Probleme generale
Procesul de acreditare a organizaţiilor furnizoare de educaţie presupune parcurgerea a două etape succesive:
a)autorizarea de funcţionare provizorie;
b)acreditarea.
Autorizarea de funcţionare provizorie se acordă începând cu anul şcolar următor şi trebuie solicitată de persoanele juridice, publice sau private, interesate în furnizarea de educaţie, înainte ca unitatea de învăţământ preuniversitar să înceapă procesul instructiv-educativ.
Organizaţiile furnizoare de educaţie autorizate să funcţioneze provizoriu au obligaţia de a solicita acreditarea după încheierea unui ciclu de şcolarizare, în termen de maximum 2 ani de la data absolvirii primei promoţii, sub sancţiunea ridicării autorizaţiei de funcţionare provizorie.
După acreditare, organizaţiile furnizoare de educaţie se supun procedurii de evaluare periodică, în condiţiile prevăzute de art. 33 şi 40 din O.G. 75/2005 privind calitatea educaţiei.
Întocmirea raportului de evaluare internă
În vederea obţinerii autorizării de funcţionare provizorie, respectiv a acreditării, persoanele juridice, publice sau private, interesate în furnizarea de educaţie trebuie să depună la Departamentul de acreditare al ARACIP o cerere de declanşare a procedurii de evaluare externă, însoţită de un raport de evaluare internă, pentru fiecare nivel de învăţământ, specializare şi/sau calificare profesională, după caz.
În vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare provizorie, raportul de evaluare internă trebuie să cuprindă următoarele documente:
a)fişă-tip a raportului de evaluare internă;
b)proiect privind dezvoltarea, pe termen mediu 3-5 ani, a unităţii de învăţământ;
c)planuri operaţionale pentru primul an de funcţionare a unităţii de învăţământ;
d)oferta educaţională;
e)acte privind persoana juridică iniţiatoare:
- actele care atestă înfiinţarea şi/sau dobândirea personalităţii juridice, după caz;
- actul constitutiv şi statutul de organizare şi funcţionare ale persoanei juridice;
- certificat de înregistrare fiscală a persoanei juridice;
f)acte privind spaţiile de învăţământ şi baza materială, precum şi regimul de deţinere al acestora (deţinerea în proprietate, în administrare sau în folosinţă, după caz, a spaţiilor şi a bazei materiale; se vor anexa copii de pe actele de provenienţă, respectiv copii de pe contractele de închiriere);
- lista dotărilor disponibile (mobilier şi echipament didactic), regimul juridic al acestora (pentru calculatoare se vor menţiona numărul acestora şi generaţia) şi valoarea totală a acestora;
- lista cu fondul de carte propriu (numărul de volume, domeniul de referinţă, valoarea totală) din dotarea bibliotecii;
- autorizaţie sanitară de funcţionare, vizată pe anul în curs (pentru spaţiul în care se va desfăşura activitatea instructiv-educativă);
- aviz PSI (pentru spaţiul în care se va desfăşura activitatea instructiv-educativă), dacă este cazul, conform legislaţiei în vigoare;
g)acte privind curriculumul:
- lista planurilor de învăţământ şi a programelor şcolare aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, ce vor fi utilizate în unitatea de învăţământ;
- lista de auxiliare curriculare ce vor fi utilizate (ghiduri, culegeri şi altele asemenea), conform normativelor în vigoare la acea dată, corespunzătoare tipului, nivelului şi formei de învăţământ;
h)acte privind personalul didactic:
- lista cadrelor didactice care vor funcţiona în unitatea de învăţământ;
- declaraţia-angajament a fiecărui cadru didactic care urmează să desfăşoare activităţi de învăţământ în unitatea şcolară respectivă;
- stat de funcţii pentru personalul ce urmează a fi angajat în unitatea de învăţământ;
i)modelul de contract de şcolarizare ce va fi utilizat, dacă este cazul;
j)proiectul de regulament intern al unităţii de învăţământ;
k)ordinul de plată a tarifului de evaluare, după caz.
În vederea obţinerii acreditării, raportul de evaluare internă trebuie să cuprindă următoarele documente:
a)fişă-tip a raportului de evaluare internă;
b)studiu diagnostic privind stadiul de dezvoltare a unităţii de învăţământ preuniversitar, precum şi eficienţa internă şi externă a unităţii de învăţământ, pe ultimul ciclu de învăţământ;
c)noul proiect de dezvoltare instituţională, în baza diagnozei realizate şi prin comparaţie cu proiectul iniţial, realizat pe termen de 5 ani;
d)planurile operaţionale pe ultimii 3 ani, care să cuprindă şi evaluarea atingerii obiectivelor propuse;
e)oferta educaţională pentru anul şcolar în curs/următor, după caz;
f)actul de înfiinţare a unităţii de învăţământ preuniversitar respective;
g)lista protocoalelor, a acordurilor de colaborare şi a parteneriatelor încheiate de unitatea de învăţământ, pe ultimul ciclu de învăţământ;
h)modelul de contract de şcolarizare utilizat în unitatea de învăţământ, dacă este cazul;
i)situaţiile privind rezultatele elevilor la examenele de finalizare a studiilor, performanţele obţinute la concursuri şi olimpiade şcolare, respectiv situaţiile privind inserţia absolvenţilor pe piaţa forţei de muncă, după caz;
j)lista planurilor de învăţământ şi a programelor şcolare aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi utilizate în cadrul unităţii de învăţământ, pe ultimul ciclu de învăţământ (în cazul în care se folosesc planuri şi programe de învăţământ alternative, acestea se vor anexa, în copie);
k)oferta curriculară (curriculumul diferenţiat/curriculumul la decizia şcolii/curriculumul în dezvoltare locală pentru nivelul de învăţământ/specializarea/calificarea profesională, după caz, pentru care se solicită acreditarea), pe ultimul ciclu de învăţământ;
l)actele privind încadrarea cu personal, pe ultimul ciclu de învăţământ (copii de pe statele de funcţii), precum şi actele care atestă participarea acestora la cursuri de formare continuă şi la alte forme de dezvoltare profesională;
m)acte privind deţinerea în proprietate sau în folosinţă a bazei materiale (se vor anexa copii de pe actele de provenienţă, respectiv copii de pe contractele de închiriere, în formă autentificată);
n)lista obiectelor de inventar şi a mijloacelor fixe aflate în proprietatea unităţii de învăţământ (se vor menţiona provenienţa acestora, data de înregistrare, valoarea acestora);
o)acte privind evaluarea internă a calităţii şi funcţionarea structurilor responsabile cu asigurarea calităţii (se vor anexa regulamentul de funcţionare a comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii şi strategia de asigurare a calităţii);
p)acte privind inspecţiile şi controalele efectuate în unitatea de învăţământ pe ultimul ciclu de învăţământ, conform registrului de procese-verbale de inspecţii;
q)acte privind asigurarea condiţiilor de securitate şi igienico-sanitare, respectiv autorizaţia sanitară de funcţionare pentru fiecare dintre spaţiile utilizate în procesul instructiv-educativ (vizată pentru anul şcolar în curs), avizul PSI pentru fiecare dintre spaţiile utilizate în procesul instructiv-educativ (în perioada de valabilitate), precum şi acte privind asigurarea securităţii şi sănătăţii elevilor şi personalului în incinta şcolii şi în vecinătatea acesteia (protocoale şi contracte privind asistenţa medicală, pază şi altele asemenea);
r)certificatul de atestare fiscală;
s)ordinul de plată a tarifului de evaluare, după caz.
Unităţile de învăţământ autorizate, respectiv acreditate, care solicită înfiinţarea anului de completare vor depune la Departamentul de acreditare din cadrul ARACIP un raport de evaluare internă.
În vederea evaluării periodice, organizaţiile furnizoare de educaţie acreditate trebuie să depună la Departamentul de evaluare externă din cadrul ARACIP un raport de evaluare a calităţii.
Toate documentele din raportul de evaluare internă sunt depuse în copie certificată de conducătorul organizaţiei furnizoare de educaţie respective.
Fiecare filă a raportului de evaluare internă este numerotată şi este asumată, sub semnătură şi cu aplicarea ştampilei, de către reprezentantul legal al organizaţiei furnizoare de educaţie.
Evaluarea externă a furnizorului de educaţie
Procedurile în vederea autorizării de funcţionare provizorie, a acreditării, respectiv în vederea evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie acreditate se derulează în conformitate cu prevederile O.U.G 75/2005, respectiv ale Hotărârii Guvernului nr. 1.258/2005, cu modificările ulterioare.
Raportul de evaluare internă este înregistrat şi repartizat spre expertiză personalului din cadrul Departamentului de acreditare al ARACIP. Rezultatul expertizei se comunică organizaţiei depunătoare în termen de maximum 30 de zile de la data înregistrării raportului.
În funcţie de solicitările personalului din cadrul Departamentului de acreditare al ARACIP, unele dintre datele conţinute în raportul de evaluare internă vor fi înaintate şi pe suport electronic.
În cazul în care raportul de evaluare internă este complet, se aduce la cunoştinţa organizaţiei respective declanşarea procedurii de evaluare. În situaţia în care din documentaţia depusă lipsesc documente sau se constată caracterul incomplet al documentelor prezentate, se comunică persoanei juridice respective necesitatea completărilor de rigoare, în termen de 15 zile de la comunicare.
După completarea documentelor, Biroul executiv al ARACIP, întrunit în şedinţă ordinară, aprobă graficul de desfăşurare a vizitelor de evaluare, precum şi componenţa comisiilor de experţi, desemnate în acest scop.
Perioada de desfăşurare a vizitelor de evaluare se aduce la cunoştinţa organizaţiilor furnizoare de educaţie solicitante, într-un termen de cel puţin 30 de zile înainte de desfăşurarea vizitei de evaluare.
Comisiile de experţi desemnate de Biroul executiv al ARACIP sunt alcătuite din 2-4 persoane, colaboratori externi ai ARACIP, experţi în evaluare şi acreditare, înscrişi în registrul propriu al experţilor în evaluare şi acreditare, efectuează în termen de maximum 30 de zile de la data desemnării vizite de evaluare de 2-5 zile, după caz, la organizaţia furnizoare de educaţie solicitantă.
În cadrul vizitelor de evaluare la organizaţiile solicitante/înscrise în procesul de evaluare externă membrii comisiilor de experţi verifică îndeplinirea standardelor de evaluare, respectarea legislaţiei în domeniul învăţământului, precum şi conformitatea cu realitatea pentru documentele din raportul de evaluare internă depus la ARACIP.
Activitatea de evaluare externă a organizaţiilor furnizoare de educaţie se realizează în baza unor criterii, indicatori şi standarde de evaluare unice la nivel naţional, valabile atât pentru învăţământul preuniversitar de stat, cât şi pentru învăţământul preuniversitar particular.
Membrii comisiilor de experţi întocmesc propriul raport de evaluare externă pentru fiecare nivel de învăţământ/specializare/calificare profesională evaluat/ evaluată, pe care îl înaintează, personal, Departamentului de acreditare al ARACIP, în maximum 5 zile de la data finalizării evaluării, comunicată la ARACIP de către coordonatorul comisiei de experţi.
Personalul desemnat din cadrul Departamentului de acreditare al ARACIP primeşte, înregistrează şi verifică rapoartele de evaluare externă întocmite de către comisiile de experţi în evaluare şi acreditare pentru a stabili respectarea metodologiei de evaluare de către aceste comisii.
În cazul în care, în urma verificării rapoartelor de evaluare externă întocmite de către comisiile de experţi, se constată neconcordanţe între datele din rapoarte şi documentaţia cuprinsă în raportul de evaluare internă depus la ARACIP, conducătorul Departamentului de acreditare poate dispune completarea sau refacerea raportului. Pentru realizarea noului raport de evaluare externă este desemnat expertul din cadrul Departamentului de acreditare al ARACIP care a realizat expertiza raportului de evaluare internă depus de organizaţia solicitantă.
În urma verificării, experţii din cadrul Departamentului de acreditare validează raportul de evaluare externă întocmit de către comisia de experţi şi îl înaintează Biroului executiv al ARACIP în termen de maximum 5 zile de la primirea acestuia.
În urma validării raportului, Biroul executiv al ARACIP, întrunit în şedinţă ordinară, analizează şi avizează rapoartele de evaluare primite şi le înaintează Consiliului ARACIP spre aprobare.
Consiliul ARACIP, întrunit în şedinţă ordinară, analizează şi aprobă rapoartele de evaluare întocmite, în termen de maximum 30 de zile de la data primirii acestora. După aprobarea rapoartelor, Consiliul ARACIP propune acordarea/neacordarea autorizaţiei de funcţionare provizorie, respectiv a acreditării, pentru unitatea de învăţământ preuniversitar respectivă, pentru fiecare nivel de învăţământ/specializare/calificare profesională, după caz.
Biroul executiv al Agenţiei înaintează Ministerului Educaţiei şi Cercetării, spre aprobare, prin ordin, propunerea Consiliului ARACIP de acordare/neacordare a autorizaţiei de funcţionare provizorie, respectiv a acreditării, pentru unitatea de învăţământ preuniversitar respectivă, pentru fiecare nivel de învăţământ/specializare/calificare profesională, după caz.
În cazul în care se constată nerespectarea standardelor de calitate de către unităţile de învăţământ preuniversitar acreditate, în proces de evaluare periodică, se derulează în mod corespunzător procedurile prevăzute la art. 34 din ordonanţa de urgenţă.
Rapoartele de evaluare externă, întocmite de către membrii comisiilor de experţi, se fac publice pe site-ul ARACIP.
În vederea asigurării calităţii activităţii de evaluare externă, Biroul executiv al ARACIP poate dispune monitorizarea activităţii de evaluare a organizaţiei furnizoare de educaţie.
Monitorizarea activităţii de evaluare poate consta în repetarea procedurii de evaluare externă pe anumite domenii, standarde sau indicatori de evaluare de către alţi experţi desemnaţi de către conducerea ARACIP, în aplicarea de chestionare şi interviuri beneficiarilor serviciilor educaţionale oferite de organizaţia furnizoare de educaţie, în realizarea unor dosare de presă, în înregistrarea şi verificarea reclamaţiilor primite de la clienţii şi beneficiarii serviciilor educaţionale oferite de organizaţia furnizoare de educaţie respectivă, după caz.
În cazul în care prin activităţile de monitorizare se constată discordanţe între rapoartele de evaluare externă întocmite de experţii în evaluare şi acreditare care au participat la evaluarea organizaţiei respective şi rapoartele întocmite cu ocazia monitorizării, aceştia vor fi excluşi din registrul ARACIP, respectiv vor fi sancţionaţi civil, penal sau contravenţional, după caz, potrivit legii.
În cazul în care prin activităţile de monitorizare se constată discordanţe între rapoartele de evaluare externă şi situaţia reală de pe teren, datorate denaturării sau neprezentării unor date, informaţii sau documente de către reprezentanţii organizaţiei furnizoare de educaţie evaluate, vizita de evaluare la organizaţia respectivă va fi reluată, cu informarea prealabilă a Ministerului Educaţiei Naţionale.
În cazul în care, prin activităţile de monitorizare a activităţii de evaluare a organizaţiilor furnizoare de educaţie realizate de alte agenţii de evaluare autohtone sau internaţionale, se constată discordanţele menţionate, ARACIP va informa Ministerul Educaţiei Naţionale cu privire la situaţia creată şi va dispune reluarea vizitei de evaluare la organizaţia respectivă.
Pentru realizarea procedurilor de monitorizare a activităţii de evaluare externă a organizaţiilor furnizoare de educaţie nu se percep tarife de evaluare de la organizaţiile în cauză.
În cazul în care organizaţia furnizoare de educaţie nu a primit autorizaţia de funcţionare provizorie, respectiv acreditarea, aceasta are dreptul de a depune un nou raport de evaluare internă, după remedierea tuturor deficienţelor care au stat la baza emiterii ordinului de neacordare a autorizaţiei de funcţionare provizorie, respectiv a acreditării.
În cazul în care, în urma unei noi evaluări, organizaţiei furnizoare de educaţie nu i s-a acordat acreditarea, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării se dispune încetarea definitivă a şcolarizării, elevii fiind transferaţi la alte unităţi de învăţământ, cu respectarea prevederilor regulamentului şcolar.
Autorizaţia de funcţionare provizorie, acordată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, reprezintă actul de înfiinţare a unităţii de învăţământ preuniversitar, pentru fiecare nivel de învăţământ/ specializare/calificare profesională, după caz, şi acordă acesteia dreptul de a desfăşura procesul instructiv-educativ şi de a organiza, după caz, examene de admitere la studii.
Organizaţiile furnizoare de educaţie, cu niveluri de învăţământ/specializări/calificări profesionale autorizate să funcţioneze provizoriu, fac parte din reţeaua naţională de învăţământ.
Organizaţiile furnizoare de educaţie, cu niveluri de învăţământ/specializări/calificări profesionale autorizate să funcţioneze provizoriu, au dreptul de a gestiona personal didactic, nedidactic şi de cercetare, conform propriei strategii de dezvoltare, precum şi de a participa la programe internaţionale, în condiţiile prevăzute de lege.
Organizaţiile furnizoare de educaţie autorizate să funcţioneze provizoriu au dreptul de a gestiona documentele şcolare din învăţământul preuniversitar, în condiţiile legii.
Pe perioada de funcţionare provizorie, unităţile de învăţământ autorizate trebuie să respecte standardele şi criteriile care au stat la baza autorizării, sub sancţiunea ridicării autorizaţiei de funcţionare provizorie.
Organizaţiile furnizoare de educaţie autorizate să funcţioneze provizoriu implementează mecanisme de asigurare internă a calităţii şi întocmesc rapoarte anuale de evaluare internă a calităţii, care vor cuprinde o autoevaluare a progresului realizat în respectarea criteriilor şi standardelor de autorizare, respectiv a celor de calitate, şi care se înaintează Departamentului de evaluare externă din cadrul ARACIP.
Organizaţiile furnizoare de educaţie acreditate fac parte din sistemul naţional de învăţământ şi beneficiază de toate drepturile şi obligaţiile prevăzute de lege.
Organizaţiile furnizoare de educaţie, cu niveluri de învăţământ/specializări/calificări profesionale acreditate, au dreptul de a organiza examene de absolvire şi pot emite diplome şi/sau alte acte de studii, recunoscute de Ministerul Educaţiei Naţionale.
Elevii din învăţământul preuniversitar de stat şi particular acreditat se bucură de egalitate în toate drepturile conferite de calitatea de elev.
După obţinerea acreditării, organizaţiile furnizoare de educaţie înaintează anual la ARACIP sinteze ale rapoartelor anuale de evaluare internă a calităţii, care vor cuprinde o autoevaluare a progresului realizat în respectarea criteriilor şi standardelor de acreditare, respectiv a celor de calitate. Rapoartele se înaintează Departamentului de evaluare externă din cadrul ARACIP.
Autorizaţia de funcţionare provizorie se acordă pentru formele de învăţământ zi şi/sau seral, în conformitate cu prevederile legale.
Organizaţiile furnizoare de educaţie pot organiza şi forma de învăţământ cu frecvenţă redusă pentru specializările/calificările profesionale pentru care au primit autorizaţia de funcţionare provizorie, cu condiţia desfăşurării activităţilor instructiv-educative pentru forma de învăţământ de zi.
Învăţământul la distanţă se poate organiza numai de organizaţiile furnizoare de educaţie acreditate, în condiţiile legii, pentru aceleaşi niveluri de învăţământ, profiluri, domenii, specializări sau calificări profesionale, după caz, pentru care au obţinut acreditarea, dacă obţin autorizaţia de funcţionare provizorie şi pentru această formă de învăţământ.
ARACIP întocmeşte registre speciale, denumite Registrul naţional al unităţilor de învăţământ preuniversitar autorizate să funcţioneze provizoriu, precum şi Registrul naţional al unităţilor de învăţământ preuniversitar acreditate.
Unităţile de învăţământ preuniversitar autorizate, respectiv acreditate, sunt monitorizate şi controlate de ARACIP, în colaborare cu inspectoratele şcolare, în vederea verificării respectării standardelor care au stat la baza acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie, respectiv a acreditării.
Lista unităţilor de învăţământ public şi privat care vor fi supuse evaluării periodice este stabilită anual de Ministerul Educaţiei Naţionale în colaborare cu ARACIP.
Lista unităţilor de învăţământ public şi privat care vor fi evaluate periodic se face publică pe site-ul ARACIP.