„Nu cea mai puternica specie supravietuieste, nici cea mai inteligenta. Ci aceea care este cea mai adaptabila la schimbare.” ~ Charles Darwin

Rezilienta este o abilitate psiho-emotionala cu atat mai dificil de atins si cu atat mai valoroasa, cu cat mediul in care este necesar a dezvolta aceasta abilitate este mai defavorizant.

 qual2019 martieAB8

                                       

              Sursa: http://psihoterapeutic.blogspot.com/2011/03/rezilienta.html

Autorul si dezvoltatorul conceptului de rezilienţă (în domeniul psihologic) este Boris Cyrulnik, pionier al etologiei, neuropsihiatru, psihanalist, psiholog şi autorul unui mare număr de lucrări de specialitate, si care are ca principală preocupare conceptul de rezilienţă - capacitatea de a putea depăşi traumatismele psihice şi rănile emoţionale cele mai grave - boală, doliu, viol, tortură, atentat, deportare sau război

Rezilienţa se referă la aspectele care ne ajută să supravieţuim adversităţilor, traumelor, tragediilor, ameninţărilor sau altor stresori şi să ne continuăm viaţa cu un sentiment de control, competenţă şi capacitate.

                                          qual2019 martieAB9

                               Sursa: https://www.dreamstime.com/photos-images/resilience.html

Astfel, componentele rezilientei se defines in modul urmator :

·        Clarificarea scopurilor si semnificatiilor

·        Conxiune autentica, aprofundata cu semenii

·        practica si experientiere pozitiva a realitatii

·        abordare moderata si optimizata a stresorilor

·        Managementul emotiilor

·        Recadrarea rationala a situatiilor existentiale si a relatiilor

                                             

Pentru adulti,  a deveni mai rezilient presupune actiuni specifice, cu conexiuni intre propria interioritate si in relatie cu cei din jur si are ca si consecinte o calitate superioara a vietii, relatii mai armonioase si satisfactie in principalele domenii ale vietii.

Printre actiunile specifice de crestere a rezilientei psihologice enumeram:

·        1. Acceptarea schimbarii

·        2. A te seta si a  deveni o persoana care invata constant

·        3. A accepta active responsabilitatea

·        4. A-ti gasi propriul sens

 

 qual2019 martieAB10

·        5. Schimbarea rapida si adaptata a abilitatilor

·        6. Capacitatea de reflexivitate

·        7. Cultivarea relatiilor

·        8. Atentie acordata identitatii personale si exprimarii acesteia

Specialistii sustin ca factorii care determina rezilienta unei persoane sunt:

·        anumite calitatile personale utile: o personalitate puternica, gandirea optimista, flexibilitatea cognitiva, adaptabilitatea, stapanirea de sine, orientarea spre solutii, etc.

·        sistemul social de sustinere sociala; relatia buna cu familia si prietenii care pot ajuta în momente grele.

·        Factori transpersonali sau care depasesc individualitatea: credinta, spiritualitatea

·        Astfel, persoana rezilienta este acea persoana care se poate reconecta la autenticitatea sa o data cu depasirea fiecarei situatii stresante pe care o depaseste, sau care isi activeaza resursele la adaptarea la trauma in mod de maxima eficienta posibila, in functie de evenimentul de viata traversat.

 „Sa stapanesti arta rezilientei la nivel de maestru inseamna mult mai mult decat sa restabilesti persoana care credeai odata ca esti. Mai degraba, iesi din experienta transformat intr-o expresie mai autentica a persoanei care erai menit sa fii.” (Carol Osborn)

In consecinta, nu exista un singur set acceptat de componente de rezistență, dar acest set de caracteristici și factori care contribuie, poate oferi un ghid util:

·     Optimismul - cei care sunt optimiști tind să fie și mai rezistenți, deoarece sunt mai susceptibili să rămână pozitivi în viitor, chiar și atunci când se confruntă cu obstacole aparent insurmontabile.

·         Altruismul - cel mai rezistent dintre noi, se întoarce adesea să-i ajute pe alții atunci când au nevoie să-si scadă stresul și să-și sporească eficacitatea.

·         ,, Compasul” moral - persoanele cu o busolă morală puternică sau cu un set constant de credințe despre bine și rău au, în general, un timp mai ușor de revenire.

·        Credința și Spiritualitatea - deși nu sunt un factor intotdeauna necesar pentru rezistență,oamenii își găsesc adesea credința ca fiind utilă în provocările supraviețuirii și de a ajunge de cealaltă parte a experientelor din ce în ce mai puternici și mai înțelepti.

·         Umor - oamenii care au un simț al umorului sănătos și pot râde de nenorocirea lor si prin umor sunt astfele avantajați atunci când vine vorba de a-si reveni

·         A avea un model de rol - aceasta nu este, de asemenea, o cerință pentru rezistență, dar cei care au un model de rol în minte pot sa-si extraga  tărie din dorința lor de a emula acest rol, de a fi  ca acea persoană.

·         Asistență socială - fără îndoială, sprijinul social este important atunci când vine vorba de rezistență (rezilienta) ; cei cu rețele puternice de sprijin social sunt mai bine pregătiți să renunțe la pierderi sau dezamăgiri.

·         A-ti confrunta frica- nu este atât de caracteristică rezilientei cum ar fi o acțiune sau tendința de a acționa, dar oamenii care sunt dispuși să-și părăsească zona de confort și să-și înfrunte temerile sunt mult mai probabil să-și depășească provocările și să crească

·         Semnificația sau scopul în viață - nu ar trebui să fie surprinzător faptul că aceia care simt că au un scop specific în viață sau care găsesc o cantitate semnificativa de semnificații în viața lor sunt mult mai probabil să se recupereze de la eșec sau dezamăgire; atunci când crezi că ai un scop, este mai puțin probabil să renunți atunci când te confrunți cu o tragedie sau cu o  pierdere.

      Instruirea prin training-uri şi workshop-uri - în timp ce o parte din reziliența individuală poate fi oarecum permanentă și neschimbată, există insa si o oportunitate de îmbunătățire; este posibil să vă îmbunătățiți rezistența prin instruire (Staroverky, 2012). 

Aceste componente nu sunt prezente în fiecare măsură de reziliență, dar ele constituie o bază bună pentru înțelegerea naturii și scopului rezilienței. Ar trebui să fie ușor de observat majoritatea acestora în scalele de reziliență pe care fiecare persoana le poate auto-administra pentru a-si cunoaste gradul de rezilienta psihologica.

Văzând numeroasele componente individuale care alcătuiesc sistemul uman de reziliență, este ușor de imaginat că există multe modalități diferite de a defini și măsura rezistența. Într-adevăr, există practic nenumărate moduri în care a fost descrisă rezistența și multe metode diferite de măsurare a acesteia.

The resilience scales below are all useful tools in providing a measure of resilience, but you will see that they are built on different theories, based on different components, and/or created for different populations. Depending on the context in which it will be applied, one resilience scale may be more appropriate than others.

Scalele de reziliență de mai jos sunt instrumente utile pentru a oferi o măsură de rezistență, si motivul pentru care exista mai multe instrumente de masurare a rezilientei este acela ca ele sunt construite pe diferite teorii, sunt bazate pe componente diferite și / sau sunt create pentru diferite populații. În funcție de contextul în care va fi aplicată, o scală de rezilienta poate fi mai potrivită decât altele.

Aducem in atentia cadrelor didactice si a consilierilor Scolari cateva o Scala de resilienta utila in masurarea propriului grad de resilienta cat si pe cel al elevilor, cu scopul de a clarifica ce componente ale resilientei poate cadrul didactic ameliora prin interactiunea sa cu elevii, si anume prin a creste abilitatile elevilor la scalele listate mai jos:

Scala de reziliență pentru copii și adolescenți, autor Sandra Prince-Embury Conține: Trei scale individuale de 19 - 24 de întrebări fiecare. Fiecare scală conține subscale

 • Scala simtului de auto-gestionare
Optimism, auto-eficacitate, adaptabilitat

·        Scala de conexiune, de relatie
Încredere, Sprijin, Confort, Toleranță

·        Scala de reactivitate emotionala

Sensibilitate, Recuperare, Dificultati

Aceasta scala are ca rol sa ajute cadrul didactic si consilierul sa-si construiasca o ,,psihologie pozitivă” în practica de evaluare si de suport a elevilor:
• Nivelurile de reziliență influențează rezultatele așteptate ale multor dificultati.
• Abilitățile de reziliență pot fi învățate ca o strategie de intervenție.
• Modelele de rezistență din domeniul resilienței (stăpânire, legătură, reactivitate) pot influența obiectivele de sup[ort pe care le veti avea in legatura cu elevii.

• Victimele agresiunii în școli pot răspunde diferit în funcție de profilul lor de reziliență.
• Strategiile dvs. de suport pot varia în funcție de profilul de reziliență pentru copiii care au reacții de ajustare la divorț, pierdere sau alte evenimente de viață.
• Adolescenții cu tulburări de stres posttraumatic pot răspunde diferit la suportul dvs. în funcție de profilul lor de reziliență.
• Utilizați cunostintele dvs. informate despre elev pentru a obține o viziune echilibrată a elevului / adolescentului.

                         qual2019 martieAB11

            Sursa: http://pbv.or.jp/en/news/youth-disaster-resilience-leadership-training/

Modalitatile de dezvoltare a rezilientei sunt variate, un rol important avandu-l activitatile de grup, unde atat cadrele didactice cat si elevii pot lucre exercitii de dezvoltare a componentelor rezilientei personale. De mentionat ca activitatile didactice nu au rolul de a dezvolta abilitati de resilienta ci abilitati cognitive, de aceea dezvoltarea personala este activitate distincta de activitatea de dezvoltare profesionala sau de activitatea didactica.

                        

                               BIBLIOGRAFIE SI RESURSE WEB

http://psihoterapeutic.blogspot.com/2011/03/rezilienta.htmlPesseschkian, Nossrat, (2005), Povesti orientale ca instrument de psihoterapie, Bucuresti, Editura Trei

https://positivepsychologyprogram.com/3-resilience-scales/#scales-resilience-scales

https://www.pearsonclinical.co.uk/Psychology/ChildMentalHealth/ChildPsychopathology/ResiliencyScalesforChildrenandAdolescents/ResiliencyScalesforChildrenandAdolescents.aspx

 

http://pbv.or.jp/en/news/youth-disaster-resilience-leadership-training/