Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, are în vedere obiective atât de natură cantitativă cât și calitativă. Printre acestea se remarcă și obiectivele legate de îmbunătățirea activității didactice din cadrul școlilor țintă, a competențelor și abilităților cadrelor didactice participante. Sesiunile de informare, conștientizare, sensibilizare și motivare a cadrelor didactice, oferă posibilitatea coagulării unor informații esențiale pentru nevoile de formare și dezvoltare ale acestora, abordând constatnt o tematică diversificată, conectată la ultimele noutăți din domeniu.

Sesiunea care a avut loc în data de 23 iunie 2019, la sediul INSPECTORATULUI ȘCOLAR JUDEȚEAN GORJ, localitatea Târgu Jiu, a avut în vedere o temă interesantă și actuală care abordează o dimensiune importantă a activității didactice: ETICĂ, VALORI, PRINCIPII MORALE.

În cadrul sesiunii de informare s-au luat în discuție principalele elemente care definesc cerințele unui înalt nivel de etică aferent activității cadrelor didactice, principiile morale care guvernează această activitate, modul în care cadrele didactice ar trebui să impună și să adere la un set de valori morale corespunzătoare.

 

Profesia de cadru didactic trebuie să inspire încredere și responsabilitate în comunitate și de aceea necesită standarde foarte ridicate de profesionalism. Prin urmare orice persoană care acceptă să urmeze profesia de cadru didactic trebuie să aibă în vedere că acceptă responsabilitatea încrederii publice care i se oferă, cât și  responsabilităţile de a practica profesia în funcţie de cel mai înalt grad posibil de conduită etică. Deci responsabilitățile includ angajamentul față de elevi, profesie și comunitate.

Rolul unui profesor în societate este semnificativ și important deoarece acesta are o influenţă ce depăşeşte societatea în care trăieşte şi nici o altă personalitate nu poate avea o influenţă mai profundă decât un profesor. Elevii sunt extrem de mult influențați de capacitatea empatică a profesorului, de afecțiunea sa, de profilul său moral și de caracterul său.

Profesorii de cele mai multe ori devin modele de urmat pentru elevii lor și de multe ori profesorii își pun amprenta asupra obiectivelor de viață și asupra planurilor de viitor ale elevilor lor.

În cadrul procesului de instruire, profesorii sunt elemente active care joacă un rol deosebit de important din perspectiva următoarelor aspecte:

-         Contribuie în mod direct la conectarea intereselor și motivației elevilor cu elementele definitorii pentru curriculul școlar, la creșterea implicării lor în activitatea de învățare

-         Asistă în mod activ elevii pentru a-și planifica corect efortul de învățare, să se încadreze eficient în obiectivele, rolurile, termenele limită și criteriile eferente unei activități de învățare.

-         Contribuie la conturarea percepției elevilor asupra imaginii de ansamblu a cunoștințelor dobândite

-         Ajuta elevii în definirea obiectivă a nevoilor de învățare, a nivelului general de cunoștințe

-         Direcționarea elevilor în sensul identificării celor mai bune surse de informații, organizarea eficientă a acestora

Toate acestea contribuie în mod nemijlocit la crearea unei legături profunde între cadrul didactic și elevi, această legătură fiind condiționată și de capacitatea de empatizare pe care o dezvoltă cadrul didactic. Procesul educațional de calitate presupune asigurarea unor șanse egale pentru toți copii fiind fundamental din perspectiva dezvoltării economice, sociale și culturale a unui stat. O dimensiune importantă a acestui proces educațional este constituită de modul în care educația este implementată din perspectiva respectării unui cod de etică profesională. Valorile esențiale pe care le promovează un cod de etică modern în cadrul sistemului de învățământ fac referire la:

-         Integritate – crearea și menținerea unor relații profesionale adecvate, implicarea corespunzătoare în exercitarea atribuțiilor profesionale zilnice și a activităților curente cu corectitudine

-         Onestitate – cadrul didactic va afișa în orice împrejurare un comportament bazat pe imparțialitate, încredere și onestitate, accentul pus pe stima la adresa colegilor și a celorlalte persoane cu care interacționează, acţionând şi discutând sincer şi corect

-         Respect – cadrul didactic va manifesta în relațiile cu ceilalți toleranță, fiind atent și înțelegător față de alte opinii, păreri sau valori, va dezvolta și încuraja dezvoltarea unui respect reciproc în relația cu elevii și/sau părinții acestora, respect dublat de încredere și ori de cîte ori este necesar confidențialitate

-         Responsabilitate – cadrul didactic acționează cu prioritate pentru educația și instruirea elevilor, activitate de bază căreia îi dedică timp și energie în mod corespunzător, se angrenează în activități care urmăresc dezvoltarea profesională continuă și îmbunătățirea competențelor didactice, promovează în permanență colaborarea și cooperarea cu alte cadre didactice în vederea educării și instruirii copiilor

Etica în cadrul procesului de învățământ are în vedere respectarea unor principii precum:

-         Respectarea regulilor de drept

-         Promovarea conștiinței profesionale și a profesionalismului cadrului didactic în orice împrejurare

-         Exercitarea atribuțiilor profesionale cu conștinciozitate și responsabilitate

-         Accentul pus pe competențele profesionale adaptate cerințelor dinamice ale sistemului de învățământ

-         Un proces decizional bazat pe competență profesională

-         Echitate în relațiile de muncă, seriozitate și cinste

-         Asumarea responsabilității de drept pentru fiecare activitate sau decizie

-         Respectarea necondiționată a drepturilor și libertăților colegilor și tuturor celor cu care interacționează

-         Evitarea permanentă a oricăror discriminări indiferent de natura acestora

-         Respectul pentru valoarea intrinsecă a oricărei ființe umane, a personalității acesteia în integritatea sa

Atunci când este abordată problematica eticii profesionale și a valorilor morale în cariera didactică, un aspect foarte important este constituit de educația pe care și-o însușește fiecare cadru didactic ca parte integrantă a formării sale și e evoluției profesionale și umane. Astfel, un nivel înalt al conștiinței profesionale este primordial pentru profilul unui cadru didactic format în mod corespunzător. Acest element reprezintă baza pentru un comportament etic și pentru o activitate didactică cu un nivel de calitate cât mai înalt. Comportamentul etic promovat atat la nivelul cadrelor didactice cat si al elevilor reprezinta un element extrem de important in asigurarea calitatii actului edicațional în interesul elevilor. Prin această abordare se asigură nu numai transferul optim de cunoștințe ci și dezvoltarea potențialului uman al elevilor.

În situațiile nefericite în care comportamentul neetic prevalează în relațiile dintre elevi și profesorii, se ajunge iremediabil la periclitarea încrederii și a respectului pe dintre cele două părți, iar în situațiile limită se poate ajunge la pierderea poziției sau a certificării de cadru didactic.

Cadrele didactice, pentru a putea promova la locul de muncă o abordare optimă din perspectiva comportamentului etic trebuie să cunoască principalele drepturi ale copiilor și masurile prin care statul reglementeaza aplicarea acestora. De asemenea, cadrele didactice trebuie sa poata interpreta corect documentele referitoare la responsabilitățile profesionale și standardele ocupaționale ale cadrelor didactice din sistemul de învățământ, să utilizeze aceste standarde ocupaționale drept valori de referință pentru activitatea didactică din cadrul instituțiilor de învățământ în cadrul cărora activează. Nu în ultimul rând este necesar ca fiecare cadru didactic să promoveze relații de muncă centrate pe valoare și principii democratice de predare/evaluare, să încurajeze atat in cazul propriei persoane cat si a celorlalti, un comportament pro-social și o participare civică adecvată.

Din punct de vedere al promovării valorilor morale în activitatea didactică, se pot distinge o serie de etape care caracterizeaza un comportament caracterizat printr-un grad de moralitate adecvat. Astfel, se poate discuta inițial despre conștientizarea morală care presupune identificarea problemelor de natură etică care apar în cadrul activității, a rolului părților implicate și a opțiunilor disponibile. Această etapă este urmată de judecata morală care implică evaluarea considerațiilor etice aferente situației existente și determinarea cursului moral al acțiunilor necesare. În final se poate discuta despre o nouă etapă  - acțiunea depusă în concordanță cu judecata morală, această etapă făcând referire directă la acțiunile concrete care se cer și implementarea acestora prin depășirea obstacolelor inerente care pot apare.

În cadrul activității didactice, profesorii sunt chemați să îndeplinească roluri complexe, atat din perspectiva unor agenți morali, care respectă niște principii morale ferme în cadrul propriei activități cât și ca ”antrenori” morali, formatori ai unor comportamente și profile adecvate pentru o personalitate a elevilor care să se emuleze la fel de coerent pe principiile de moralitate promovate. În acest mod se poate discuta despre un tablou complet al modului în care cadrele didactice fac parte integrantă din dezvoltarea psiho-socio-culturala a copiilor, dezvoltare care le permite atingerea potențialului uman maxim al propriei ființe.

Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, implică cadrele didactice participante într-un evantai larg de activități de natură să contribuie direct la creșterea nivelului de conștientizare și motivare a cadrelor didactice, la adaptarea acestora la cerințele curente ale activității și la necesitățile instituționale. Sesiunile de informare, conștientizare, sensibilizare și motivare au avantajul că permit și propun un dialog constructiv în cadrul căruia participanții regăsesc informațiile esențiale aferente temei evenimentului. Prin intermediul acestei abordări, Proiectul QualForm reușește să răspundă în mod corespunzător nevoilor instituțiilor școlare defavorizate care fac parte din grupul țintă, din perspectiva încurajării exprimării libere a cadrelor didactice și a comunicării cu experții din cadrul proiectului. Fiecare nouă întâlnire aduce un plus de informații și de cunoștințe, contribuind în mod direct la aceste deziderate.