Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă abordează direcții noi de discuție prin intermediul evenimentelor derulate cu frecvență lunară. În funcție de tipologia evenimentului în cauză acesta presupune o doză mai mare sau mai mică de implicare directă din partea participanților (cadre didactice din cadrul grupului țintă sau din regiunea în care se desfășoară activitatea). Toate evenimentele presupun derularea unui dialog, schimbul de informații și idei între experți și participanți, transferul activ de know how. Dintre acestea, sesiunile de mentorat didactic și coaching cognitiv comportamental au poate cea mai mare doză de informații structurate riguros, datorită specificului pe care mentoratul îl presupune ca relaționare între mentor și persoanele mentorate.

 

Pentru luna ianuarie 2020, tema sesiunii de mentorat didactic și coaching cognitiv comportamental care a avut loc în cadrul Școlii Gimnaziale Voievod Litovoi, s-a referit la : ORGANIZAȚII ȘI COMPORTAMENT ORGANIZAȚIONAL. MANAGEMENTUL EMOȚIILOR.

Pentru elevi, în special pentru cei care frecventează școlile defavorizate, managementul emoțiilor și al stresului are o importanță deosebită.  Copii care au parte de un mediul social și ecomic lipsit de o anumită stabilitate emoțională nu performează la același nivel cu cei care beneficiează de relații emoționale sănătoase cu adulți responsabili și care sunt înconjurați cu suficient de multă afectivitate naturală. Factorii de risc din cadrul mediului au rolul de a se transforma în factori stresori și pot duce la manifestarea unor probleme de comportament ale copiilor, incluzând insuccesul școlar sau chiar abandonul școlar. Pentru copii dezavantajați, managementul emoțiilor aduce beneficii foarte mari în raport cu performanța școlară.

Abilitatea copiilor de a-și regla emoțiile atunci când sunt frustrați, nedumeriți sau atunci când se simt înșelați sau afectați de sentimente precum lipsa de speranță sau chiar furia va afecta în mod clar energia pe care o pot dedica învățării, chiar și atunci când sunt angrenați în programe școlare riguroase și construite pe baza nevoilor lor de învățare. Astfel, deținerea de abilități social-emoționale fluente va permite elevilor să se concentreze mai bine pe sarcinile educaționale, în ciuda transferului în mediul școlar a numeroaselor dificultăți interpersonale pe care le pot întâmpina în afara acestuia.

Dezvoltarea de competențe socio-emoționale permite copiilor accesul la nivele superioare de succes școlar.  Odată ce copiii au înțeles aceste abilități, sunt mai pregătiți să-și gestioneze răspunsurile emoționale și să-și controleze agresivitatea. Un repertoriu de abilități social-emoționale servește, de asemenea, la dezvoltarea unei funcții morale, ghidând procesele de luare a deciziilor în mod responsabil și cel de aplicare a unor sancțiuni pentru conduită dăunătoare (Caprara și colab., 2000). În plus, competența social-emoțională permite manifestarea unei mai bune funcționări la nivel intelectual și îmbunătățește semnificativ rezultatele pozitive chiar și pentru cele mai defavorizate grupuri. Pentru elevii de școală primară din clasele terminale este vizibil și un alt gen de influentă, și anume o dată ce aceștia sunt integrați în sistemul școlar, competențele de natură școlară devine preeminente în a prezice competențele socio-emoționale de mai târziu. Un comportament social responsabil pare să medieze relațiile dintre capacitatea elevilor de a achiziționa competețe și alte aspecte interpersonale, cât și autoregulatoare ale competenței sociale. Cu alte cuvinte, de la un anumit punct mai departe, succesul școlar reușește să crească și capacitatea copiilor de a implementa un management al emoțiilor mai bun, de a se autocontrola și motiva în mod suplimentar.

Rezultate foarte bune în ceea ce privește managementul emoțiilor pentru elevi se pot obține cu ajutorul suportului social pe care aceștia îl pot primi. Teoria atașamentului susține că, conectarea socială este necesară pentru ca copiii să internalizeze standardele sociale și să dezvolte respectul pentru instituțiile sociale. Studiile au arătat că elevii cu niveluri mai ridicate ale percepției pozitive legate de suportul pe care îl primesc de la profesorii lor, au avut niveluri mai scăzute ale comportamentului tip problemă la adresa profesorilor. De asemenea aceleași studii au raportat un nivel mult mai scăzut al satisfacției legate de școală în cazul elevilor care nu au primit suficient suport emoțional din partea profesorilor lor.

Devine evident faptul că experiențele timpurii și relații pe care copii le dezvoltă acasă în mediul familial precum și în cel instituțional, la gradiniță sau școală, stabilesc cadrul necesar pentru modul în care un copil învață abilitățile de autoreglare, precum și capacitatea de a-și gestiona emoțiile, de a înțelege perspectiva celorlalți și de a dezvolta relații strânse. Mai mult, dovezile sugerează că fără intervenție, problemele emoționale și de comportament la copiii mici (de exemplu, agresivitate, comportament antisocial, tipare) pot fi mai puțin susceptibile de intervenție după vârsta de 8 ani (Eron, 1990), ceea ce duce la o escaladare a problemelor de natură școlară, comportamentului antisocial și chiar abandonul școlar.

Una dintre direcțiile foarte importante de acțiune constă în dezvoltarea și implementarea programelor de training pentru părinți care se adresează parintilor care au la randul lor probleme emotionale, un mediu familial dezorganizat și care nu sunt capabili sa asigure pentru proprii copii un echilibru emotional corespunzator.

Sintetic, modalitatile prin care se poate implementa managementul emotiilor si al comportamentului emotional sunt urmatoarele: - programe de training pentru profesori, cu accentul pus pe dezvoltarea capacitatii de relationare si empatizare cu elevii, programe de training pentru parintii care sunt in situatia de a nu putea oferi suport emotional copiilor, programe speciale de dezvoltare a competentelor emotionale pentru elevi – dezvoltarea rezilientei si a capacitatii de integrare in grupuri de lucru, autocontrolul emotional, dezvoltarea diverselor competente socio-emotionale.

Tema abordata in cadrul sesiunii de mentorat din luna ianuarie a ridicat o serie de probleme complexe si de actualitate care implica cunostinte de ultima ora in domeniu si motiveaza cadrele didactice pe linia dezvoltarii personale si profesionale.