Sursa: https://adrianscrazylife.com/organizing-the-disorganized-or-adhd-child/
Pentru persoanele cu ADHD, viata de zi cu zi zi seamnana cu a locui în interiorul unui joc video, unde totul vine la tine simultan, iar fiecare imagine, sunet și senzație sunt o distragere. Pentru un copil cu ADHD, trecerea printr-o zi obișnuită este ceva de aceste fel - și explică foarte multe despre modul în care experimentează lumea.
Copiii cu ADHD au de obicei o deterioare a funcțiilor precum concentrarea, memoria, controlul impulsurilor, viteza de procesare și incapacitatea de a urmări indicațiile.
Părinţii unui copil cu ADD sau ADHD, sunt familiarizaţi cu aceste probleme. De-a lungul anilor, s-au luptat probabil prin sesiuni de teme cu copiii lor, au încercat (și nu au reușit) să-i determine să îndeplinească anumite sarcini, cum ar fi curățarea camerei sau terminarea lucrărilor și, în mai multe ocazii, probabil că s-au simțit complet drenaţi de energia ridicată a copiilor lor și de aparenta incapacitate de concentrare a acestora.
Intervenţia asupra acestor copii, pe care o poate accesa atat părintele cȃt şi cadrul didactic, implica două sfere de manifestare ale copilului: fizic şi psihic (cognitiv)
Se stie ca exercițiile fizice obișnuite îți pot oferi o bună stare de spirit. Dacă vorbim de o persoana (adult sau copil) cu ADHD, un antrenament face mai mult decât să o facă să se simtă bine. O poate ajuta să ȋşi controleze simptomele.
Chiar și o singură sesiune de mișcare a corpului poate face copilul să fie mai motivat pentru sarcini mentale, să-i crească puterea (randamentul) creierului, să îi ofere energie și să ȋl ajute să se simtă mai puțin confuz. Acționează asupra creierului în multe moduri identice cu medicamentele ADHD.
Totuși, pentru a obține aceste recompense, trebuie să facă exerciţiile corecte şi timpul necesar. Cheia este să găsești o activitate care să se potrivească stilului său de viață și apoi să rămână cu ea, spre exemplu:
Exercitii aerobic - aceasta înseamnă orice exercitiu creste ritmul cardiac și îl menține acolo pentru o perioadă determinată de timp, cum ar fi o jumătate de oră.
Exercițiile fizice aerobice creează noi căi în creierul persoanei și îl inundă cu substanțele chimice care ȋl ajută să ȋşi concentreze atenție.
De asemenea mai sunt recomandate:
Alergare
Mers rapid
Ciclism
Tururi de înot
Puteți face aceste activități în aer liber sau în interior, dar dacă aveți de ales, mergeți afară. Studiile arată că a fi în natură în timp ce ne deplasăm poate reduce simptomele de ADHD chiar mai mult decât atunci când facem exerciții fizice în interior.
Timp de ani buni, s-a crezut că fiecare dintre noi s-a născut cu un număr determinat de celule cerebrale, dar că nu se poate să producem celule suplimentare sau să facem schimbări în modul în care funcționează. Destul de recent, neurologii au descoperit prezența a ceva numit „neuroplasticitate” care permite creierului să crească efectiv celule suplimentare sau să modifice funcția celulelor existente.
Astăzi se cunoaşte faptul că se poate face ceva pentru a-i ajuta pe copiii cu ADHD să-și îmbunătățească abilitățile de concentrare. S-a descoperit că anumite exerciții cognitive produc modificări dorite nu numai în modul în care funcționează creierul, ci și în modul în care arată. Acest lucru înseamnă că avem capacitatea de a lucra cu copilul. pentru a ajuta la îmbunătățirea simptomelor ADHD.
1. Jocul cu moneda: părinților le place acest joc, deoarece îmbunătățește memoria și secvențierea, precum și atenția și concentrarea, iar copiii se bucură de el, pentru că este rapid și distractiv. În primul rând, veți avea nevoie de o grămadă mică de monede asortate, o foaie de carton pentru a le acoperi și un cronometru (sau un ceas obișnuit cu secundar).
Alegeți cinci monede din grămadă (de exemplu, vom spune trei monede de zece bani și două monezi de 50 bani) și puneți-le într-o ordine.
Acum, spuneți-i copilului dvs. „Privește cu atenție monedele aranjate pe masă”. Apoi, acoperiți monedele cu cartonul. Porniți cronometrul și apoi cereți-le să facă același model folosind monedele din grămadă. După ce au terminat, marcați ora cu cronometrul și îndepărtați capacul de carton. Scrieți timpul necesar pentru a completa modelul și dacă au fost sau nu corecte.
Dacă nu l-au completat corect, solicitați-le să încerce până când pot face acest lucru. Puteți crește dificultatea tiparelor pe măsură ce mergeți și puteți include bănuți, nicheli, dimes, sferturi și jumătate de dolari. Veți vedea că concentrarea și secvențierea atenţiei copilului sau elevului dvs. se îmbunătățesc cu cât se joacă, ceea ce este o recompensă minunată pentru amândoi.
Se pot utiliza si alte obiecte ȋn loc de monede
2. Relaxare și imagini pozitive: combinarea tehnicilor simple de relaxare precum respirația profundă cu imagini vizuale pozitive ajută creierul să îmbunătățească sau să învețe noi abilități. De exemplu, cercetările arată că dacă o persoană își practică mintal sportul preferat, creierul înregistrează de fapt încercările imaginare la fel ca și cum ar fi încercări reale, ceea ce duce la îmbunătățirea jocului ei pe teren. Deci copiii ADHD își pot „imagina” că aceștia acordă atenție în clasă sau sunt capabili să se ocupe de distragere, iar acest lucru poate schimba comportamentul lor la școală. Părintele , cadrul didactic şi copilul ȋşi pot folosi propria creativitate și încerca acest lucru.
3. Minte - Integrare corporală: un exemplu al acestei tehnici ar fi să lăsaţi copilul să se așeze pe un scaun şi să ȋncerce să stea fără să se miște. Părintele ȋnregistrează cât timp copilul este capabil să realizeze acest lucru. Practica repetată pe parcursul mai multor săptămâni va prezenta îmbunătățiri. Prin această activitate, conexiunile neuronale dintre creier și corp sunt consolidate, oferind un control de sine îmbunătățit.
4. Puzzle de cuvinte încrucișate și puzzle-uri de imagine: sună simplu, dar acestea sunt instrumente minunate pentru copiii cu ADHD. Puzzle-urile încrucișate îmbunătățesc de fapt atenția pentru cuvinte și capacitatea de secvențiere, în timp ce puzzle-urile de imagine - în care copilul mai mic trebuie să caute lucruri care „greșesc” în imagine sau să caute obiecte greu de găsit - îmbunătățește, de asemenea, atenția și concentrarea.
5. Jocuri de memorie și concentrare: jocurile pentru copii, rapide și distractive, motivează copilul să-și amintească locația pătratelor de imagine și îi ajută să memoreze secvențe de stimuli vizuali și auditivi. Prin joc repetat, circuitele creierului sunt „exercitate” și provocate, ceea ce întărește conexiunile și îmbunătățește funcția. De asemenea, există câteva jocuri gratuite pe calculator, care îmbunătățesc, de asemenea, concentrarea sau memoria.
Pe măsură ce faceți toate aceste „exerciții ale creierului”, ar trebui să lucrați împreună cu copilul ca „antrenor”. Oferiți-le încurajare și urmăriți-le progresul pe măsură ce se îmbunătățesc. Aceasta este o soluție câștig / câștig, deoarece întărește și relația pe care o ai cu copilul.
BIBLIOGRAFIE ŞI RESURSE WEB
· Learning, Playing and Interacting Good practice in the Early Years Foundation Stage, http://www.keap.org.uk/documents/LearningPlayingInteracting.pdf
· https://www.webmd.com/add-adhd/exercise-manage-adhd-symptoms#1
· https://adrianscrazylife.com/organizing-the-disorganized-or-adhd-child/
· 19.https://www.cdc.gov/features/dsyouthmonitoring/index.html
· https://www.rcinet.ca/en/2016/08/29/advice-on-dealing-with-difficult-teen-years/
· Ann Douglas, (2015), Parenting Through the Storm, Canada Harper Collins Publishing
· https://www.clubspot.app/post/developing-a-long-term-athlete-development-strategy
· https://www.empoweringparents.com/article/5-focus-exercises-for-adhd-kids/