Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă își propune asigurarea unui cadru propice pentru dezvoltarea competențelor didactice pe de o parte precum și a celor necesare cadrelor de conducere din managementul instituțiilor școlare pe de alta parte.

 

Grupul țintă al proiectului este format din cadre didactice provenind din școli defavorizate din județul Gorj respectiv Dolj, acticitățile proiectului pornind de la premisa că necesitățile de formare și dezvoltare profesională ale acestora au un specific aparte dat de problematica diferită pe care o prezintă elevii acestor școli.

 

 

Printre activitățile constante care au loc în cadrul proiectului, se enumeră și sesiunile de mentorat didactic și coaching cognitiv-comportamental care sunt realizate de către experții din cadrul proiectului sub forma unor workshop-uri dedicate în mod individual unor teme de larg interes. Și sesiunea din luna septembrie se circumscrie acestui deziderat, în data de 22 septembrie 2019, la sediul ȘCOLII GIMNAZIALE VOIEVOD LITOVOI, din localitatea Târgu Jiu, se va realiza o nouă sesiune de mentorat și coaching care va avea drept temă - DINAMICA VALORILOR PROFESIONALE ÎN MEDIUL EDUCAȚIONAL. MODALITĂȚI ȘI INSTRUMENTE DE PROMOVARE A ORGANIZAȚIEI ȘCOLARE ÎN MEDIUL EXTERN.

 

 

 

 

De lungul timpului s-au dat foarte multe definiții noțiunii de carieră, dar deoarece s-au mediatizat mai ales persoanele de succes dintr-un anumit domeniu, s-a indus opiniei publice ideea că noțiunea de carieră trebuie asociată cu cea de excelență, ceea ce înseamnă că doar persoanele care au rezultate importante și remarcabile în domeniul în care activează pot spune că au dezvoltat ”o carieră”, restul persoanelor având doar un loc de muncă fie el stabil sau temporar.

 

În mod clasic, se consideră că o persoană are o carieră dacă de-a lungul etapelor parcurse la locul de muncă ajunge să dețină o funcție importantă, care atrage după sine un statut social recunoscut și respectat, de cele mai multe ori fiind în același timp pe o poziție financiară foarte bine remunerată.

 

Procesul didactic este influenţat pe lângă nivelul de cunoștinte și deprinderi ale fiecărui cadru didactic și de o serie de factori care pot fi mai mult sau mai puțin controlabili și unici de la un cadru didactic la altul, precum: emoţii, viaţa personală, diverși alți factori perturbatori interni şi externi. Cadrele didactice vor prezenta diferențe majore și în funcție de atitudinea pe care o au față de elevi și față de actul didactic în general. De multe ori cadrele didactice de succes arată atitudini pozitive. De-a lungul timpului, nu s-a putut găsi o rețetă a cadrului didactic de succes și nu există o formulă secretă care să indice ce anume generează performanțe superioare constante la un cadru didactic. Cu toate acestea, se poate afirma fără a greși că succesul pentru un cadru didactic se datorează unei combinații de aptitudini, cunoștințe, abilități și atitudini pozitive, fiecare dintre acestea contribuind la performanțele ridicate din domeniul educational.

 

Astfel, printre atitudinile de succes ale unui cadru didactic se pot enumera:

 

- încrederea în sine – pentru un cadru didactic încrederea în sine pesupune ca acesta să aibă încredere în capacitatea sa de a de a gândi corect, de a învăța, de a alege, de a lua decizii corecte și de a se adapta situațiilor întâlnite. Încrederea în sine a unui cadru didactic presupune pe de o parte construirea acesteia prin pregătirea sa profesională temeinică, iar pe de altă parte presupune interacțiunea corectă cu elevii orientate în direcția creșterii propriei stime și a încrederii în forțele proprii. O dimensiune importantă a încrederii în sine este dată și de capacitatea cadrului didactic de a adapta conținuturile predate la contexte diferite și de a aplica metode variate în funcție de context.

 

- ascultarea empatică – presupune ca un cadru didactic să asculte cu intenția de a înțelege, de a face efortul de a se transpune în situația interlocutorului și să încerce să vadă lucrurile și din perspectiva celui care comunică. De multe ori sunt și cadrele didactice care consideră că doar ceea ce transmit ele elevilor este corect și că aceștia din urmă trebuie să comunice doar ceea ce li s-a transmis. Acest lucru se întâmplă în majoritatea cazurilor deorece este foarte greu pentru orice persoană, chiar și pentru un cadru didactic să ofere suffcient timp și să încerce să se transpună în postura fiecărui elev.

 

- perseverența – cadrele didactice perseverente sunt cele care nu pot fi descurajate ușor, ceea ce înseamnă că dacă întâmpină obstacole în activitatea lor vor identifica și căile de a le ocoli. Măsurile care se impun într-o școală și într-o clasă de elevi pentru a da roade sunt de cele mai multe ori măsuri care necesită multă tenacitate și perseverență. Totodată este cunoscut faptul că există persoane care sunt tenace și chiar „încăpățânate”, fără a-și pierde șarmul personal și un comportament perfect echilibrat. Un cadru didactic perseverent va da dodavă de o astfel de capacitate de combinare a calităților pentru a nu crea blocaje la nivelul elevilor în cazul unei ”tenacități” prost înțelese de către aceștia.

 

- proactivitatea – presupune ca un cadru didactic să ia inițiative și în același timp să își asume responsabilități, fără a găsi vinovați externi pentru a-și justifica comportamentul.

 

- rezistența la stres – presupune controlul asupra emoțiilor în situații critice și eliminarea panicii. În activitatea didactică curentă apar de multe ori situații care pun sub semnul întrebării chiar și deciziile luate de către cadrele cu experiență. O persoană echilibrată care și-a dezvoltat o capacitate optimă de rezinstență la stres va aborda aceste situații de pe poziții echidistante, elimiminând pas cu pas cauza care a dus la apariția situației, și va limita la maxim generarea unor urmări neplăcute. Problemele cauzate de elevi care manifestă abandonul școlar sau care au o serie de comportamente inadecvate ca urmare a unui mediu familial nepotrivit sunt surse puternice de stres pe care cadrul didactic este chemat să le gestioneze cu tact și răbdare.

 

Atitudinea pe care o dezvoltă un cadru didactic depinde de modul în care acesta știe să abordeze problemele dar în același timp este și rezultanta acțiunii altor persoane (colegi, elevi, părinți, conducere etc) sau a diverșilor factori contextuali (ca de exemplu: timp, instituții implicate, spațiu, importanța demersului și urgența acestuia etc.).

 

Dezvoltarea unui set de valori profesionale coerente are o importanță covârșitoare în cazul profesiei didactice deoarece aceste valori vor defini imaginea la locul de muncă a cadrului didactic și, mai mult decât atât vor fi percepute drept factori stimulatori și motivatori de către elevi. Cadrul didactic intră în categoria celor mai timpurii modele pentru copii, referitoare la valoarea profesională, stilul de muncă și atitudinea față de colegii de servici. Copii sunt uneori foarte fini observatori ai comportamentului cadrelor didactice și, mai grav, pot copia acest comportament

 

În cadrul proiectului POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă au loc în permanență o multitudine de activități prin care sunt urmărite obiectivele proiectului – dezvoltarea competențelor cadrelor didactice, creșterea calității activității didactice în ansamblul său și reducerea abandonului școlar la nivelul școlilor din grupul țintă. Sesiunile de mentorat și coaching cognitiv comportamental au un rol bine definit din acest punct de vedere, fiind posibilă angrenarea deopotriva a experților cât și a cadrelor didactice într-un dialog creativ care aduce un plus de valoare real.