Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, contribuie la identificarea de bune practici si modalitati realiste de gestionare a problemelor care pot apare in activitatea didactica prin intermediul activitatilor derulate. Dintre acestea se remarca seminariile de schimb de bune practici în asigurarea calității educației incluzive și în facilitarea dialogului școală-familie-comunitate, care, alaturi de alte activitati ale proiectului sunt organizate lunar, abordand de fiecare data cate o noua tema de discutie.

Seminariile sunt organizate sub forma unor sesiuni de discuții care angrenează în mod activ fiecare participant și oferă posibilitatea exprimării libere a opiniilor și ideilor acestora pe marginea tematicii abordate.                                                                 

Pentru luna mai, seminarul aferent județului Gorj a avut loc în data de 12 mai 2019, în cadrul Colegiului Auto „Traian Vuia” din Târgu Jiu, fiind abordată tema cu titlul: VALORIFICAREA ACTIVITĂȚILOR DIN CADRUL PROGRAMULUI ȘCOALA ALTFEL - SĂ ȘTII MAI MULTE SĂ FII MAI BUN.

Programul ȘCOALA ALTFEL - SĂ ȘTII MAI MULTE SĂ FII MAI BUN, reprezintă o inițitiativă desfășurată la nivel național, care dorește să coaguleze activitățile extracurriculare și extrașcolare desfășurate în cadrul instituțiilor școlare de la diverse nivele.

 

Scopul acestui program este implicarea tuturor copiilor preșcolari/elevilor și a cadrelor didactice în activități care să răspundă intereselor și preocupărilor diverse ale copiilor preșcolari/elevilor, să pună în valoare talentele și capacitățile acestora în diferite domenii, nu neapărat în cele prezente în curriculumul național, și să stimuleze participarea lor la acțiuni variate, în contexte nonformale. În cadrul programului „Școala altfel: Să știi mai multe, să fii mai bun!”, elaborat și organizat de fiecare unitate de învățământ, se includ toți copiii preșcolari/elevii și toate cadrele didactice care nu participă la etapele naționale ale olimpiadelor și concursurilor școlare.

Mecanismul de organizare și implementare a porgramului presupune ca, pe perioada primului semestru sa se identifice și analizeze propunerile referitoare la programul de activități. Aceste propuneri sunt solicitate elevilor în cadrul orelor de dirigenție, cadrelor didactice în cadrul ședințelor comisiilor metodice, părinților în cadrul ședințelor cu părinții și nu în ultimul rând reprezentaților autorităților administrației publice locale/ai comunității, în cadrul ședințelor consiliului de administrație. După colectarea propunerilor se vor desfășura dezbateri în colectivele de elevi, în consiliul elevilor, în consiliul profesoral și în comitetul reprezentativ al părinților, în vederea adoptării programului agreat de majoritatea elevilor și a cadrelor didactice.

Pentru selectarea activităților care se vor implementa concret, sunt implicați în egală măsură elevii, cadrele didactice și părinții pentru a se putea asigura concordanța activităților selectate cu obiectivele educaționale ale fiecărei comunități școlare în parte, ca rezultat al opțiunilor exprimate de către aceasta.

Următoarea etapă de desfășurare a programului „Școala altfel: Să știi mai multe, să fii mai bun!” presupune ca tipurile de activități care se vor organiza în săptămâna menționată, durata acestora, modalitățile de organizare și responsabilitățile să se stabilească în consiliul profesoral și să se aprobe de către consiliul de administrație al unității de învățământ în cauză.

Activitățile agreate vor fi incluse în Calendarul Activităților Educative al unității de învățământ în cauză, sub titlul program: „Școala altfel: Să știi mai multe, să fii mai bun!”, urmând ca aceste activități să fie popularizate de către conducerile unităților de învățământ, în special la nivel local pentru a se asigura un impact pozitiv cât mai bun asupra comunității locale și asupra instituției școlare respective.

Pentru o polularizare cât mai bună, este permisă fiecărei instituții de învățământ să asigure participarea părinților, a voluntarilor, a reprezentanților mass-mediei și a publicului larg la activitățile din cadrul programului, care se pretează la acest tip de deschidere spre comunitate.

În mod concret, pentru implementarea și derularea programului „Școala altfel: Să știi mai multe, să fii mai bun!” este recomandată elaborarea inițială a unor proiecte la nivelul grupelor de preșcolari/claselor, al grupurilor de clase sau al unității de învățământ, care să urmărească și să permită realizarea unor obiective educaționale prin activități care, în programul normal din perioada cursurilor, nu se pot derula.

Proiectele avute în vedere pentru implementare in cadrul programului pot fi organizate și în parteneriat cu mai multe instituții de învățământ în cadrul consorțiilor școlare sau prin colaborarea cu organizații neguvernamentale, cu palatele și cluburile copiilor, cu cluburile sportive școlare, cu direcțiile de tineret și sport, cu taberele școlare, cu instituții culturale și științifice (institute de cercetări, instituții de învățământ superior etc.), cu poliția, jandarmeria, inspectoratele pentru situații de urgență, cu direcțiile de sănătate publică, agențiile pentru protecția mediului etc.

Activitățile propuse și selectate trebuie să fie coordonate ulterior de un număr corespunzător de cadre didactice. În funcție de tipul activității propuse conducerea unității de învățământ și cadrele didactice trebuie să ia toate măsurile pentru asigurarea supravegherii copiilor preșcolari/elevilor și a securității acestora.

Ca tipologie, actitivitățile care se pot derula în cadrul programului „Școala altfel: Să știi mai multe, să fii mai bun!” pot include o diversitate de activități precum:

- activități culturale;

- activități tehnico-științifice;

- activități sportive;

- activități de educație pentru cetățenie democratică, pentru promovarea valorilor umanitare (inclusiv voluntariat, caritate, implicare activă în societate, responsabilitate socială, relații și comunicare etc.);

- activități de educație pentru sănătate și stil de viață sănătos (inclusiv referitoare la dependență de calculator, siguranță pe internet etc.);

- activități de educație ecologică și de protecție a mediului (inclusiv colectare selectivă, economisirea energiei, energie alternativă etc.);

- activități de educație rutieră, PSI, educație pentru reacții corecte în situații de urgență etc.;

Forma concretă sub care se pot desfășura activitățile este și ea diversificată, adaptată specificului activității incluzând: ateliere de teatru, dans, muzică, arte plastice, diferite tipuri de competiții derulate la nivelul școlii, al grupurilor de școli, al localității sau al județului, mese rotunde și dezbateri, diverse tipuri de activități de voluntariat sau interes comunitar, campanii sociale antitutun, antialcool, antipoluare etc, proiecte comunitare care încurajează responsabilitatea socială a elevilor, schimburi de experiență, vizite de studii, tabere și școli de creație sau de cercetare, diferite parteneriate educaționale la nivel de unități de învățământ atât pe plan intern cât și internațional.

În cadrul etapei de implementare efectivă a programului, activitățile vor fi organizate în fiecare zi lucrătoare a săptămânii menționate, acoperind cel puțin numărul de ore prevăzut în orarul obișnuit al școlii, atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice, urmând ca după aprobarea de către consiliul de administrație, programul adoptat devine obligatoriu, atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice.

Elevii au obligația să participe la a participa la activitățile pentru care s-au înscris, absențele fiind înregistrate în catalog la rubrica Purtare.

Pentru evaluarea cât mai transparentă a activităților desfășurate în cadrul programului, fiecare unitate de învățământ va elabora instrumente și criterii de evaluare a activităților pe baza implicării tututor părților interesate – părinți, elevi, cadre didactice, cu consultarea după caz și a partenerilor din afara unității de învățământ implicați în program. Criteriile și modalitățile de evaluare identificate vor fi avizate de către consiliul profesoral, aprobate de către consiliul de administrație și anunțate comunității școlare și publicului larg cu cel puțin 3 săptămâni înainte de începerea activităților propriu-zise.

Pentru monitorizarea derulării corespunzătoare a programului și a desfășurării în bune condiții a activităților, inspectoratele școlare vor putea delega reprezentanți în acest sens, totodată directorul unității de învățământ, consilierul educativ și șeful comisiei pentru evaluarea și asigurarea calității de la nivelul fiecărei instituții de învățământ implicate vor monitoriza și vor evalua activitățile din cadrul programului utilizând criteriile de evaluare aprobate pentru fiecare instituție în parte.

După finalizarea vacanței de primăvară, în fiecare unitate de învățământ, în cadrul primului consiliu profesoral se vor analiza calitatea activităților organizate, rezultatele educaționale ale acestora, precum și modalitățile de ameliorare a planificării și organizării programului „Școala altfel: Să știi mai multe, să fii mai bun!”. De asemenea la finalul anului școlar, inspectoratele școlare trebuie să includă un capitol referitor la relevanța și valoarea formativă a activităților desfășurate în raportul privind starea învățământului.

Din punct de vedere al optimizării succesului școlar, activititățile adiancente programului prezintă o importanță notabilă, deoarece în cadrul acestor activități este posibil transferul de cunoștințe suplimentare în raport cu programa școlară normală. 

Implicarea elevilor în cadrul programului oferă posibilitatea unei varietăți a activităților curente și motivarea la un nivel superior a acestora. Modificarea mediului de învățare prin accesul la locații diferite, schimbarea contextului în care se obțin noile informații, accesul la informații diferite ca și coținut și formă de prezentare în raport cu programa școlară sunt tot atâtea elemente care stimulează curiozitatea copiilor și apetența pentru a fixa noile cunoștințe.

De asemenea, organizarea diverselor activități sub forma jocurilor sau a concursurilor presupun o altă implicare a elevilor față de clasele curente, competiția și jocul devenind elemente puternic stimulative.

Implicarea altor persoane față de actul educațional curent (părinți, voluntari, cadre didactice diferite, reprezentanți ai partenerilor  - medici, polițiști etc) contribuie de asemenea la motivarea suplimentară a elevilor și aduc un element de noutate foarte bine reprezentat.

Per ansamblu derularea și implementarea programului este extrem de binevenită deorece oferă nu numai modalități noi de organizarea a actului educațional ci și posibilitatea conlucrării mai multor factori decizionali pentru optimizarea acestuia și punerea în comun a unei varietăți de resurse didactice și educaționale.

Aceste idei au fost subliniate și în cadrul seminaruluin din data de 12 mai, participanții punând accentul pe necesitatea implicării unui număr cât mai mare de cadre didactice și de părinți în organizarea activităților aferente programului „Școala altfel: Să știi mai multe, să fii mai bun!”.

Seminariile de schimb de bune practici din cadrul Proiectului POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă reprezintă ocazii binevenite de împărtășire a experienței practice și a rezultatelor bune pe care cadrele didactice le au în activitatea curentă.

Dialogul interactiv și schimbul de idei sunt constante care pe parcursul seminariilor desfășurate până acum au menținut viu interesul participanților de la o întâlnire la alta, proiectul QualForm reprezentând din acest punct de vedere o modalitate reușită de sinteză și coroborare a activităților destinate creșterii calității activității didactice în instituțiile vizate.