In mod uzual, pentru a intelege procesul prin care cadrul didactic poate sustine dezvoltarea unei imagini de sine pozitive a  copiilor, prescolari, scolari si elevi, se impune anterior o discutie despre dezvoltarea emotionala a cadrului didactic, cu rezultate in afisarea unei obiectivitati autentice, a unui control constructiv si a unei apropieri afective adecvate de elevi.

Inteligenta emotionala, departe de a fi o modalitate de a reactiona  cu irationalitate emotionala,  este acea abilitate care utilizeaza resursa umana de ambele parti ale procesului educational in sensul atingerii obiectivelor instructiv –educative.

 quald4 quald5

Unul dintre obiectivele cele mai importante ale utilizarii resurselor cognitive si emotionale ale cadrului didactic pentru dezvoltarea imaginii de sine pozitive a copilului este motivarea acestuia pentru studiu, interesarea acestuia pentru domeniile de studiu si facilitarea conexiunii pe care creierul in dezvoltare al copilului trebuie sa o faca ulterior intre domeniile reale de existenta, domeniile profesionale si continuturile educationale studiate.

                                        quald6

                              Sursa: https://www.udemy.com/introduction-to-emotional-intelligence/

 

Motivatia copiilor este un proces psihic dinamic, care depinde de abilitatile cadrului didactic in competitie cu inclinatiile si interesele distincte pe etape de varsta ale elevului.

Pentru o actiune eficienta in motivarea copiilor, cadrul didactic are ca prim obiectiv sa exprime obiectivitate si capacitatea de control. Pentru aceasta, sunt utile anumite directii actionale pentru cadrul didactic, dupa cum urmeaza:

                           

                        1. Auto-reflectia. Pentru aceasta, cadrul didactic:

- poate sa reflecteze zilnic la cat de consistent au fost intarite consecintele pozitive si negative in sala de clasa

- sa faca planuri pentru a rezolva inconsistentele in intarirea consecintelor in sala de clasa

- sa creasca progresic si explicit asteptarile ca elevii sa-si auto-regleze propriul comportament

- obiectivele cadrului didactic (raspunsurile dorite de la fiecare elev) sunt: elevii sa-si descrie cadrul didactic ca fiind corect si sa-si poata auto-regla comportamentul din ce in ce mai frecvent

                    2.  Auto-monitorizarea.  Pentru aceasta, cadrul didactic:

- poate sa treaca mental in revista toti studentii inaintea orei, pentru a identifica eventualele surse generatoare de probleme

- poate sa-si identifice gandurile negative specifice si sentimentele indreptate catre elevii potential problematici

- poate sa identifice evenimentele trecute care au condus cadrul didactic spre a simti sentimente negative fata de anumiti elevi

-poate sa-si restructureze credintele negative despre elevii respectivi identificand situatii si motive din comportamentele trecute ale elevilor care nu au implicar lipsa de respect sau agresivitate fata de cadrul didactic

- obiectivele cadrului didactic (raspunsurile dorite de la fiecare elev) sunt: elevii sa poata descrie cadrul didactic ca fiind o persoana care respecta toti elevii si care nu nutreste resentiment

                      3. Identificarea  propriilor declansatorilor emotionali.  Pentru aceasta, cadrul didactic:

- poate sa identifice evenimentele sau sitatiile din viata sa personala in care a avut dificultati sa-si metina obiectivitatea

- poate sa-si planifice pasi mici si specifici ( in ganduri si actiuni) pentru a putea contracara propriii declansatori emotionali si pentru a putea exprima comportamente si atitudini obiective

- obiectivele cadrului didactic (raspunsurile dorite de la fiecare elev) sunt: elevii sa poata descrie cadrul didactic ca fiind o persoana care isi poate gestiona eficient emotiile si care nu lasa o ,,zi proasta” sa-l afecteze

                         4.  Abilitati de auto-ingrijire.  Pentru aceasta, cadrul didactic:

- poate sa petreaca timp in anumite locuri (cum ar fi un fotoliu comfortabil intr-o camera linistita) si sa se implice in activitaticare sunt calmante si relaxante (cum ar fi exercitii de respiratie profunda)

- poate sa priveasca sau sa citeasca  filme, videoclipuri, carti amuzante care mentin un simt al umorului sanatos in abordarea situatiilor negative

- poate sa se recompenseze, in special dupa zilele sau evenimentele negative

- obiectivele cadrului didactic (raspunsurile dorite de la fiecare elev) sunt: elevii sa poata descrie cadrul didactic ca fiind o persoana fericita si careia ii place sa ii invete pe copii.

                            5.  Asertivitatea.  Pentru aceasta, cadrul didactic:

- poate sa- si identifice si numeasca drepturile sale persoanle legitime

- poate sa foloseasca strategii de comunicare care sa faca dificil pentru altii sa ii ignore sau sa ii ingradeasca drepturile legitime

- obiectivele cadrului didactic (raspunsurile dorite de la fiecare elev) sunt: elevii sa poata descrie drepturile legitime ale cadrului didactic si propriile lor drepturi legitime si sa aiba abilitatea de a respecta drepturile cadrului didactic si ale celorlalti colegi in clasa

                              6.  Mentinerea unui aspect calm.  Pentru aceasta, cadrul didactic:

- poate sa foloseasca un ton al vocii si expresii faciale care exprima respect, si nu emotii

- poate sa foloseasca un limbaj corporal care exprima interes, si nu agresivitate

- poate sa sculte explicatiile legitime dar nu se angajeaza in dispute cu elevii si nu accepta ca acestia sa-i blameze pe ceilalti pentru actiunile lor

- poate sa descrie comportamentul elevilor, nu motivele acestora asa cum le percepe el

- obiectivele cadrului didactic (raspunsurile dorite de la fiecare elev) sunt: elevii sa poata descrie cadrul didactic ca fiind o persoana calma si stabila, sa se poata calma ca raspuns la aspectul calm al cadrului didactic si sa isi poata explica fara cearta, negare sau blamarea celorlalti, propriul comportament

                               7.  Ascultare si vorbire activa.  Pentru aceasta, cadrul didactic:

- poate sa-i asculte pe elevi fara a fi in dezacord sau a aproba

- poate sa mentina o expresie faciala si un limbaj corporal neutre in timp ce ii asculta pe elevi

- poate sa ii parafrazeze pe elevi cand acestia se opresc din vorbit si sa ii stimuleze sa spuna mai mult

- poate sa faca necesare corecturi la parafrazari, bazandu-se pe feedback-ul elevilor

- obiectivele cadrului didactic (raspunsurile dorite de la fiecare elev) sunt: elevii sa poata descrie cadrul didactic ca fiind o persoana care ii asculta si ii intelege pe elevi, cu care se simt comfortabil sa vorbeasca si caruia pot sa ii aduca necesare corecturi atunci cand sumarizeaza situatiile.

                                 8.  Stiluri de comunicare.  Pentru aceasta, cadrul didactic:

- poate sa foloseasca un stil de comunicarea sertiv cu elevii

- poate sa ii invete pe elevi sa comunice asertiv

- poate sa ii ajute pe elevi sa raspunda altor persoane cu care ar putea sa nu poata comunica asertiv    - obiectivele cadrului didactic (raspunsurile dorite de la fiecare elev) sunt: elevii sa poata descrie cadrul didactic ca fiind un bun comunicator si sa poata coomunica asertiv cu cadrul didactic si cu alti elevi

                        8. Fiecare elev are anumite nevoi unice sau speciale.  Pentru aceasta, cadrul didactic:

- poate sa raspunda adecvat elevilor cu diverse nevoi

- poate sa ajute elevii cu nevoi unice sa-si recunoasca si sa-si modereze comportamentul pentru a fi mai eficienti in clasa

- poate sa ajute elevii sa interactioneze cu succes cu alti elevi care au nevoi unice sau speciale

- obiectivele cadrului didactic (raspunsurile dorite de la fiecare elev) sunt: elevii sa poata descrie cadrul didactic ca fiind o persoana care intelege ca elevii pot avea diferite nevoi si sa aiba abilitatea de a interactiona cu succes cu cadrul didactic si cu alti elevi de-a lungul timpului.

Toate aceste directii actionale descrise mai sus sunt strategii care se bazeaza pe orientarea cadrului didactic catre cadrul de viata real al elevului si spre mentinerea unei relatii pozitive cu elevii.

Un element important in mentinerea unei relatii pozitive cu elevii, sursa importanta a imaginii pozitive de sine a elevului, este reprezentat de folosirea de catre cadrul didactic a comportamentelor verbale si nonverbale care indica afectiune pentru elevi. Printre aceste comportamente mentionam urmatoarele:

    

                      a. Intampinarea cu salut a elevilor la usa clasei. Pentru aceasta, cadrul didactic:

- poate sa invete numele tuturor elevilor

- poate sa stea la usa cand intra elevii

- poate sa salute fiecare elev spunandu-i pe nume

- poate sa intrebe elevii ce mai fac si sa faca comentarii pozitive despre realizarile lor

- obiectivele cadrului didactic (raspunsurile dorite de la fiecare elev) sunt: elevii sa poata descrie cadrul didactic ca fiind o persoana care se bucura ca ii vede si care sa fie motivati sa zambeasca sau sa exprime placere ca raspuns la salutul cadrului didactic

                   b. Intalniri informale. Pentru aceasta, cadrul didactic:

- poate sa isi programeze timp pentru a vorbi informal cu elevii (intre ore, inainte sau dupa scoala, in pauza de pranz, la cantina)

- poate sa complimenteze elevii mentionand succesele lor sau ce au mentionat alte cadre didactice despre elevi

- poate sa intrebe elevii despre opiniile lor asupra temelor, situatiilor sau subiectelor clasei

- obiectivele cadrului didactic (raspunsurile dorite de la fiecare elev) sunt: elevii sa poata descrie cadrul didactic ca fiind o persoana care tine cont de opiniile lor si care pot raspunde intrebarilor cadrului didactic onest si in detaliu.

             c. Frecventarea activitatilor after-school / extra-scolare. Pentru aceasta, cadrul didactic:

- poate sa identifice elevii care se sint instrainati sau neintegrati in clasa

- poate sa identifice activitatile extra-scolare in care elevii instrainati sau neintegrati sunt implicati

- poate sa spuna celorlalti elevi ca elevul respectiv va frecventa aceste activitati

- poate sa ia legatura si sa se conecteze la elev la evenimentul respectiv

- obiectivele cadrului didactic (raspunsurile dorite de la fiecare elev) sunt: elevii sa-si doreasca sa invite cadrul didactic la activitatile lor extra-scolare, sa le faca placere sa-si vada cadrul didactic venind sa-i vada la activitatile lor extra-scolare si sa se simta mai integrati i clasa dupa ce cadrul didactic a venit sa-i vada la activitatile lor extra-scolare.

          d. Salutarea elevilor spunandu-le pe nume in afara scolii. Pentru aceasta, cadrul didactic:

- poate sa invete numele tuturor elevilor

- poate sa salute fiecare elev spunandu-i pe nume cand ii vede in afara scolii (la magazin, la teatru, la mall

- poate sa intrebe elevii ce mai fac si sa faca comentarii pozitive despre realizarile lor

- obiectivele cadrului didactic (raspunsurile dorite de la fiecare elev) sunt: elevii sa poata descrie cadrul didactic ca fiind o persoana care se bucura ca ii vede si care ii raspund la salut cadrului didactic cand il intalnesc in afara scolii

           e. Investirea elevilor cu responsabilitati speciale sau cu rol de lider in sala de clasa. Pentru aceasta, cadrul didactic:

- poate sa identifice gradul de responsabilitate pe care il poate gestiona un elev

- poate sa identifice rolurile si responsabilitatile din sala de clasa care pot fi delegate elevilor

- poate sa ceaara elevilor sa-si asume roluri sau responsabilitati in sala de clasa cu care pot avea succes

- poate sa monitorizeze nivelul de performanta al elevilor si nivelul lor de satifactie in privinta rolului sau responsabilitatii pe care le-au primit

- obiectivele cadrului didactic (raspunsurile dorite de la fiecare elev) sunt: elevii sa poata descrie cadrul didactic ca fiind o persoana care are incredere in ei si sa invete abilitatea de a-si rezolva cu succes rolurile si responsabilitatile primite

                   f. Interactiuni programate. Pentru aceasta, cadrul didactic:

- poate sa selecteze in fiecare zi cative elevi cu care sa intentioneze sa interactioneze

-poatesa creeze un program pentru a se asigura ca iteractioneaza intentionat cu fiecare dintre elevi intr-o perioada specifica de timp

- cauta si vorbeste cu elevii cu care si-a programat interactiunea la cantina, intre ore, sau inainte ori dupa scoala

- obiectivele cadrului didactic (raspunsurile dorite de la fiecare elev) sunt: elevii sa poata descrie cadrul didactic ca fiind o persoana careia ii place sa vorbeasca cu ei si sa isi poata aminti o interactiune recenta a sa cu cadrul sau didactic in afara orelor din clasa.

                       g. Tabela de fotografii de buletin. Pentru aceasta, cadrul didactic:

- poate sa creeze o placa cu cate o fotografie a fiecarui elev

- poate sa ceara elevilor sa posteze informatii despre ei insisi (ganduri, scopuri, interese) prin fotografiile lor

- schimba fotografiile si informatiile periodic

- obiectivele cadrului didactic (raspunsurile dorite de la fiecare elev) sunt: elevii sa poata posta informatii despre ei insisi prin fotografiile lor si sa poata citi comnetariile celorlalti elevi

                                           

 quald7

                       h. Comportamente fizice. Pentru aceasta, cadrul didactic:

- poate sa zambeasca si sa stabileasca contact vizual cu elevii in timp ce le vorbeste sau ii asculta

- poate sa imbratiseze elevii, respectand codul varstei si al eticii, sa ii bata usor, in semn de validare si incurajare pe umar /spate

- poate sa puna mana pe umarul elevului sau sa stea aproape de acesta incat sa poata indica interes (fara a invada spatiul personal al elevului) in timp ce

- obiectivele cadrului didactic (raspunsurile dorite de la fiecare elev) sunt: elevii sa poata descrie cadrul didactic ca fiind o persoana careia ii pasa de ei si sa poata mentine contactul vizual cu cadrul didactic si sa se simta comfortabil  in timp ce vorbesc cu acesta.

                                      quald8

                   i. Umorul. Pentru aceasta, cadrul didactic:

- poate sa faca glume sau bancuri jucause, adecvate varstei cu elevii

-poate sa-si foloseasca umorul asupra propriei persoane sau zicatori populare ori istorice cand vorbeste cu elevii sau cand preda

- poate sa integreze desene animate, glume, jocuri si combinatii de cuvinte in timpul procesului de instruire

- obiectivele cadrului didactic (raspunsurile dorite de la fiecare elev) sunt: elevii sa poata descrie cadrul didactic ca fiind o persoana care isi foloseste corect si adecvat simtul umorului, sa poata rade sau zambi cand cadrul didactic isi foloseste simtul umorului si sa invete abilitatea de a pastra o atitudine respectuoasa fata de cadrul didactic, ei insisi si alti elevi, atunci cand se implica in bancuri jucause si glume

                                                                Bibliografie si resurse web

·         Marzano, R; Simms, A, (2013), Coaching Classroom Instruction, Bloomington: Marzano Research

·         Neale, S., Spencer_Arnell, LWilson, Z., (2009),Emotional Intelligence Coaching. Improving  performance for leaders, coaches  and the individuals, New York: Kogan Page Press Ltd.

·         Vorderman, C., (2016), Help your kids with study skills, Delhi:Penguin Random House