Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, intră în curând în al II-lea an de implementare, cu un bilanț pozitiv al activităților și obiectivelor atinse până în prezent. Printre activitățile desfășurate se remarcă organizarea constantă de evenimente din seria sesiunilor de mentorat didactic și coaching cognitiv comportamental. Aceste sesiuni propun abordarea unor teme extrem de interesante pentru participanți, desfășurarea acestora concretizându-se în indentificarea de idei și soluții oportune pentru aplicare în activitatea didactică curentă.
De asemenea, fiecare nouă sesiune reprezintă o ocazie favoriabilă pentru experții din cadrul proiectului care sunt responsabili de organizarea și desfășurarea acestora de a dialoga deschis și de a identifica teme de discuții noi, utile în mod real profesorilor participanți, teme care se vor aborda în cadrul întâlnirilor viitoare.
În data de 14 aprilie 2019, la sediul Școlii Gimnaziale Voievod Litovoi, din localitatea Târgu Jiu, se va realiza o nouă sesiune de mentorat și coaching care va avea drept temă – NECESITATEA SCHIMBĂRII METODELOR DE ÎNVĂȚĂMÂNT ÎN ACORD CU NEVOILE ELEVULUI. EFECTE ALE FORMĂRII CONTINUE ÎN PRACTICA EDUCAȚIONALĂ.
Pentru o carieră didactică de succes, procesul de evoluție profesională este esențial din perspectiva modelării continue a competențelor și abilităților profesionale ale cadrelor didactice. Cadrul didactic este chemat în prezent să răspundă unei multitudini de cerințe de natură socială, psiho-pedagogică și educaționale. Aceste cerințe sunt dictate atât de evoluția societății cât și de necesitățile obiective de la nivelul sistemului de învățământ.
Formarea continuă a cadrelor didactice va avea două funcții generale:
a) actualizarea cunoştinţelor însuşite în timpul formării iniţiale;
b) completarea formării iniţiale, inclusiv prin schimbarea eventuală a orientării profesionale, cu noi competenţe certificate prin diplome.
Perfecţionarea cadrelor didactice va reprezinta o activitate cu conţinut pedagogic şi social proiectată, realizată şi dezvoltată în cadrul sistemului de învăţământ, cu funcţie managerială de reglare-autoreglare continuă a procesului de învăţământ, la toate nivelurile sale de referinţă (funcţional – structural – operaţional).
Obiectivele pe care și le propune perfecționarea cadrelor didactice se pot defini atât la nivel general cât și specific. Obiectivele generale se referă la:
- dezvoltarea personală şi socio-profesională a cadrului didactic;
- ameliorarea sistemului de formare continuă/instituţii, ofertă de cursuri, practici pedagogice;
- cunoaşterea mediului pedagogic şi social.
Obiectivele specifice pot fi definite drept:
v dezvoltarea personală şi profesională a educatorului;
v actualizarea competenţelor de bază, precum şi a cunoştinţelor didactice şi din domeniul disciplinei;
v dobândirea de noi competenţe;
v aprofundarea didacticii disciplinei;
v iniţierea în utilizarea de noi metode şi materiale;
v ameliorarea calităţii sistemelor de educaţie, a cursurilor oferite, a instituţiilor de învăţământ şi a practicii pedagogice a educatorilor prin:
v favorizarea interdisciplinarităţii şi dezvoltarea lucrului în echipă;
v încurajarea inovaţiei;
v formarea pentru managementul şcolii şi al clasei, precum şi pentru rezolvarea de probleme;
v punerea în acţiune a unor priorităţi pedagogice şi educaţionale;
v dezvoltatea comportamentelor necesare managementului relaţiilor umane.
În cadrul instituțiilor școlare moderne se discută despre formarea continuă internă care are în vedere două direcții de acțiune principale:
- formarea continuă care se ocupă cu aducerea la zi a aptitudinilor achiziţionate pe parcursul studiilor, transmiterea de noi competenţe didactice şi lărgirea studiilor psihopedagogice.
- formarea complementară a cadrelor didactice, care constă în aprofundarea materiei pe care o predă cadrul didactic, adăugarea de noi domenii ariei de cunoaştere, posibilitatea de a se califica pentru o sarcină complementară.
Formarea continuă internă este o metodă folosită de instituţia şcolară pentru a eficientiza activitatea cadrelor didactice din şcoală în sensul dezvoltării acelor competenţe necesare pentru a răspunde cât mai bine specificului unităţii de învăţământ respective.
De fapt, o instituție școlară de succes este aceea care reușește să asigure condiţii maximale de muncă şi învăţătură actorilor din şcoală și să ofere în același timp programe educaţionale care să răspundă nevoilor comunităţii locale.
Eficienţa şcolii, fie că este regăsită în încercările şcolilor de a se adapta cerinţelor pieţei educaționale sau reprezintă o prioritate a sistemelor educative, se regăseşte în politici educaţionale, programe de dezvoltare şi cercetare, respectiv proiecte concrete de dezvoltare şcolară. Pentru a putea considera o şcoală eficientă, aceasta trebuie să demonstreze îndeplinirea unui set de criterii care sunt considerate definitorii în cazul şcolilor de succes. Primele două lucruri esenţiale de îndeplinit sunt identificarea şi respectiv realizarea scopurilor şcolii. Se adaugă apoi o conducere bună, relaţii bune între şcoală şi părinţi, preocuparea pentru perfecţionarea cadrelor didactice şi un climat şcolar orientat spre succes.
Printre caracteristicile unei școli de succes, instituție caracterizată de fapt prin eficiență și prestigiu, se pot enumera:
Ø implicarea activă a tuturor actorilor educaţionali;
Ø existenţa unor proiecte specifice ale şcolii;
Ø existenţa unor obiective comune la nivelul şcolii;
Ø climat pozitiv, orientat spre succes;
Ø promovarea învăţării la toţi actorii şcolii;
Ø deschiderea spre schimbare, înnoire, inovaţie şi orientarea spre comunitate, etc.
În debutul procesului de formare continuă este necesară o activitate de analiză, de diagnosticare a situației existente, a nevoilor de formate raportate la obiectivele instituției, profilul cadrelor didactice și orizontul de timp avut în vedere. Diagnoza va permite identificarea acelor bariere – legate de resurse, de atitudini sau de competenţe, care pot interveni şi influenţa negativ procesul de dezvoltare a instituției școlare.
Pe baza diagnozei se va realiza un plan de formare care are în vedere activități atât la nivelul informării cât și al formării.
Atât la nivel național cât și la un nivel mai amplu corespunzător politicilor educaționale europene se poate discuta despre o serie de perspective și tendințe ale formarii profesionale continue precum:
• Asigurarea unei dimensiuni europene a proceselor de formare a personalului didactic - formarea cadrelor didactice – componentă fundamentală a procesului de redefinire culturală a Europei contemporane;
• Dezvoltarea carierei didactice prin intermediul proceselor evolutive de: formare continuă/perfecţionare/dezvoltare profesională;
• Dezvoltarea formării iniţiale şi continue – profesionalizarea carierei didactice; implementarea modelului profesionalizării carierei didactice - de la aptitudine la competenţă pedagogică;
• Orientarea sistemelor de formare către competenţa pedagogică și performanţa educaţională;
• Accentul pus pe calitate şi formare – definirea corespunzătoare de standarde pentru pregătirea personalului didactic;
• Impulsionarea mobilității şi dezvoltării profesionale – promovarea sistemului de credite profesionale transferabile etc.
Ca o tendință general valabilă, formarea profesională continuă a cadrelor didactice se înscrie în trendul general de dezvoltare și implementare a unor strategii de îmbunătățire a predării și învățării. Aceste strategii urmăresc în esență introducerea de inovații educaționale care să îmbunătățească motivația în muncă și extinderea carierei profesionale pentru cadrele didactice debutante. Printre direcțiile de acțiune se numără și dezvoltarea competențelor științifice, creșterea interesului în domeniu, participarea la proiecte de cercetare și colaborare științifică între instituții etc.
În contextul implementării sale, proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă asigură o bază solidă pentru dezvoltarea de competențe profesionale ale cadrelor didactice angrenate. Astfel, în completarea evenimentelor desfășurate sub forma sesiunilor de mentorat și coaching cognitiv comportamental, se desfășoară și cursuri de formare profesională propriu-zise, sub formă de module care acoperă principalele clase de competențe necesare unui cadru didactic modern – compențe IT, competențe de limbi străine, metode de predare, etc.