Jurnalul meu
În vederea identificării aspectelor care îl împiedică pe copilul tău să folosească eficient timpul, ai putea recurge la metoda jurnalului, în care copilul tău să identifice pentru fiecare zi a săptămânii activităţile pe care le întreprinde şi să estimeze perioada de timp (minute, ore) pe care o alocă fiecărei activităţi. La sfârşit puteţi însuma aceste intervale de timp ca să vedeţi totalul şi puteţi discuta.
Luni Marţi Miercuri Joi Vineri Sâmbătă Duminică
Ora
7/8
8/14
14/16
16/18
18/20
20/22
22/….
Poate ar fi de ajutor un afiş pe care elevul să îl ţină în camera unde învaţă, deasupra biroului şi pe care poţi să îi scrii următoarele reguli, decât să i le repeţi mereu.
10 REGULI PENTRU A ÎNVĂȚA UȘOR :
1) nu te apuca de învățat decât într-o stare psihică coespunzatoare ,caracterizată prin poftă de a învăța, curiozitatea pentru materialul studiat ,luciditate mintală.
2) nu încercați să învățați când sunteți obosiți, enervați, supărați,căci îți forțezi inutil sistemul nervos.
3)învățați în mod logic, nu mecanic, căci este mult mai ușor, iar cunoștințele memorate prin procedee logice se implantează mult mai profund în creier.
4)atacați lecția de învățare de la exterior către interior, de la schelet către conținut, însușindu-v-o pe părți.
5)stabiliți cât mai multe conexiuni între informațiile de memorat și altele deja memorate.
6) folosiți-vă din plin imaginația, fantezia, visul de a zugrăvi tema (lecția ,cursul,informațiile de memorat).
7) repetați textul, lecția, cursul de învățat potrivit unui orar riguros întocmit, încercați să evitați suprasolicitarea, dar și uitarea.
8) ori de câte ori permite materialul de învățat , memorați în glumă , prin conexiuni umoristice,ori prin formule de memorare mecanico-logice.
9) anumite probleme pot fi învățate în stare de relaxare sau în prima fază de somn. Înregistrați informațiile (pe telefonul mobil) și ascultați-le ori de câte ori aveți chef.
10) folosește autocompensarea afectivă prin care se răsplatește fiecare rezultat pozitiv.
O altă metodă de a-ți determina copilul să înveţe să îşi organizeze optim timpul e să faceţi împreună următorul exerciţiu
În tabelul de mai jos sunt trecute cele mai frecvente situaţii în care oamenii pierd timpul. Citeşte cu atenţie enunţurile şi stabileşte o ierarhie, în ordine descrescătoare (de la 10 la 0), pornind de la factorii din cauza cărora iroseşti cel mai des timpul, până la cei care apar mai puţin frecvent.
Obişnuiesc să amân temele pe care le am de făcut, în ideea că şi mine este o zi.
Mă uit la filme şi emisiuni de divertisment (televizor, calculator ).
Ies cu prietenii.
Visez cu ochii deschişi.
Încerc să identific metoda cea mai bună ca să rezolv o problemă.
Nu am chef să mă apuc de învăţat.
Ies cu prietenii.
Visez cu ochii deschişi.
Dorm prea mult. Sunt somnoros/somnoroasă.
Nu reuşesc să îmi fac un plan pe baza căruia să stabilesc ordinea în care să învăţ.
Încerc să adun toate informaţiile de care cred că trebuie să dispun ca să pot rezolva o problema, ceea ce uneori mă copleşeşte, şi nu mai am timp să rezolv problema (mă pierd în detalii).
Stau de vorbă la telefon cu prietenii.
În sarcinile de grup (de exemplu, proiecte), aştept după ceilalţi ca să îşi termine sarcinile, după care mă apuc şi eu de partea mea, dacă mai am când.
Pentru copilul tău ar fi interesant că şi tu îţi aplici acest instrument şi puteţi să vă comparaţi apoi rezultatele şi să stabiliţi împreună câteva strategii de eficientizare a timpului. Din când în când, puteţi să vă verificaţi reciproc dacă respectaţi planul. Astfel, copilul învaţă prin puterea exemplului şi nici nu se simte permanent presat de tine.
Pentru a-ţi ajuta copilul să îşi evalueze modul cum îşi gestionează timpul, îi poţi sugera să completeze următorul chestionar:
Chestionar - Cât de bine îmi organizez timpul ?
Cerinţe :
Răspundeţi sincer la următoarele întrebări prin :(DA sau NU).
1. Ai un program stabilit pentru ora de trezire , masă şi culcare ? ( DA sau NU)
2. Ai un loc numai al tău unde ţii înregistrările , lucrările importante şi motivaţiile ? (DA sau NU)
3. Îţi rămâne zilnic timp şi pentru tine însuţi ? (DA sau NU)
4. Îţi stabileşti priorităţile şi respecţi această schemă ? (DA sau NU)
5. Îţi faci liste cu ceea ce ai de făcut ? (DA sau NU)
6. Îţi rezervi timp în fiecare zi pentru a-ţi planifica ziua de mâine ? (DA sau NU )
7. Schema ta zilnică de activităţi este suficient de flexibilă ? (DA sau NU)
8. Ajungi la timp la întâlniri ? (DA sau NU).
9. Apelezi la alţii să te ajute să termini problemele ? (DA sau NU)
10. Te simţi adesea stresat pentru că nu ai timp să rezolvi problemele? (DA sau NU)
Modalităţi de prelucrare :
1. Stabilirea punctajului :
Pentru fiecare DA acordaţi două puncte. Faceţi suma.
2. Evaluare :
0-7 puncte Pierzi mult timp liber, acordă mai multă atenţie schemei de management al timpului ;
8-11puncte Ai încercat să-ţi planifici timpul eficient , dar încercările nu au reuşit. De aceea ești frustrat că nu poţi îndeplini tot ceea ce ţi-ai propus ;
12-18 puncte În general, îţi foloseşti cum trebuie timpul . Poţi îmbunătăţi situaţia , acţionează !
20 puncte Eşti foarte organizat să-ţi consolidezi timpul mereu. Îţi termini treburile la timp , conform planificării şi mai rămâne timp şi pentru tine.