Funcțiile executive (denumite comun funcția executivă și controlul cognitiv) sunt un set de procese cognitive care sunt necesare pentru controlul cognitiv al comportamentului şi anume ȋn selectarea și monitorizarea cu succes a comportamentelor care facilitează atingerea obiectivelor alese.

 

Funcțiile executive includ procese cognitive de bază, cum ar fi:

 - controlul atenției,

 - inhibarea de tip cognitiv,

 - controlul inhibiţiei,

 - memoria de lucru

 -flexibilitatea cognitivă.

 

Funcțiile executive de ordin superior necesită utilizarea simultană a mai multor funcții de bază executive și include:

 - planificarea

 - inteligența ( raționamentul, rezolvarea problemelor, etc.)
Funcțiile executive se dezvoltă treptat și se schimbă pe parcursul vieții unui individ De asemenea, este bine de stiut ca pot fi îmbunătățite în orice moment de-a lungul vieții unei persoane. Aceste procese cognitive pot fi afectate în mod negativ de o varietate de evenimente care pot afecta un individ, de la tulburări de dezvoltare, la stresori din mediu sau la traumatisme fizice sau psihice.

 

                               qual nov 7

            Sursa: https://flowchainsensei.wordpress.com/2018/09/14/cognitive-function/

 

 Abilităţile executive ale elevilor sunt solicitate ȋn realizarea activităţii de ȋnvăţare, şi propunem ca fiecare elev să ȋşi creascaă nivelul de conştientizare al propriului stil de ȋnvăţare şi de angajare active ȋn ȋnvăţare. Pentru aceasta, un prim pas ar fi acela ca elevul să-şi numească din perspectiva proprie punctele tari şi punctele ,,slabe” şi să le compare cu evaluarea pe care i-o pot face părinţii sau cadrul didactic ȋn paralel cu elevul. După ce capătă o vedere mai obiectivă asupra funcţionării sale, elevul ȋşi poate propune obiective concrete de dezvoltare a punctelor sale ,,slabe”.

 

Spre exemplu, poate să-şi optimizeze următoarele abilităţi:

 - Estimarea corectă a timpului

 -Să-şi construiască o memorie de lucrum ai mare

 -Să ȋmpartă un proiect complex ȋn sarcini redimensionate adecvat, ce pot fi gestionate pe rȃnd, ordonat

 -Estimarea corectă a duratei de lucru a unei sarcini de ȋnvăţare

 - Iniţierea, oprirea şi schimbarea activităţilor, etc.

 Ȋn dezvoltarea acestor abilităţi, cadrul didactic poate ajuta eelevul prin exerciţii concentrate şi prin liste cu sarcini specifice, cu acestea elevul poate ȋnvăţa planificarea de lungă durată, tehnici de citire active, luarea de noţiţe, pregătirea pentru teste, strategii de reuşită la teste şi să transforme aceste abilităţi ȋn obiceiuri solide, stabile ȋn timp,  ale elevului.

  Iată cȃteva functii executive ce pot fi dezvoltate la elevi:

 ·        Memoria de lucru

 ·        Organizarea materialelor

 ·        Planificarea sarcinilor

 ·        Controlul emotional

 ·        Iniţierea activităţii de ȋnvăţare / a temelor

 ·        Comportamentul inhibitor

 ·        Monitorizarea

 ·        Schimbarea de la o sarcină la alta

 

Este util ca elevii să ȋnveţe denumirea şi manifestările acestor funcţii executive, astfel ȋncȃt să lucreze informat la dezvoltarea lor:

MEMORIA  DE  LUCRU

- Abilitatea de a-şi aminti informaţii pentru utilizarea imediată

 qual nov 8

Dacă ai deficit ȋn acest domeniu, este dificil să ȋţi aminteşti o serie de indicații sau ai dificultăţi cu probleme de matematică, cele care implică mai mult de un pas.

ORGANIZAREA  MATERIALELOR

-Abilitatea de a organiza obiectele ȋn muncă, joacă şi spaţii de depozitare

 qual-nov-9.png

Dacă ai deficit ȋn acest domeniu, ȋnseamnă că ai dificultăţi ȋn a-ţi menţine spaţiul sau biroul organizat sau ai dificultăți în a-ţi menține cărțile și rucsacul în ordine.

PLANIFICAREA  SARCINILOR

- Abilitatea de a gestiona sarcinile prin stabilirea obiectivelor şi prin elaborarea paşilor pentru a atinge obiectivele

 qual-nov-10.png

Dacă ai deficit în acest domeniu, poate însemna că ȋţi este greu să afli ce trebuie să faci pentru a termina un proiect mare. Este posibil să citeşti sarcina de mai multe ori, dar să nu știi ce pași trebuie să parcurgi pentru a o termina la timp.

CONTROLUL  EMOŢIONAL

-Abilitatea de a-şi regla răspunsurile emoţionale la stress

 qual-nov-11.png

Dacă ai deficit ȋn acest domeniu, ȋnseamnă că ai dificultti ȋn a trece peste o notă proastă sau o lucrare nereuşită sau că te frustrezi des, ceea ce poate interfera cu activitatea ta şcolară.

Ţi cȃnd trebuie să

ȊNCEPEREA  ACTIVITĂŢII

-Abilitatea de a ȋncepe lucrul la sacrcină, fără multe atenţionări şi indicaţii

qual-nov-12.pngPe locuri, fiţi gata, START!

Dacă ai dificultăţi cȃnd trebuie să începe munca, înseamnă că este posibil să ai probleme în a găsi motivația pentru a începe. Chiar dacă știi ce trebuie să faci, îți dorești să-l amȃni puțin mai mult, până când îți dai seama că termenul se apropie și nicinu ai început încă.

INHIBAREA  COMPORTAMENTULUI

-Abilitatea de a-şi opri un comportament propriu pentru a-l efectua ȋntr-un moment mai potrivit

 qual-nov-13.png

Dacă ai deficit în acest domeniu, este posibil să descoperi că ȋţi este greu să încetezi să faci ceva, chiar dacă știi că nu ar trebui să faci acest lucru. De exemplu, s-ar putea să știi că nu trebuie să răspunzi fără să fii strigat, dar chiar şi atunci când profesorul nu te strigă, decizi să spui răspunsul oricum.

MONITORIZARE

-Abilitatea de a evalua cantitatea şi calitatea muncii pe baza unor standarde aşteptate.

 

qual-nov-14.png

Dacă ai dificultăți în a te monitoriza, este posibil să nu ȋnţelegi despre cum ai primit o notă scăzută la o temă pe care credeai că ai făcut-o bine. Este posibil să uiţi să te întorci și să ȋţi verifici tema când ai terminat sau nu ȋţi dați seama că nu ai respectat corect indicațiile

TRECEREA LA O SARCINĂ NOUĂ

-Abilitatea de tranziţie de la o activitate la alta

 qual-nov-15.png

Dacă ai probleme cȃnd trebuie să treceți la sarcini noi, ȋţi poate fi greu atunci când profesorul iţi cere să renunți la o activitate din care te afli deja. Doreşti să o termini și ȋţi este dificil să începi următoarea activitate.

 


 

Atunci cȃnd elevii citesc aceste explicaţii şi iau decizia să lucreze aplicat, stabilind obiective de dezvoltare ȋmpreună cu cadrul didactic şi /sau părintele, pentru a-şi ȋmbunătăţi acele abilităţi şi funcţii executive la care au dificultăţi, este un bun moment să aibă un dialog de reflecţie:

 

 

 qual-nov-16.png

Cum va arăta viața mea când îmi voi atinge obiectivele?   

                  

Ce trebuie să fac pentru a-mi face viața mai ușoară acum?

Am planificat un obiectiv despre asta?

Ce mă va motiva să fac aceste schimbări?

Îmi pot măsura progresul cu aceste obiective? (Dacă nu, atunci poate ar fi bine să ȋl rescriu.)

De exemplu, este greu de măsurat „îmi voi face temele”. Dar dacă ȋmi rescriu obiectivul ca „Voi folosi Lista de verificare zilnică pentru teme în fiecare seară pentru a-mi planifica temele și a verifica când voi termina”, atunci voi putea măsura reuşita şi progresul meu ȋn timp.în timp.

 

 

 

 

Pentru elevi, structurarea pe modele de acţiune poate fi extrem de benefică. Specialiştii de la K&M Center au propus următorul pattern de gȃndire:

 qual-nov-17.png

Pe acest principiu, elevul poate fi ȋnvăţat, atunci cȃnd ȋşi planifică timpul sau o sarcină nouă, săgȃndească ȋn acest algoritm:

 

STOP ceea ce fac ȋn acest moment.

GȂNDEŞTE Ce este nevoie să fac? Am o listă de acţiuni pe care să o folosesc?

PLANIFIC paşii necesari ca să finalizez sarcina. Să bifes lista de acţiuni pe care o pot folosi.

ȊNCEPE să acţionezi!

 

Exerciţiu de conştientizare a corectitudinii simţului timpului (pe care ȋl are elevul)

 qual-nov-18.png

 

 

ACTIVITATE

CȂT  TIMPP CRED CĂ ȊMI VA LUA?

CȂT TIMP  MI_A  LUAT ȊN REALITATE?

CARE  A  FOST  DIFERENŢA?

Spalat pe dinţi

 qual-nov-19.png

Să mănȃnc micul dejun

 qual-nov-20.png

Să mă ȋmbrac

 qual-nov-21.png

Să ȋmi pregătesc rucsacul pentru şcoală

 qual-nov-22.png

Să mănȃnc cina

 qual-nov-23.png

 

 

Exerciţii pentru elevi, de  creştere a abilităţii de ORGANIZARE A  MATERIALELOR

 

        (Abilitatea de a organiza obiectele ȋn muncă, joacă şi spaţii de depozitare )

 qual-nov-24.png

 

                   

 

                      BIBLIOGRAFIE SI RESURSE WEB

 

  1. Mullin, M.; Fried, K,(2013), Executive Functioning. Workbook. Simpke, effective advice and checklists to help build executive functioning skills, UK: K&M Center Inc., printed by Amazon

 2. R.&K. Dunn, Learning Style; The Clue to you. LSCI: Research and Implementation Manual, www.cluetoyou.com

 3. https://flowchainsensei.wordpress.com/2018/09/14/cognitive-function/

 4. https://www.thirtyhandmadedays.com/printable_chart/