Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, are în vedere identificarea unor direcții de acțiune care să ajute la îndeplinirea unor obiective de bază referitoare la creșterea calității activității didactice din cadrul școlilor defavorizate din grupul țintă și reducerea fenomenului de abandon școlar. În conformitate cu aceste obiective, activitățile proiectului sunt gândite să acopere nevoile de informare și de dialog ale cadrelor didactice participante, precum și nevoile concrete de formare ale acestora în vederea perfecționării activității.
Sesiunea de informare din data de 26 august 2019, sesiune desfășurată la sediul INSPECTORATULUI ȘCOLAR JUDEȚEAN DOLJ, Craiova, a avut drept temă de discuție TIPURI DE INTELIGENȚĂ ȘI METODE DE STIMULARE A ACESTORA LA ȘCOLARI.
În efortul de a analiza în profunzime problematica dezvoltării inteligenței la copii, specialiștii au identificat conceptul inteligențelor multiple, dezvoltat în 1983 de către Dr. Howard Gardner. Acest concept presupune luarea în considerare a unui număr de 8 tipuri de inteligență diferită, care prin specificul lor acoperă o multitudine de modalități de manifestare ale intelectului uman. Categoriile identificate de către Gardner presupun dezvoltarea de către fiecare persoană în parte a unui număr de deprinderi, într-o combinație unică a tipurilor de inteligență.
Categoriile identificate fac referire la:
- inteligența verbală/lingvistică care gestionează deprinderile verbale, cum ar fi vorbirea si scrierea
- inteligența logico-matematică, care gestionează numerele si modelele logice
- inteligența spațială care gestionează deprinderi vizuale, cum ar fi desenatul sau artele vizuale
- inteligența kinetică sau corporală cu gestionarea deprinderilor sportive
- inteligența muzicală care gestionează deprinderi muzicale si ritmice
- inteligența naturalistă ce vizează natura cu animalele și mediul înconjurător
- inteligența înțelegerii unic-interpersonală și manifestarea empatiei către ceilalți
- inteligența cunoașterii sinelui unic-intra personală
Fiecare gen de inteligență presupune un anumit set de caracteristici pe care individul le aduce în prim planul vieții psihice. De fapt fiecare persoană este înzestrată în mod potențial cu toate tipurile de inteligență cu precizarea că, în funcție de stimulii exteriori și de factorii de mediu coroborați cu anumită predispoziție mai accentuată pentru un tip sau altul își va dezvolta cu precădere anumite tipuri de inteligență.
Din acest punct de vedere, cadrele didactice, profesorii, educatorii pot juca, un rol semnificativ în identificarea, dezvoltarea şi exploatarea acestor inteligenţe în contexte educaţionale formale, nonformale sau informale cu scopul de a eficientiza procesul de predare-învăţare-evaluare. Abordarea într-un mod inteligent a teoriei referitoare la inteligențele multiple oferă posibilitatea profesorilor să practice un învățământ modern axat pe o serie de axiome precum: fiecare elev este unic,cu o individualitate proprie, fiecare elev dorește și trebuie să fie respectat, cadrele didactice nu trebuie să pretindă atitudini şi comportamente similare din partea tuturor elevilor, cadrele didactice trebuie să respecte diferențele individuale. Aplicarea acesti teorii în mod concret presupune respectarea unor principii precum:
- Subiecţii care învaţă trebuie încurajaţi să îşi cunoască şi să utilizeze în învăţare inteligenţele cele mai potrivite structurii lor.
- Activităţile de învăţare trebuie să fie proiectate în aşa fel încât să implice diferite tipuri de inteligenţă
- Modalitățile de evaluare a învățării trebuie să măsoare multiplele forme de inteligență
Fiecare tip de inteligență poate fi dezvoltată cu metode și activități specifice.
A. Astfel, inteligența intra personală care se manifestă la copii prin capacitatea de a-și înțelege propriile sentimente și emoții, de a se izola la nevoie pentru a și le explora, poate fi stimulată și dezvoltată prin:
Ø Cadrele didactice vor acorda suficient timp de gândire și reflecție copiilor
Ø Se va manifesta suficientă răbdare și tact pentru a răspunde întrebărilor deschise sau de natură filozofică adresate de către elevi
Ø Se vor utiliza cărți care abordează teme filozofice și se vor utiliza în lucrul la clasă
Ø Se vor organiza activități de tip cerc care presupun utilizarea sentimentelor și dorințelor copiilor
Ø Se vor crea și utiliza în activitatea cu elevii instrumente precum un așa-zis ”panoul dorințelor”, ”harta amintirilor” și cartonașele de apreciere
B. Inteligența lingvistică presupune capacitatea sporită a copiilor de a scrie și de a vorbi. Copii cu acest tip de inteligență dezvoltată sesizează ușor nuanțele din sensurile cuvintelor, ordonează corect cuvintele, identifică sunetele, precum și ritmul și inflexiunile limbii. Nu în ultimul rând înțeleg capacitatea limbajului de a informa, de a convinge și de a reda stări de spirit. Acest tip de inteligență poate fi dezvoltat în mediul școlar prin:
Ø Ascultarea activă de către profesori
Ø Implicarea elevilor în sarcini de lucru care presupun un schimb verbal focalizat, structurat
Ø Organizarea unor jocuri de genul „spun-ce-fac” „fac-şi-spun”
Ø Utilizarea de către cadrul didactic a unor cuvinte cheie și a tehnicii de grupare tematică a vocabularului
Ø Utilizarea scrierii ghidate (a unei scrieri cu structura dată)
Ø Explorarea împreună cu elevii a diferitelor modalități de utilizare a limbii (cărți, filme, spectacole, emisiuni radio) pentru a exprima conținuturi diferite
C. Inteligența logico-matematică presupune copii care sunt capabili să rezolve ușor probleme de matematică și au acces la soluții non-verbale. Acești copii adoră claritatea, logica fiind capabili să identifice cu ușurință tipare și conexiuni în jurul lor.
Acest tip de inteligență poate fi dezvoltat în mediul școlar prin:
Ø Oferirea unor explicații constante referitoare la reguli și obiceiuri utilizate curent
Ø Realizarea de diverse activități cu numere pentru diverse discipline pentru a le face mai atractive
Ø Identificarea și explicarea elevilor a conexiunilor care se pot stabili între matematică și viața de zi cu zi
Ø Explicarea modalităților prin care se realizează categorizarea, diferitele tipuri de clasificări, listele de priorități și predicțiile
Ø Utilizarea unor tipare de rezolvare a problemelor în cazul mai multor discipline
Ø Stimularea interesului pentru logică prin crearea și gestionarea de cluburi de puzzle, scrabble sau rebus
D. Inteligența vizuală și spațială presupune capacitatea copiilor de a crea sau re-creea cu ușurință imagini sau obiecte. Copii care au acest tip de inteligență dezvoltată pot să-și amintească cum arătau obiectele văzute anterior, pot să-și imagineze un obiect într-un context total diferit de cel real, pot imagina un anumit traseu și pot da indicații de orientare pentru alte persoane
Acest tip de inteligență poate fi dezvoltat în mediul școlar prin:
Ø Utilizarea unor postere pentru învățare și memorare expuse în sala de clasă
Ø Schimbarea cu regularitate a imaginilor postate în clasă
Ø Utilizarea unor materiale vizuale precum hărți, diagrame, scheme, grafice etc în completarea celor orale sau scrise
Ø Utilizarea unor planșe sau mulaje în cadrul lecțiilor
Ø Captarea și stimularea atenției copiilor prin mișcările realizate, gesturi și expresii non-verbale
Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, are în vedere dezvoltarea unor competențe cheie pentru cadrele didatice moderne, adaptate nevoilor specifice pe care acestea le au în mod curent.
Sesiunile de informare, conștientizare, motivare sunt evenimente care oferă un cadru adecvat și echilibrat pentru acumularea de informații esențiale cadrelor didactice, propice unui dialog activ și creativ. Sesiunile continuă pe toată perioada de derulare a proiectului fiind o prezență constantă în agenda de evenimente a acestuia.
E. Inteligența kinestetică presupune manifestarea unei dexterități sporite de la vârste fragede. Copii mânuiesc cu ușurință jucăriile, coordonează simultan mișcările corpului, partea dreaptă și stângă a corpului.
Acest tip de inteligență poate fi dezvoltat în mediul școlar prin:
Ø Introducerea unor activități practice în mod curent, zilnic
Ø Utilizarea în procesul de învățare a mișcărilor, jocului de rol, simulărilor și activităților practice
Ø Exersarea unor abilități care implică dexteritate fizică
Ø Includerea în programul copiilor a unor scurte activități fizice drept pauze pentru efortul intelectual
Ø Predarea unor jocuri de exterior și practicarea acestora.
F. Inteligența muzicală permite copiilor care o au dezvoltată să observe modele de sunete și să sesizeze diferențele dintre acestea de la vârste fragede. Acești copii pot memora cu ușurință tonalități, ritmuri și melodii întregi, vor putea utiliza cu ușurință instrumente muzicale.
Acest tip de inteligență poate fi dezvoltat în mediul școlar prin:
Ø Utilizarea muzicii pentru delimitarea perioadelor de timp aferente diverselor sarcini, marcarea începutului și sfârșitului unei activități sau etape
Ø Utilizarea muzicii pentru a influența starea de spirit a copiilor (dinamică, reflexivă, relaxantă, energizantă)
Ø Utilizarea muzicii pentru rememorarea unui conținut de învățat
Ø Utilizarea diverselor ritmuri pentru a învăța copii schimbările de înălțime, variație și modulare a sunetelor
Ø Stimularea interesului pentru a cânta și asculta muzică
Ø Realizarea de activități participative care implică trăirea unor experiențe muzicale
G. Inteligența naturalistă se manifestă la copii cărora le place să stea afară în aer liber și să se joace cu obiecte din natură. Acest tip de inteligență presupune atenția la detalii, curiozitate față de speciile naturale, plăcerea de a explora spațiile deschise.
Acest tip de inteligență poate fi dezvoltat în mediul școlar prin:
Ø Organizarea de vizite în natură cu clasa
Ø Responsabilizarea copiilor prin crearea unui loc (natural) de care aceștia să se îngrijească
Ø Studierea la clasă a modalităților prin care activitatea umană are un impact asupra mediului și explicarea relațiilor cauză-efect
Ø Desfǎşurarea unor activitǎţi de numǎrare şi observare a speciilor
Ø Impunerea exemplului personal în ceeea ce privește comportamentul responsabil față de natură
Procesul didactic modern presupune în egală măsură utilizarea unor metode de evaluare adaptate acestui model al inteligențelor multiple. Astfel, cadrele didactice vor pune accentul nu numai pe evaluarea inteligenței lingvistice și logico-matematice ci și pe a celorlalte tipuri de inteligență.
Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, aduce în permanență în discuție prin intermediul activităților realizate o tematică adaptată nevoilor specifice pentru procesul didactic modern. Tematici precum cea tratată mai sus contribuie în mod substanțial la creșterea calității activității în special în cadrul școlilor defavorizate ai căror copii trebuie stimulați în permanență în mod adecvat situațiilor particulare cu care se confruntă.