Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, are în vedere o componentă importantă a dezvoltării profesionale a cadrelor didactice care fac parte din grupul țintă. Activitățile din cadrul proiectului sunt gandite in asa fel incat sa acopere nevoile de formare si dezvoltare ale cadrelor didactice, pe multiple planuri. Activitatile au in vedere nu numai evenimente dedicate informarii sau mentorarului si coachingu-ului cat si cursuri de formare profesionala atestate de Ministerul Învățământului. Toate categoriile de activitati sunt create sub forma unui tot unitar care contribuie la indeplinirea obiectivelor proiectului. Printre activitatile de informare si mentorat se remarcă sesiunile de mentorat didactic și coaching cognitiv comportamental care propun auditoriului o noua tema cu fiecare noua intalnire lunara. Pentru luna mai, în data de 12 mai 2019, la sediul Colegiului Auto „Traian Vuia”, din localitatea Târgu Jiu, se va realiza o nouă sesiune de mentorat și coaching care va avea drept temă – VALORIZAREA POTENȚIALULUI INDIVIDUAL. DISCIPLINA POZITIVĂ ȘI ASERTIVITATEA.

Tema propune o incursiune într-un domeniu extrem de important pentru evoluția profesională a cadrelor didactice – dezvoltarea potențialului individual. În activitatea didactică, formarea continua și implicit evoluția individuală a fiecărui cadru didactic este esențială pentru un proces didactic de calitate. Indiferent de nivelul de dezvoltare pe care îl deține la un moment dat o persoană, cerințele curente specifice acestei profesii necesită o pregătire periodică a cadrelor didactice și raportarea în permanență la cerințe dinamice referitoare la procesul educațional.

 

Exista o reala presiune atat la nivel social cat si profesional, presiune care necesita din partea cadrului didactic o capacitate de adaptare si rezilienta din ce in ce mai mari. Gradul de automotivare pe care il dezvolta cadrele didactice se află în strânsă legătură nu numai cu rezultatele școlare ale elevilor sau succesul acestora ci și cu stima și aprecierile de care acestea se bucură în relaționarea cu conducerea instituțiilor școlare sau cu ceilalți colegi. De asemenea un nivel de motivare înalt este strâns legat de echilibrul afectiv pe care il are cadrul didactic și de percepția pe care acesta o are față de propriile performanțe și comunicarea cu elevii și mediul familial al acestora.

Personalitatea unui cadru didactic reprezintă o colecție impresionantă de elemente complementare care fuzionează într-un tot unitar capabil să producă rezultate cu totul deosebite din perspectiva proceselor educaționale ale căror inițiator este acesta.

Deoarece specificul activității o impune, misiunea unui cadru didactic este extrem de complexă și uneori dificilă  - formarea de caractere, dezvoltarea de competențe și abilități pentru copiii aflați sub directa îndrumare. Tocmai de aceea, solicitările la nivel profesional se îmbină cu necesitatea existenței unui echilibru psiho-emoțional desăvârșit care să permită transpunerea cadrului didactic, obținerea de performanțe din partea elevilor tutorizați.

 Preocupările pentru o dezvoltare personală și profesională autentică nu rămân doar apanajul singular al însăși cadrelor didactice ci sunt prezente pe agenda diverselor instituții sau organizații, inclusiv la nivelul Uniunii Europene. Astfel în documentul ” Strategia de dezvoltare a educaţiei pentru anii 2014-2020 „Educaţia–2020”, sunt stipulate drept obiective strategice pe termen lung următoarele: punerea în practică a învăţării pe tot parcursul vieţii şi a mobilităţii; creşterea calităţii şi eficienţei proceselor în educaţie şi învăţare; promovarea echităţii, coeziunii sociale şi cetăţeniei active.(Aglaida Bolboceanu. Violeta Vrabii, Dezvoltarea personală a cadrului didactic ca organizator al cunoașterii și facilitator motivațional. Ghid metodologic, Chișinau, 2018).

O astfel de abordare este extrem de utilă și benefică la nivel social, deoarece ea presupune implicarea activă a diverselor instituții și organisme/organizații în procesul de dezvoltare profesională și personală a cadrelor didactice, Prin activarea unor astfel de mecanisme specifice sunt astfel posibile inițitive precum cea a proiectului de față, inițiativă centrată pe însăși dezvoltarea competențelor cadrelor didactice din școlile defavorizate.

Pentru dezvoltarea corespunzatoare a profilului unui cadru didactic de succes este necesar un efort coerent si constant care sa puna in valoare o serie de calitati pe care persoana in cauza trebuie sa le detina: un simţ înnăscut al copilăriei, dragostea de copii, căldura umană ș.a.

De asemenea în profilul complex al cadrului didactic se regasesc o serie de competente de baza care formeaza o structura psihologica a aptitudinilor pedagogice:

-         Competența morală (profilul etico-moral al profesorului)

-         Competența profesional – științifică (ansamblul de capacități necesare pentru cunoașterea unui anumit domeniu)

-         Competența psihopedagogică – ansamblul de elemente necesare pentru lucrul cu elevii și dezvoltarea personalității acestora

-         Competența psihosocială – ansamblul de capacități necesare organizării relaționării inter-umane.

Acest ansamblul de elemente este necesar sa se dezvolte armonios pentru a se putea obtine rezultate notabile din punct de vedere profesional.

Competența didactica in sine reprezintă ”capacitatea cadrului di­dactic de a soluţiona o problemă, de a interpreta un fenomen, de a lua o deci­zie sau de a efectua o acţiune şi „pre­supune: cunoştinţe temeinice, pregătire metodică şi psihopedagogică deosebi­tă, stil pedagogic, tehnici pedagogice şi măiestrie didactică” (Botgros Ioan, Franțuzan Ludmila, Competența profesională a cadrului didactic –condiţie decisivă în implementarea curriculumului şcolar, Univers Pedagogic nr 4, 2010). Pe langa aceste aspecte, dezvoltarea potențialului uman al cadrelor didactice presupune cultivarea unei vocații și indeplinirea unei misiuni.

Cadrul didactic reprezintă un adevarat model cultural pentru elevii sai, capabil sa motiveze sis a transpuna in practica un process educational adaptat cerințelor specifice ale acestora.

Dezvoltarea corespunzătoare a elevilor, optimizarea succesului școlar presupune stimularea creativității acestora și motivarea în direcția dezvoltării unei personalități creatoare.

Acest lucru nu este posibil fără stimularea creativității a însăși cadrului didactic, a imaginației, a fluenței în gândire, originalității și a unui set de competențe pedagogice reale.

Creativitatea cadrului didactic este o însușire intrinsecă personalității sale, existând persoane care dispun de un nivel destul de ridicat al creativității, ceea ce le permite sa obtina rezultate remarcabile în munca cu elevii.

Relatia care se dezvolta intre cadrele didactice si elevi reprezintă un adevarat barometru pentru calitatea actului educational. O relatie bazata pe colaborare, incredere si respect reciproc functioneaza ca un catalizator pentru elevi si deopotriva cadre didactice sub aspectul potentarii calitatilor individuale ale ambilor actori. Profesorii trebuie sa devina intr-o masura mai mare organizatorii situatiilor de invatare si elemente de legatura intre elevi si societate, mediind si facilitand accesul la informatie.

O implicare in egala masura a elevilor si profesorilor in procesul de educatie presupune responsabilitati impartasite si parteneriat. Prin promovarea unei astfel de abordari, profesorii reflecteaza asupra practicilor pe care le aplica, isi analizeaza stilul de predare si cauta sa experimenteze noi modalitati de predare care sa se adapteze mai bine cerintelor in schimbare. Prin dialog si parteneriat profesorului i se creeaza sentimentul contributiei la devenirea personala a elevilor si nu doar dezvoltarea perceptiei propriei responsabilitati si a ”proprietatii” muncii sale.

Atitudinea activă şi creatoare a elevilor este o consecinţă atât a stilului de predare al profesorului cât şi a obişnuinţei elevului de a se raporta la sarcină. O abordare care stimuleaza creativitatea elevilor are la baza o serie de elemente precum:

-         Incurajarea elevilor in a pune cat mai multe intrebari

-         Limitarea pe cat posibil a surselor de frustrare si a factorilor care provoaca constrangeri

-         Stimularea initiativei elevilor in a initia comunicarea prin organizarea de mese rotunde, discutii si dezbateri intre acestia, intre acestia si profesor

-         Cultivarea spontaneitatii, autonomiei si a ideilor originale

-         Stimularea spiritului critic si a capacitatii de argumentare si identificare a unor alternative de discutie

-         Favorizarea accesului la cunoastere prin intermediul propriilor resurse

Profesorul creativ nu va indeplini doar rolul clasic de educator ci va fi capabil sa participe alaturi de elevi la elaborarea cunostintelor, sa fie un model al legaturilor interpersonale si sa incurajeze interactiunile de cooperare intre elevi, sa-i indrume cum sa foloseasca timpul, spatiul si resursele de invatare disponibile in scoala etc.

Potentialul fiecarui cadru didactic este o suma de elemente aflate in dinamica, elemente care contribuie la afirmarea calitatilor sale personale si profesionale. Datorita cerintelor ridicate din punct de vedere social si uman pe care le manifesta sistemul de invatamant in prezent, dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice este necesara ca o constanta a profesiei acestora. Mai mult decat atat, experienta profesionala care se acumuleaza in timp necesita din partea cadrelor didactice o capacitate de auto-organizare sporita prin care informatiile stocate in urma experientelor practice sa poata fi accesate ulterior rapid si eficient.

În contextul implementării sale, proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă asigură un cadru adecvat pentru dezvoltarea profesionala si personala a cadrelor didactice din grupul tinta. Activitatile proiecului pun accentul in special pe situatiile specifice scolilor defavorizate, stiut fiind faptul ca, in cazul acestor institutii nevoile de invatare si problematica cu care se confrunta cadrele didactice sunt net difetite fata de cazul unor institutii de invatamant ”clasice”. Cadrele didactice angrenate in activitate in cadrul acestor scoli sunt puse de multe ori in situatii limita atat din punct de vedere al relationarii cu elevii cat si cu parintii sau apartinatorii. Pentru rezolvarea cu succes a tuturor problemelor potentiale sunt necesare abordari specifice care pornesc de la strategii de cooperare si stimulare a rezilientei, consilierea psihologica a parintilor si chiar a copiilor etc.

În concluzie, afirmarea potentialului individual al cadrelor didactice reprezinta o cerinta fireasca a unui invatamant de calitate, in cadrul acestui proces de afirmare, strategia de dezvoltare personala si profesionala a fiecarui cadru didactic ocupand un loc central.