1. Instituţii responsabile cu formarea continuă a cadrelor didactice
Formarea continuă a personalului didactic, de conducere, de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar este coordonată de Ministerul Educaţiei Naţionale şi se realizează printr-un sistem de instituţii, organizaţii şi structuri între care se stabilesc relaţii ierarhice şi relaţii funcţionale menite să asigure coerenţa, compatibilitatea şi respectarea standardelor de calitate în proiectarea, realizarea şi evaluarea programelor de formare continuă la nivel naţional.
Din punctul de vedere al poziţiei şi competentelor cu care sunt abilitate instituţiile, organizaţiile şi structurile care îl alcătuiesc, sistemul naţional de formare continuă a personalului didactic, de conducere, de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar cuprinde:
a)instituţii şi structuri cu funcţii de reglementare, coordonare, finanţare, evaluare, acreditare şi monitorizare a programelor de formare continuă
b)instituţii, organizaţii şi structuri cu funcţii de organizare şi realizare a programelor şi activităţilor de formare continuă, având statutul de furnizori de programe de formare continuă a personalului didactic, de conducere, de îndrumare şi control.
Sistemul naţional al instituţiilor, organizaţiilor şi structurilor prin care se realizează formarea continuă a personalului didactic din învăţământul preuniversitar cuprinde:
a) Ministerul Educaţiei Naţionale, prin direcţiile de profil;
b)inspectoratele şcolare judeţene şi al Municipiului Bucureşti;
c)Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei;
d)instituţiile de învăţământ superior acreditate, centre de formare continuă/ perfecţionare a personalului didactic din învăţământul preuniversitar;
e)casele corpului didactic din judeţe şi din Municipiul Bucureşti;
f)centrele atestate de formare continuă în limbile minorităţilor naţionale;
g)unităţile de învăţământ preuniversitar - centre de formare continuă/perfecţionare abilitate de Ministerul Educaţiei Naţionale;
h)Palatul Naţional al Copiilor, palatele şi cluburile copiilor;
i)organizaţiile, asociaţiile, federaţiile care gestionează înfiinţarea alternativelor educaţionale la nivel naţional şi realizează formarea continuă/perfecţionarea cadrelor didactice care predau la grupe sau clase din alternativele educaţionale;
j)fundaţii, asociaţii profesionale şi organizaţii nonguvernamentale sau guvernamentale care oferă programe autorizate, în condiţiile legii;
k)structurile organizatorice/ instituţionale abilitate pentru implementarea programelor internaţionale la care România este parte sau a programelor cu finanţare internaţională care conţin şi o component de formare continuă;
l)alţi furnizori publici şi privaţi de educaţie şi formare profesională, autorizaţi/ acreditaţi în condiţiile legii.
Formarea continuă a personalului didactic, de conducere, de îndrumare şi control poate fi realizată şi prin structuri instituţionale internaţionale recunoscute de Ministerul Educaţiei Naţionale, care au ca obiect de activitate pregătirea, perfecţionarea şi dezvoltarea profesională a personalului didactic din învăţământul preuniversitar.
Ministerul Educaţiei Naţionale, prin direcţiile şi structurile de specialitate, exercită, în domeniul formării continue următoarele atribuţii:
a)elaborează politici şi strategii în domeniul formării continue;
b)stabileşte obiectivele, coordonează, monitorizează, controlează, evaluează, acreditează, finanţează formarea continuă la nivel de sistem de învăţământ preuniversitar, în conformitate cu strategiile şi politicile sectoriale;
c)elaborează metodologii specifice evoluţiei şi dezvoltării în cariera didactică;
d)acreditează şi evaluează periodic furnizorii de formare continuă şi programele oferite de aceştia;
e)elaborează, împreună cu alte ministere interesate, strategia colaborării cu alte state şi cu organismele internaţionale specializate în domeniul educaţiei, formării profesionale şi a cercetării ştiinţifice.
Instituţiile de învăţământ superior, centre de formare continuă/ perfecţionare a personalului didactic din învăţământul preuniversitar, abilitate de Ministerul Educaţiei Naţionale, realizează formarea continuă prin următoarele tipuri de programe şi activităţi:
a)examenele de obţinere a gradelor didactice II şi I, inclusiv prin cursurile de pregătire a acestora;
b)programe/ stagii de formare continuă/perfecţionare, pentru acumularea a 90 de credite la fiecare interval consecutiv de cinci ani, pentru personalul didactic, de conducere, de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar;
c)programe de formare/ dezvoltare a competenţelor personalului de conducere, de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar;
d)programe de dezvoltare profesional-ştiinţifică a personalului didactic, prin studii universitare de masterat, doctorat, studii postuniversitare, autorizate sau acreditate potrivit legii;
e)programe de conversie profesională pentru personalul didactic cu studii superioare, prin cursuri de nivel universitar sau postuniversitar, potrivit metodologiei aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale;
f)alte programe de perfecţionare ştiinţifică, didactică şi psihopedagogică sau pentru dobândirea unor competenţe complementare care diversifică gama activităţilor şi funcţiilor ce pot fi prestate de personalul didactic, respectiv consiliere educaţională şi orientare în carieră, asistenţă socială şcolară, educaţia adulţilor, expertiză în evaluarea educaţională ş.a.
Programele şi activităţile pot fi realizate numai de universităţile clasificate în categoria universităţilor de cercetare avansată şi educaţie sau de universităţile care desfăşoară programe de studii universitare în domeniul de ierarhizare corespunzător categoriilor A sau B.
În instituţiile de învăţământ superior, centre de formare continuă/ perfecţionare, programele de formare continuă a personalului didactic se realizează după cum urmează:
a)prin facultăţile, departamentele şi catedrele de profil, pentru perfecţionarea pregătirii de specialitate;
b)prin departamentele sau catedrele de pregătire a personalului didactic, pentru perfecţionarea pregătirii metodice şi psihopedagogice;
c)prin departamentele pentru pedagogia învăţământului primar şi preşcolar şi prin facultăţile care au în structura lor specializarea Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar, pentru perfecţionarea personalului didactic din învăţământul primar şi preşcolar.
Instituţiile de învăţământ superior, centre de formare continuă/ perfecţionare, pot organiza programele enumerate în domeniile de specializare şi pentru categoriile de personal didactic pentru care au obţinut aprobările legale.
Instituţiile/ unităţile de învăţământ preuniversitar (licee, colegii, grupuri şcolare şi şcoli postliceale), centre de formare continuă/ perfecţionare, abilitate de Ministerul Educaţiei Naţionale, realizează formarea continuă prin:
a)examenele de obţinere a gradelor didactice II şi I, inclusiv prin cursurile de pregătire a acestora, pentru personalul didactic cu studii medii;
b)stagii de formare continuă pentru acumularea creditelor profesionale transferabile, pentru personalul didactic cu studii medii;
c)programe de conversie profesională pentru personalul didactic cu studii medii, potrivit legii;
d)alte programe de perfecţionare de specialitate, metodică şi psihopedagogică a personalului didactic cu studii medii.
Instituţiile de învăţământ liceal, colegiile, grupurile şcolare sau şcolile postliceale, centre de formare/ perfecţionare, pot organiza programele enumerate în domeniile de specializare şi pentru categoriile de personal didactic pentru care au obţinut aprobarea din partea direcţiei de specialitate din Ministerul Educaţiei Naţionale.
Inspectoratele şcolare judeţene/al Municipiului Bucureşti coordonează, la nivelul judeţului/ Municipiului Bucureşti, activitatea de formare continuă/ dezvoltare profesionala a personalului didactic, realizată prin:
a)activităţi metodico-ştiinţifice şi psihopedagogice, organizate la nivelul unităţilor de învăţământ sau pe grupe de unităţi, respectiv comisii metodice, catedre şi cercuri pedagogice;
b)sesiuni metodico-ştiinţifice de comunicări;
c)schimburi de experienţă pe probleme de specialitate şi psihopedagogice;
d)inspecţii curente şi inspecţii speciale pentru acordarea gradelor didactice II şi I.
Casele Corpului Didactic şi centrele atestate de formare continuă în limbile minorităţilor naţionale organizează activităţi de formare continuă a personalului didactic, didactic auxiliar şi a personalului de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământul preuniversitar.
La nivelul fiecărui judeţ şi al Municipiului Bucureşti, Casa Corpului Didactic iniţiază şi organizează activităţi de formare continuă, ştiinţifice, metodice şi culturale incluse în oferta de programe a instituţiei, avizată anual de direcţia de specialitate din Ministerul Educaţiei Naţionale.
Casa Corpului Didactic, în calitate de furnizor de programe de formare continuă, propune spre acreditare, Ministerului Educaţiei Naţionale, programe de perfecţionare proprii sau/ şi în parteneriat cu instituţii cu atribuţii în domeniul educaţiei şi cercetării.
La solicitarea Ministerului Educaţiei Naţionale, Casa Corpului Didactic organizează şi realizează diferite tipuri de programe: stagii, cursuri, sesiuni pentru formarea personalului didactic, didactic auxiliar şi a personalului de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământul preuniversitar.
Palatul Naţional al Copiilor organizează programe de formare continuă specifice pentru personalul didactic din palatele şi cluburile copiilor, inclusiv programe pentru acumularea a 90 de credite la interval succesive de cinci ani, cu condiţia de a obţine acreditarea din partea Ministerului Educaţiei Naţionale, prin direcţiile şi structurile de specialitate;
Palatele copiilor pot organiza programe de formare continuă/perfecţionare a personalului didactic din aceste instituţii cu acordul/ avizul M.E.C.T.S. pentru acele domenii de activitate în care au performanţe deosebite şi dispun de resursele umane şi logistice necesare.