În afara timpului petrecut de copii în contextul activităților școlare din timpul programului normat, copiii au la dispozitie restul zilei. Acest timp se împarte în mod firesc în timpul alocat pentru odihnă, pentru studiul individual sau rezolvarea temelor dacă sunt în perioada respectivă, timp alocat recrerii sau jocului și timp petrecut în familie sau cu prietenii.
În ultimii ani, dezvoltarea mijloacelor mass-media, a mijloacelor de comunicare electronică, apariția platformelor de tip social-media și penetrarea internetului pe scară largă în societate a condus la situația în care principala sursă de divertisment pentru copii să se mute în domeniul mass media și online. Impactul acestei evoluții asupra copiilor este major. Mijloacele de comunicare mass media, platformele social-media și în general internetul pot deveni instrumente distructive prin utilizarea lor în mod discreționar. De multe ori televiziunea nu își mai îndeplinnește functia de divertisment, informare sau culturală având o influiență negativă nu numai asupra copiilor ci și asupra părinților acestora în principal din cauza modelelor social-morale promovate.
Internetul la rândul său, un instrument util dacă este folosit în mod responsabil, pentru documentare, cercetare sau informare reușește să unească omenii și totodată deschide o poartă către multe alte pericole. Mijloacele mass media precum și internetul pot fi dăunătoare pentru copii nu numai pentru că folosindu-le aceștia pot vedea lucruri rele, ci si pentru că îi pot învăța să facă foarte multe feluri de rele, oferind chiar vaste posibilităti de „înaltă califîcare" în toate domeniile malefice.
Dintre toate aspectele negative promovate prin intermediul mijloacelor mass media și a internetului se află desfrânarea, calomnierea, judecarea si disprețuirea aproapelui, si prin aceasta distrugerea psihologică și sufletească a oricărei persoane, ca și compromiterea oricărei idei, intenții sau instituții benefice. Nu numai oameni, dar si idei și institutii pot fi distruse prin această metodă. Emisiunile care prezintă știrile ar trebui să fie emisiuni serioase însă au fost pervertite și ele în goana după senzațional. Violentele, uciderile între rude, morti terifiante, incesturi, violuri ocupă din ce în ce mai mult spațiul lor.
Emisiunile calomniatoare, mincinoase, nu pot fi verificate de publicul larg. Aceste emisiuni induc atitudini ostile fată de persoana vizată. Chiar dacă după astfel de emisiuni mincinoase va apărea o emisiune care restabilieste adevărul, totusi răul a fost făcut.
Desenele animate la care copiii au acces prin intermediul massmedia și a internetului sunt nevinovate numai în aparentă, ele au un caracter hipnotic creează viciul privirii necontenite la televizor/ tabletă/ calculator. La vârste fragede se uită la desene animate, iar după 12-14 ani la filme de „acțiune", de război, la fîlme pornografice, „sexy", de extremă violentă și de groază. În unele desene animate, eroul principal este prezentat ca fiind un personaj pus pe pozne și este prezentat astfel încât să devină cât mai simpatic. Astfel personaje nemai-întâlnite sau roboti cu puteri supranaturale, magice, cu ochii roșii și aripi, dotați cu arme imaginare se războiesc între ei și ucid cu aberantă cruzime, inoculează copiilor setea de violentă. Imaginile desenelor animate care se miscă cu repeziciune au efect negativ asupra dezvoltării copiilor îi fac și pe ei să fie agitați, să nu aibă astâmpăr, le răpesc dorința de învățătură iar violența la care sunt expuși trece în realitate.
Interesul pentru carte dispare la copiii ce-si petrec mai tot timpul în fata televizorului sau calculatorului urmărind programe fără un conținut educativ adevărat.
Chiar și emisiunile aparent nevinovate (meciurile de fotbal, întrecerile sportive) au un aspect negativ determinând o pierderea timpului care altfel ar putea fi alocat pentru activități în aer liber sau culturale. Cercetările și studiile recente arată că prin desfășurarea de activități extracurriculare s-au putut obține rezultate pozitive în dezvoltarea copiilor. Beneficiile sunt de la predarea socializării și a abilităților lor, până la beneficii pentru managementul stresului și sănătate. Lăsând copilul să exploreze diverse hobby-uri pozitive îi poate împiedica să participe la activități negative în care uneori se implică. Există multe activități extracurriculare în care copiii pot fi implicați în funcție de vârsta și interesele lor.
Beneficii pentru copii prin implicarea lor în activități extracurriculare
Desfășurarea unor activități extracurriculare bine alese este benefică pentru orice copil și pentru familie în general. Șansele copiilor de a concura la niveluri înalte și de a câștiga burse non-academice sunt diminuate fără implicarea în activități extracurriculare. Copiii învață munca în echipă, autodisciplina și abilitățile sociale, precum și cum să respecte autoritatea, să se distreze, să își facă prieteni și să devină lideri.
Printre avantajele desfășurării de activități extracurriculare se pot enumera următoarele:
• Dezvoltarea abilității de gestionare a timpului și a prioritizării diferitelor angajamente. Dobândirea acestor abilități va fi utilă pentru tot restul vieții și va ajuta la gestionarea stresului.
• În activitatea viitoare ca studenți și mai târziu ca membru al societății dacă a desfășurat mai multe activități extracurriculare în perioada de formare se vor integra mai ușor și la nivelul comunității tind să fie mai buni decât cei care nu au fost implicați.
• Identificarea de noi interese este importantă pentru dezvoltarea viitoare a copiilor permițându-le acestora să să găsească domenii de care sunt pasionați. Pe lângă cunoștințele/ abilitățile și competențele pe care la obțin în mod normal prin participarea la cursuri în timpul programului normal al școlii copiii pot să beneficieze de învățarea unui instrument, de a juca un sport sau de a juca într-o piesă de teatru. Succesul în urma implicării în activități care îi pasionează poat ajuta la crearea respectului de sine și a încrederii copilului.
• Participarea la activități implică atingerea unor obiective concrete și muncă în echipă poate ajuta la construirea respectului de sine, la creșterea responsabilității și al încrederii generale a copilului. Experiența acumulată într-un astfel de cadrru permite și determină creșterea încrederii în forțele proprii într-un cadru mai relaxat, ajuta la dobândirea de noi cunoștințe, abilități și competențe utile mai târziu în viață.
• În desfășurarea unor activități stabilirea de obiective este foarte important de să se facă de la o vârstă fragedă dovedindu-se a fi benefică pentru dezvoltarea copiilor. Stabilirea de obiective și urmărirea îndeplinirii lor pe bază de plan de acțiuni poate duce la creșterea motivației și încrederii copiilor de-a lungul întregii lor vieți.
• Munca în echipă poate deveni extrem de importantă mai târziu în viață, atunci când vine vorba de evoluția în medii sociale și ocupaționale spre deosebire de copiii care petrec timp liber folosind electronica și evitând situațiile sociale. Implicarea copiilor în activități în echipă încă de la o vârstă fragedă îi poate ajuta să evolueze mai târziu în viață.
Implicarea copiilor în activități extracurriculare nu trebuie privită doar ca fiind o modalitate de a le ocupa o parte din timpul lor liber, ci ca un mod de a îi învață cunoștințe, abilități și competențe care le vor fi utile pentru tot restul vieții. De la gestionarea timpului și a stresului, până la munca în echipă și stabilirea obiectivelor, activitățile extracuriculare pot ajuta copiii în multe feluri. Asigurați-vă că vă implicați copiii în activități extracurriculare, astfel încât să-şi poată descoperi pasiunile!
În ciuda zilei îndelungate la școală, copiii nu vor fi mulțumiți, dacă asta este tot ce trebuie să-i stimuleze pe parcursul zilei. Aici pot intra în joc activitățile extracurriculare. După o gustare și ceva odihnă, copiii pot beneficia foarte mult de o activitate non-academică, pentru care au interes. Pot alege ceva precum sport, șah, dans, bibliotecă, muzică etc. Copiii sunt cumva obligați să găsească ceva util care să îi atragă și să le facă plăcere.
Activitățile academice nu sunt întotdeauna îndreptate către o dezvoltare pe tot parcursul vieţii și de aceea fiecare copil trebuie să fie implicat într-o activitate extracurriculară. De multe ori, copiii dobândesc și alte cunoștințe, abilități sau competențe importante utile pe parcursul vieții, cum ar fi munca în echipă, abilitățile de rezolvare a problemelor și alte lucruri de care vor avea nevoie pentru a deveni adulți echilibrați.
Școlile au încercat să creeze astfel de medii pentru copii și, astfel, există diferite opțiuni dintre care copiii pot alege, cum ar fi cercuri școlare, echipe de dans și echipe sportive. Cel mai frecvent, în timpul activităților extracurriculare, copiii au ocazia să se întâlnească cu alți copii apropiați de vârsta lor, cu care au interese comune și leagă prietenii pentru tot parcursul vieții.
Exemple de activități extracurriculare pentru copii
Fiecare copil are o personalitate diferită, iar aceste personalități trebuie să fie exploatate într-un mod constructiv. Atunci când copiii nu au nimic util de făcut, ei tind să facă răutăți, ceea ce poate fi evitat cu o îndrumare adecvată. Pentru a vă ajuta să luați o decizie, prezentăm o listă de activități extracurriculare pentru copii și ce anume poate învăța un copil din fiecare activitate.
1. Activități muzicale
Unii copii învață relativ ușor să cânte la instrumente, în timp ce alții preferă să cânte voce. Există unii copii care se pricep să le facă pe amândouă. Există multe instrumente dintre care puteți să alegeți, să găsiți ceva care să se potrivească copilului și de care el să se bucure.
Ce va învață copilul
Există o anumită libertate în muzică și mulți copii își găsesc bucurie din cauza acestui motiv. De asemenea, copiii tind să învețe multe despre istorie și cultură, în timp ce învață ceva precum să cânte la un instrument muzical sau să cânte voce, mai ales dacă se adoptă genul clasic.
2. Dansuri
Chiar și printre dansuri, există atât de multe tipuri pentru a alege dintre acestea, încât un copil este sigur că va găsi o formă preferată. Poate prefera dansurile populare, clasice sau poate dori să învețe stilurile mai contemporane precum hip-hopul sau stilurile de dans liric.
Ce va învăța copilul
Aceasta este o altă activitate care îi învață pe copii despre cultură, dacă optează pentru genurile clasice ale dansului. Dansul este ceva care va ajuta un copil să se dezvolte fizic și mental, deoarece majoritatea formelor de dans necesită disciplină și rezistență.
3. Activități sportive
Sporturile precum fotbalul, baschetul și handball-ul necesită muncă în echipă și multă energie, dar dacă acest tip de sport nu se potrivește unui copil, există alte opțiuni precum tenisul, badmintonul și înotul pe care un copil le poate încerca.
Ce va învăța copilul
Din sporturi precum baschetul handball-ul și fotbalul, copiii învață cum să lucreze bine în echipă, cum să urmărească o strategie și, de asemenea, să-și construiască rezistența. Fiecare sport are ceva bun de oferit unui copil tău, indiferent dacă este jucat în echipă sau individual. Sportul este excelent pentru copiii competitivi.
4. Pictura și desenul
Poate că copilul tău este un artist înfloritor. Jocul cu culorile este foarte distractiv și crearea diferitelor opere de artă poate fi un lucru pe care copilul tău l-ar prefera față de activitățile mai plictisitoare.
Ce va învăța copilul
Copilul tău își va îmbunătăți abilitățile creative, pe măsură ce creierul lui va începe să dezvolte domeniile asociate cu creativitatea, cu cât este mai expus și lucrează cu lucruri creative. Pictura și desenul pot ajuta, de asemenea, la dezvoltarea abilităților de rezolvare a problemelor.
5. Activități de artizanat, ceramică și sculptură
A lucra cu lut și a crea ceva cu mâinile lor le poate oferi copiilor un sentiment de satisfacție care nu se găsește în nicio altă activitate. Argila poate avea un efect terapeutic și este capabilă să-ți țină copilul ocupat ore întregi.
Ce va învăța copilul
Copilul tău își va dezvolta abilitățile senzoriale și motorii prin lucrări creative. Copiii învață despre forme, lumea tridimensională și răbdare pentru a vedea un rezultat final bun.
6. Arte marțiale
Deși diferitele stiluri de arte marțiale mixte, cum ar fi judo, TaeKwan Do, karate și altele pot face pe cineva să se gândească la violență, ceea ce aceștia învață cu adevărat este disciplina și cum să îşi controleze puterea, mai degrabă decât să o foloseescă pentru violență.
Ce va învăța copilul
Artele marțiale învață autocontrolul și autodisciplina, aspecte de care vor beneficia şi copiii care suferă de ADHD , deoarece acestea sunt chiar abilitățile subdezvoltate la ei. De asemenea, ajută la îmbunătățirea abilităților de socializare și dezvoltare fizică a copilului.
7. Atelierul de croitorie
Cusutul poate să nu fie ceva care traversează mințile multor oameni pentru o activitate extracurriculară, dar este o abilitate care este foarte utilă. Mulți copii cresc cu pasiune pentru modă și acesta poate fi un prim pas foarte util pentru viitorul lor.
Ce va învăța copilul
Copiii își vor dezvolta abilitățile creative și își vor construi, de asemenea, respectul de sine . Cusutul este un domeniu la fel de creativ ca pictura sau sculptura și trebuie menționat că poate fi foarte educativ pentru acei copii care doresc să fie viitorii designeri.
8. Atelierul literar
Cluburile literare sunt o modalitate excelentă pentru ca micuţii să se distreze și să socializeze cu alți iubitori de carte.
Ce va învăța copilul
Multe lucruri pot fi obținute de la un club literar. Nu numai literatura în sine va învăța copilul tău mult despre lume, despre modul în care funcționează și multe altele, dar îi va ajuta, de asemenea, să își dezvolte abilitățile de citit și vocabularul, ceea ce va avea un impact extraordinar asupra abilităților lor de citire-scriere.
9. Micii bucătari
Cursurile de gătit sunt minunate pentru copii, deoarece nu sunt doar o abilitate esențială, ci un alt domeniu în care își pot exprima creativitatea.
Ce va învăța copilul
Există câteva avantaje în acest sens, deoarece gătitul îi va ajuta pe copii să-și dezvolte concentrarea, creativitatea și, de asemenea, să învețe abilități utile precum cum să se descurce cu cuțitele ascuțite. De asemenea, îi învață despre diferite ingrediente și cum să pregătească mese sănătoase și echilibrate, toate în compania celorlalți de vârsta lor.
10. Teatrul pentru copii
Este un mod distractiv și productiv de a-și folosi energiile dramatice.
Ce va învăța copilul
Clubul de drame ajută copilul să-și dezvolte abilități fizice, artistice, sociale și de vorbire publică. De asemenea, ajută la îmbunătățirea memoriei copilului și a abilităților de improvizație. Adesea, copiii timizi care au talent pentru actorie devin mai încrezători și mai sociali prin intermediul clubului de dramă.
11. Clubul de sah
Multe școli au cluburi de șah și pot exista chiar cluburi de șah în localitatea dvs. Dacă nu, învațați copilul și prietenii lui jocul ca ei să poată practica jocul între ei. Adesea îi veți vedea practicând și jucând șah în timpul liber.
Ce va învăța copilul
Copiii învață strategie, răbdare și sincronizare jucând acest joc. Șahul le va perfecționa abilitatea în deducere, în timp ce încearcă să deducă strategia adversarului și să o învingă.
12. Învățarea unei limbi străine
Pe măsură ce o persoană este mai în vârstă, cu atât îi este mai dificil să înțeleagă un limbaj nou. Creierele copiilor se dezvoltă în continuare, ceea ce reprezintă ocazia perfectă de a învăța ollimbă străină. Înscrieți-vă copilul la cursuri de limbi în weekend sau după program, ceea ce il va ajuta să poată avea acces la cunoștințe în alte limbi sau poate ajuta chiar să aibă o carieră în domeniul traducerii sau interpretare.
Ce va învăța copilul
Învățarea unei limbi noi se dovedește întotdeauna utilă. Copiii sunt expuși la culturi noi și le este mai ușor să înveţe limba mai bine decât adulții. Un limbaj nou va capacitatea de a învăța a copilului.
Există multe opțiuni pentru activități după programul de la școală pentru copii. Identificați la copilu care sunt interesele lui si vedeți ce poate să îi placă. Copiii cu energie mare pot prefera sportul sau dansul, în timp ce copiii mai puțin activi tind să prefere activități mai calme, cum ar fi cluburile de carte, clasa de gătit sau poate olăritul.
Când aveți o idee generală despre ce dorește un copil, puteți face unele cercetări pentru a vedea cine oferă acele tipuri de activități în zona dvs. și apoi găsiţi timpul pentru a face o vizită la locul respectiv împreună cu cu copilul în tipul desfășurării activităților respective pentru a vedea dacă este un mediu atractiv, stimulator și confortabil.
Cu ocazia vizitei urmăriți dacă:
• Spațiul respectiv este curat și suficient de de mare pentru a-i găzdui pe toți copiii interesaţi.
• Există facilități adecvate, cum ar fi o ventilație adecvată, dacă se merge la o clasă de pictură, deoarece vaporii de la diluanți pot fi dăunători, condiții de siguranță în spațiul respectiv sau suficiente echipamente, mașini de cusut într-o clasă de croitorie etc.
• Instructorii sunt prietenoși și entuziaști. Este de dorit ca personalul să fie calificat și certificat corespunzător.
• Urmăriți dacă copiii care sunt în clasă sunt implicați, le participă cu plăcere la activitățile care se desfășoară și nu par că doar se distrează sub suparaveghere, ci învață ceva util.
În timp ce educația este importantă, toată munca și nicio joacă nu reprezintă o cale de a rămâne copil. Activitățile extracurriculare ale copiilor oferă o modalitate prin care aceștia pot consuma o anumită energie, fiind, de asemenea, educative și benefice dezvoltării lor. Locul în care alegeți să-l trimiteți un copil este foarte important, întrucât nu trebuie să-l trimiteți niciodată oriunde ar putea fi expus la ceva care îi poate deteriora creativitatea în loc să-l hrănească.