Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, conjugă eforturile celor 3 parteneri care conlucrează la implementarea sa, în direcția îmbunătățirii calității actvității desfășurate în școlile defavorizate din cele două regiuni de implementare. Pentru atingerea obiectivelor proiectului au fost gândite într-o manieră constructivă o serie întreagă de activități – evenimente care creează lună de lună premisele îmbunătățirii competențelor cadrelor didactice participante. Sesiunile de mentorat didactic și coaching cognitiv-comportamental propun lunar o serie de tematici adaptate curriculei didactice curente care oferă cadrelor didactice răspunsuri pertinente la o diversitate de probleme cu care acestea se confruntă în activitatea de zi cu zi.

Sesiunea de mentorat didactic și coaching cognitiv-comportamental desfășurată în data de 13 mai 2019, la sediul Inspectoratului Județean Dolj, a avut în vedere tema – TEHNICI DE STIMULARE ȘI MENȚINERE A ATENȚIEI COPILULUI ÎN MEDIUL ȘCOLAR.

În cadrul sesiunii s-a evidențiat faptul că menținerea atenției la elevi reprezintă o problemă de mare interes, cu repercusiuni importante la nivelul activității didactice, pe multiple planuri – atât din punct de vedere al performanței școlare cât și al integrării elevilor în mediul școlar sau al comunicării coerente cu cadrele didactice.

 

Dezvoltarea atenției la școlari sau copii în general este o problemă care necesită o abordare multimodală, pe mai multe planuri. Nu este vorba doar de a lucra cu copilul din punct de vedere al stimulării intelectuale sau senzoriale. Este vorba și de gestioarea cu succes a autocontrolului adulților care lucrează cu copii, a mediului în care aceștia învață, a comportamentelor de grup și în cadrul grupului, a comunicării cu părinții care pot asigura un mediu educațional propice dezvoltării atenției și în afara mediului școlar.

Fenomenul lipsei de atenție pornește de la incapacitatea celor mici de a se concentra pe o anumită activitate pentru o perioadă de timp rezonabilă. De fapt se observă că aceștia sunt atenți numai la anumite momente izolate sau stimuli care le suscită interesul pentru un moment și nu la o înlănțuire de momente așa cum se prezintă majoritatea activităților.

Gestionarea cu succes a lipsei de atenție trebuie să pornească de asemenea de la gestionarea autocontrolului adulților implicați în activitățile cu copiii. Ridicarea vocii sau folosirea unui ton neadecvat față de cei mici provoacă mai degrabă teamă, afectarea stimei de sine sau încăpățânare – creșterea vigilenței lor în a se feri de pedeapsă sau de starea de iritare a adultului. Astfel, cu cât adulții investec mai multă răbdare în acest proces, cu atât rezultatele sunt mai bune din partea copiilor, care au nevoie de timp pentru a începe să țină minte câte puțin cerințele formulate.

Capacitatea copilului de a fi atent are la bază interesul pe care îl suscită la un moment dat un stimul sau o colecție de stimuli. Din acest punct de vedere, o tehnică bună de antrenare a atenției se bazează pe încurajarea manifestării atenției sale ori de câte ori este atras de o activitate care este interesantă pentru el. De aceea este utilă concentrarea atenției adultului pe activitățile care plac și agrenează copiii. Copiii pot ajunge progresiv să experimenteze concentrarea pe o activitate anume atunci când aceasta le face plăcere și îi captivează. Astfel, în mod natural, copiii vor avea atenția captată și vor manifesta progresiv o putere de concentrare din ce în ce mai mare.

Sarcinile mai mari sau mai dificile pot fi împărțite în sarcini mai mici care să poată fi gestionate mai ușor de către copii. O sarcină mai mare și mai complexă necesită în majoritatea cazurilor un nivel de concentrare și disciplină mai mare, ceea ce determină la nivelul copilului o posibilă senzație de copleșire. De asemenea, avantajul sarcinilor mai mici este acela că se creează copiilor senzația că au parte de o evoluție, de un progres, ceea ce din nou le poate crește motivația în raport cu finalitatea sarcinii mai mari.

 Un alt element important care poate contribui la menținerea atenției este reprezentat de reducerea factorilor care le pot distrage atenția. În cadrul instituțiilor școlare acest lucru este relativ ușor de realizat având în vedere spacificul amenajării locațiilor destinate procesului de învățare. Trebuie însă ca și în mediul familial, elevii să aibă parte de o atenție specială din partea părinților care să le asigure un mediu de învățare la fel de bine realizat din perspectiva lipsei stimulilor care să îi distragă.

Dezvoltarea obișnuiței de a respecta un program, un orar de lucru pentru copii este și ea extrem de importantă. Dacă elevii sunt angrenați constant în jurul aceleiași ore în activități intelectuale care presupun atenție și concentrare, își dezvoltă obișnuința de a deveni mai atenți și se pot concentra mai ușor.

Implicarea alternativă în activități fizice de genul jocurilor sportive are de asemenea efecte benefice asupra dezvoltării atenției și menținerii concentrării pentru sarcinile de lucru. Copiii se pot relaxa activ și își pot astfel consuma surplusul de energie care uneori îi împiedică să fie atenți.

În completarea activităților sportive, copiii pot fi angrenați și în activități de genul jocurilor de memorie sau care le solicită concentrarea într-un mod distractiv (puzzle, detectivul etc).

Pentru stimularea atenției și dezvoltarea capacității de concentrare optime, copiii au nevoie și să fie angrenați în activități care să nu depășească o anumită perioadă de timp sau un anumit nivel de intensitate. Angrenarea într-un număr mult prea mare de sarcini sau cu o complexitate ridicată nu face altceva decât să demobilizeze copiii și să îi determine să se refugieze în alte activități care să le ofere plăcere. De aceea se impune ca sarcinile de lucru să fie intercalate cu activități distractive specifice jocului.

Nu în ultimul rând, dozarea efortului necesar pentru îndeplinirea sarcinilor trebuie gândită în funcție de potențialul elevului și adapată nevoii de odihnă a acestuia. Copiii necesită un anumit timp de odihnă noaptea, dublat de un program de somn zilnic, care să le ofere posibilitatea de refacere completă din punct de vedere bilogic.

Odată angrenați în diferitele sarcini curente, pentru managerizarea cu succes a atenției, este necesară și stabilirea unui interval de timp pentru efectuarea unei anumite sarcini. Redarea timpului cerut trebuie să se aloce, se recomandă a se realiza cu ajutorul unui număr de obiecte concrete utilizate și ele în cadrul sarcinii în cauză (creioane, cuburi etc). Limita de timp trebuie aleasă în așa fel încât să nu perturbe liniștea copiilor, în așa fel încât aceștia să nu devină agitați și obsedați doar de trecerea timpului.

Trecerea de la o sarcină la alta trebuie să se realizeze progresiv, oferindu-se un timp de adaptare, de acomodare cu noua sarcină. Astfel, sunt binevenite pauzele în care cu ajutorul copiilor se poate reamenaja locul de învățare și pot fi pregătite detaliile noii sarcini care urmează să fie implementate. Ca o regulă generală, copiii trebuie lăsați să termine sarcina curentă, mai ales în cazul în care aceasta este vizibil că le face plăcere.

În arsenalul pedagogic care poate fi utilizat pentru creșterea gradului de atenție al elevilor un loc important îl ocupă și utilizarea tehnicilor de relaxare. Deprinderea acestor tehnici este extrem de utilă pentru un copil deoarece îi poate oferi nu numai un surplus de odihnă activă dar și o capacitate sporită de concentrare. Tehnicile de relaxare vor avea la bază exercițiile de respirație profundă, combinate cu exerciții simple de vizualizare.

Printre activitățile specifice jocurilor care sunt extrem de utile în procesul de dezvoltare al atenției se pot enumera – cuvintele încrucișate, jocurile de memorie etc. Jocurile de memorie, în totalitatea lor asigură creșterea capacității de concentare și memorizare. Copiii trebuie încurajați să memoreze cât mai multe obiecte și noțiuni abstracte (poezii, cântece, culori, anotimpuri, lunile anului, specii de animale, tabla înmulțirii), dar și alte informații sau lucruri esențiale – cum ar fi de pildă învățarea unei limbi străine.

Un joc extrem de util pentru creșterea capacității de concentrare este cel în care copilului i se cere să stea nemișcat cât mai mult timp. Controlul neuro-muscular pe care îl cere jocul, permite copilului să-și educe în mod natural atenția și concentrarea. O serie întreagă de specialiști au observat că activitățile care ies din tipare pot reprezenta alternative de succes pentru stimularea și creșterea atenției copiilor în completarea celor care sunt specifice sarcinilor de învățare oficiale. Astfel, părinții pot avea un aport deosebit la creșterea capacității de concentare și a atenției prin angrenarea copiilor în jocuri neconvenționale precum: poți să-mi descrii tot ce ai văzut pe strada în ultimele 3 minute?, văd ceva albastru, ce o fi oare? De asemenea la fel de utile pot fi jocurile în care atât adulții cât și copii trebuie să conlucreze, să realizeze o cerință împreună: să memorăm un text scurt și să-l redăm în condiții speciale – radioul deschis etc.                                                                                                                                   

Stimularea atenției copiilor și dezvoltarea capacității de concentrare pentru o sarcină specifică reprezintă cerințe de bază pentru asigurarea condițiilor succesului școlar pe termen lung.

Rezultatele optime pentru realizarea acestui deziderat presupun conclucrarea strânsă dintre educatori, cadre didactice și părinți, deoarece stimularea atenției exclusiv în cadrul instituțiilor școlare și a mediului acestora nu garantează o evoluție substanțială a copiilor pe termen lung, progresele înregistrate în cadrul școlii putând fi ”pierdute” ușor într-un mediu familial care nu favorizează atenția și concentrarea.

Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă urmărește creșterea calității activității didactice din școlile defavorizate incluse în proiect. Acest deziderat este abordat din perspectiva unei multitudini de activități, care acoperă atât informarea și dialogul cât și formarea propriu-zisă a cadrelor didactice.

Sesiunile de mentorat didactic și coaching cognitiv-comportamental își aduc contribuția la îndeplinirea obiectivelor proiectului de pe poziția unor evenimente care presupun un transfer activ de informații și un dialog structurat în funcție de tematica abordată. Și în această lună, cele două sesiuni care s-au desfășurat în regiunile de implementare au contribuit cu informații și concepte de ultimă oră la îmbunătățirea gradului de pregătire al cadrelor didactice participante, completând cunoștințele de specialitate ale acestora în mod fericit.