BUNE PRACTICI PENTRU UN MANAGEMENT SUPERIOR AL ACTIVITĂTII DIDACTICE
CUM SE CONSTRUIESTE ,,VOCEA” ADECVATĂ DE CADRU DIDACTIC
-observand un coleg care are calitati si abilitati bune si isi modeleaza tonul si maniera vocii
- Modelati dupa un cadru didactic pe care l-ati cunoscut
- -,jucati” rolul in care aveti aceasta voce. Curand veti avea sentimentul ca e mai confortabil si mai eficient asa
- Inregistrati-va vocea pentru a v-o cunoaste mai bine ( exercitii)
- Cautati suport si mentorat, coaching al acestei abilitati
- Mentineti asteptari ridicate de la toţi elevii
- Cereti ca 100% din elevi sa fie disciplinati si de acord cu 100% din solicitarile dvs. didactice
- Nu va scuzati pentru ca nu permiteti comportamentele indisciplinate si neadecvate
- Reglati lucrurile neadecvate dar ,,mici” in special prin vorbe
- Nu dati niciodata inapoi cand elevii sunt indisciplinati
- Lasati elevii sa inteleaga ca nu veti ,,pleca” nicaieri
- Evitati laudele excesive
- Aveti asteptari ridicate nu doar in zilele importante, cum sunt cele de testare ci in fiecare zi
STABILIREA REGULILOR
Un plan de disciplina are trei parti:
· reguli pe care elevii trebuie sa le urmeze tot timpul;
· feedback-ul pozitiv pe care elevii il vor primi daca urmeaza regulile;
· actiunile corective pe care le veti utiliza daca elevii aleg sa nu urmeze regulile
Exemplu de plan pentru elevii din clasele 1-4
- REGULILE CLASEI
Urmati instructiunile
Tineti mainile, picioarele, obiectele pe care le aveti, langa voi si pentru voi
Nu va necajiti colegii si nu-I strigati pe nume
- FEEDBACK POZITIV
Recunoastere verbal
Recompense individuale cum ar fi ( note pozitive transmise parintilor, apeluri telefonice positive catre parinti, note pozitive pentru elevi)
Privilegii in clasa
Recompense la nivel de clasa
3. ACTIUNI CORECTIVE
Prima oara cand un elev incalca o regula: avertisment
A doua oara: 5 minute in afara clasei / grupului
A treia oara: 10 minute in afara clasei / grupului
A patra oara : cadrul didactic cheama parintii cu eleviul; elevul completeaza un jurnal al comportamentelor
A cincea oara: va fi trimis la director
Comportamente indisciplinate grave: va fi trimis la director
Exemplu de plan pentru elevii din clasele 5-8
- REGULILE CLASEI
Urmati instructiunile
Fiti in clasa si asezati in banca atunci cand suna soneria
Folositi un limbaj adecvat, fara injuraturi si nu criticati, nu umiliti, nu tachinati colegii
- FEEDBACK POZITIV
Recunoastere verbala
Recompense individuale cum ar fi ( note positive transmise parintilor, apeluri telefonice positive catre parinti, note positive pentru elevi)
Privilegii prin permisiuni
Recompense la nivel de clasa
3. ACTIUNI CORECTIVE
Prima oara cand un elev incalca o regula: avertisment
A doua oara: sta in clasa 1 minut dupa ce suna clopotelul sau ramane in clasa la pranz
A treia oara: sunt sunati parintii
A patra oara : va fi trimis la director
Comportamente indisciplinate grave: va fi trimis la director
STABILIREA REGULILOR
Un plan de management al clasei ajuta eforturile de disciplinare sa fie mai consistente
Un plan de management al clasei creste posibilitttea de a obtine sprijinul parintilor si al directorului
Regulile clasei au nevoie sa fie vazute si efectuate intreaga zi / perioada scolara
Regulile de baza raman primele trei
DETERMINAREA STRATEGIILOR DE SUPORT POZITIVE
(reduc 30% din comportamentele indisciplinate)
Planificarea este esentiala in ce priveste modul in care veti acorda sprijin si suport pozitiv, pentru succesul planului de management
Determinati cum veti acorda suport pozitiv individual
Determinati cum veti utiliza recompensele la nivel de clasa, cum ar fi punctele in plus
Privilegii speciale elevi clase mici Privilegii speciale elevi clase mai mari
- Sa fie primul in rand - Sa lucreze un timp mai mare la calculator
- Sa ii invete pe elevii mai mici - Sa fie scutit de un test
- Sa fie supraveghetorul clasei sa citeasca - Sa aiba o problema in minus la un test
dintr-o carte speciala
- Sa lucreze o activitate favorite - Sa iasa primul din clasa
- Sa stea langa un prieten o perioada
-Sa corecteze lucrari
Privilegii la nivel de clasa Privilegii la nivel de clasa
Activitati speciale Petrecerea clasei
,,Tratamente” speciale cum ar fi popcorn Sa nu mai faca o tema
Sa asculte muzica in clasa
DETERMINAREA ACTIUNILOR CORECTIVE - reguli
Elevii au nevoie de limite care pot fi asigurate de actiunile dvs. corective
Planul este expus elevilor si postat la vedere
Planul este expus si facut familiar parintilor si directorului
Planificarea atenta si sensibila a consecintelor pe care le veti aplica
Actiunile corective trebuie sa fie gradate si incluse in planul comunicat si facut vizibil elevilor
Realizati un sistem propriu de urmarire al actiunilor corective pe care elevii le-au primit
Planificati constant pasii de maximizare ai actiunilor eficiente din planul de management
Ierarhia actiunilor disciplinare trebuie sa includa si o clauza de severitate (pentru cazurile grave)
In fiecare zi elevul incepe cu o pozitie ,,curata”
Tineti evidenta actiunilor corective:
- numele elevilor indisciplinati pe tabla,
- carduri codate color pe un board cu ,,buzunare” sub numele fiecarui elev:
- verde: fara actiuni corrective,
- albastru: prima data cand un elev se comporta indisciplinat,
- galben: a doua oara, portocaliu: a treia oara,
- rosu: a patra oara,
- violet a cincea oara.
Schimbul cardurilor va fi facut doar de către profesor
Perioada pe care o stabiliţi pentru ca elevii sa castige o recompensă:
- clasa I – o zi,
- clasa a doua si a treia - doua zile dintr-o saptamana,
- clasa a patra –a sasea: o saptamana,
- clasele sapte si opt: una sau doua saptamani
Bibliografie
- Marzano, R; Simms, J, (2013), Coaching Classroom Instruction, The classroom Strategies Series, Bloomington:Marzanoreserch.com
- https://ro.pinterest.com/pin/299137600247215363/
- https://ro.pinterest.com/pin/212935888609677298/
- 11 Classroom Management Strategies for Children with Special Needs, http://www.brainparade.com/2015/06/16/11-classroom-management-strategies-for-children-with-special-needs/