Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, are meritul să coaguleze într-o manieră creativă resurse umane și de învățare  reprezentative pentru un plus de valoare real în direcția creșterii calității activității didactice de la nivelul școlilor din grupul țintă.

Sesiunile de informare, conștientizare, sensibilizare și motivare sunt în acest context unele dintre activitățile care au o importanță deosebită pentru conectarea cadrelor didactice participante atât la dinamica proiectului cât și la un flux real de informații pe teme dintre cele mai diverse. Lunar, se prezintă de către experții din cadrul proiectului materiale informative și exemple care contribuie la atingerea obiectivelor de bază ale proiectului.

 

În cazul județului Dolj, sesiunea de informare, conștientizare, sensibilizare și motivare din luna aprilie s-a desfășurat în intervalul 22-24 aprilie 2020, pe platforma online Blackboard a Universității Spiru Haret.

În cadrul sesiunii s-a abordat tema cu titlul ABILITĂȚI EDUCAȚIONALE IMPLICATE ÎN ACTIVITĂȚILE DE TIMP LIBER LA ȘCOLARI ȘI PREȘCOLARI. Această problematica a gestionarii timpului liber al scolarilor este o tematica de mare importantă care ofera cadrelor didactice posibilitatea explorarii unor noi metode de lucru in afara cadrului temporal al scolii.

Timpul liber este definit de amploarea și calitatea utilizării timpului, care este la latitudinea fiecărei persoane. Astfel, el se poate defini drept timpul este rămas la dispoziția unei persoane după efectuarea activităților și / sau misiunilor necesare și obligatorii. Timpul liber este denumit, de asemenea, drept spațiul nelimitat în bugetul personal al timpului, a cărui utilizare depinde exclusiv de preferințele unei persoane; este, de asemenea, un element indispensabil în cadrul stilului său de viață.

Potrivit lui J. Pieta, timpul liber se poate defini drept fracțiunea din bugetul de timp care nu este ocupată, cu angajare normală și / sau suplimentară, cu câștig pe baza prestării unei munci, educație sistematică/școală, nevoi fiziologice elementare (somn, hrănire, igienă personală) și nici îndatoririle gospodărești permanente (pregătirea meselor, spălarea, curățarea, îngrijirea membrilor dependenți ai familiei). Un segment de timp astfel definit poate fi destinat pentru a merge într-o vacanță nerestrânsă și / sau pentru viața de familie, angajamente sociale și pentru orice activitate care aduce profituri imediate

Timpul liber al copiilor și adolescenților aparține unei categorii diferite decât a față de cea echivalentă pentru persoanele adulte. Acesta este în contrast, în primul rând, prin faptul că este:

• mai lung,

• de obicei mai puțin diversificat atât ca formă, cât și din punct de vedere al locației,

• sub rezerva unui control și supraveghere mai mare din partea adulților,

• dominat de odihnă pasivă

• minorii au, de obicei, o influență mai mică asupra modului în care își pot petrece și unde își pot petrece timp liber.

Timpul liber al elevului poate fi examinat pe mai multe paliere:

• socio-economic: facilitează contactele și experiențele sociale. Într-o școală apare o nevoie de interacțiune cu semenii săi și / sau de organizare a timpului liber și a timpului liber petrecut cu alții. Atitudinile egocentrice trebuie înlăturate de dragul unei activități comune, a experimentării sacrificiului, a bucuriei și a intereselor reciproce.

• psihologic: timpul liber este o sursă de experiențe noi care generează reacții vii (sentiment de satisfacție, fericire, bucurie, plăcere). Educația școlară nu este întotdeauna în măsură să ofere în cadrul școlii o relaxare suficientă și/sau o reducere a tensiunii psihice, indusă de efortul intelectual excesiv. Învățarea este considerată o sarcină destul de dificilă pentru copiii de vârstă școlară. Personalitatea lor este supusă unor modificări și îmbogățită în timpul extrașcolar; un elev își dezvăluie părerile și fanteziile care pot fi realizate în joc, prin joc și divertisment. Se trezesc interesele și motivații proprii, se formează un individ tânăr care se dezvoltă. Copiii, în timpul lor liber sunt tentați să facă lucruri care le consideră importante sau interesante. O fac pe baza liberului arbitru, nu pentru că simt că este datoria lor (de a o face). La copii se afișează diverse abilități și talente; acest lucru le permite să-și organizeze timpul liber într-un mod pe care îl vor găsi mai interesant.

• sănătate / igienă: timpul liber joacă un rol protector în asigurarea faptului că un organism tânăr nu este excesiv de încărcat de sarcinile școlare și de activitățile obligatorii și, prin urmare, are rolul de a proteja sănătatea copiilor și adolescenților.

• educație: timpul liber oferă, de asemenea, numeroase posibilități de a demonstra inițiativa personală și încrederea în sine. Tinerii ar trebui să aibă încredere în proiectarea modalităților de petrecere a timpului liber. Acest lucru este favorabil dezvoltării lor personale și îmbunătățirii continue a abilităților și capacităților lor

Tematica propusă pentru dezbaterea lunară se află în deplină concordanță cu nevoile și interesele exprimate de către cadrele didactice din grupul țintă. Acestea au astfel posibilitatea reală de a se racorda cu succes la un flux informațional care le asigură identificarea de soluții creative pentru o multitudine de probleme reale cu care se confruntă zi de zi în activitatea curentă.

Prin intermediul sesiunilor de informare și conștientizare Proiectul QualForm reușește să contribuie în mod direct la gradul de conștientizare al participanților referitor la problematica foarte complexă pe care o ridică procesul didactic și de învățământ în cazul scolilor defavorizate precum și la informarea corectă și oportună legată de activitățile proiectului.