Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă acoperă o gamă largă de activități care se circumscriu cu succes obiectivelor asumate în debutul proiectului. Printre aceste activități se numără și organizarea și desfășurarea sesiunilor de informare și conștientizare, care au o diversitate constantă, asigurată de tematica diferită pe care experții din cadrul proiectului o abordează lunar.                          

 Sesiunea de informare și conștientizare din luna iulie s-a desfășurat în intervalul 13-17 IULIE 2020, pe platforma online Blackboard, a Universității Spiru Haret. Tema abordată a făcut referire la: ROLURI ȘI RELAȚII ÎNTRE ACTORII IMPLICAȚI ÎN EDUCAȚIE. RELAȚIILE INTERUMANE ȘI CURSURILE DIGITALIZATE, temă extrem de bine conectată cu realitatea cotidiană din prezent.

 

Evoluția tehnologiei informatice, precum și a mijloacelor de digitalizare a majorității surselor de informații a condus la transformări și evoluții uneori spectaculoase și la nivelul instrumentelor utilizate în cadrul activităților educaționale. Cu toate acestea, în ciuda unor avantaje evidente pe care digitalizarea le deține (procesarea unei mari cantități de informații, viteza excesiv de mare de transmitere a informațiilor etc), există și temeri întemeiate referitoare la posibilele efecte novice asupra copiilor.

Se ridică întrebările: ce se întâmplă cu copilul în lumea mass-mediei electronice, cine devine copilul, cum poate beneficia copilul de media, ce fel de schimbări distructive apar în personalitatea copilului, când diversitatea și diversitatea conținutului media devine o nouă șansă educațională și când media reprezintă o amenințare pentru copil. Pedagogii observă impactul negativ al mass-mediei și al hiper-mediei asupra educației, în special efectele exercitate de către televiziune, cele ale jocurilor pe calculator și a internetului în ansamblul său.

1. Mass-media și hipermedia prezintă realitatea într-un mod părtinitor prin proiectarea unei imagini false a lumii: exagerează patologia socială prin afișarea excesivă a violenței, de ex. scene de viol sau de teroare, este folosită de asemenea informația cu conținut sexual, fără analize sociale profunde sau exemple convingătoare ale unor modalități de prevenire a problemelor negative.

2. Acestea promovează și consolidează consumismul, încurajează valorile materialiste și popularizează carierele strălucitoare ale persoanelor fără valori morale. Noțiunea de succes este limitată la bogăție.

3. Mass-media ne face indiferenți la numeroase probleme. Ba mai mult, ele scad standardele culturale, nivelul artelor și la gusturilor culturale, prin promovarea culturii pop dominante.

Proiectarea falsului simț al realității tinde să fie extrem de periculoasă. Pedagogii sunt îngrijorați de scenele de violență și cruzime care par a fi cele mai devastatoare pentru evoluție și educație. Media electronice, cum ar fi televizorul sau internetul, ”au intrat rapid în viața copilului și l-au dezorganizat prin reducerea timpului dedicat învățării, lecturii și altor îndatoriri sau hobby-uri. Aceasta înseamnă că mass-media amenință viața de familie și educația familială. În calitate de pedagogi și educatori, am dori să identificăm unele riscuri sau amenințări care pot apare ca urmare a utilizării mediei și a hiper-mediei de către copii și tineri. Impactul negativ al presei implică:

- dezorganizarea vieții de zi cu zi; mass-media afectează zilnic sarcinile rutiniere și activitățile de timp liber;

- efecte nocive asupra sănătății, dezvoltării fizice și psihologice;

- dezintegrarea familiei;

- îndeplinirea funcțiilor de îngrijire, educație și socializare ca substitut al părinților

Cercetările realizate de către diverși specialiști,  dezvăluie că televiziunea intră adesea în viața copiilor pentru a îndeplini funcții educaționale și de multe ori chiar câștigă în fața a diverse grupuri de la egal la egal și a altor instituții.

Viața de zi cu zi este puternic influențată de vizionarea TV pentru durate de câteva ore, frecvente și regulate. Modul în care conținutul TV este transmis telespectatorilor oprește copiii de la gândirea activă și creativă. Pentru a înrăutăți situația, este favorizată atitudinea pasivă, lenea mentală, precum și scăderea  capacității de a gândi creativ. Vizionarea programelor TV violente întărește comportamentul violent și agresiv în viața de zi cu zi.

Reclama TV sau de pe  internet care nu include conținut educativ poate avea, de asemenea, o influență negativă asupra copiilor și tinerilor. Copiii sunt necritici, creduli, nu pot judeca sau evalua conținutul TV pe care îl urmăresc. Acestea face ca tinerii să fie ușor de manipulat de către producătorii comerciali. Publicitatea creează mai degrabă standardele de consum în masă decât gusturile individuale. În astfel de condiții, se pare că este dificil pentru tineri să își creează propriul stil de viață.

Publicitatea care se adresează nevoilor copiilor, care din diferite motive nu pot fi satisfăcute pare a fi deosebit de periculoasă. Acest lucru provoacă frustrare, agresiune și deseori dorința de a deține articole publicitate (de exemplu, haine, echipamente electronice), indiferent de cost.

Computerul și internetul reprezintă, de asemenea, o amenințare pentru socializarea sănătoasă și dezvoltarea echilibrată. Specialiștii au identificat următoarele amenințări sau riscuri:

- copiii pot găsi conținut inadecvat online (pornografie, ură, violență, înșelăciune, informații false sau exagerate);

- au acces facil la instrucțiuni, legate de activități pe care nu le pot înțelege sau gestiona corespunzător (de ex. cum să cumperi o casă, cum să construiești o bombă, cum să iei droguri etc.);

- copiii pot deveni neliniștiți, pot fi expuși la un conținut informatic rău, vulgar și amenințați de hackeri, expeditori de viruți sau alți infractori cibernetici;

- este riscantă dezvăluirea de informații personale (de exemplu, în timpul participării la concursuri online sau în timpul completării online a unor formulare);

- tinerii ar putea fi înșelați în timp ce fac cumpărături online (de exemplu, atunci când cumpără software, fișiere muzicale, imagini, jocuri etc.)

Pentru copii, accesul la internet este o sabie cu două tăișuri. Cu alte cuvinte, a putea intra online poate fi atât un lucru bun, cât și rău pentru copii.

Din punct de vedere pozitiv, tehnologia digitală poate conecta un copil la informații și la o comunitate mai mare. Poate aduce oportunități viitoare pentru muncă și carieră.

Pe de altă parte, tehnologia digitală poate reprezenta un element negativ și o sursă de stres- în special pentru un copil care nu știe să folosească internetul cu discernământ. Conform unui raport UNICEF, unul din trei utilizatori de internet din întreaga lume este un copil. Chiar dacă atât de mulți copii sunt online, organizația spune că nu se știe prea multe despre impactul tehnologiei digitale asupra bunăstării copilului. Mulți copii din întreaga lume au o amprentă digitală înainte de a putea să meargă efectiv și să facă urme reale. Părinții postează adesea fotografii cu copiii lor și împărtășesc povești despre ei. Și fișele medicale ale unui copil pot fi stocate în cloud.

Pe măsură ce copiii cresc, pot împărtăși detalii suplimentare despre ei înșiși sau fotografii și videoclipuri ale lor. Dar publicizarea tuturor acestor informații personale poate pune un copil în pericol. Aceste riscuri includ folosirea greșită a informațiilor private ale copiilor, accesul la conținut dăunător și cyberbullying-ul.

În afară de cyberbullying, copiii sunt expuși riscurilor din rețelele criminale online. Acești infractori vizează copiii pentru unele dintre cele mai grave forme de exploatare și abuz, cum ar fi traficul de persoane și abuzul sexual online al copiilor. Protejarea vieții private a copiilor pe internet este o problemă de importanță majoră.

Părinții, îngrijitorii, profesorii și administratorii școlilor, întreprinderile și factorii de decizie trebuie să lucreze împreună pentru a asigura accesul în siguranță și pentru a-i proteja pe copii de posibilele vătămări ale unei lumi digitale în creștere.

Abordarea unor teme precum cea de mai sus, permite experților din cadrul proiectului aprofundarea unor problematici cu mare impact la nivelul sistemului educațional național, dialogul pus în evidență cu aceste ocazii fiind foarte constructiv și oportun pentru toți participanții.

Astfel, sesiunile de informare și conștientizare derulate în cadrul proiectului au avantajul posibilității de a se putea construi un cadru de dialog perfect viabil care contribuie lună de lună la atingerea obiectivelor proiectului și la conturarea unor rezultate finale cât mai aproape de dezideratul comun al acestuia – creșterea calității activității didactice din școlile defavorizate.