CONŞTIENTIZAREA RELAŢIILOR: tipare şi consecinţe
Mai jos este listat un exemplu de exerciţiu care poate fi utilizat atât de cadrele didactice cât şi de elevi ( cu modificări şi adaptări aduse de cadrele didactice), pentru a ȋnţelege mai bine cum percepem lumea, mediul şi pe ceilalţi, ce reacţii avem şi dacă este nevoie să ne optizăm comportamnetele sau ca elevii să ȋşi optimizeze comportamentele.
Desenaţi două cercuri concentrice pe o pagină A4, cât de mari pot fi cercurile pentru a fi cuprinse ȋntr-o pagină.
TEHNICA 1.
Pasul 1. Ȋn cercul din mijloc desenaţi un simbol care să vă reprezinte ( spre exemplu, dacă sunteţi o persoană foarte veselă, puteţi desena un zâmbet, o gură care zâmbeşte; dacă ştiţi că staţi tot timpul cu o carte ȋn mână, desenaţi o carte, dacă vă plac călătoriile, puteţi schiţa o maşină sau un geamantan, dacă sunteţi o persoană calda puteţi desena un foc sau o brichetă, etc. Folosiţi o culoare despre care consideraţi că vi se potriveşte. Sub simbolul desenat pentru dumneavoastră scrieţi iniţiala dvs. (spre exemplu I de la Ioana)
Nu contează cât de bine desenaţi, doar schiţaţi un simbol care să vă reprezinte. NU DESENAŢI SIMBOLURI FIGURI SAU SILUETE UMANE.
Pasul 2. Selectaţi câteva persoane care sunt semnificative pentru dvs., fie ȋn mod pozitiv, fie negativ. (din familie, dintre prieteni, dintre şefi, dintre colegi)
Pasul 3. După ce aţi făcut selecţia, ȋn cercul exterior desenaţi câte un simbol pentru fiecare dintre persoanele selectate ( alegeţi simboluri gândindu-vă la ceea ce o caracterizează pe persoana respectivă), folosind, pentru fiecare persoană culoarea care credeţi dumneavoastră că i se potriveşte cel mai bine. Nu contează cât de bine desenaţi, doar schiţaţi câte un simbol care să le reprezinte. Sub fiecare simbol treceţi iniţiala persoanei pe care o reprezintă simbolul ( spre exemplu C de la Costel, R de la Rodica, etc..)
Pasul 4. Răspundeţi la următoarele ȋntrebări:
|
Răspuns |
Ce credeţi dvs. că semnifică acest lucru despre dvs.? |
1. Cine este prima persoană pe care aţi desenat-o? |
|
|
2. Cine este ultima persoană pe care aţi desenat-o? |
|
|
3. Pentru care persoană aţi găsit cel mai greu un simbol care să o reprezinte? |
|
|
4. Privind cele două cercuri, ce persoană aţi desenat cel mai aproape de dumneavoastră? |
|
|
4. Privind cele două cercuri, ce persoană aţi desenat cel mai departe de dumneavoastră? |
|
|
5. De ce anume ar fi nevoie ca sa o desenaţi mai aproape de simbolul dumneavoastră? |
|
|
5. Pentru fiecare persoană ȋn parte desenată ca simbol, de ce aţi ales culoarea pe care aţi ales-o? a) b) etc.
|
|
|
6. Pentru fiecare persoană ȋn parte desenată ca simbol, este simbolul ales o caracteristică a persoanei sau ce ȋi atribuiţi dumneavoastră, sau ce ȋnseamnă pentru dumneavoastră?
|
|
|
7. Există simboluri pe care le-aţi desenat cu aceeaşi culoare?
|
|
|
8. Există o persoană pe care aţi omis să o desenaţi? |
|
|
TEHNICA 2
Pasul 1. Priviţi la una dintre persoanele desenate sub formă de simbol ȋn desenul dvs. şi gândiţi-va la un timp / moment pe care l-aţi petrecut ȋmpreună şi la modul ȋn care acţiunile, atitudinea şi personalitatea dvs. o influenţează: cum răspunde persoana aceea la atitudinea sau la personalitatea dvs.? Scrieţi ce credeţi că gândeşte şi cum credeţi că o influenţează pe acea persoană atitudinea, cuvintele, comportamentul, personalitatea dvs.
Persoana |
O siituaţie |
Cum o influenţează pe acea persoană atitudinea mea? |
Cum o influenţează cuvintele mele? |
Cum o influenţează comportamentul meu? |
Cum o influenţează personalitatea mea? |
Care este rezultatul concret al interacţiunii noastre |
|
|
|
|
|
|
|
Pasul 2. Pentru a vă face o idee realistă despre modul ȋn care o altă persoană vă percepe şi cum reacţionează ea la dvs., gândiţi-vă la un moment recent ȋn care aţi fost ȋmpreună. Imaginaţi-vă cu lux de amănunte acest eveniment / situaţie şi imaginaţi-vă că ,,intraţi” ȋn această imagine direct ȋn ,,papucii” şi ȋn ,,pielea” acelei persoane.
Spre exemplu pe dvs. vă cheamă Ioana şi veţi intra ȋn ,,papucii” şi ȋn ,,pielea” altei persoane, şi anume Rodica (poate fi un membru al familiei, coleg, şef, vecin, etc.)
Pentru a facilita acest proces ţineţi ochii ȋnchişi. Plasaţi-vă ȋn cameră ȋn locul ȋn care s-ar afla persoana aceea; luaţi postura corpului acelei persoane, respiraţi cum respiră acea persoană, deschideţi ochii şi priviţi cum priveşte acea persoană, ,,vedeţi” ce vede ea, ,,auziţi” ce aude ea, ,,simţiţi” ce simte ea.
Fiindcă ȋn acest exerciţiu de imaginaţie sunteţi acea persoană, uitaţi-vă la dvs. aşa cum s-ar uita persoana aceea la dvs. Dacă sunteţi, spre exemplu doamna/domnişoara/(domnul)/ copilul/elevul Ioana, iar ȋn
exerciţiul de imaginaţie aţi intrat ȋn ,,pielea” doamnei,domnişoarei/(domnului)/copilului/elevului Rodica, priviţi către Ioana. Priviţi cum se mişcă, ce vă spune, ce atitudine are faţă de dvs. Cum vă simţiţi ȋn ,,pielea” Rodicăi? Ce gândiţi când o auziţi sau o vedeţi pe Ioana, comportându-se ȋn acel mod? Ce vă spune atitudinea Ioanei? Ce aţi vrea să-i spuneţi? Ce credeţi că gândeşte Ioana? Cum credeţi că vă vede Ioana, sau ce părere are Ioana despre dumneavoastră şi cum o manifestă?
Concentraţi-vă pe ,, a fi Rodica”. Stati cât este necesar ȋn papucii acelei alte persoane decât dvs.
Ieşiţi făcând un pas lateral, scuturaţi-vă uşor braţele şi picioarele.
Pasul 3. Aşezaţi-vă la masă şi creionaţi un tabel ȋn care să scrieţi cum a fost şi ce aţi gândit şi simţit ,,fiind” Rodica
|
Ce am văzut când am privit-o pe Ioana? |
Ce atitudine am văzut din partea Ionei? Cum m-am simţit? |
Ce as vrea să-i spun Ioanei? Pot să-i spun? dacă nu pot, de ce nu pot? |
Ce cred că gândeşte Ioana? |
Cum mă vede Ioana? Ce părere are Ioana despre mine |
Când suntem ȋmpreună ce fac eu de obicei? Ce face Ioana de obicei? |
Sunt personajul Rodica |
|
|
|
|
|
|
TEHNICA 3
O altă tehnică este aceea de a urmări interacţiunea cu o singură persoană, spre exemplu interacţiunea unui elev cu sora lui, după modelul de mai jos.
Pasul 1. Notati ȋntr-un tabel după modelul de mai jos analiza interacţiunii cu o altă persoană decât dumneavoastră:
Eu ȋn interacţiune cu altă persoană. Cu: |
Acţiuni, atitudini ale mele când sunt cu acea persoană |
Cum a răspuns acea persoană? |
Rezultate |
Sora mea, Maria |
Mă plâng că vrea să facem prea multe lucruri ȋmpreună. |
Sora mea a părut tristă cănd am plecat |
Ne-am ȋndepărtat una de cealaltă. |
Pasul 2. Pornind de la acest model de comportament, priviţi din nou persoanele pe care le-aţi desenat ca simboluri ȋn cele două cercuri concentrice. Răspundeţi la următoarele ȋntrebări:
|
Răspuns |
Ce semnifică acest lucru despre mine? |
1.Cu cine şi cu câte persoane acţionez la fel ? (Alcătuiţi un tabel cum este cel de la pasul 1 pentru interacţiunea dvs. cu fiecare din aceste persoane.) |
|
|
2. Cum mă simt când interacţionez cu aceste persoane? |
|
|
3.Cu cine şi cu câte persoane acţionez diferit? (Alcătuiţi un tabel cum este cel de la pasul 1 pentru interacţiunea dvs. cu fiecare din aceste persoane.) |
|
|
4. Cum mă simt când interacţionez cu aceste persoane? |
|
|
5. Câte persoane răspund ,, bine” (pozitiv) la acţiunile, atitudinea şi personalitatea mea? |
|
|
6. Câte persoane răspund ,, rău” (negativ) la acţiunile, atitudinea şi personalitatea mea? |
|
|
7. Gândiţi-vă la câteva persoane cu care acţiunile dvs. au rezultate negative sau ȋn preajma cărora nu vă simţiţi prea bine. Ce aş putea face ca să obţin un rezultat mai pozitiv ȋn interacţiune cu ele? Pot face ceva ȋn mod diferit? |
|
|
8. Dacă nu pot face nimic schimbat ca să obţin rezultate mai pozitive, ce s-ar ȋntâmpla dacă pur şi simplu nu aş mai vedea acea persoană ( nu aş mai merge să o văd sau nu aş mai stabili ȋntâlniri cu ea?) |
|
|
9. Cât de des mă văd cu persoane cu care interacţionez pozitiv sau cu persoane ȋn preajma cărora rezultatele mele sunt ȋntotdeauna mai bune? Aş putea să le văd mai des? |
|
|
10. Ce alte lucruri pot asigura o relaţie mai pozitivă? ( spre exemplu, de mediu, interese similare, etc). (Notaţi câteva dintre ele: Puteţi să folosiţi aceste lucruri mai des ȋn relaţiile dvs. cu ceilalţi?) |
|
|
11. Dintre toate persoanele importante din viaţa dvs. ce persoană valorizez mai mult decât pe celelalte? Ce caracteristici ale acestei persoane valorizez cel mai mult? |
|
|
12. Am şi eu acele caracteristici? Dacă nu le am şi doresc să le am, cine ar putea să mă ajute să le dezvolt? |
|
|
TEHNICA 4
Pasul 1. Priviţi ȋncă o dată persoanele din cele două cercuri concentrice. De data aceasta gândiţi-vă cum vă influenţează pe dvs. actiunile, atitudinea şi personalitatea lor.
Utilizaţi modelul de la tehnica 3, pentru a ȋntelege tiparele dumneavoastră de reacţie ȋn relaţie cu atitudini sau acţiuni ale celorlalţi şi cum să le modificaţi ȋn mod pozitiv.
Pasul 2. Notati ȋntr-un tabel după modelul de mai jos analiza interacţiunii cu o altă persoană decât dumneavoastră.
Altă persoană ȋn interacţiune cu mine |
Acţiuni, personalitatea acelei persoane când este ȋn relaţie cu mine |
Cum am răspuns eu acestei persoane? |
Rezultate |
Seful meu, Ion |
Foarte ȋncurajator, chiar şi atunci când fac vreo greşeală. |
Aştept cu nerăbdare să ajung la serviciu şi să ȋncerc lucruri noi, chiar dacă aş putea greşi. |
1. Mi-am lărgit limitele şi am ȋncercat activităţi din care am ȋnvăţat noi abilităti; 2. Ma simt bine, ȋncrezător ȋn mine. |
Pasul 3. Pornind de la acest model de comportament, priviţi din nou persoanele pe care le-aţi desenat ca simboluri ȋn cele două cercuri concentrice. Răspundeţi la următoarele ȋntrebări:
|
Răspuns |
Ce semnifică acest lucru despre mine? |
1.Cu cine şi la câte persoane le răspund ȋn acelaşi mod ? (Alcătuiţi un tabel cum este cel de la pasul 2 pentru a detalia reacţia dvs. la fiecare din aceste persoane.) |
|
|
2. Cum mă simt când trebuie să răspund ȋn acest mod acestor persoane? |
|
|
3.Cu cine şi la câte persoane reacţionez diferit? (Alcătuiţi un tabel cum este cel de la pasul 2 pentru a detalia reacţia dvs. la fiecare din aceste persoane.) |
|
|
4. Cum mă simt când trebuie să răspund ȋn acest mod acestor persoane? |
|
|
5. Ce persoane ȋmi dau o stare bună, pozitivă sau entuziastă? Ce anume fac aceste persoane şi are ca rezultat această stare pozitivă a mea? |
|
|
6. Cum influenţează răspunsul meu (acţiunile mele) rezultatele pe care le am când sunt cu aceste persoane? |
|
|
7. Ce persoane ȋmi dau o stare rea, negativă sau dificilă? Ce anume fac aceste persoane şi are ca rezultat această stare negativă a mea? |
|
|
8. . Cum influenţează răspunsul meu (acţiunile mele) rezultatele pe care le am când sunt cu aceste persoane? |
|
|
9. Ce pot face diferit (acţiuni, atitudini concrete) ca să obţin o stare mai bună sau rezultate mai pozitive atnci când sunt cu aceste persoane? |
|
|
Acest tip de explorare şi de conştientizare este destinată activităţii de auto-cunoaştere şi poate fi baza unor relaţii mai mature:
- ȋn cadrul colectivului de cadre didactice
sau
- ȋn cadrul colectivului de elevi
Exerciţiile se pot administra ȋn grupuri de câte doi elevi, pentru a creşte obiectivitatea observaţiilor şi sub ȋndrumarea cadrului didactic, care va ȋnsoţi procesul de explorare ȋntr-un mod suportiv şi pozitiv.
Rezultatele acestor exerciţii se pot discuta la clasă doar cu acordul clar şi consimţământul elevilor.