Listăm mai jos o serie de jocuri ȋn scopul stimulării abilităţilor de comunicare la copii şi şcolari:
UMOR NEBUN
Crearea unui concept sau a unei lucrări bune poate dura mult timp, şi necesită un mare effort de gândire. Când există un grup mare de oameni care lucrează la idee, sarcina poate deveni brusc mai ușoară, există mai multă inteligență care lucrează la proiect. Cu toate acestea, dacă oamenii care lucrează ȋmpreună nu comunică şi se iau decizii de grup, multe probleme pot apărea. Această activitate este o simplă sarcină, dar este foarte mare nevoie de comunicare dacă un grup încearcă să aibă succes lucrȃnd împreună pentru a crea o idee original, ceea ce este posibil doar bazat pe discuții.
Cine poate beneficia de pe urma exersării acestei tehnici:
Copiii şi adulţii care au nevoie să lucreze la comunicarea ideilor cu alte persoane și care au nevoie să învețe cum să facă o decizie de grup prin compromiterea ideilor date.
Mărimea grupului 3 sau mai multe persoane
Materiale
Hârtie, pixuri sau creioane, marcatori colorați, crayola sau creioane colorate
Descriere Împărțiți grupul ȋntreg în grupuri mai mici de la trei la șase membri Furnizați fiecarei persoane în fiecare grup, cȃte o bucată de hârtie și un instrument de scris.
Instruiți grupurile că trebuie să creeze o bandă desenată comică și fiecare persoană din grup trebuie să deseneze un cadru (există patru persoane într-un grup, benzile desenate vor conține patru cadre). Grupul trebuie să decidă ce să elaboreze, linia poveştii și cine va desena ce (este necesară multă comunicare implicată în acest joc!)
Odată ce discuția a avut loc cu privire la benzile desenate și deciziile au fost luate, fiecare persoană desenează cadrul de care este responsabil pe propria bucată de hârtie. Toată lumea ar trebui să deseneze în același timp și să nu aştepte să-I vină rȃndul ȋntre membrii grupului. Dacă doriți să faceți provocarea cu adevărat dificilă, nu permiteți membrilor grupului să vadă lucrările celorlalți atunci când desenează. După ce benzile de benzi desenate sunt finalizate, permiteți timp pentru ȋmpărtăşire și dați fiecărui grup o șansă de a-și arăta benzile desenate celorlalte grupuri.
Discuții
1. Care sunt diferitele abilități de comunicare necesare pentru această activitate?
2. Cât de importantă a fost comunicarea în timpul acestei activități?
3. Care a fost cea mai dificilă parte a acestei activități pentru tine / voi?
4. Fluxul vostru de benzi desenate a mers uşor, s-a potrivit? De ce sau de ce nu?
5. Când eşti implicat într-o parte a activităţii de grup, doreşti ca lucrurile să meargă mereu ca tine, sau permiți şi altora să contribuie cu idei?
6. De ce este important să puteți lua decizii cu alte persoane?
7. Ce lucruri trebuie să faceți atunci când luați decizii cu ceilalți?
8. În viața ta, când este important să poți comunica în mod clar cu ceilalți?
Variație
Dați-le câteva idei despre ce personaje sau condiţii au de utilizat în benzile
desenate.
Sursa: Jones, A. , (1998), 104 Activities that build self-esteem, teamwork, communication, anger management
SCULPTURA OARBĂ
Oferirea unor direcții clare este uneori dificilă, dar cu ajutorul mișcărilor de mână și a limbajului corporal, poate fi mai ușor. A da instrucţiuni rapid devine şi mai dificil atunci când comunicarea este doar verbală, iar comunicarea nonverbală este îndepărtată, așa cum se întâmplă în acest joc simplu, dar distractiv.
Obiectivul
A recunoaşte importanța folosirii abilităților bune de comunicare atunci când dăm și primim indicații.
Cine poate beneficia de pe urma exersării acestei tehnici:
Copii şi adulţi care au nevoie să lucreze la comunicarea gândurilor și ideilor lor într-o manieră clară și organizată şi care au nevoie să-și îmbunătățească capacitatea de a asculta pe alții și de a urma indicațiile.
Dimensiunea grupului 2 persoane sau mai multe (este recomandat să fie ȋn număr par)
Materiale Jucării de construcție adică blocuri, Lego, bastoane de lemn sau plastic de la ȋngheţată, etc., foi, o pȃnză, două scaune
Descriere
Sursa: https://topendspeech.com.au/tag/barrier-games/
Aşezaţi cele două scaune din cameră cu frânghia legată între ele și foaia de pȃnză peste frȃnghie, pentru a crea un perete. Împărțiți grupul în perechi și cereți-le să se așeze pe jos vis-à-vis de partenerul lor, cu peretele de pȃnză ȋntre ei.
Oferiți tuturor o mână plină de jucării / materiale identice pentru clădiri.
Cereţi copiilor care se află de o parte a peretelui de pȃnză să construiască o structură mică sau design cu jucăriile pe care le-aţi dat.
După ce au terminat de construit, cereți-le să explice partenerului lor cum să construiască cu exactitate acea structură, apoi partenerul încearcă să construiască acea structură ca să arate ca aceea original, pornind de la instrucţiunile partenerului lor ( constructorul original). Odată ce toată lumea şi-a completat construcţia, ȋnlăturaţi pȃnza şi lăsaţi copiii să compare construcţiile originale cu copiile făcute după instrucţiunile verbale.
Permiteți fiecărui copil să joace şi rolul de constructor original și pe cel care construieşte copia după instrucţiuni verbale.
Discuții
1. A fost mai ușor să dați indicații sau să primiți indicații? De ce?
2. De obicei, urmați instrucțiunile care vi se dau? De ce sau de ce nu?
3. Simți că oamenii te ascultă când le spui ce vrei să facă?
4. De ce este important să puteți să ascultați pe alții și să urmați instrucțiunile pe care vi le dau?
5. Ce faceți în viața de zi cu zi pentru a arăta că folosiți abilități bune de ascultare?
Sursa: http://seriousplaypro.com/tag/communication-skills/
BIBLIOGRAFIE SI RESURSE WEB
· Jones, A. , (1998), 104 Activities that build self-esteem, teamwork, communication, anger management, auto-descoperirea si abilitatile de adaptare
· https://atlanticave.org/index.php
· Understanding Values: A LEGO® SERIOUS PLAY® workshop for diverse teams , http://seriousplaypro.com/tag/communication-skills/
· Favourite resources 3: Barrier Games, https://topendspeech.com.au/tag/barrier-games/