Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă propune un model viabil de transfer al cunoștințelor, care asigură îmbunătățirea competențelor și cunoștințelor acumulate de către cadrele didactice. Necesitatea creșterii calității activității didactice este un deziderat care face parte integrantă din obiectivele de bază ale proiectului. Instrumentele și mecanismele utilizate în acest sens sunt diversificate, dialogul activ care se poate desfășura cu participanții fiind gestionat prin intermediul mai multor tipuri de evenimente așa cum este și cazul sesiunilor de informare și conștientizare. Pentru luna iunie, tema abordată în cadrul sesiunii găzduite online de platforma Blackboard a făcut referire la: MISIUNEA ȘI VIZIUNEA PERSONALĂ. OPTIMIZAREA GESTIONĂRII TIMPULUI. Tema presupune abordarea unei problematici de mare actualitate, atât necesitatea creării unei misiuni și viziuni în cadrul activității didactice cât și gestionarea timpului reprezentând topice de mare interes pentru orice cadru didactic practician.
Pentru un cadru didactic activ, timpul reprezintă o resursă strategică care trebuie utilizată cu foarte mare grijă pentru putea avea succes în raport cu obiectivele personale și profesionale urmărite. Complexitatea activității didactice ridică o serie de provocări din acest punct de vedere:
- O mare parte a zilei de lucru este deja programată. Există o libertate foarte limitată în modificarea orarului atribuit orelor de clasă, astfel că, profesorii trebuie să lucreze foarte eficient cu timpul foarte limitat, care este flexibil.
- O componentă importantă a rolului asumat de către un profesor este să fie disponibil pentru elevi și părinți dincolo de timpul propriu-zis de predare la clasă.
- Există multe alte cerințe care concurează fiecare în raport cu timpul disponibil al unui cadru didactic – cerințe de ordin administrativ, cerințe din partea comunității locale, cerințe legate de propria dezvoltare continuă profesională și personală
- O predare bună necesită în permanență angrenarea și provocarea corespunzătoare a elevilor. Acest efort necesită la rândul său un nivel ridicat de energie și abilități..
Timpul nu se schimbă. Oricât de organizați suntem, există întotdeauna doar 24 de ore într-o zi. Tot ce putem gestiona de fapt se referă la noi înșine și ce facem cu timpul pe care îl avem la dispoziție. De aceea este vital să învățăm să lucrăm atât eficient cât și eficace. Aceste două cerințe sunt întotdeauna elementele cheie pentru a realiza cât mai mult cu ajutorul timpului disponibil limitat. Managementul timpului înseamnă control. Atunci când o persoană lasă timpul să o controleze, nu va avea niciodată suficient din acesta. Pe de altă parte, când își va control timpul disponibil, va putea aloca acest timp pentru îndeplinirea sarcinilor și îndatoririlor.
Profesorii sunt oameni speciali. Prin însăși natura lor, cadrele didactice se implică în mod suplimentar în relaționarea cu ceilalți, în special cu elevii pentru a le asigura succesul.. De asemenea, majoritatea cadrelor didactice au tendința să se implice în prea multe activități, în prea multe proiecte, comisii, ore etc. Responsabilitățile unui profesor nu se limitează la propria clasă și la propriile ore. Soluțiile practice pentru a putea fi gestionat cu succes timpul unui cadru didactic pleacă de la organizarea mai bună a activităților în raport cu o serie de criterii legate de importanță, complexitate etc.
Pot fi recomandate următoarele:
- Setarea unor obiective foarte clare. Obiectivele, indiferent de poziție sau cerințe trebuie să fie stabilite cât mai clar, respectând cerințele SMART (specifice, măsurabile, , posibile de atins, realiste, încadrate în timp)
- Gruparea sarcinilor împreună pentru o eficiență sporită. Cadrele didactice pot economisi mult timp prin gruparea activităților similare. (ex: 10 apeluri telefonice pentru părinți sau 5 e-mailuri la care să se răspundă, - gruparea acestor sarcini va economisi timp.)
- Concentrarea pe sarcini importante și urgente. Prioritizarea sarcinilor este o operațiune extrem de importantă pentru managementul timpului în cazul cadrelor didactice. Stabilirea priorităților se va realiza în funcție de cronologia aferentă diferitelor activități (se pornește de la activitățile curente de predare la clasă care au în cele mai multe cazuri un timp alocat dinainte, se iau în considerare apoi alte cerințe administrative (corectură lucrări sau proiecte, realizarea de situații, analize cerute de managementul instituției școlare) și se continuă cu activitățile de comunicare/îndrumare a elevilor, părinților, aparținătorilor sau cele de cercetare științifică dacă este cazul.
- Organizarea eficientă a spațiului de lucru. Aceasta se poate referi la aranjarea propriu-zisă a dosarelor sau fișierelor care conțin informațiile necesare desfășurării activității fie în format fizic fie în format electronic.
- Managerizarea situațiilor legate de elevii indisciplinați. Se recomandă ținerea unei evidențe pentru elevii care nu își realizează la timp temele de lucru sau care nu răspund corespunzător altor cerințe administrative. Evidența în acest sens îl ajută pe cadrul didactic să identifice în timp real atât persoanele cât și spețele la nevoie.
- Minimizarea importanței excesive acordate anumitor activități (din perspectiva unui nivel prea înalt de calitate luat în considerare). Tendința spre auto perfecțiune este de multe ori nocivă pentru multe cadre didactice, în special acolo unde un nivel calitativ extrem asociat unei anumite cerințe nu este impus ca un standard ci este la libera alegere a persoanei. De foarte multe ori se consuma prea multe resurse (inclusiv timp) pentru activități care nu sunt așa de importante din perspectiva managerială.
- Aplicarea regulii ”celor 2 minute”. Regula ”celor 2 minute” poate fi o modalitate eficientă de a câștiga timp și de a putea gestiona mai bine lucrurile. Orice activitate sau cerință care se încadrează în 2 minute ar trebui efectuată atunci când apare, nu amânată pentru mai târziu. Astfel, se poate evita elegant, aglomerarea a numeroase activități care pot consuma destul de mult timp la un moment dat.
- Reducerea stresului sau anxietății legate de cerințele profesionale curente. În această categorie intră orice tehnică care poate să contribuie la relaxarea si concentrarea mai ușoară a unei persoane pe cerința de lucru curentă. ”Secretul” constă în a reuși proiectarea mentală a ideii de succes și participarea emoțională completă la ceea ce facem la un moment dat. A regăsi plăcerea firească în a face tot ceea ce reprezintă sarcină de lucru poate părea un ideal de neatins dar, de cele mai multe ori necesită un efort incomparabil mai mic față de stresul sau consumul nervos asociat cu aglomerarea cerințelor și lipsa de organizare a acestora în timp.
Cadrele didactice vor avea o situație mai specială în raport cu alte categorii socio-profesionale care nu sunt la fel de restricționate în ceea ce privește alocarea timpului pentru diverse cerințe. În mod concret, managementul timpului este extrem de important pentru eficientizarea activității și pentru conservarea resurselor personale pe termen lung.
Sesiunile de informare și conștientizare derulate în cadrul proiectului au rolul de a contribui nemijlocit la pregătirea cadrelor didactice , în special din perspectiva motivării acestora, a creșterii gradului de conștientizare pentru anumite tipuri de probleme specifice învățământului, a implicării corespunzătoare în toate celelalte activități ale proiectului. Tematici precum cea abordată la sesiunea curentă, sunt extrem de importante în ansamblul dialogului purtat de către experți cu participanții, contribuind la fixarea unor repere esențiale pentru o activitate didactică optimă.