Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, promovează abordarea de pe principii de calitate a activității didactice și își dorește să impulsioneze activitatea desfășurată în cadrul școlilor defavorizate din cadrul grupului țintă.
Toate activitățile proiectului sunt construite pe baza acestui deziderat, implicând la un nivel superior cadrele didactice participante printr-o abordare complementară și diversificată.
Seminariile de schimb de bune practici în asigurarea calității educației incluzive și în facilitarea dialogului școală-familie-comunitate au loc lunar ca și celelalte activități de informare și consiliere, prezentându-se sub forma unor sesiuni de dialog deschise transferului de know-how și de bune practici în domeniul educațional. Prin tematica abordată, experții care conduc seminariile încearcă să răspundă cât mai bine tuturor problemelor curente pe care le ridică activitatea didactică cotidiană.
Un nou astfel de seminar a avut loc în data de 23 septembrie 2019, la sediul Inspectoratului Școlar Județean Dolj din localitatea Cariova, ocazie cu care s-a pus în discuție tema – PROIECTE ÎN ANUL ȘCOLAR 2019-2020
Proiectele școlare reprezintă modalități potrivite pentru completarea activității didactice din cursul anului, permițand cadrelor didactice atingerea unor obiective insuficient abordate pe parcursul anului școlar. Ele pot reuni diverse tipuri de activități care în mod normal nu se pot desfășura la clasă în timpul anului. Pentru a se putea atinge obiectivele propuse este nevoie însă și de o implicare corespunzătoare a elevilor în derularea proiectelor, ceea ce reprezintă uneori o provocare pentru cadrele didactice.
Implicarea elevilor poate fi stimulată atât în legătură cu activitatea didactică curentă cât și din perspectiva dezvoltării unui dialog mai strâns cu parinții sau aparținătorii legali.
Părinții se pot implica substanțial în susținerea diverselor proiecte extrașcolare atat prin participarea efectivă cât și prin stimularea motivației copiilor de a participa. De multe ori se pot implica și instituțiile din domeniul de muncă al parinților care pot oferi suport logistic în desfășurarea unora dintre activități (club de engleză, excursii și deplasări la instituții culturale etc). Implicarea altor parteneri în proiectele scolilor este optimizata in momentul in care există un plan de actiune în acest sens și sunt urmăriti consecvent o serie de indicatori:
- Școala împarte leadership-ul și colaborează cu parteneri relevanți pentru a dezvolta comunitatea pentru elevii proprii și familiile lor.
- Exista acorduri de parteneriat relevante și reciproc avantajoase cu instituții și organizații partenere locale.
- Se realizează schimburi de date permanente cu partenerii școlii pentru a se putea lua decizii bine fundamentate.
- Comunitatea școlii poate accesa facilitățile și expertiza școlii
- Se participă la acțiuni locale, regionale, naționale și internaționale inițiate de instituții și organizații partenere.
- Se promovează activitățile altor instituții și organizații partenere locale.
- Se colaborează în procesul de luare a deciziilor și se împart resursele cu alte instituții și organizații partenere pentru a rezolva probleme locale.
Proiectele școlare trebuie să răspundă unor cerințe pentru a fi atractive pentru elevi. Aceste cerințe țin de conținutul proiectului, de etapizarea acestuia, de alegerea tematicii în raport cu curicula existentă etc. În egală măsură proiectele vor fi apreciate atât de către copii cât și de factorii educaționali dacă îndeplinesc condiții de genul:
- urmăresc lărgirea şi adâncirea influenţelor exercitate în procesul de
învăţământ ;
- valorifică şi dezvolă interesele şi aptitudinile copiilor ;
- organizează timpul liber într-o manieră placută, relaxantă ;
- formele de organizare ale acestor activităţi au caracter recreativ, dar
urmăresc un scop educativ ;
- au un efect pozitiv pentru munca desfasurată în grup , creează un
sentiment de siguranţă şi încredere.
Proiectul educativ constă într-un set de activităţi planificate, controlate care urmăresc realizarea unui scop bine definit, într-un cadru bine stabilit şi într-o perioadă de timp bine definită. Şcoala trebuie să se afle în dialog autentic şi permanent cu societatea, străduindu-se să realizeze punţi de legătură între nevoile educaţionale, resursele/disponibilităţile intelectuale ale copiilor / tinerilor şi perspectivele de dezvoltare economică a societăţii. Din această perspectivă proiectele școlare sunt instrumente perfecte pentru conlucrarea cu comunitatea locală și cu alte instituții de învățământ. De fapt proiectarea şi implementarea unor activităţi extracurriculare şi extraşcolare, în şcoală şi în comunitate, pe baza proiectelor şi parteneriatelor dintre elevi, profesori şi membri ai comunităţii locale este o necesitate a activităţii didactice.
Multitudinea activităţilor extraşcolare desfăşurate cu copiii conduc la dezvoltarea personalităţii acestora prin contactul pe care îl au cu mediul înconjurător , cu diverşi factori din societatea din care face parte.
Dacă se realizează efortul de a organiza activităţi extraşcolare prin care elevii să contribuie, după puterile lor, la creşterea calităţii vieţii în comunitatea în care trăiesc, se vor manifesta numeroase avantaje din punctul de vedere al educaţiei pe care o face şcoala. Acestea sintetic se referă la:
- împletirea teoriei cu practica, elevii constatând că ceea ce învaţă la şcoală pote fi aplicat în cadrul unei acţiuni concrete;
- acţiunile dezvoltă la elevi responsabilitatea şi sensibilitatea faţă de semenii lor;
- se creează legături la nivelul comunităţii;
- se stimulează gândirea critică;
- se educă percepţia multiculturalităţii,
- se dezvoltă stima de sine şi devotamentul pentru ideile civice.
Activităţile realizate prin proiecte dau posibilitatea elevului să se manifeste, să se bucure, să acumuleze cunoştinţe, să fie creativi, să-şi pună în valoare talentul şi să-l facă cunoscut celor din jur.
Tematica diversificată a proiectelor este un mijloc de a antrena cât mai mulţi copii într-o activitate plăcută prin diferite forme de organizare care vizează obiectivele unei dimensiuni ale educaţiei.
Aceste activităţi întregesc activitatea educativă a şcolii, aducând un surplus informaţional elevilor şi completând condiţiile concrete ale educaţiei acestora. Astfel experienţa de învăţare non-formală şi informală întregeşte, completează şi lărgeşte experienţa de învăţare formală.
Totodată, elevii trebuie stimulați să-și asume cât mai multe forme de participare și implicare într-o diversitate de activități și de proiecte care să contribuie la dezvoltarea lor completă ca personalități în formare și membrii activiti ai societății.
În mod sintetic, participarea elevilor poate cunoaște mai multe forme și modalități precum:
a) Structuri dedicate participării:
- Consiliul elevilor (la nivel de clasă, școală, județ etc)
- Birou de presă
- Purtători de cuvânt (al clasei, al școlii, al consiliului de elevi etc)
b) Forme de participare a elevilor în cadrul procesului de predare-învățare:
- Decizii privind stabilirea disciplinelor opționale (oferta curriculară)
- Proiecte ale clasei
- Metode interactive
c) Activități extrașcolare:
- Festivități
- Proiecte școlare
- Parteneriate cu alte instituții școlare, acțiuni și proiecte comune
- Competiții școlare
d) Forme de participare la viața comunității locale:
- Proiecte de participare la viața comunității ale elevilor
- Implicarea în campanii de informare și educare a populației
- Acțiuni și activități ecologice
- Festivități
- Acțiuni de voluntariat
- Acțiuni de într-ajutorare a persoanelor cu situații dificile sau ale colegilor
Toate aceste forme de implicare sunt accesibile și se completează reciproc, oferind elevilor posibiliatea angrenării într-un program coerent care să atinga obiective diverse.
Seminariile de schimb de bune practici din cadrul Proiectului POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă sunt capabile să ofere un cadru adecvat pentru experimentarea unui transfer real de cunoștințe dintre cele mai variate, participanții putându-se conecta în mod spontan la experiența profesională și personală a colegilor și a expertului, schimbul de idei fiind foarte benefic pentru înțelegerea unor concepte noi sau completarea unor cunoștințe deja deținute.