Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, are în vedere cumularea unor resurse logistice și umane complexe, precum și implementarea unor activități diverse – toate angrenate în direcția asigurării creșterii calității activității didactice din regiunea de implementare.
Acest deziderat ambițios este abordat de pe poziția implementării unei gândiri unitare care să conveargă către câteva puncte esențiale: dezvoltarea de noi competențe și abilități pentru cadrele didactice, implementarea de modele de management școlar și de bune practici în domeniu, reducerea abandonului școlar și identificarea de modalități practice de monitorizare și control al acestuia.
Printre activitățile care fac parte în mod constant din cele implementate la nivelul proiectului se remarcă și sesiunile de informare, conștientizare și motivare a cadrelor didactice, desfășurate cu o frecvență lunară în cadrul proiectului sub forma unei campanii de informare, motivare și conștientizare.
Rolul sesiunilor, evident din însăși titlul acestora este de a fi în primul rând cel al unor pârghii coerente prin care participanții sunt informați și conștientizați nu numai în legătură cu obiectivele și problematica proiectului dar și cu o serie întreagă de teme de mare interes, aferente problemelor curente cu care se confruntă cadrele didactice active în cadrul procesului de învățământ.
Fiecare sesiune are în vedere desfășurarea unui schimb de informații de calitate între participanți, aceștia fiind puși în temă cu obiectivele și conținutul proiectului QualForm pe de o parte și cu principalele elemente în legătură cu tema abordată individual. Pe parcursul derulării sesiunilor participanții nu se rezumă doar la audierea materialelor prezentate ci pot avea un dialog interactiv atât cu experții cât și cu ceilalți colegi.
Sesiunea de informare din data de 14 aprilie 2019, desfășurată la sediul ȘCOLII GIMNAZIALE VOIEVOD LITOVOI, Târgu Jiu, a avut drept temă de discuție ARMONIZAREA MANAGEMENTULUI INSTITUȚIONAL CU NEVOILE, ASPIRAȚIILE ȘI VALORILE COMUNITĂȚII EDUCAȚIONALE.
În contextul necesității optimizării activității manageriale din cadrul instituțiilor școlare, comunicarea dintre management și cadrele didactice ocupă un rol foarte important.
Pentru a se putea discuta despre un nivel optim al comunicarii dintre cadrele didactice si managementul institutiilor scolare, este necesara gestionarea cu succes a unor aspecte referitoare la:
- concepţia despre sine a emiţătorului şi receptorului;
- volumul de informații disponibil, credinţele, atitudinile, valorile, propunerile şi experienţele emiţătorului şi receptorului;
- rolurile deţinute în cadrul grupului social de către emiţător şi receptor;
- motivaţiile emiţătorului şi ale receptorului;
- contextul situaţiei de comunicare.
În același timp, contactul interpersonal care determină calitatea comunicării aferenta proceselor didactice poate fi favorizat de elemente precum: (Ezechil Liliana, Comunicarea educațională în context școlar, Editura Didactică și Pedagogică, București, 2002)
- frecvența cu care are loc procesul de comunicare
- disponibilitatea pentru dialog a celor implicați
- gradul de formalizare al comunicării
- instituirea unor protocoale de comunicare si utilizarea unei documentatii mai mult sau mai puțin complexe (fișe, procese verbale, caracterizări etc)
Din punct de vedere al factorilor inhibitori putem identifica gruparea acestora pe trei categorii de factori care pot bloca sau diminua calitatea comunicării didactice: (Săucan Doina Ștefana, Comunicarea didactică. Expresivitate și stil, Editura Atos, București, 2003)
1. factori tehnici: bariere fizice de tip zgomot de fundal;
2. factori semantici: incapacitatea de a înțelege semnificația semnelor verbale şi nonverbale;
3. factori psihologici: mesajul poate fi perceput ca o amenințare faţă de valorile unei persoane pentru că el susține un set valoric opus celui al persoanei în cauză.
În completarea eforturilor realizate de către cadrele didactice pentru optimizarea comunicării, instituția școlară trebuie să implementeze la rândul său o strategie adecvată pentru eficientizarea comunicării didactice.
Comunicarea strategică la nivel de instituție sau la nivel personal trebuie să răspundă, în procesul de planificare, la întrebările:
- cine este auditoriul?
- ce mesaj trebuie transmis?
- ce mijloace trebuie folosite?
- cum se face acest lucru?
- a funcţionat comunicarea?
O parte importanta a proceselor decizionale in cadrul organizatiilor școlare are la bază munca în echipă. Persoanele care constituie grupuri de conducere, gestionează cantități importante de informații, fiind extrem de importantă și necesară asigurarea unei comunicări deschise între participanții la procesul decizional, responsabilitatea fluxului informațional revenind în mare parte liderului grupului. Tot liderul este responsabil de preocuparea referitoare la informarea colaboratorilor referitoare la munca de decizie, informarea corectă de la aceștia, crearea condițiilor pentru ca participanții la procesul decizional să se exprime liber. Liderul este necesar să aibă o poziție permisivă în cadrul comunicării, nu critică un punct de vedere opus, pe care nu îl agreează sau pe care inițial nu îl înțelege, nu își exprimă primul punctul de vedere pentru a nu îi influența pe ceilalți. Activitatea liderului în cadrul actului colectiv de conducere presupune și exersarea capacității de a permite controversele, de a permite controversele, de a sintetiza părerile, de a consilia opiniile, de a explica diverse aspecte necesare pentru fluidizarea fluxul comunicațional.
O parte importantă a problemelor care se pot manifesta în cadrul procesului de comunicare se referă la problemele de percepere sau credibilitate. Fiecare individ percepe realitatea exterioara pe baza unor sisteme proprii de referință care sunt influențate de sentimente, convingeri și comportamente diverse. Atsfel, multe dintre deficiențele întâlnite în cadrul comunicării se pot rezolva foarte ușor dacă cel puțin una dintre părțile implicate în comunicare, realizează că este vorba despre o problemă de percepție. Liderul unei instituții de învățământ este confruntat în mod frecvent cu situații în care trebuie să facă un efort conștient de a armoniza sistemele de referință a subordonaților și de a transpune informațiile esențiale în mesaje decodificabile de către aceștia.
O echipa managerială construită pe principiile transparenței și a empatiei, care permite fiecărui membru component afirmarea propriilor sale valori si competente poate asigura succesul institutiei scolare. Pentru ca procesele de comunicare să aibă succes, trebuie realizată o analiza prealabilă a necesităţilor şi obiectivelor organizaţiei, care se vor reflecta în planul strategic de ansamblu.
Comunicarea este asociată unui management strategic aceasta devenind un capital intangibil numit “capital al comunicării strategice”, cu trei aspecte principale: (Argenti, P.A., Corporate Communication, Ed. Irwin McGraw-Hill, Boston, 1998, p.17)
1. avantajul competitiv durabil derivă din realizarea serviciilor conform cerinţelor pieţei;
2. realizarea procesului calitativ de educaţie ca rezultat direct al celor implicaţi în realizarea lui: angajaţi, manageri, părinţi, elevi etc. Ei oferă organizaţiei un capital individual (experienţă, pregătire) şi formează şi relaţiile cu alte organizaţii;
3. comunicarea strategică constituie un motor pentru a crea, conduce şi disemina excelenţa organizaţională în realizarea serviciilor şi gestionarea capitalului uman.
Comunicarea strategică într-o organizaţie reprezintă modalitatea prin care aceasta integrează comunicarea în sfera problemelor sale specifice. Comunicarea strategică sporeşte capacitatea angajaţilor de a participa la îndeplinirea obiectivelor organizaţiei. Se creează o relaţie în care managementul găseşte credibilitate mai mare între angajaţi. Această deschidere contribuie la asigurarea satisfacţiei la locul de muncă, la îmbunătăţirea modelului de a recepta comunicarea şi de a îmbunătăţi atitudini şi capacitate. Comunicarea este necesară în organizaţie pentru exprimarea necesităţilor, unde forma şi punctul de plecare al comunicării sunt foarte importante.
Din acest punct de vedere, implicarea managementului instituției școlare în optimizarea comunicării interpersonale dintre cadrele didactice și elevi devine un deziderat de prim ordin. Managementul instituției școlare va avea la dispoziție o multitudine de pârghii pentru a putea crește eficiența comunicării didactice, și aici nu vorbim doar de modalități de motivare a cadrelor didactice (motivare pozitivă sau negativă), ci și de dezvoltarea și implementarea unui cadru care să permită evoluția profesională adecvată a acestora, acumularea de cunoștințe și dobândirea de noi deprinderi comunicaționale prin dezvoltare personală. După ce se identifică principalele carențe la nivel de instituție referitoare la comunicarea didactică, personalul didactic poate beneficia de un program de training adecvat care să-i permită înlăturarea tuturor carențelor referitoare la comunicarea defectuoasă sau lipsa de adaptare la situații comunicaționale extreme (elevi recalcitranți, părinți dezinteresați total de performanța școlară a copiilor etc).
Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă reprezintă un demers complex, care asigură lună de lună o interfață de comunicare extrem de eficientă pentru toți cei implicați. Inițiativa implementării acestui proiect este extrem de binevenită în contextul în care necesitățile curente ale cadrelor didactice din învățământul preuniversitar gravitează în jurul nevoii de comunicare, atât la nivel instituțional cât și individual.