Lectia a ocupat si ocupa o pozitie privilegiata in randul formelor de organizare a procesului de invatamant, continuind sa detina o importanta speciala pentru demersurile care se intreprind in vederea atingerii obiectivelor educationale. Ea ramane modalitatea principala de organizare a activitatii didactice, prin intermediul careia se realizeaza, in acelasi timp, informare si formare, instruire si educare.

 

Didactica moderna concepe lectia ca un dialog intre profesor si elevi, subordonat obiectivelor generale si specifice ale procesului de invatamant, operationalizate la nivelul colectivului de elevi. Mai mult, lectia moderna se constitue intr-un program didactic si educational, respectiv un sistem de procedee de lucru si actiuni comune ale profesorului si elevilor ( expuneri, explicatii, demonstratii logice si experimentale, rezolvari de probleme..), structurate si organizate in vederea atingerii obiectivelor operationale propuse.

 

Oricărui profesor i s-a întâmplat în cariera didactică să fie în fața unei clase de elevi și să simtă că aceștia nu se concentrează, nu sunt interesați și motivați. Chiar și când am considerat că am conceput cel mai bun proiect de realizare a lecției, am ajuns la concluzia că elevii pot fi dezinteresați. Ori dacă elevii nu sunt atenți, cum ar putea ei să învețe și să asimileze informațiile? Este esențial pentru un profesor să găsească calea de a menține întreaga clasă interesată și implicată, așa încât obiectivele de învățare să poată fi atinse.

 

 

Timp de câteva decenii, educatorii au încercat noi strategii de predare pentru a-și putea controla elevii și a-i face să fie încântați de învățare. În timp ce unele strategii nu reușesc, altele se dovedesc a fi foarte eficiente. Iată câteva modalități, testate de profesori, pentru a păstra interesul elevilor în clasă, astfel încât să rămână implicați în orice moment.

 

Jocul ca strategie de predare

 

Nu contează dacă au 8 ani sau 18 ani, elevii adoră jocurile. Ele sunt o modalitate excelentă de a păstra copiii antrenați în sarcina de lucru și lucrul acesta nu le face rău. Dimpotrivă, ei se simt bine, îi distrează și destinde, totodată. Mult timp nici măcar nu simt că învață ceva pentru că totul se întâmplă în joacă. Dacă elevii trebuie să învețe noțiuni importante pentru știință, pot juca Bingo, dacă au nevoie să-și amintească datele specifice din studiile sociale, se pot juca Memoria. Orice fel de joc ne poate ajuta să facem ora mai interesantă, precum și să îi menținem atenți pe elevi.

 

Oferirea posibilității de a alege

 

Posibilitatea de alegere nu este atractivă doar pentru elevii mici, ci și pentru cei de la gimnaziu. Elevii de liceu vor fi la fel de fericiți atunci când vor avea ocazia să-și aleagă conținuturile și cum vor învăța aceste conținuturi. Avem posibilitatea de a crea o plajă de opțiuni pentru orice subiect sau concept. Putem crea diferite tabele de alegere, pornind de la posibilele interese ale elevului. Totodată, începătorii pot lucra pentru rezolvarea unei sarcini, în timp ce elevii mai avansați pot lucra la alta. Nu este doar o modalitate excelentă de a diferenția învățarea, dar îi și ține pe elevi interesați și angajați în sarcină.

 

Corelarea conținutului lecției cu viața elevilor

 

Când creăm o conexiune reală cu ceea ce învață elevii, le va da o mai bună înțelegere a motivelor pentru care au nevoie să învețe. Dacă elevii ne întreabă în mod constant de ce au nevoie să învețe ceva și întotdeauna răspundem cu "Pentru că trebuie", ne vom pierde credibilitatea în fața lor și ei vor continua să nu fie interesați de ceea ce îi învățăm. Este de dorit să le dăm un răspuns real. Dacă ei învață matematică și vor să știe când le va folosi, le putem spune că vor avea nevoie de matematică pentru a scrie cecuri, a plăti facturi, a cumpăra alimente, pentru a-și da seama cât de mult costă lucrurile. Aceasta îi va ajuta să înțeleagă de ce trebuie să învețe ceea ce învață și care este relevanța cunoștințelor și deprinderilor pentru viitorul lor.

 

Interactivitatea

 

O lecție tradițională, în care profesorul se află în fața sălii de clasă, lecturându-le sau dictându-le elevilor, în timp ce ei își iau notițe, este plictisitoare. Dacă dorim ca elevii noștri să fie interesați de ceea ce le predăm, trebuie să facem lecția interactivă, să-i implicăm în tot ceea ce predăm. E important să încercăm metoda de învățare prin cooperare de tip Jigsaw, unde elevii lucrează împreună ca o echipă pentru a învăța și a termina o sarcină. Fiecare elev este responsabil pentru partea lui, dar ei trebuie să lucreze ca un grup pentru a-și îndeplini sarcina. Implicând elevii îi mobilizăm și îi facem interesați de conținutul pe care trebuie să-l învețe.

 

Introduceți o notă de mister în lecții

 

Învățarea este cea mai distractivă atunci când nu știi la ce să te aștepți. Ea poate fi interesantă atunci când o facem un mister. Când ne planificăm lecția, să încercăm să le oferim elevilor un nou indiciu în fiecare zi, până în ultima zi a abordării temei respective. Acesta este un mod distractiv de a face lecția misterioasă și putem constata că elevii așteaptă cu adevărat să afle despre ce vor învăța.

 

Repetarea/recapitularea materialului în moduri diferite

 

Este bine să repetăm informațiile în clasă, dar nu ar trebui să le repetăm în același mod de fiecare dată, deoarece acestea pot deveni destul de plictisitoare pentru elevi. Data viitoare când vrem să repetăm materialul, vom încerca să jucăm un joc, să ne asigurăm că am prezentat materialul într-un mod nou, nu în același fel în care am făcut-o prima dată când am predat aceste informații sau un material similar. Metoda 3-2-1 este o modalitate distractivă de a examina materialul și de a nu-l repeta. Pentru această activitate, elevii desenează o piramidă și notează trei lucruri pe care le-au învățat, două lucruri pe care le-au considerat interesante și o întrebare pe care încă o mai au. Este un nou mod distractiv de a trece peste materialul vechi, fără a se repeta metoda de lucru.

 

Utilizarea tehnologiei

 

Tehnologia este o modalitate foarte bună de a face lecțiile interesante. Copiii iubesc electronica și orice scop pentru care o folosesc este unul bun. În loc să stăm în fața clasei și să le citim sau dictăm copiilor, e indicat să folosim tabla inteligentă. În loc să facem o activitate de învățare prin cooperare doar cu elevii clasei, putem încerca să ne conectăm la o altă clasă, prin videoconferință, pentru a face lucruri interesante cu grupul lărgit. Dacă utilizăm tehnologia în orice fel, putem constata că nivelul de interes crește în mod spectaculos în clasă.

 

Tratarea predării cu mai multă lejeritate

 

A fi un profesor eficient este un lucru important, dar nu înseamnă că trebuie să o considerăm ca pe ceva exclusiv serios. Dacă încercăm să devenim mai puțin încordați și să recunoaștem că elevii pot avea interese diferite sau stiluri de învățare diferite față de noi, este un pas important. Este mai bine să râdem în situații dificile, să ne distrăm când ele apar, decât să le privim ca pe niște impedimente. S-ar putea chiar să aflăm că elevii vor fi și mai interesați când suntem puțin mai relaxați.

 

Lecțiile "flipped"

 

Lecțiile "flipped" au câștigat deja credibilitate, deoarece termenul a intrat în lumea educației încă din 2012. Ideea că studenții pot învăța noi informații la domiciliu, apoi să vină la școală și să folosească orele de la clasă pentru activități de gândire critică și pentru a consolida cunoștințele, este o tendință nouă în educație. Astăzi, destui profesori folosesc această strategie, constatând că rezultatele sunt uimitoare. Elevii sunt astfel capabili să lucreze în propriul ritm (ceea ce este excelent pentru învățarea diferențiată) și să se angajeze cu colegii lor într-un mod mai interactiv și mai semnificativ, atunci când se află în clasă.

 

Gândiți lecțiile încercând să aveți o viziune cât mai largă

 

Proiectele de lecție nu trebuie să fie realizate în aceeași manieră de lucru veche sau să fie puse la dipoziție de altcineva. Ele nu ar trebui să aibă o structură în care elevii sunt stimulați doar să își ia notițe din când în când. Încercând să gândim mai larg și să facem ceva care este complet nonconformist, elevii se vor bucura cu siguranță și se vor implica cu mai mult interes. Invitând pe cineva în calitate de vorbitor, mergând într-o excursie, făcând lecțiile în aer liber sau încercând oricând ceva nou și diferit, există o șansă mai mare ca elevii să răspundă cu încântare, fără să îl respingă. O altă soluție ar fi să încercăm să colaborăm cu un alt profesor sau să invităm elevii într-o excursie virtuală. Învățarea nu trebuie să fie plictisitoare pentru a fi eficientă. Elevii vor găsi mai interesant să învețe atunci când conținuturile le sunt prezentate într-o varietate de moduri.

 

Entuziasmul profesorului

 

Dacă profesorii nu sunt entuziasmați de ceea ce predau, cum vor fi elevii? E necesar să lăsăm deoparte atitudinea de blazare și să interacționăm cu clasa. Să le arătăm elevilor cât de interesantă și de distractivă poate fi învățarea. Odată ce elevii văd că suntem încântați să îi învățăm și că suntem preocupați de ceea ce le transmitem, atunci și ei vor fi încântați să învețe.

 

Mișcarea în timpul lecțiilor

 

Dacă stăm toată ziua la catedră, este mai posibil să obosim și să ne plictisim și este mai puțin probabil să participăm la discuții în clasă. Încercăm să folosim pauzele de la activitate pentru a marca diferite momente ale orei sau zilei și pentru a ne pune elevii în mișcare. Putem scrie diferite activități de un minut pe post-it-uri și la câteva ore să alegem o activitate pe care elevii să o îndeplinească. Iată câteva idei de activități de un minut: "Petrecerea dansantă"; "Schimbă locurile!", "Păpușile săltărețe", "Alfabetul prin limbajul semnelor", "Faceți după mine!".

 

Utilizarea Teoriei inteligențelor multiple

 

Howard Gardner este cunoscut pentru Teoria inteligențelor multiple. El spune că fiecare copil învață diferit, având un stil de învățare propriu. Aceste stiluri la care se referă pot îmbunătăți performanța elevilor și participarea la curs. Cele șapte tipuri de inteligență sunt:

 

interpersonală;

 

intrapersonală;

 

spațială;

 

muzicală;

 

corporal-chinestezică;

 

logico-matematică;

 

lingvistică.

 

Dacă utilizăm teoria inteligențelor multiple aflăm care este stilul de învățare al fiecărui elev. Acest lucru ne va ajuta să planificăm lecții și activități care vor motiva fiecare elev și, în consecință, vom avea elevi care doresc să participe la discuțiile și activitățile din clasă.

 

In didactica moderna, la diferitele discipline de studiu, exista o mare diversitate de structuri ale lectiilor desfasurate, datorita actiunii conjugate a mai multor factori, cum ar fi: obiectul de invatamant, stiinta corespunzatoare acestuia, personalitatea profesorului si a  elevilor. Lectia, respectiv structura lectiei reprezinta liantul , elementul de legatura-directa sau indirecta dintre acesti factori.

 

In practica didactica se opereaza cu o gama foarte larga de lectii, ceea ce este imbucurator; cu cat numarul variantelor de lectii este mai mare, cu atat eficienta lectiilor este mai mare. Din multimea factorilor variabili amintim: obiectul de invatamant, nivelul de pregatire al elevilor, complexitatea cunostintelor,  strategii de lucru de care dispune profesorul, stilul didactic al acestuia, mijloace de invatamant utilizate, locul lectiei in unitatea de invatare etc...