Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, are în vedere îmbunătățirea calității procesului educațional prin creșterea gradului de adaptare al competențelor cadrelor didactice la actualele cerințe din domeniu și îmbunătățirea practicilor manageriale ale instituțiilor școlare. În acest sens, în cadrul proiectului se derulează o multitudine de activități, fiecare vizând o serie de obiective specifice, care se completează în vederea atingerii obiectivelor generale ale proiectului.
Activitatea referitoare la seminariile de schimb de bune practici în asigurarea calității educației incluzive și în facilitarea dialogului școală-familie-comunitate se desfășoară lunar, fiind o activitate care pune accentul pe informare și comunicarea directă cu experții din cadrul proiectului, prezentându-se sub forma unor sesiuni tip workshop, deschise transferului de know-how și de bune practici în domeniul educațional. Temele abordate oferă o paletă largă de problematici care sunt menite să acopere majoritatea problemelor curente cu care se confrunta cadrele didactice în acivitatea lor practică.
Un nou astfel de seminar a avut loc în data de 22 septembrie 2019, la sediul Școlii Gimnaziale Voievod Litovoi din localitatea Tîrgu Jiu, ocazie cu care s-a pus în discuție tema – PROIECTUL DE DEZVOLTARE INSTITUȚIONALĂ – MODALITATE DE PROMOVARE A MANAGEMENTULUI STRATEGIC ÎN EDUCAȚIE. PROIECTE ÎN ANUL ȘCOLAR 2019-2020
Planificarea strategică reprezintă un domeniu extrem de complex care în cazul instituțiilor de învățământ poate face diferența dintre două instituții care performează diferit. Activitatea de managerizare a oricărei instituții se desfășoară pornind de la niște principii ferme și presupune respectarea unor etape bine definite. Pentru a se putea discuta despre optimizarea tuturor activităților pe care le presupune procesul de management al instituției școlare, este necesară și o preocupare constantă pentru realizarea unei planificări coerente a acestuia. Planificarea este procesul managerial prin care se ierarhizează în funcţie de priorităţi şi importanţă, obiectivele strategice, tactice şi operaţionale. Planificarea este precedată de către funcția de previziune și organizare, și reprezintă un instrument managerial care permite unei organizații să obțină o concordanță între resursele sale disponibile și misiunea sa.
Pentru instituțiile școlare realizarea planificării strategice presupune realizarea unui plan de dezvoltare instituțională, care în majoritatea cazurilor are următoarele componente strategice: definirea viziunii instituției, delimitarea misiunii, valorile declarate și țintele strategice.
Viziunea poate fi definită drept formularea elementelor aspiraționale care orientează activitatea organizației pentru viitor, oferă o imagine despre acesta şi arată direcţia de dezvoltare a organizaţiei şi rezultatele pe care vrea să le obţină fla modul ideal. Pentru că nu este formulata intr-un orizont de timp imediat, a carei rezultate sa fie vizibile, ea va indica mai degrabă direcția în care ar trebui să se îndrepte organizația.
Misiunea, formulată corect poate ajuta foarte mult la individualizarea instituției școlare. Ea va comunica esența organizației și va descrie scopul pentru care există aceasta, tipul activității derulate, valorile importante pe care organizația le promovează. O misiune clar definită ajuta membrii organizației să se identifice mai ușor în raport cu aceasta, să se integreze mai bine în cultura organizațională și să se automotiveze.
Valorile declarate se asociează cu convingerile comune ale membrilor organizației. Ele ajută în mod efectiv la dirijarea activității acestora, definirea valorilor fiind un proces complementar pentru identificarea viziunii si misiunii organizației școlare. Datorită caracterului critic, valorile o dată definite contribuie în mod esențial la formarea culturii organizaționale. Valorile pot fi la rândul lor împărțite în – externe (definite în raport cu partenerii externi sau beneficiarii procesului educațional) și respectiv - interne (definite în raport cu personalul instituției școlare și cu modalitățile concrete prin care se desfășoară activitățile). Organizațiile omogene care au reușit să ajungă la un echilibru intern optim prezintă situația în care valorile personale ale angajaților corespund cu cele definite pentru organizație în integritatea sa.
Valorile vor fi asociate prioritatilor din cadrul organizației și modului de lucru.
Țintele sau obiectivele strategice se referă la seturi de acțiuni concrete sau politici de lungă durată care reprezintă soluții pentru problemele strategice cu care se confruntă instituția școlară.Obiectivele se află într-un raport de subordonare cu viziunea și misiunea, ele detaliind principalele elemente necesare pentru implementarea acestora.
Abordarea corespunzătoare a prlanificării de către instituția de învățământ este esențială deoarece orice instituţie de învățământ se află într-un continuu proces de schimbare, care este determinat de mediul economic, politic, tehnologic, competiţional etc aflat la rândul său în permanentă schimbare. Astfel, provocările pentru instituțiile de învățământ constau în anticiparea, direcționarea și valorificarea schimbărilor care vor avea loc, pentru a-și îndeplini misiunea în condiții de eficiență și calitate. În contextul astfel definit, planificarea dă măsura în care instituția este capabilă să răspundă provocărilor și totodată ansamblul de instrumente și procese prin care se dă un răspuns adecvat schimbărilor din mediu.
Avantajele planificării pot fi sintetizate în cele ce urmează:
- obligă managerii să reflecteze asupra prezentului şi viitorului instituţiei şi să fixeze obiective clare, ţinte concrete de atins, întru buna funcţionare şi dezvoltare a acesteia;
- favorizează unitatea de viziune şi canalizează eforturile tuturor angajaţilor către acţiuni convergente;
- asigură coerenţa, caracterul finit şi continuitatea activităţilor în organizaţie;
- creează sisteme de referinţă/standarde de performanţă instituţionale, care contribuie la asigurarea eficienţei şi a eficacităţii procesului managerial (coordonare, monitorizare, control și evaluare), dar şi oferă oportunitatea de a constata performanţele, a sărbători succesul şi a motiva angajaţii;
- permite organizaţiei/instituţiei să fie pregătită mai bine pentru situaţii neaşteptate.
Rezultatul procesului de planificare în ansamblul său este cuantificabil sub forma mai multor tipuri de planuri precum:
- planurile strategice
- planurile tactice și operaționale
Ultima categorie se împarte la rândul său:
- planuri generale
- planurile subdiviziunilor
- planurile specifice sau programele
- planurile membrilor echipei manageriale
- planurile de dezvoltare profesională
O cerință fundamentală pentru succesul planificării organizațiilor școlare este reprezentată de necesitatea ca procesul de planificare să fie unul participativ, și bidirecțional : de sus în jos şi de jos în sus. Cerințele și direcțiile strategice de dezvoltare pleacă de la managementul instituției către șefii subdiviziunilor și către cadrele didactice angajate, și în același timp opiniile angajaților sunt valorificate de către manageri în procesul de definire completă a liniilor strategice de activitate.
Managerii instituțiilor școlare sunt chemați să cultive un spirit participativ și să sprijine cadrele didactice și chiar elevii în exprimarea opiniilor cu privire la activitățile ce trebuie incluse în planurile instituției.
De asemenea înțelegerea conținutului misiunii și viziunii școlii de către personal și elevi este esențială pentru a se asigura implicarea în procesul de planificare a acestora.
În completarea acestor cerințe, aprobarea planurilor operaționale se efectuează în condițiile în care:
- obiectivele şi activităţile incluse asigură realizarea misiunii instituţiei, a funcţiilor şi a atribuţiilor fiecărei subdiviziuni şi ale fiecărui angajat;
- obiectivele şi activităţile vizează direcţiile strategice de dezvoltare a instituţiei;
- obiectivele şi activităţile dispun de sisteme de indicatori în baza cărora va fi posibilă evaluarea eficienţei şi a calităţii rezultatelor şi proceselor;
- activităţile proiectate asigură atingerea obiectivelor, numărul lor fiind suficient pentru obținerea rezultatelor scontate;
- activităţile sunt repartizate echilibrat pe tot parcursul anului.
Seminariile de schimb de bune practici din cadrul Proiectului POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă au rolul de a facilita transferul de cunoștințe și experințele practice ale participanților. Tematica abordată reflectă preocuprile cadrelor didactice și este susținută de implicarea experților din proiect. Pe parcurusl derulării seminariilor sunt oferite soluții și modalități concrete prin care problemele supuse discuției pot fi rezolvate în mod optim.