Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă se emulează cu succes pe nevoile concrete ale cadrelor didactice din grupul țintă, asigurând dezvoltarea competențelor acestora pe multiple planuri, prin diverse activități care angrenează deopotrivă beneficiarii proiectului cât și experții acestuia.

Sesiunile de informare, conștientizare, sensibilizare și motivare a cadrelor didactice, pun în lumină o serie de probleme specifice pentru aria de acțiune a proiectului, atât din perspectiva obiectivelor acestuia cât și a interesului cadrelor didactice din grupul țintă.

În data de 21 octombrie 2019 se va organiza o nouă astfel de sesiune, în cadrul  Școlii Gimnaziale Grecești din Comuna Grecești. Tema abordată cu acest prilej va face referire la COOPERAREA DINTRE ELEVI – FACTOR DETERMINANT PENTRU SUCCESUL ȘCOLAR

 

Sistemul educativ isi propune sa formeze personalitati caracterizate printr-o mobilitate intelectuala crescută, capabile să se adapteze la schimbarile socio-culturale rapide ale zilelor noastre.

Pentru a se putea pune bazele unei astfel de personalități e necesar ca sistemul educational sa devina un sistem deschis si invatarea in scoala sa tinda catre formarea si dezvoltarea a ceea ce putem înțelege drept flexibilitate intelectuală. În acest sens, stimularea randamentului școlar este conectată și cu încurajarea lucrului pe echipe ale elevilor.

Cadrele didactice au la dispoziție o serie de metode și tehnici de lucru cu ajutorul cărora pot stimula capacitatea de muncă în echipă a elevilor. Metoda lucrului in grup favorizeaza cooperarea, punandu-l pe elev in situația de a răspunde unor stimuli care se manifestă sub forma unor puncte de vedere diferite si obligandu-l sa-si organizeze propriile argumente de o manieră care să îl ajute în a evita contradictiile inerente ce pot aparea in relatiile sale cu ceilalti membrii ai grupului. Competitia dintre elevi va genera si intretine un climat stimulativ in cadrul colectivului. În cadrul muncii în echipă este stimulat controlul reciproc dintre membrii echipei și totodată spiritul de initiativa. Prin intermediul comunicarii directe dintre membrii grupului devine posibila exprimarea libera a opiniilor precum și stimularea sigurantei de sine. Astfel, fiecare membru al grupului are posibilitatea sa se transpuna in locul celorlalti si sa realizeze comparații cu ei.

Lucrul în echipă poate viza atingerea unor obiective precum:

  1. dezvoltarea posibilității asumării responsabilitatii propriei opinii pentru toti mebrii grupului
  2. dezvoltarea spiritului de initiativa, cooperare si competitie;
  3. crearea cadrului favorabil confruntarii de idei dintre membri

În contextul procesului didactic, munca în echipă va avea o serie de avantaje vizibile o dată cu implementarea acestui mod de lucru:

  • Stimularea spiritului competițional (elevii angrenași sunt încurajați să lucreze împreună, să-și depășească limitele, să dea randament mai bun);
  • Facilitarea schimbului de experiență și cunoștințe; (prin intermediul conectării la ceilalți membrii ai grupului, fiecare elev va deveni mai conștient de propriul său comportament și respectiv stil de învățare);
  • Pregătirea pentru provocările din afara mediului educațional;(elevii devin mai comunicativi, cu o capacitate superioară de se extroverti și de a aplica lucrurile învățate în școală în orice alt mediu);
  • Formarea unei imagini obiective privind propriile competențe (lucrul în cadrul unei echipe, în special sub coordonarea unui cadru didactic experimentat permite elevilor cunoașterea percepțiilor reale ale celorlalți sub forma unor noi opinii, noi idei;
  • Familiarizarea cu mediul de lucru pe care îl vor întâlni atât în mediu academic cât și în cel profesional (munca în echipă creează pîrghii care ajută elevii să se integreze ulterior pe piața forței de muncă)
  • Dezvoltarea abilităților de comunicare; (efortul constant de a se integra în dinamica grupului ajută elevii să dezvolte o comunicarea deschisă cu restul colegilor și cu profesorul, comunicare care se arată a fi foarte importantă pentru a se ajunge la performanță).

În procesul de organizare a muncii în echipă este necesară aplicarea unor criterii de formare a grupelor de lucru, care să fie operative și să ofere posibilitatea specialiștilor de a analiza randamentul echipelor. În acest sens principiile de organizare a grupele: nivelul de pregătire, caracteristicile de personalitate, stilul propriu de studiu.

Capacitatea de a lucra împreună cu alte persoane, în contextul procesului educațional din școală nu reprezintă o abilitate care să fie în mod obligatorie cerută în cadrul instituțional al școlii, dar va reprezenta o abilitate esențială cu aplicații în mai toate domeniile de activitate umană.

Din punct de vedere al cadrelor didactice, dezvoltarea modalității de lucru în echipă cu elevii oferă o serie de avantaje precum:

  • Implementarea unui mai bun control al clasei
  • Creșterea nivelului de motivație pentru elevi
  • Creșterea gradului de încredere în sine a elevilor deficitari din acest punct de vedere
  • Îmbunatatirea relatiilor profesor-elev
  • Optimizarea metodelor de lucru a cadrelor didactice (prin obținerea unui feedback mai bun)
  • Creșterea progresivă a nivelului de atenție la lecție pentru majoritatea elevilor deficitari la acest capitol

În completarea abordării clasice a implementării muncii de echipă a elevilor, cadrele didactice au posibilitatea să inițieze și să dezvolte și predarea în echipă. Cu ajutorul acestei abordări sunt de fapt vizate promovarea diversității și a flexibilității.

O echipă de profesori va deține mai multe arii de competenta si expertiza, decît un singur cadru didactic, în funcție de profilul personal al fiecăruia. De asemenea, abordarea acestui mod de predare poate permite divizarea grupurilor de elevi în grupuri de diferite mărimi, în funcție de numărul cadrelor didactice disponibile.

Nevoile elevilor sunt asociate unui număr diferit de activități practice, pe care o echipă de profesori le poate gestiona cu flexibilitate.

Cerințele sociale și profesionale la ora actuală pornesc de la capacități sporite ale indivizilor de socializare și integrare în rețele de comunicare. Stimularea muncii în echipă, a comportamentelor sociale și a capacității de inter-relaționare în cadrul a diverse grupuri sociale reprezintă cerințe care în ultimii 25 de ani au devenit mai degrabă asemenea unor standarde pentru a se putea asigura optimul din punct de vedere al integrării indivizilor în câmpul psihoprofesional.

Munca în echipă reprezintă un concept care din punct de vedere educațional poate fi abordat într-o varietate de moduri, putand fi definita atat ca o formă de combinare a eforturilor elevilor cât și a cadrelor didactice. Ea se va putea manifesta sub forma învățării colaborative, o tehnică de instruire educațională care presupune organizarea muncii elevilor în grupuri avand drept obiective realizarea de sarcini și atingerea unor scopuri comune. Membrii grupului se presupune ca vor contribui in mod individual la sarcinile trasate, munca în echipa avand rolul de a valoriza nevoia elevilor de a munci împreună ca o adevărată echipă, într-un climat colegial, caracterizat prin sentimente care exprimă respectul reciproc, comunicarea perpetuă, exersarea gândirii divergente.

Organizarea procesului didactic din punct de vedere al invatarii sub forma echipelor de lucru este productivă din punct de vedere intelectual. Accesul democratic la cunoaștere a fiecărui elev din cadrul grupului de lucru, se transformă în crearea unui mediu propice comunicării, a unei atmosfere intelectuale în care elevii, deși diferiți ca entități umane găsesc resurse pentru creștere și dezvoltare comună.

Învatamantul modern este din ce in ce mai centrat in mod real pe elev, pe capacitatea acestuia de a realiza schimburi de idei, de a se exprima liber in cadrul a diverse grupuri. Cadrele didactice, în virtutea acestui model, care se impune din ce în ce mai mult își asumă rolul de coordonator, de facilitator al contactului intre membrii grupului si eventual administratea modului in care acestia au acces la resurse.

Fiecare grup de lucru presupune activarea unui sistem propriu de comunicare – a unei retele intre membrii sai, precum și construirea unui climat pozitiv care permite schimbul activ de idei și informații care ajuta la atingerea obiectivelor grupului.

Aptitudinile precum cele de cooperare, ascultare, toleranță, respect, formare a consensului, fixare a sarcinilor și a strategiilor, luarea deciziilor în echipă și evaluarea colectivă sunt exemple de comportamente așteptate din partea elevilor. Fiecare dintre aceștia deține un rol de angajare mai simplu sau mai complex în conformitate cu potentialul sau uman, cognitiv. Activitatea grupurilor de elevi trebuie evaluata foarte precis de către cadrele didactice in asa fel incat acestia sa poata asigura eficiența maxima a grupului prin proiectarea corespunzatoare a activitatilor de invatare, comunicarea oportuna a sarcinilor și reevaluarea rezultatelor dupa fiecare set de activitati incheiate.

În procesul de managerizare a grupurilor de lucru ale elevilor se poate observa faptul că la nivelul structurii acestora ia nastere o adevarata microcomunitate de invatare/cercetare/educațională. Elevii devin conștienți de importanța contribuției individuale pentru realizarea scopurilor comune ale grupului. Un alt element important este reprezentat de faptul că elevii dezvoltă un cod comun, un limbaj de grup, verbal și nonverbal. Cu ajutorul acestui limbaj, elevii vor contribui la evidențierea noilor achiziții și reguli de socializare. Cadrele didactice trebuie sa depuna eforturi suplimentare pentru a conserva o ambianta de lucru caracterizata prin incredere, acceptare din partea grupului, recunoasterea statutului propriu etc. Este foarte important ca fiecare elev sa se simta respectat, apreciat, liber sa se exprime. Prin participarea activa sub obladuirea profesorului titular, elevii, indiferent de nivelul lor de pregătire, la o disciplină oarecare, dobândesc încredere în forțele proprii. Performanțele deosebite ale întregii echipe se datorează contribuțiilor individuale ale tuturor membrilor grupului, și invers, performațele individuale bune pot fi evidențiate numai dacă performanțele grupului ca întreg sunt bune.

Astfel că, activitățile în echipă asigură creșterea rolului motivației învățării, al autocontrolului și al controlului reciproc. Prestațiile individuale și prestațiile echipei se influențează reciproc, astfel încât se poate vorbi de interdependență pozitivă între membrii echipei.

Pornind de la aceste considerente, munca în echipă este o strategie care poate fi utilizată cu succes la toate disciplinele, ea permițand dezvoltarea constructivă a spiritului de competiție. În acest context, elevii vor achizișiona competențe noi, cele mai recente și toodată cerute referindu-se la competențele de comunicare orală, scrisă sau competențele digitale.

Tot acest efort, ghidat din umbra de catre profesor are menirea de a invata copii sa lucreze si sa invete impreuna, sa accepte diferențele constructive de opinie si solutiile optime pentru intregul grup.

Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, are un rol important în combaterea elementelor care împiedică evoluția calitativ superioară a procesului de invatamant in cadrul scolilor defavorizate din cadrul grupului țintă. Activitățile proiectului au rolul de a contribui direct sau indrect la acest rol. Evenimentele organizate, indiferent de tipologie, participanți sau locație geografică sunt tot atatea ocazii pentru crearea unui veritabil flux de idei. Astfel, contributia proiectului la realizarea unor obiective sociale si educationale in regiunea de implementare este asigurata de o viziune destul de larga.

Astfel, prin obiectivele și activitățile sale, Proiectul QualForm se dovedește o inițiativă de succes, cu rolul explicit de a oferi solutii viabile pentru creșterea calității școlilor din cadrul grupului țintă.