Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă are drept deziderate creșterea calității activității didactice și o incluziune mai bună a elevilor la nivelul școlilor defavorizate incluse în grupul țintă.

Prin activitățile sale, proiectul își propune crearea unei comunități de idei și interese comune, prin participarea cadrelor didactice la sesiuni de informare și conștientizare, sesiuni de mentorat didactic și coaching cognitiv comportamental, seminarii de bune practici, cursuri online integrate pe module profesionale etc. Dialogul constant și schimbul activ de opinii și idei sunt elemente de bază care fundamentează fiecare inițiativă din cadrul proiectului.  Din ansamblul de activități ale proiectului se remarcă sesiunile de informare și conștientizare care propun lunar o tematică diferită, axată pe problematici de ultimă oră referitoare la mecanismele care se întâlnesc în învățământul românesc și nu numai.

 

În luna aprilie, sesiunea de informare și conștientizare a avut loc în intervalul 13-16 aprilie 2020, pe platforma online Blackboard, Universitatea Spiru Haret. În cadrul acestei sesiuni a fost abordată drept temă: POLITICI DE NEDISCRIMINARE ȘI DREPTURILE OMULUI. Tema abordată reprezintă o temă aflată mereu în atenția factorilor decizionali din domeniul educației, datorită nevoii concrete de armonizare a conținuturilor educaționale cu realitățile socio-economico-culturale ale prezentului.

Educația pentru drepturile omului reprezintă un domeniu complex, aflat în plină evoluție. Deceniul Națiunilor Unite pentru Educația în Drepturile Omului (1995-2004) a definit Educația pentru Drepturile Omului drept „eforturi de formare, diseminare și informare care vizează construirea unei culturi universale a drepturilor omului prin transmiterea de cunoștințe și abilități și modelarea atitudinilor. care sunt direcționate către:

(a) Consolidarea respectării drepturilor omului și a libertăților fundamentale;

(b) Dezvoltarea deplină a personalității umane și a simțului demnității sale;

(c) Promovarea înțelegerii, respectului, egalității de gen și prieteniei între toate națiunile, popoarele indigene și grupurile rasiale, naționale, etnice, religioase și lingvistice;

(d) Accesul tuturor persoanelor în direcția participării efective la o societate liberă;

(e) Continuarea activităților Națiunilor Unite pentru menținerea păcii. "(Adaptat din Planul de acțiune al Deceniului Națiunilor Unite pentru Educația în Drepturile Omului (1995-2004), paragraful 2)

În timpul acestui deceniu, ONU solicită și sprijină toate statele membre să facă cunoscute informațiile despre drepturile omului tuturor, atât prin sistemul școlar formal, cât și prin educația populară și pentru adulți.

Educația refritoare la drepturile omului este în sine un drept fundamental al omului și, de asemenea, o responsabilitate: Preambulul Declarației Universale a Drepturilor Omului (UDHR) îndeamnă „fiecare individ și fiecare organ al societății” să „se străduiască prin predare și educație pentru a promova respectarea acestor drepturi și libertăți ”. Pactul internațional pentru drepturile civile și politice (ICCPR) declară că un guvern „nu poate sta în calea oamenilor care învață despre drepturile lor”.

La fel cum drepturile omului aparțin atât indivizilor, cât și societății în ansamblu, responsabilitatea de a respecta, apăra și promova drepturile omului este atât individuală, cât și colectivă. Preambulul DUDH, de exemplu, invită nu numai guvernele să promoveze drepturile omului, ci și „fiecare individ și fiecare organ al societății”. Educația în domeniul drepturilor omului oferă cunoștințele și conștientizarea necesare pentru a răspunde acestei responsabilități.

Responsabilitățile tuturor cetățenilor dintr-o societate democratică sunt inseparabile de responsabilitatea de a promova drepturile omului. Pentru a se putea dezvolta, atât democrația, cât și drepturile omului necesită participarea activă a oamenilor. Educația în domeniul drepturilor omului include învățarea abilităților de advocacy - de a vorbi și de a acționa în fiecare zi în numele drepturilor omului.

Educația în domeniul drepturilor omului oferă, de asemenea, o bază pentru rezolvarea conflictelor și promovarea ordinii sociale. Drepturile în sine pot fin în situații contradictorii adesea, cum ar fi atunci când angajamentul unei persoane față de siguranța publică intră în conflict cu libertatea de exprimare a alteia. Ca sistem de valori bazat pe respect și pe egalitatea și demnitatea tuturor oamenilor, drepturile omului pot crea un cadru pentru analiza și soluționarea acestor diferențe. Educația pentru drepturile omului învață, de asemenea, abilitățile de negociere, mediere și consolidarea consensului.

Printre obiectivele de bază ale educației în drepturile omului se pot enumera:

-         Educația în domeniul drepturilor omului învață atât despre drepturile omului, cât și pentru drepturile omului. Scopul său este de a ajuta oamenii să înțeleagă drepturile omului, să valorizeze drepturile omului și să își asume responsabilitatea pentru respectarea, apărarea și promovarea drepturilor omului. Un rezultat important al educației în domeniul drepturilor omului este împuternicirea, un proces prin care oamenii și comunitățile își măresc controlul asupra propriei vieți și a deciziilor care le afectează. Scopul final al educației în domeniul drepturilor omului este ca oamenii să lucreze împreună pentru a aduce drepturi ale omului, dreptate și demnitate pentru toți.

-         Educația despre drepturile omului oferă oamenilor informații despre drepturile omului. Include învățarea despre demnitatea inerentă a tuturor oamenilor și dreptul lor de a fi tratați cu respect, despre principiile drepturilor omului, cum ar fi universalitatea, indivizibilitatea și interdependența drepturilor omului, despre modul în care drepturile omului promovează participarea la luarea deciziilor și rezolvarea pașnică a conflictelor, despre istoria și dezvoltarea continuă a drepturilor omului, despre dreptul internațional, cum ar fi Declarația universală a drepturilor omului sau Convenția privind drepturile copilului. despre dreptul regional, național, de stat și local care consolidează dreptul internațional privind drepturile omului

despre utilizarea drepturilor omului pentru a proteja drepturile omului și pentru a-i chema pe infractori să își dea socoteala pentru acțiunile lor

despre încălcări ale drepturilor omului, cum ar fi tortura, genocidul sau violența împotriva femeilor și forțele sociale, economice, politice, etnice și de gen care le provoacă

despre persoanele și agențiile responsabile de promovarea, protejarea și respectarea drepturilor omului

-         Educația pentru drepturile omului îi ajută pe oameni să simtă importanța drepturilor omului, să internalizeze valorile drepturilor omului și să le integreze în modul în care trăiesc. Aceste valori și atitudini în domeniul drepturilor omului includ:

-          „consolidarea respectării drepturilor omului și a libertăților fundamentale” (articolul 30.2 al DUDH),

-         dezvoltarea respectului față de ceilalți, a respectului de sine și a speranței,

-         înțelegerea naturii demnității umane și respectarea demnității altora empatizând cu cei ale căror drepturi sunt încălcate și simțind un sentiment de solidaritate cu aceștia

-         recunoașterea faptului că bucurarea drepturilor omului de către toți cetățenii este o condiție prealabilă pentru o societate dreaptă și umană

-         perceperea dimensiunii drepturilor omului în problemele civile, sociale, politice, economice și culturale și conflicte atât în ​​SUA, cât și în alte țări

-         aprecierea non-violenței și crezul că cooperarea este mai bună decât conflictul

-         Educația pentru drepturile omului oferă, de asemenea, oamenilor un sentiment de responsabilitate pentru respectarea și apărarea drepturilor omului și le dă posibilitatea prin intermediul abilităților de a lua măsuri adecvate. Aceste abilități de acțiune includ -

ü recunoașterea faptului că drepturile omului pot fi promovate și apărate la nivel individual, colectiv și instituțional

ü dezvoltarea înțelegerii critice a situațiilor de viață analizând situațiile din punct de vedere moral, realizând că situațiile nedrepte pot fi îmbunătățite

ü recunoașterea unei părți personale și sociale în apărarea drepturilor omului analizând factorii care provoacă încălcări ale drepturilor omului

ü cunoașterea și posibilitatea de a utiliza instrumente și mecanisme globale, regionale, naționale și locale pentru drepturile omului și pentru protecția drepturilor omului

ü familiarizarea cu o strategie a răspunsurilor adecvate la nedreptate acționând pentru promovarea și apărarea drepturilor omului

 

Problematica educării copiilor în direcția identificării lor cu un model european de cetățean al unei democrații, prin prisma tuturor informațiilor care pot fi transmise în domeniul drepturilor omului este una deosebit de complexă și care ste în același timp de mare actualitate. Pentru copii din școlile defavorizate, este deosebit de utila o educație care să pună accentul pe aceste valori democratice, tocmai datorită situațiilor unoeri la limită în care se regăsesc aceștia.