Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă reprezintă o sumă de activități menite să atingă obiective de calitate clar definite pentru grupul țintă vizat – pe de o parte cadrele didactice din școlile defavorizate din cele două județe de implementare și pe de altă parte însăși instituțiile școlare în cauză.
Pentru județul Dolj, sesiunea de informare, conștientizare, sensibilizare și motivare din luna mai s-a desfășurat în intervalul 18-22 mai 2020, pe platforma online Blackboard a Universității Spiru Haret. Pentru această sesiune de informare, tema aleasă a fost reprezentată de: STRATEGII DE CREȘTERE A ATRACTIVITĂȚII ÎNVĂȚĂRII ÎN MEDIUL ONLINE.
Învățarea în mediul online reprezintă un demers complex, care se află în prim planul preocupărilor tuturor sistemelor de învățământ din prezent, peste tot în lume, datorită condițiilor concrete create de pandemia COVID 19 în ceea ce privește procesul didactic educațional la toate nivelele.
Încă de la nașterea Internetului, educația online a apărut într-un moment istoric. În cadrul tendinței actuale de interconectare mobilă, educația online prezintă o nouă tendință de dezvoltare. Prin utilizarea internetului și a tehnologiei de aplicații mobile pentru internet, serviciile de învățare online și învățare mobilă sunt oferite publicului.
Depășirea limitării inerente a modelului tradițional de educație este o măsură importantă pentru promovarea dezvoltării informatizării educației și a educației pe tot parcursul vieții. Deoarece site-urile web care oferă cursuri sunt din ce în ce mai importante în procesul de instruire, evaluarea efectivității și a calității acestora este esențială atât pentru educatori, cât și pentru cercetători.
Tendințele actuale în domeniul educației la distanță indică o schimbare în perspectivele pedagogice și cadrele teoretice, cu interacțiunea elevilor în centrul mediilor constructiviste centrate pe elev. Prin urmare, pentru a putea scoate în evidență atractivitatea învățării în mediul online este necesară înțelegerea emoțiile consumatorilor și a preferințele manifestate pentru cursurile online pentru a proiecta cursuri online atractive și pentru a se putea răspunde așteptărilor consumatorilor.
Un studiu efectuat de specialiști japonezi în iunie 2019, punea în evidență o serie de elemente referitoare la atractivitatea cursurilor online:
(1) stil de învățare convenabil;
(2) accesul facil la curs;
(3) asistență detaliată pentru curs;
(4) mediul plurivalent al claselor;
(5) adeziunea puternică a utilizatorului;
(6) introducerea în știința și tehnologia în curs de dezvoltare
(7) forța de convingere a profesorilor.
Dintr-o altă perspectivă, ceea a educației online adresate atât tinerilor aflați încă sub tutela sistemului instituțional școlar dar și în special adulților care vor să implementeze conceptul de învățare pe tot parcursul vieții, pot fi identificate alte 5 avantaje ale studiului online:
a) Posibilitatea de a avansa în carieră și de a-ți dezvolta hobby-urile. Studierea online oferă mai multă flexibilitate. Cursanții pot lucra și își pot potrivi mai ușor programul de lucru cu programul liber dedicat hobby-urilor. Dacă este preferată o clasă asincronă: o clasă online unde nu trebuie să se conecteze la o anumită oră pentru o sesiune live, dar unde se poate studia și interacționa cu instructorul și colegii de clasă în ritmul propriu, de exemplu cu ajutorul forumului de discuții, avantajele de acest gen sunt cu atât mai evidente.
b) Un orar și mediul flexibil. Studiind online, fiecare își poate alege propriul mediu de învățare care să funcționeze cel mai bine pentru nevoile sale: fie că este vorba de dormitorul propriu, apartamentul, cafeneaua de pe stradă sau sala de sport locală.. A lua un curs online înseamnă, de asemenea, că persoana în cauză nu trebuie să facă naveta la curs, ceea ce înseamnă mai puțin timp petrecut în mijloacele de transport și mai mult timp de studiu stând în intimitatea proprie.
c) Costuri mai mici. Studierea online înseamnă plata unor taxe de școlarizare, eventual a unor livrări de cărți, o taxă de înregistrare online și câteva alte articole. Cu toate acestea, majoritatea persoanelor nu vor mai suporta costurile pentru locuințe și transport local, aferente deplasării în campusurile tradiționale
d) Un grad mai mare de autodisciplină și responsabilitate. În majoritatea cazurilor, cursurile online necesită o motivare mai puternică a cursantului în direcția asigurării unui nivel optim de autodisciplină necesar pentru a se putea răspunde în timp util termenelor de predare a materialelor sau a altor cerințe live.
e) Mai multe opțiuni în ceea ce privește topicele abordate la cursuri. La o analiză mai atentă, cursurile online nu mi sunt depedente de locația fizică , ceea ce oferă posibilități aproape nelimitate de combinare a conținuturilor de învățare la care cursanții să aibă acces. Astfel crește gradul de motivare în direcția concentrării pe subiectele care au cel mai mare interes sau atractivitate.
Toate aceste avantaje, trebuiesc privite în mod ponderat, deorece, totuși, ca orice proces aflat în plină evoluție și învățarea/predarea online numără și dezavantaje pentru unii dintre utilizatori. Acestea pot face referire la lipsa unei anumite interacțiuni specifice clasei clasice de elevi, problemele inerente legate de securitatea datelor și a comunicațiilor, posibilele erori tehnice ale sistemelor care duc la situații de criză atunci când este împiedicată/amânată evaluarea online, etc.
Cu toate acestea, dezvoltarea instrumentelor și mijloacelor IT necesare pentru învățarea electronică la distanță cu ajutorul internetului a reprezentat un pas tehnologic uriaș pentru prestatorii de servicii educaționale și o soluție onorabilă pentru criza generalizată de la nivel global a educației în prezent. Idntificarea de noi soluții de optimizare a tehnologiei existente și a modalităților de interacțiune cu aceasta este un proces aflat în plină desfășurare care asigură un mare potențial pentru viitor.