qual2020 ac 20

 

Sursa: https://www.cdc.gov/features/dsyouthmonitoring/index.html

  Adeseori elevii noştri, uneori noi, adulţii, cadrele didactice, putem persista în comportamente problematice care nu ne vor apropia de obiectivele noastre sau chiar ne pot reduce starea de bine.

 De exemplu, un elev poate continua să evite anumite activități, chiar și atunci când face acest lucru creează un prejudiciu pe termen lung.

Sau ne putem imagina un tȃnăr care ar dori să se implice într-o relație romantică, dar care se teme să nu fie refuzat. Această teamă îl determină să evite întâlnirile cu femeile. Deși știe că acest comportament nu-l va ajuta să obțină rezultate pozitive pe termen lung, el continuă să evite interacțiunea cu femeile. Motivul pentru a face acest lucru are mare legătură cu beneficiile pe termen scurt ale evitării.
În mod obișnuit, beneficiul evitării este alinarea pe termen scurt a disconfortului. În acest exemplu, evitarea interacțiunilor cu femeile împiedică eventual clientul să fie refuzat.

 În timp, acest comportament este menținut prin ceea ce comportamentarii se referă la întărire negativă; un model comportamental (de exemplu, evitarea), care este menținut în viață, deoarece ajută fie la îndepărtarea unui stimul aversiv (de exemplu, frica), fie la împiedicarea unei situații (de exemplu, a se respinge).

            Oamenii persistă adesea în comportamente problematice, iar ȋn această persistenţă se află conflictul dintre rezultatele percepute pe termen scurt și pe termen lung ale activităților (Ainslie, 1992; Loewenstein, 1996; Metcalfe și Mischel, 1999).

Beneficiile pe termen scurt sunt rezultatele pozitive directe pe care le obținem din acțiunile noastre.

Beneficiile pe termen lung sunt rezultatul pozitiv pe care îl obținem din acțiunile noastre pe termen lung.

Costurile pe termen scurt sunt consecințele negative directe ale acțiunilor noastre.

Costurile pe termen lung sunt consecințele negative ale acțiunilor noastre pe termen lung.

Rezultatele pe termen scurt sunt imediate, dar nu sunt de lungă durată.

În schimb, rezultatele pe termen lung sunt îndepărtate, dar de lungă durată. De exemplu, o persoană care dorește să slăbească (rezultat pe termen lung) și se confruntă cu o prăjitură tentantă poate alege în continuare să mănânce prăjitura din cauza plăcerii imediate a mânca (rezultat pe termen scurt), în ciuda faptului că va scădea probabilitatea de a pierde cu greutate.

            Acest exemplu demonstrează clar conflictul care stă la baza multor alegeri pe care oamenii trebuie să le facă atunci când încearcă să își schimbe comportamentele. Oamenii știu adesea ce este potrivit pentru ei, dar totuși nu reușesc să acționeze în consecință.

În majoritatea cazurilor, beneficiile pe termen scurt ale comportamentului problematic „câștigă” din avantajele pe termen lung ale comportamentului util, pentru că beneficiile pe termen scurt sunt mai imediate. Vederea rezultatelor pierderii în greutate poate dura săptămâni sau luni pȃnă să apară, dar mâncarea unei bucăți tentante oferă plăcere directă, aici și acum.
De asemenea, pentru tȃnărul din exemplul de mai sus, să se apropie de o femeie poate rezulta în cele din urmă ȋntr-o relație romantică, pe cȃnd evitând-o, ȋi oferă o ușurare imediată ca reacţie faţă de de frică și de stress, sau de dorinţa de a renunța.

Persistenţa în comportamente problematice oferă satisfacție sau ușurare imediată, dar poate provoca, de asemenea, un prejudiciu sau un disconfort imediat. Tȃnărul care a evitat o interacțiune cu o femeie, poate simți alinare, dar se poate simți și incompetent în același timp. Persoana care decide să mănânce prăjitura tentantă poate experimenta plăcere în timp ce mănâncă și, de asemenea, regret sau rușine imediat după aceea.

Costurile pe termen lung ale comportamentelor problematice sunt adesea clare. În cele mai multe cazuri, acestea implică o lipsă de autonomie și sentimente de incompetență sau de dependență. Acestea împiedică oamenii să trăiască o viață fericită, împlinitoare.

Beneficiile pe termen lung ale comportamentelor problematice sunt adesea mai greu de identificat. În primul rând, beneficiile pe termen lung pot implica prevenirea consecințelor negative care pot rezulta din implicarea în acțiune. De exemplu, o persoană care se abține să înceapă o acţivitate poate crede că posibilitatea eșecului este prea mare pentru a-și asuma riscul inițial.

Pe scurt, alegerea angajării într-un comportament problematic implică două dimensiuni: consecințe pe termen scurt și pe termen lung și beneficii și costuri.

Avantajul neînceperii este prevenirea riscului.

                                   qual2020 ac 21

Sursa: https://www.clubspot.app/post/developing-a-long-term-athlete-development-strategy

           

            Un beneficiu pe termen lung al persoanei care evită femeile poate fi să nu fie nevoit să se confrunte cu o despărțire (ceva cu care clientul este deja familiarizat cu durere).

Un astfel de exerciţiu de analiză a comportamentului poate fi utilizat ȋn luarea unei decizii:

·        să schimb locul de muncă?

·        să continui să ȋmi petrec timpul cu aceşti prieteni?

·        Să aleg să dau la Facultatea de medicină?

·        etc.

Comportamentul ………………….……

………………………..

………………………..

                                                                        AVANTAJE

                            Pe termen scurt

                      Pe termen lung

- exemplu: mulțumirea imediată sau ameliorarea stresului, atenția și îngrijirea din partea celorlalți

-

-

-

-

-

-exemplu: .suferință, regret, sentimente de incompetență și dependență

-

-

-

-

-

                                                                   DEZAVANTAJE

                            Pe termen scurt

                         Pe termen lung

- exemplu: un sentiment de identitate (victimă), relații cu ceilalți din cauza problemelor, lipsei de responsabilitate

-

-

-

-

-

-

- exemplu: Neîndeplinirea obiectivelor, scăderea autonomiei și stării de bine

-

-

-

-

-

-

Un alt exemplu ȋn baza căruia se poate face acest exerciţiu este listat mai jos: imaginați-vă o persoană care ar dori să slăbească. Deși știe că consumul de alimente bogate în calorii nu îl va ajuta să își atingă obiectivul, el continuă să facă acest lucru.

·        Ce ar putea fi un beneficiu pe termen scurt al consumului de alimente bogate în calorii? (exemplu: bucuria gustului mâncării)

·        Ce ar putea fi un cost pe termen scurt al consumului de alimente bogate în calorii? (exemplu: sentimentul de regret sau incompetență pentru că nu a reușit să se oprească)

·        Ce ar putea fi un beneficiu pe termen lung al consumului de alimente bogate în calorii? (exemplu: a nu fi nevoit să te confrunți cu jena de a nu pierde în greutate)

·         Ce ar putea fi un cost pe termen lung al consumului de alimente bogate în calorii? (exemplu: creștere în greutate, probleme de sănătate)

 

 

 

 

BIBLIOGRAFIE ŞI RESURSE WEB

·        Learning, Playing  and Interacting Good practice in the Early Years  Foundation Stage, http://www.keap.org.uk/documents/LearningPlayingInteracting.pdf

·        Ainslie, G. (1992). Pico economics: The strategic interaction of successive motivational states within the person. Cambridge University Press.

·        Loewenstein, G. (1996). Out of control: Visceral influences on behavior. Organizational behavior and human decision processes, 65, 272-292.

·        www.positivepsychologyprogram.com | Positive Psychology Practitioner‘s Toolkit

·        Metcalfe, J., & Mischel, W. (1999). A hot/cool-system analysis of delay of gratification: dynamics of willpower. Psychological review, 106, 3-19.https://www.cdc.gov/features/dsyouthmonitoring/index.html

·        https://www.rcinet.ca/en/2016/08/29/advice-on-dealing-with-difficult-teen-years/

·        Aguilar, E.(2016), The Art of Coaching Teams. Building Resilient Communities That Transform Schools, San Francisco CA:Jossey-Bass A Wiley Brand

·        Ann Douglas, (2015), Parenting Through the Storm, Canada Harper Collins Publishing

·        https://www.clubspot.app/post/developing-a-long-term-athlete-development-strategy