Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, are în vedere pregătirea corespunzătoare a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, cu accentul pus pe instituțiile școlare defavorizate în cadrul grupului țintă.
O serie de activități ale proiectului implică discutarea cu preponderență a aspectelor practice pe care le presupune activitatea didactică din zilele noastre, dintre acestea detașându-se seminariile de schimb de bune practici care oferă posibilitatea angrenării participanților în discuții interactive grupate pe teme de discuție propuse de către experții proiectului.
Seminarul dedicat regiunii Gorj, s-a desfășurat în data de 25 august 2019, la sediul Școlii Gimnaziale Scoarța, comuna Scoarța, cu ocazia acestui seminar fiind abordată tema cu titlul: AUTOEVALUAREA INSTITUȚIONALĂ PE BAZA STANDARDELOR DE CALITATE. FORMAREA PROFESIONALĂ A CADRELOR DIDACTICE
Problematica formării profesionale în domeniul educației este complexă și mereu de actualitate. Pentru cadrele didactice, formarea profesională este un drept și totodată o obligație profesională firească în contextul evoluției sistemului de învățământ și a cerințelor la care acesta trebuie să facă față din punct de vedere social, cultural, economic etc.
În cadrul sistemului național de învățământ, evoluţia în carieră a personalului didactic din învățământul preuniversitar se realizează prin promovarea examenelor de definitivare în învăţământ şi obţinere a gradelor didactice II şi I.
În corelare cu reglementările specifice educaţiei adulţilor şi educaţiei permanente, perfecţionarea cadrelor didactice se realizeaza prin stagii de formare obligatorii. Stagiile de formare continuă asigură dezvoltarea profesională a personalului didactic şi intră în sistemul de evaluare/echivalare prin credite profesionale transferabile, obligativitatea constând în acumularea de către cadrul didactic a 90 de credite într-o perioadă de 5 ani. Programele de formare continuă a personalului didactic sunt organizate modular pe următoarele domenii principale: specialitate, pedagogie, psihologia educaţiei, didacticii specialităţii, TIC, management educaţional.
Formarea continuă asigură actualizarea şi dezvoltarea competenţelor personalului didactic, inclusiv dobândirea de noi competenţe, în funcţie de evoluţiile din planul nevoilor de educaţie şi al curriculum-ului educaţional, precum şi în funcţie de exigenţele privind adaptarea competenţelor personalului didactic la schimbările din structurile/procesele de educaţie. Potrivit principalelor sale destinaţii, formarea continuă vizează:
a) actualizarea şi dezvoltarea, prin programe de formare/perfecţionare periodică, a competenţelor în domeniul/domeniile de specializare corespunzător funcţiilor didactice obţinute prin formarea iniţială;
b) dezvoltarea competenţelor pentru evoluţia în cariera didactică, prin sistemul de pregătire şi obţinere a gradelor didactice;
c) dobândirea sau dezvoltarea competenţelor de conducere, îndrumare, control, evaluare în structurile şi organizaţiile din sistemul de educaţie;
d) dobândirea de noi competenţe, prin programe de reconversie/readaptare a calificării pentru noi specializări sau/şi noi funcţii didactice, altele decât cele obţinute prin formarea iniţială;
e) dobândirea unor competenţe complementare sau de extensie care lărgesc gama activităţilor şi funcţiilor ce pot fi prestate de personalul didactic (predarea în sistemul E-learnig, predarea în limbi străine, consiliere educaţională şi orientare în carieră, educaţia adulţilor ş.a.);
f) dezvoltarea şi extinderea competenţelor transversale privind rolurile sociale şi dezvoltarea personală şi profesională, interacţiunea şi comunicarea cu mediul social şi cu mediul pedagogic, asumarea de responsabilităţi privind organizarea, conducerea şi îmbunătăţirea performanţei strategice a grupurilor profesionale, autocontrolul şi analiza reflexivă a propriei activităţi ş.a.
În toate domeniile, dezvoltarea resurselor umane reprezintă o necesitate, fiecare individ trebuie să-şi actualizeze competenţele profesionale, pentru a se adapta schimbărilor sociale, economice, politice, culturale etc. Cu toate acestea, în domeniul educațional formarea profesională continuă devine o condiție esențială pentru asigurarea calității serviciilor de învățământ.
Calitatea actului educaţional este condiţionată într-o mare măsură de profesionalismul cadrelor didactice. Profesorii joacă diverse roluri într-o sală de clasă, însă unul dintre cele mai importante este acela de manager al clasei. Într-o sală de clasă prost gestionată, predarea şi învăţarea eficientă nu se pot realiza. Profesorii eficienţi vor realiza progrese cu toţi elevii, indiferent de nivelul de eterogenitate din clasele lor.
Procesul de managerizare a activității educaționale presupune fundamentarea teoriei şi a activității practice, ştiinţa şi arta proiectării, organizării, coordonării, evaluării, reglării, elementelor activităţii educative, ca activitate de dezvoltare liberă, integrală, armonioasă a individualităţii umane, în mod permanent pentru afirmarea autonomă şi creativă a personalităţii sale, conform idealului stabilit la nivelul politicii educaționale.
Astfel, în cadrul acestui proces, resursele umane (cadrele didactice) devin factorul cel mai important pentru asigurarea calității și coerenței activității educaționale precum și a managementului efectiv al prestațiilor.
Cadrele didactice trebuie să-și dezvolte o viziune de ansamblu asupra învăţământului şi educaţiei, să elaboreze proiecte educaţionale, să organizeze activităţi didactice şi educaţionale, să coordoneze elevii în procesul de învăţare, să rezolve situaţii conflictuale, să consilieze elevii cu probleme etc. Ca urmare, pregătirea profesională continuă reprezintă o soluție viabilă pentru asigurarea tuturor acestor roluri.
În România, principalele categorii fundamentale de competenţe profesionale ale cadrelor didactice sunt prevăzute în Metodologia privind formarea continuă a personalului din învăţământului preuniversitar aprobată prin OM nr. 5.561/ 2011 (https://www.edu.ro/sites/default/files/_fi%C8%99iere/Invatamant-Preuniversitar/2016/resurse%20umane/formarea%20continua/OM%205561_2011%20Metodologie%20privind%20formarea%20continu%C4%83%20a%20personalului%20din%20%C3%AEnv%20preuniv.pdf):
„Art. 92 statuează faptul că: (1) Competenţele profesionale reprezintă ansamblul unitar şi dinamic al cunoştinţelor şi abilităţilor.
(2) Sistemul de competenţe cuprinde cinci categorii fundamentale:
a) competenţe profesionale: competenţe cognitive, competenţe funcţional – acţionale;
b) competenţe complementare: compentenţe digitale, competenţe lingvistice, competenţe de consiliere;
c) competenţe transversale: competenţe de rol, competenţe de dezvoltare personală şi profesională;
d) competenţe de conducere, de îndrumare şi de control;
e) competenţe dobândite prin programe de conversie profesională.”
Dezvoltarea corespunzătoare a tuturor acestor clase de competențe asigură un profil profesional complet al cadrului didactic modern, capabil să integreze în activitatea sa proprie obiective și cerințe specifice pentru instituția școlară în cadrul căreia își desfășoară activitatea.
Importanța pentru școlile moderne a personalului didactic angrenat constant în programe de formare profesională este dată de faptul că astfel de persoane vor fi capabile să își asume sarcini și responsabilități conforme cu nevoile dinamice ale instituției și cu cerințele existente la nivel de sistem educațional.
Perfecționarea corespunzătoare a cadrelor didactice se va realiza pe multiple nivele: funcțional, structural și respectiv operațional.
Astfel, la nivel funcțional, perfecționarea personalului didactic vizează stimularea capacităților pedagogice și sociale de convertire practică a finalităților de sistem în obiective angajate în cadrul procesului de învățământ, în mediul școlar și extrașcolar.
La nivel structural, perfecționarea personalului didactic vizează stimularea capacităților pedagogice și sociale de valorificare deplină a tuturor resurselor pedagogice (informaționale, umane, didactico-materiale, financiare) existente la nivel de sistem și de proces.
La nivel operațional, perfecționarea personalului didactic vizează stimularea capacităților pedagogice și sociale de proiectare, realizare, dezvoltare și finalizare a activităților specifice procesului de învățământ (lecții, cursuri, seminarii, lucrări practice, ore de dirigenție; activități extrașcolare cu: elevii, cadrele didactice, părinții, alți reprezentanți ai comunității educative; activități: manageriale, metodice, de asistență psihopedagogică și socială, de orientare școlară și profesională, de consiliere etc.), în condiții optime, corespunzător contextului intern și extern existent, pe termen scurt, mediu și lung.
Sistemele de învățământ din statele dezvoltate au cristalizat prin consens o serie de obiective pentru activitatea de perfecționare a cadrelor didactice. Acestea pot fi definite la nivel general și specific, fiind exprimate în termeni de formare continuă.
La nivel general, se are în vedere: a) dezvoltarea personală și socio-profesională a cadrului didactic prin actualizarea competențelor de bază (pedagogice, de specialitate; însușirea de noi competențe; aplicarea competențelor de bază la nivelul didacticii specialității/specialităților; inițierea în utilizarea unor noi strategii, metode, mijloace de predare-învățare-evaluare); b) îmbunătățirea și dezvoltarea sistemului de formare continuă, precum și a instituțiilor care implementează oferta de cursuri profesionale; c) stimularea aplicării cercetării științifice în domeniul educației etc.
La nivelul Proiectului POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, seminariile de schimb de bune practici implică un transfer real de cunoștințe și experiență între participanți, care au ocazia de fiecare dată să-și îmbunătățească astfel gradul de adaptare la cerințele actuale complexe ale activității didactice și să creeze o platformă de dialog utilă tuturor persoanelor angrenate în cadrul grupului țintă.