qual feb012020 02Q

 

Cine sunt eu?

Sursa: http://www.thepositivepsychologypeople.com/what-it-means-to-love-yourself/

Există ȋn contemporaneitate o orientare pozitivă către individ, ȋntrucȃt resursele şi performanţa persoanei s-au dovedit a fi corespondente cu grija, respectul, valorizarea, stima de sine şi iubirea pe care această persoană şi le acordă sau consider că merită să le experimenteze. Ce înseamnă ȋnsă, cu adevărat, iubirea de sine?


Ȋn principal iubirea de sine este faptul că ne tratăm pe noi înșine la fel cum am trata pe oricine iubim. Faţă de o persoană pe care o iubim, gândurile, sentimentele și comportamentele noastre sunt:
• Acceptarea și pozitivitatea
• Sprijin și apreciere
• Natură și amabilitate
• Empatie și compasiune
• O legătură sufletească profundă dincolo de trup și minte

Dacă ne oferim aceleaşi gȃnduri şi sentimente şi nouă ȋnşine faceți - este minunat! Dar mulți dintre noi nu o fac. Se pedepses, se auto-critică, nu sunt ,,niciodată destul de buni” și așteptă prea mult la ei ȋnşişi: acest lucru este  este opusul iubirii de sine.
Știm cu toții că iubirea este un sentiment minunat, o sursă de viață.

Cum putem fi mai iubitori de sine?

- Deveniți conștienți de sine
- Observți-vă sentimentele, gândurile și comportamentele față de tine.
- Deveniţi conștienți de discuția dvs. negativă de sine

- Deveniţi conştienţi de cât de des vă felicitați și vă lăsați să primiți laude

-Deveniţi conştienţi dacă şi cȃnd vă acceptați pe deplin pentru cine sunteți sau dacă încercați să fiți ceva ce nu sunteți

- formați-vă noi obiceiuri. Când te observi acționând într-un mod neprietenos față de tine, gândește-te la o persoană pe care o iubești. În aceeași situație, cum i-ai vorbi, cum ai trata-o? Acum fă asta pentru tine.
- cȃnd te simți rănit și trist, în loc să încerci să „treci peste”, fii blând și amabil cu tine. Când suferă, oamenii sunt fragili și au nevoie de îngrijire - asta vă include.
- faceţi-vă un obicei din a scrie o listă de recunoștință zilnică a tuturor lucrurilor pe care le iubiţi despre dvs.

Este dificil pentru unele persoane să se iubească, ȋncepȃnd chiar cu a vedea la propria persoană calităţi care să zugrăvească un portret pozitiv de sine.

Propunem mai jos un instrument de autoevaluare utilizat ȋn orientarea psihologiei pozitive, RBS (Best Self-reflected Portret - Cel mai bun autoportret reflectat.

Acest instrument este de fapt parcurgerea unui proces cu mai multe etape în care persoanele care ȋl parcurg încep să se înțeleagă și să se vadă pozitiv, pe baza reflecțiilor dintr-un set divers de informaţii de la alții.  , de exemplu: colegi de clasă, colegi, prieteni și membri ai familiei. 

 În acest exercițiu, feedback-ul este colectat sub formă de anecdote scurte despre momentele în care clienții au fost ȋntr-o situaţie frumoasă, pozitivă, au fost ȋn ,,forma lor maximă”.  După ce colectează acest feedback, persoanai caută modele din acest feedback pentru a identifica teme și a construi un Portret RBS.  Acest Portret RBS include temele de bază ale feedback-ului și le integrează într-o narațiune coerentă.  În cele din urmă, persoana ȋşi poate chiar crea un plan de acțiune de dezvoltare personală inspirat de perspectivele acestui exercițiu. 

Cercetările au arătat că exercițiul RBS Portrait construiește resurse sociale prin promovarea expresiei iubirii, atașamentului, bunătății şi generozității. 

Obiectivul exerciţiului:

 În general, feedback-ul apreciativ de înaltă calitate este rar.  Deși este posibil ca o persoană să primească feedback pozitiv general ocazional de la alții, adesea le lipsește feedback-ul la un nivel mai profund, cum ar fi feedback-ul care specifică ceea ce au făcut, şi care să ȋnsemne o diferență semnificativă. 

Multe persoane nu caută în mod activ acest tip de informații, întrucât poate nu știu că este posibil un nivel mai profund de feedback, sau poate nici nu știu ce întrebări trebuie să pună ca să obțină astfel de feedback. 

Scopul principal al exercițiului „Cel mai bun auto-portret” este de a oferi persoanei o mai bună înțelegere a punctelor sale forte, pentru a vedea care dintre atuurile sale sunt general utile, în multe situaţii diferite din viaţa persoanei.  Acest exercițiu oferă un proces structural și sistematic pentru culegerea de date despre cel mai bun sine al persoanei și ne poate ajuta în elaborarea unui plan de creștere și dezvoltare eficientă. 

Acest exerciţiu poate fi foarte valoros în contextul muncii, putȃnd ajuta colegii de muncă să-și identifice punctele forte și capacitățile personale pentru a adăuga valoare instituţiei.  Mai mult, rezultatele pot fi utilizate pentru a crea planuri de dezvoltare personală și de carieră și pentru a crește înțelegerea cu privire la ce situații de lucru aduc cele mai bune rezultate din fiecare persoană. ,,Cel mai bun autoportret” este extrem de dinamic: reprezintă o structură de autocunoaștere în continuă schimbare, care este modelată și influențată de interacțiunile cu lumea socială.  Cu alte cuvinte, în timp, natura portretului este susceptibilă la schimbare.

Obiectivele exercițiului:

I. Identificarea punctelor forte ale persoanei

 II. Utilizarea acestor puncte forte pentru succes

 III. Dezvoltați un plan de acțiune pentru creștere şi dezvoltare personală

 I: Identificați punctele forte

Instrucţiuni:

 Întrebați cât mai multe persoane  astfel ȋncȃt să colectati de la ele douăzeci de povești scurte care vă descriu cel mai bine.

 a. Poveștile pot fi despre orice: legate de muncă, experiențe personale, realizări, atât timp cât vă reprezintă cel mai bine. Colectarea poveștilor se poate face în diferite moduri: aţi putea să cereţi la patru persoane să furnizeze câte cinci povești fiecare, zece persoane să furnizeze câte două povești, etc.  perspective diferite.

 b. Selectați oameni care vor fi cinstiți, corecți și corecti cu dvs..

Exemple de persoane pe care le puteţi întreba: membri ai familiei, prieteni, colegi, șefi, subordonați,  beneficiary ai muncii dvs., proprietar (proprietari), profesori, mentori, coechipieri,etc. 

 Pentru aceasta examinați şi analizaţi ȋnainte toate contactele dvs. pentru a alcătui o listă de persoane pe care să le întrebați: contacte de e-mail, prieteni Facebook, contacte telefonice, contacte LinkedIn, alte contacte de pe rețelele de socializare. 

1. Elaborați o scrisoare generică de trimis, de xemplu: ,,  Dragă …. sper că totul este bine.  Scriu pentru a-ţi cere o mica favoare.  Particip la un exercițiu care îmi impune să cer povești despre momentul în care eram ,,ȋn cea mai bună formă”.  Datorită experiențelor noastre împreună, m-am gândit la tine.  Te-ar deranja să-mi oferi una sau două povești scurte, evidențiindu-mi primele trei puncte forte, până la data de ….?  Te rog să mă anunți.  Multumesc anticipat pentru ajutor!  Toate cele  bune! Cu drag (Salutări calde), (numele dvs.)

2. Scrieți trei din propriile dvs. povești.  Precizați:

- Care a fost rolul dvs. în fiecare poveste

- Ce s-a întâmplat / contextul fiecărei povești

- Ce acțiuni au fost întreprinse

- Motivele din spatele acțiunilor întreprinse

Exempu: : „Am fost în cel mai bun moment când am mers la sală  patru din cinci zile de lucru pe săptămână. Când m-am dus constant la sală dimineața în mod constant, am observat că am început ziua bine și m-am simțit energizat să am o zi minunată. Am observat, de asemenea, că sunt din ce în ce mai motivat  : cu cât am lucrat mai mult, cu atât am devenit mai puternic, ceea ce m-a dus la performanţe mai mari. Pe măsură ce m-am pus în formă şi m-am am simțit felul în care îmi imaginasem întotdeauna că mă pot simţi, cu atât mai fericit, mai încrezător am devenit."

  3. După ce primești toate punctele forte, acordați-vă timp să citiţi și să reflectaţi pe fiecare în parte.  Pentru fiecare poveste, răspundeți la întrebările de mai jos (dacă este cazul)

- Cum vă descrie fiecare poveste? 

- Ce acțiuni ați făcut? 

- Ce puncte forte au fost înfățișate? 

                                          Exemplu de fişă de lucru

Autor 1

(persoana căreia i-am solicitat povestirile despre mine)

Situaţia/Ȋntȃmplarea (,,Povestirea despre mine”  descrisă de acesta)

Lucruri semnificative

 care reies despre mine

Top 3 puncte forte despre mine ce rezultă din descrierile făcute de autor

Situaţia 1

Situaţia 2

Situaţia 3

.

Autor 2

(persoana căreia i-am solicitat povestirile despre mine)

Situaţia/Ȋntȃmplarea (,,Povestirea despre mine”  descrisă de acesta)

Lucruri semnificative

care reies despre mine

Top 3 puncte forte despre mine ce rezultă din descrierile făcute de autor

Situaţia 1

Situaţia 2

Situaţia 3



Autor 3

(persoana căreia i-am solicitat povestirile despre mine)

Situaţia/Ȋntȃmplarea (,,Povestirea despre mine”  descrisă de acesta)

Lucruri semnificative

care reies despre mine

Top 3 puncte forte despre mine ce rezultă din descrierile făcute de autor

Situaţia 1

Situaţia 2

Situaţia 3

Următorul pas al exerciţiului: Identificați ȋn fişele de lucru de mai sus, după ce le-aţi completat, tipare și teme la nivel înalt din toate poveștile.

  „Tiparele” sunt comportamente, acțiuni, care se repetă frecvent şi pot fi găsite căutând verbele, adjectivele și substantivele din povești. 

 „Temele” se referă de obicei la valorile și convingerile dvs.. 

Valorile sunt lucruri pe care le considerați importante în viață iar credințele sunt puncte de vedere și idei care vă caracterizează. 

Dacă este util, solicitați un prieten sau un membru al familiei să citească povestirile pe care le-aţi colectat,pentru a vedea dacă observă alte tipare sau teme. 

Creați auto-declarații din modelele și temele identificate.  De exemplu, o temă din povestirile despre dvs. colectate de la alte persoane este persistența.  Declarația poate fi „Cred în mine că pot să rămân în formă și să iau măsuri active pentru a face acest lucru”.  De asemenea, puteti apoi identifica trei exemple specifice din alte povestiri referitoare la „persistență”

                                   Exemplu de fişă de lucru

Pattern sau Temă despre mine

Declaraţie

Exemple din povestirile despre mine

Persistenţă

„Cred în mine că pot să rămân în formă și să iau măsuri active pentru a face acest lucru”. 

………………….

Următorul pas poate fi acela de a combina descoperirile despre dvs.  și să creați un cel mai bun auto-portret al dvs. cu ele.  Acest lucru poate fi în formă scrisă, prezentare PowerPoint, desen, videoclipuri, etc. Modul în care vă prezentați punctele forte este în totalitate la alegerea dvs. Este necesar:

- să ȋl formulaţi  în acel format care vă va  permite să faceţi referiri la el ȋntr-un moment din viitor 

- trebuie să sintetizeze tiparele și temele într-un mod coerent care să fie semnificativ și important pentru dvs. 

Ulterior profitați de aceste atuuri pentru success, astfel:

- Aplicați informațiile și informațiile obținute din  Cel mai bun autoportret al dvs. pentru a îmbunătăți calitatea vieții  . 

-  Identificați contextele în care punctele forte vin în mod natural

-  Identificați modalitățile de gestionare a oportunităților de creștere

- Revizuiţi-vă auto-portretul, precum și toate poveștile, modelele și temele identificat luând în considerare atât ceea ce v-a ajutat și / sau ceea ce v-a împiedicat să fiţi ,,ȋn ceam mai bună formă” în fiecare poveste. 

Există trei modalități prin care ai putea fi ajutat sau împiedicat:

- personal: după propriile dvs. atitudini, credințe sau acțiuni întreprinse

- relațional: prin relațiile dvs. cu ceilalți 

- situational: prin contextul situaţiilor

                                                Exemplu fişă de lucru

  De ajutor

 Ceea ce mă ȋmpiedică

Tip ( personal / relational / situational)

Sunt consecvent în rutinele mele pe care mi le-am setat personal

-

Personal

Am dificultăţi să relaţionez cu persoane foarte active; energia lor mă copleşeşte

Relaţional

Ȋn continuare, puteti să dezvoltați un plan de acțiune pentru creștere , după identificarea punctelor tari și a ceea ce vă ajută și vă împiedică în utilizarea și exprimarea acestor puncte forte. Ideile și cunoștințele obținute pot fi utilizate pentru creșterea și dezvoltarea ulterioară. 

 Paşii planului de acţiune includ:

 Viziunea: gȃndiţi-vă la acțiunile pe care veţi dori să le faceţi ȋn direcţia înainte, reflectând asupra povestirilor şi apunctelor dvs. forte, a profilului tău de puncte forte, ce vă ajută și ce vă împiedică:

-  Ce acțiuni pot fi întreprinse pentru a vă consolida punctele forte? 

- Ce acțiuni pot fi întreprinse pentru a rezolva sau a gestiona ceea ce vă împiedică?

-  În ce mod poți să faci și cea mai bună versiune a ta? 

Acțiunea: gândiți-vă la modalități de realiza concret şi pragmatic acțiunile prevăzute. 

-  Cum veţi ști când s-au înregistrat progrese? 

- Cum va fi urmărit progresul dvs.? 

- Ce resurse * sunt necesare pentru a lua măsuri? .  Resursele ar putea fi bani, dar resursele ar putea fi, de asemenea, personale (de exemplu, curaj) sau interpersonale (de exemplu, sprijinul partenerului) sau situaţionale ( timpul, la serviciu). De exemplu, puteți face echipă cu o persoană care este deja eficientă prin aceea că foloseşte punctele tari pe care le-ați doriţi să le dezvoltaţi şi la dvs., etc.

-  Cum veți dezvolta sau obține aceste resurse? 

Planul dvs. de acțiune poate fi sub orice formă: scris, prezentare PowerPoint, prin imagini, citate, videoclipuri, memento-urile pe telefon, etc

Cel mai bun auto-portret se bazează pe o abordare a punctelor forte și își propune să creeze o agendă pentru utilizarea și dezvoltarea în continuare a punctelor forte.  Pentru unele persoane, efectuarea acestui exercițiu este dificilă, deoarece concentrarea explicită a atributelor pozitive poate crea sentimente inconfortabile (unele persoane au sentimentul că simt că se laudă ).  Alte persoane sunt obișnuie să caute și să valorizeze feedback-ul orientat către deficienţele lor, deoarece consideră - ȋn mod eronat şi auto-distructiv-că îi ajută să gestioneze riscurile, să învețe și să se dezvolte mai eficient.  Este important să conştientizaţi că obiectivul principal al acestui exerciţiu nu este acela de a genera laude excesive, ci  de a explora modalități de promovare a dezvoltării personale, concentrându-se pe atuurile personale. 

                         Citirea poveștilor pozitive ale altora despre sine poate genera o mulțime de emoții (pozitive) pentru persoana despre care au fost scrise, deseori persoana care face exerciţiul fiind, ȋn mod normal,  surprinsă de opiniile pozitive ale celorlalți; sau avȃnd nevoie de un timp și un spațiu liniștit în care să nu fie ȋntreruptă și să  poată reflecta.  De asemenea este important să ȋnţelgem că  o mai bună înțelegere a punctelor tari care pot rezulta din acest exercițiu nu atenuează responsabilitatea personală de a cunoaște și de a gestiona punctele slabe ale noastre. 

                        

Dacă cineva face acest exerciţiu poate descoperi despre sine că este mai ușor să fie „cel mai bun eu” în anumite contexte decât în ​​altele, ȋnsă şi mai important este să ȋnţelegem că nu trebuie să fim ,,cel mai bun eu” ȋn orice situaţie, context sau moment.

BIBLIOGRAFIE SI RESURSE WEB

·         Positive Psychology Program B.V. Gandhiplein 16  6229HN MAASTRICHT The Netherlands, https://PositivePsychologyProgram.com, Copyright © 2018 by Positive Psychology Program B.V. All rights reserved

·         Abbey, D., and J. Esposito. Social support and principal leadership style: A means to reduce teacher stress. Education 105(3): 327-33. 1985.

·         Aguilar, E.(2016), The Art of Coaching Teams. Building Resilient Communities That Transform Schools, San Francisco CA:Jossey-Bass A Wiley Brand

·         Bass, B.M., Riggio, R.E., (2005), Transformational Leadership, Mahwah, NJ: Lawrence ErlbaumAssociates Inc.

·         Fournis, F. (2000), Coaching for improved work performance, New York, McGrawHill

·         http://www.thepositivepsychologypeople.com/what-it-means-to-love-yourself/

·         http://htmi.com.my/management-training/

·         https://webuser.bus.umich.edu/spreitze/pdfs/bestselfrevision.pdf

·         Roberts LM, Dutton JE, Spreitzer GM, Heaphy ED, Quinn RE. Composing the reflected best-self portrait: Building pathways for becoming extraordinary in work organizations. Acad Manage Rev 2005; 30: 712-36.[http://dx.doi.org/10.5465/amr.2005.18378874]