Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, oferă participanților o sursă constantă de informații, bune practici, modele de analiză, cunoștințe structurate sub forma cursurilor de perfecționare profesională, toate acestea grupate pe tematici specifice aflate în concordanță cu nevoile actuale ale cadrelor didactice preuniversitare sau ale factorilor de conducere din învățământul preuniversitar. În cadrul proiectului, sesiunile de informare și conștientizare au rolul de a menține un flux de comunicare constant cu participanții cu privire atât la obiectivele, procedurile și activitățile derulate în cadrul proiectului cât și cu referire la diversele problematici ancorate în realitatea obiectivă a procesului didactic din instituțiile de învățământ preuniversitar din România.

 

Pentru luna martie, sesiunea de informare și conștientizare a avut loc în data intervalul 16-22 martie 2020, pe platforma online Blackboard, Universitatea Spiru Haret. În cadrul acestei sesiuni a fost abordată drept temă: IMPLEMENTAREA SISTEMULUI DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII ÎN EDUCAȚIE, temă generoasă care a permis participanților construirea unui dialog activ în cadrul platformei online utilizată pentru dezbateri. Tema abordată reflectă nu numai preocupările actuale ale cadrelor didactice dar și tendințele care se manifestă în cadrul învățământului autohton pe marginea subiectului referitor la implementarea calității în educație.

O serie de tendințe de bază specifice pentru reformele care au avut loc la nivelul curriculumului în plan european sunt definitorii și pentru argumentele referitoare la importanța abordării problematicii calității de pe poziții critice. Aceste tendințe fac referire la:

-         necesitatea educației pentru toți

-         adaptarea metodelor și conținuturilor instruirii la nevoile specifice fiecărui individ

-         predarea şi învăţarea centrate pe student,

-         relevanţa curriculumului pentru individ, piaţa muncii şi pentru societate,

-         dezvoltarea unor atitudini şi valori dezirabile în contextul moral și social actual,

-         dezvoltarea gândirii critice,

-         dezvoltarea spiritului antreprenorial.

Aplicarea principiilor specifice managementului calității în învățământ este o necesitate obiectivă determinată pe de o parte de orientarea spre performanță și spre creșterea competitivității organizațiilor școlare, și de cerințe specifice pe de altă parte.

Aceste cerințe care determină nevoi concrete de implementare a managementului calității atât la nivel de sistem cât și individual, instituțional se referă la:

-         cerințe exprese din partea societății civile cu privire la utilizarea transparentă a resurselor publice și extrabugetare alocate învăţământului, cu respectarea obiectivelor asumate în programele de guvernare și a principiilor eficienței activității;

-         cerințe legate de promovarea atât în rândul personalului didactic cât și a elevilor şi studenţilor a unei reale culturi a calității ancorate în realitățile socio-economice din țara noastră

-         cerințe corelate cu necesitatea creșterii nivelului de pregătire a absolvenților în direcția necesităților actuale și de perspectivă, impuse de către piața forței de muncă

-         asigurarea unui proces optim de internaționalizare a educației din România, cerință care la rândul său presupune alinierea la standardele europene din domeniul managementului calității din învățământ precum și conectarea la bunele practici din domeniu

-         cerințe legate de creșterea nivelului de încredere din perspectiva percepției societății civile referitoare la posibilitatea instituțiilor de învățământ de a satisface în mod optim necesitățile și așteptările referitoare la educație

-         cerințe derivate din necesitatea ca sistemul de învățământ din România să asigure un nivel de încredere corespunzător la nivelul comunităţii internaţionale în capacitatea acestuia de a fi performant

-         cerințe legate de necesitatea eliminării neconformităţilor și a proceselor deficitare care se manifestă în activitatea didactică a instituţiilor de învăţământ

-         cerințe legate de necesitatea creșterii eficienței atât sub aspectul asigurării competențelor cât și al organizării și funcționării instituțiilor de învățământ

Managementul calității reprezintă un set de principii și metode, instrumente manageriale care au drept obiectiv definirea, implementarea și evaluarea conceptului de calitate la nivelul entităților specifice domeniului de aplicare. În cadrul sistemului de învățământ, managementul calității este chemat să răspundă unor deziderate, cerințe specifice care au în vedere:

ü abordarea sub formă de sistem a managementului calităţii în învăţământ, pentru a se putea gestiona eficient procesele derivate din globalizare și dezvoltarea societății cunoșterii

ü transformarea culturii organizaționale în direcția asigurării fundamentului necesar pentru crearea și dezvoltarea unui sistem de management al calității cu adevărat performant. Fără o cultură organizațională care să includă în ea și principii specifice managementului calității nu este posibilă implementarea propriu-zisă a acestuia

ü conectarea intimă a managementului calității la satisfacerea nevoilor actorilor implicați în procesele educaționale (elevi, studenţi, angajatori, cadre didactice)

ü asigurarea interdependenței dintre componentele actului managerial cu ajutorul creării și implementării unei metodologii clare și coerente referitoare la asigurarea calității

ü axarea proceselor educaționale pe formarea de competențe acordate la cerințele pieței forței de muncă și a ultimelor considerente pe plan științific-metodologic

Paradigma managementului calității va avea o serie de elemente de bază care pot fi vizibile în cadrul figurii de mai jos:

Fig nr 1. Componentele specifice paradigmei managementului calității

Sursa: Baciu, S., Mija, V., Andriţchi, V., Şleahtiţchi, M., Cerbuşca, P., Martea, G., & Cebanu, S. L. (2011). Managementul calităţii sistemului educaţional din Republica Moldova: teorie şi metodologie. Univers Pedagogic, (1), 43-50., pg46

Se pot observa drept elemente de bază: nevoile clienților educaționali exprimate sub formă de cerințe, concepția managementului calității sub forma valorilor, principiilor și domeniilor, sistemul de management al calității structurat in procese și proceduri, procesul de evaluare a calității, competențele instituționale, oferta educațională, satisfacerea nevoilor clienților educaționali.

Aplicarea managementului calității în învățământ presupune în ultimă instanță obținerea unui anumit grad de standardizare a activității pe multiple nivele. În prezent termenului de educație pentru standardizare nu i s-a acordat o prea mare importanță, deși necesitatea educării implicit a cadrelor didactice în această direcție este tot mai mult afirmată la nivel internațional. Argumentele pentru această necesitate se regăsesc la nivelul schimbărilor foarte rapide care au loc la nivelul societății și al creșterii nivelului tehnologic al mijloacelor logistice implicate în activitatea didactică. De asemenea argumente pentru dezvoltarea mai accentuată a acestui domeniu se regăsesc și la nivelul dobândirii de către elevi și studenți a unor noțiuni referitoare la standarde si standardizare. Astfel de cunoștințe îi pot ajuta pe tineri să se adapteze mai ușor la o serie de cerințe care pot apare la interacțiunea cu piața muncii (înțelegerea mai facilă a procedurilor specifice pentru un anumit loc de muncă, aprecierea obiectivă a unei forme de instruire etc).

Nevoia de implementare a managementului calității în cadrul instituțiilor școlare devaforizate poate părea un deziderat lipsit de realism, având în vedere peisajul complex pe care îl poate înfățișa o astfel de instituție. Cu toate acestea, atingerea unor obiective educaționale care să aibă în vedere însăși nevoile speciale ale copiilor defavorizați este mult facilitată dacă există un sistem care reglementează o serie de standarde și procese de atingere a acestora. Utilitatea publică și socială a unor astfel de instituții poate fi în acest mod optimizată considerabil.

Performanţele organizării şi funcţionării entităţilor educaţionale din sistemul de învățământ se vor reflecta direct în calitatea produselor educaţionale realizate de acestea. Prin aplicarea principiilor de management al calității se urmărește atât asigurarea capacității juridice, sociale şi organizaţionale a entității educaționale de a realiza produse educaţionale care să îndeplinească cerinţele unor standarde adecvate cât și  adecvarea acestor produse la cerinţele clienţilor lor şi ale utilizării acestora.

Astfel, managementul calităţii la nivelul organizaţiei şcolare reprezintă o secvenţă extrem de importantă din organizarea, funcţionarea şi evoluţia entităţii educaţionale respective. Instituțiile școlare sunt adevărate microsisteme având dinamică proprie și evoluții continue văzute ca elemente integrate în macrosistemul educațional național. În România, instituțiile școlare au o capacitate relativ redusă de a-și proiecta în mod individual traiectorii de evoluție proprie.

Instituțiile școlare care reușesc să se apropie de imaginea unei organizații dinamice, capabilă să fie proactivă în raport cu mediul său au în vedere dubla calitate sub care apar beneficiarii proceselor educaționale (elevii și /sau studenții): de consumatori şi de furnizori ai produsului educaţional.

În cursul desfăşurării proceselor educaţionale, ei sunt participanţi direcţi la aceste procese și vor contribui direct la realizarea principalului produs educaţional al şcolii (competenţa). Un management adecvat al proceselor educaţionale va presupune totodată definirea şi caracterizarea separată atât a produsului educaţional al profesorului cât şi a produsului educaţional al organizaţiei şcolare (considerat ca fiind o rezultantă a ansamblului produselor educaţionale ale profesorilor şi a ansamblului serviciilor educaţionale oferite de organizaţie).

În implementarea managementului calității de o egală importanță este și corelarea culturii organizaționale cu acest efort de implemetare și dezvoltare a acestuia.

 O cultură organizaţională pozitivă va influenţa o evoluţie spre performanţă şi excelenţă a organizaţiei respective. O modalitate practică de asigurare a viziunii instituției școlare în direcția dezvoltării culturii organizaționale și asigurării premiselor necesare pentru implementarea managementului calității este conceperea unui plan strategic de dezvoltare. Obiectivele stabilite prin intermediul acestuia se vor corela cu cele rezultate din cerințele care vin din exteriorul organizației – din partea ministerului de resort și ale celorlalte instituții ale statului care reglementează problematica calității în învățământ. Din acest punct de vedere, cel puțin pentru instituțiile din învățământul preuniversitar trebuie abandonată politica “standardului de acreditare” (de nivel minim), care din nefericire se practică în prezent în diverse contexte.

Per ansamblu, managementul calitatii în domeniul educațional reprezintă un demers foarte complex, care trebuie gândit și dezvoltat pe termen lung pentru a se putea discuta cu adevărat despre competitivitate și eficiență – atât la nivel de sistem de învățământ cât și la nivel de subsisteme – organizații școlare. Pentru România, poate că o direcție viabilă de dezvoltare în acest sens este reprezentată de adaptarea mai bună a conceptelor și conținuturilor referitoare la teoria și practica managementului calității din domeniul afacerilor la specificul sistemului educațional.

Sesiunile de informare și conștientizare derulate în cadrul proiectului QualForm, sunt activități oportune pentru schimbul de idei, pentru construirea unui dialog activ pe marginea temelor abordate, și pentru investigarea tendințelor specifice pentru activitatea didactica practică derulată în cadrul instituțiilor din grupul țintă.