în cauză să nu aibă o motivație interioară puternică în direcția identificării mijloacelor cele mai adecvate pentru utilizarea potențialului propriu.
Fiecare cadru didactic este chemat să identifice resursele care să îi asigure dezvoltarea, modalitățile de optimizare a vieții personale și a integrării în grupurile de referință, căile de echilibrare afectivă, afirmarea și adaptarea creativă la cerințele profesionale curente.
Esențială în cadrul procesului de dezvoltare personală este autocunoașterea. Aceasta presupune confruntarea impresiilor despre sine cu cele ale altora și extragerea unei concluzii realiste, punerea în balanță a realizărilor personale, potențialităților, calităților și trăsăturilor individuale de care individul este conștient că le are și le poate pune în valoare.
Pentru ca autocunoașterea să fie obiectivă, cadrul didactic trebuie să aibă maturitatea psihologică să o facă, să cunoască și să interpreteze corect reperele sau indicatorii definitorii ai personalității, metodele și tehnicile individuale de evaluare, mecanismele de compensare și autostimulare ale unor trăsături insuficient dezvoltate.
Procesul autocunoașterii are dinamica sa marcată de subiectivism, reevaluări, corecții, confirmări, re-ierarhizări valorice și se poate concretiza în suport psihologic pentru acțiunea de realizare a unor proiecte cu privire la carieră sau poate rămâne un simplu act de introspecție pasivă.
Ca rezultat al procesului de autocunoaștere și în strânsă legătură cu dezvoltarea personală se află imaginea de sine. Aceasta reprezintă o sumă de percepții referitoare la abilitățiile, atitudinile și cunoștințele temperamentale personale, o structură de cunoștințe despre sine care determină comportamentul individual.
Pentru o abordare corespunzătoare a dezvoltării personale cadrele didactice trebuie să poată crea un plan de dezvoltare personală.
Acesta presupune o analiza inițială sub forma de exemplu a unei analize SWOT care identifică punctele tari, cele slabe, oportunitățile și amenințările, urmată apoi de proiectarea unui parcurs profesional cu obiective, legislație, instituții care pot influența cariera, pașii de urmat pentru atingerea obiectivelor (studiu individual, programe de formare obligatorii, programe suplimentare după caz, aplicarea noilor cunoștințe în contexte diferite). Pentru cadrele didactice aflate la început de drum în carieră, un astfel de plan este extrem de util, el concentrându-se pe determinarea unor ținte personale de dezvoltare, fixarea unor sau unei calități pe care dorește să o/le dezvolte, motivația pentru care dorește să dezvolte respectiva calitate, identificarea unui plan de acțiune pentru dezvoltare.
Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, are în vedere dezvoltarea unor competențe cheie pentru cadrele didatice moderne, adaptate nevoilor specifice pe care acestea le au în mod curent.
Sesiunile de informare, conștientizare, motivare sunt evenimente care oferă un cadru adecvat și echilibrat pentru acumularea de informații esențiale cadrelor didactice, propice unui dialog activ și creativ. Sesiunile continuă pe toată perioada de derulare a proiectului fiind o prezență constantă în agenda de evenimente a acestuia.