Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, are drept deziderat creșterea calității activității desfășurate în cadrul școlilor defavorizate și reducerea abandonului școlar, propunându-și în acest context asigurarea de noi competențe pentru cadrele didactice din cadrul regiunilor vizate.
Printre activitățile desfășurate în cadrul proiectului, în mod constant, se numără și seminariile de schimb de bune practici în asigurarea calității educației incluzive și în facilitarea dialogului școală-familie-comunitate. Aceste întâlniri prilejuiesc de fiecare dată un schimb fructuos de idei și cunoștințe între participanți, corespunzătoare tematicii abordate. Aceasta acoperă cele mai stringente problematici de la nivelul învățământului preuniversitar din România, fiind identificate de către experții proiectului pe baza feedback-ului direct primit de la participanți.
Un nou astfel de seminar a avut loc în data de 17 februarie 2019, la sediul Colegiului Auto Traian Vuia din localitatea Tîrgu Jiu, ocazie cu care s-a pus în discuție tema – PROIECTE PENTRU SEMESTRUL II.
Tema abordată face parte din categoria temelor de interes general care pot fi abordate atat in cazul institutiilor scolare defavorizate cate si a celor obisnuite. Discutiile din cadrul seminarului au pus in evidenta diversitatea de activitati scolare care marcheaza semestrul II, majoritatea participantilor fiind de acord cu necesitatea existentei unei planificari cat mai riguroase a activitatii pentru a se putea gestiona cu succes resursele scolii si pentru a duce la bun sfarsit cat mai multe proiecte didactice.
Intr-o abordare sintetica, tematica activitatilor programate pentru sesmestrul II este diversificata, putandu-se totusi extrage o serie de elemente comune cum ar fi: proiecte referitoare la zilele de 1 Martie si 8 Martie, proiecte referitoare la alternanța anotimpurilor și la specificul primaverii privita in cadrul floclorului national, proiecte referitoare la locatii de patrimoniu cultural locale si la zile comemorative locale de asemenea, proiecte care presupun angrenarea familiei in activitati alaturi de scoala, participari la expozitii, piese de teatru si concerte pentru copii, proiecte derulate in cadrul programului national ”Școala Altfel.Sa stii mai multe, sa fii mai bun”, excursii in diferite locatii, proiecte care sustin initiative ecologice, proiecte dedicate zilei de 1 Iunie, etc.
Din enumerarea de mai sus se poate observa divrsitatea mare de teme abordate de catre cadrele didactice cu referire la semestrul II. Multe dintre activitatile avute in vedere sunt de fapt activitati extrascolare sau extracurriculare. Acestea au un rol foarte important pentru asigurarea unui management eficient al clasei de elevi, oferind posibilitatea cadrelor didactice sa creasca coeziunea clasei, sa dezvolte o serie de abilitati si competente copiilor pe care in afara acestui cadru mai putin formal dar foarte motivant nu le-ar fi putut dezvolta la fel de bine. Activităţile extracurriculare oferă oportunităţi pentru dezvoltarea unor competenţe, în raport cu anumite obiective ce inspiră şi provoacă educabilul, atât pentru succesul lui educaţional, cât şi pentru cel din viaţa de zi cu zi. Acestea au o valoare importantă atât pentru dezvoltarea socială a educabilului, cât şi pentru cea personală, prin demersuri specifice şi particulare. Deşi activităţile specifice educaţiei formale urmăresc anumite finalităţi menţionate anterior, totuşi ele nu uzitează la maxim de valorizarea unor competenţe precum: dezvoltarea unor abilităţi interpersonale, muncă în echipă, iniţierea şi implemetarea unor proiecte personale sau în echipă, deprinderi de învăţare a modului cum să înveţi etc. Ca orice demers orientat către o finalitate, activitatea extracurriculară presupune o anume structurare şi organizare, asigurate de corelarea activităţilor de proiectare, implementare şi evaluare. Astfel devine foarte importanta in abordarea acestor proiecte, planificarea lor si identificarea elementelor de plus valoare pentru elevi. Principalele etape care ar trebui parcurse pentru o planificare judicioasa a activitatilor extracurriculare are in vedere următoarele:
1. Selectarea finalităţilor, scopurilor şi obiectivelor ce se doresc a fi atinse prin procesul de implementare a activităţilor extracurriculare.
2. Alegerea experienţelor extracurriculare necesare atingerii finalităţilor educaţionale, planificate şi organizate în prealabil, conform caracteristicilor situaţiei educaţionale, finalităţilor urmărite, conţinuturilor curriculare, dar mai ales, particularităţilor de vârstă şi individuale ale educabililor.
3. Alegerea conţinuturilor prin intermediul cărora este oferită experienţa de învăţare, conform unor criterii de selecţie mai puţin riguroase şi ştiinţifice, şi mai de grabă, centrate pe nevoile şi interesele educabililor.
4. Organizarea şi integrarea experienţelor şi conţinuturilor în activităţi specifice cu caracter extracurricular şi anticiparea modalităţilor generale de realizare a acestor două aspecte, ca şi repere orientative pentru munca efectivă a cadrelor didactice.
5. Evaluarea eficacităţii tuturor aspectelor din fazele anterioare, ca necesitate pentru eficientizarea şi optimizarea activităţilor extracurriculare. Modalităţile sunt: evaluarea realizată de către principalele categorii de persoane care vor fi implicate în activităţile extracurriculare şi evaluarea prin testarea efectivă în practică a proiectului extracurricular, pentru a-i certifica eficienţa.
Tipologia proiectelor care au la bază activitati extracurriculare este destul de mare, acestea putand fi clasificate in diverse moduri, in functie de diferite criterii. Astfel, în funcție de locul desfăşurării activităţilor extracurriculare şi instituţia care le gestionează, se pot enumera:
- activităţi extracurriculare desfăşurate în instituţiile de învăţământ, dar în afara clasei şi a lecţiei;
- activităţi extracurriculare desfăşurate în afara instituţiilor de învăţământ, dar sub incidenţa acestora;
- activităţi extracurriculare desfăşurate în instituţiile de învăţământ, de alte instituţii cu funcţii educative;
- activităţi extracurriculare desfăşurate în afara instituţiilor de învăţământ, de alte instituţii cu funcţii educative.
În funcţie de grupul ţintă vizat şi dimensiunea acestuia, activităţile extracurriculare sunt:
- activităţi cu întreaga clasă de elevi;
- activităţi realizate pe grupe de elevi;
- activităţi individualizate;
În funcţie de finalitatea urmărită, activităţile extracurriculare pot fi:
- activităţi cu caracter predominant informativ;
- activităţi cu caracter predominant formativ;
În funcţie de dimensiunea educaţională dominantă, activităţile extracurriculare sunt:
- activităţi de educaţie intelectuală;
- activităţi culturale;
- activităţi sportive;
- activităţi artistice;
- activităţi de educaţie morală.
Indiferent de tipul avut în vedere, efortul de a planifica din timp, ordinea cronologică pe semester a acestor tipuri de activitati este justificat de resursele limitate pe care le are la dispoziție cadrul didactic, una dintre acestea fiind însăși timpul.
De asemenea, anumite obiective urmărite de către cadrul didactic la nivelul întregii activități, de-a lungul anului pot fi îndeplinite mai ușor dacă se allege o anumită ordine de desfășurare. Aceasta poate fi importantă din perspectiva competențelor care se pot construi într-o manieră încrucișată fiind astfel justificată angrenarea elevilor pe rând în cadrul activităților propuse.
Un alt aspect care merita mentionat este acela referitor la faptul ca activitatile extracurriculare reusesc de multe ori sa ofere un cadru complet diferit de interactiune pentru elevi in raport cu activitatile clasice desfasurate la clasa, ceea ce justifica inca o data in plus efortul de a le planifica judicios.
Seminariile de schimb de bune practici din cadrul Proiectului POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă oferă un cadru adecvat pentru experimentarea unui transfer real de cunoștințe dintre cele mai variate, participanții putându-se conecta în mod spontan la experiența profesională și personală a colegilor și a expertului, schimbul de idei fiind foarte benefic pentru înțelegerea unor concepte noi sau completarea unor cunoștințe deja deținute.