• Un "examen cu cartea deschisă" este o metodă de evaluare concepută într-un mod care permite studenților să se folosească fie notele de curs și rezumate sau de un "ajutor de memorie", manuale sau alte materiale aprobate în timp ce răspund la întrebări. Un examen cu cartea deschisă poate însemna, de asemenea, că studenților li se dau întrebările examen înainte de examenul oficial sau le sunt prezentate pentru examen subiecte sub formă de teme pentru a fi rezolvate de acasă.
• Premisa principală pentru examenele „cu cartea deschisă” este că profesorii pot concepe întrebări care impun studenților să răspundă în moduri mai critice și analitice, încurajând astfel abilitățile de gândire de nivel înalt ale studenților, spre deosebire de examenele „cu cartea închisă” sau examenele tradiționale care tind să încurajeze învățarea prin memorarea de idei și aplicarea superficială a cunoștințelor.
Care sunt capcanele?
• Principalele probleme care apar atunci când se utilizează examene „cu cartea deschisă” este că profesorii nu au abilitatea de a dezvolta și elabora întrebări de examen eficiente care să solicite studenților să aplice cunoștințele lor printr-un proces de analiză și gândire critică;
• Studenților li se e induce un fals sentiment de încreder și nu reușesc să se pregătească în mod corespunzător pentru un examen „cu cartea deschisă”, de regulă mai dificil. Studenții pot presupune în mod fals că examenul va fi ușor, și vor putea găsi toate răspunsurile în manual sau în materialele ajutătoare disponibile.
Considerații atunci când se face proiectarea unui examen „cu cartea deschisă”
• Întrebările pentru examenele „cu cartea deschisă” trebuie să fie concepute pentru a evalua interpretarea și aplicarea de cunoștințe, a abilităților de înțelegere, și abilităților de gândire critică, mai degrabă decât doar cum își amintesc cunoștințele predate;
• Utilizați întrebări de examen bazate pe caz, care necesită studenților să aplice abilități de raționament critic ca răspuns la un scenariu declanșator;
• Concepeți întrebări clare și lipsite de ambiguitate pentru a limita confuzia studenților și timpul petrecut interpretând întrebarea, astfel încât studenții să-și poată petrece timpul utilizând manualul sau materialele ajutătoare pentru a răspunde eficient la întrebări.
• Concepeți întrebări care impun studenților să aplice și să utilizeze informațiile din manual sau din note, în loc să le solicite pur și simplu să le localizeze și să rescrie aceste informații;
• Proiectați-vă întrebările și examenul în general având în vedere rezultatele învățării, adică „ce abilități și cunoștințe evaluați”.
Exemple de modalități de a proiecta întrebări de examen „cu cartea deschisă”
• Structurați întrebările de examen în jurul scenariilor bazate pe anumite probleme sau a cazurilor din lumea reală, solicitând studenților să își aplice abilitățile și cunoștințele raportat la problema sau scenariul cazului dat;
• Furnizați informații sau informații cu caracter general cu privire la un anumit subiect sau domeniu de studiu;
• Prezentați date calitative sau cantitative relevante și apoi adresați întrebări de interpretare și de aplicare a lor - Ce arată datele? Ce relevanță au aceste date sau scenariul în ceea ce privește ... [în contextul subiectului curent]? Ce alți factori ar putea afecta aceste date? Cum ați putea verifica datele respective?
• Structurați conținutul sau întrebările tematice într-un mod care testează capacitatea de a aplica, analiza, evalua, crea, sintetiza, interpreta etc.
• Atunci când se face elaborarea de întrebări pentru a sonda înțelegerea studenților, abilitățile și cunoștințele, întrebări socratice și întrebări care reflectă nivelurile și etapele de învățare pot fi utile (vă rugăm să consultați exemplele de mai jos).
Întrebări socratice
Tipul de întrebare socratică |
Exemplu de întrebări și de început |
Întrebări de clarificare |
■ Ce înțelegeți prin...? ■ Puteți să prezentați ideea altfel? ■ Care credeți că este principala problemă? ■ Puteți să dați un exemplu? ■ Ai putea extinde pe acest punct mai departe? |
Întrebări tip ipoteză |
■ De ce ar face cineva această presupunere? ■ Ce se presupune aici? ■ Ce am putea presupune în schimb? ■ Se pare că vrei să spui că... ■ Te-am înțeles bine? |
Întrebări legate de motive și dovezi |
■ Care ar fi un exemplu? ■ De ce crezi că e adevărat? ■ Ce alte informații avem nevoie? ■ Ne poți explica motivul? ■ Prin ce raționament ai ajuns la această concluzie? ■ Există motive să ne îndoim de această dovadă? ■ Ce te-a condus la această concluzie? |
Întrebări despre origine sau sursă |
■ E ideea ta sau ai auzit-o din altă parte? ■ Întotdeauna te-ai simțit așa? ■ Opinia ta a fost influențată de ceva sau de cineva? ■ De unde ți-a venit ideea asta? ■ Ce te-a făcut să simți asta? |
Implicații și întrebări de consecințe |
■ Ce efect ar avea asta? ■ S-ar putea întâmpla asta sau este probabil să se întâmple? ■ Care este alternativa? ■ Ce vreți să spuneți prin asta? ■ Dacă s-ar întâmpla asta, ce altceva s-ar mai întâmpla? Ce? |
Întrebări punct de vedere |
■ Cum ar răspunde alte grupuri de oameni la această întrebare? Ce presupuneți că ar răspunde? ■ Cum ai putea răspunde la obiecția pe care ar face-o? ■ Ce ar putea crede cineva? ■ Ce este o alternativă? ■ Cum se aseamănă idea lui.... cu idea lui ..... ? Prin ce diferă ele? |
Taxonomia lui Bloom
Tipul sau nivelul întrebării |
Studenții sunt rugați să ... |
Exemplu de întrebări și demaroare |
Cunoștințele și reproducerea lor |
Reamintirea cunoștințelor privind subiectul relevant pentru discuție. |
■ Ce, unde, cine, când, unde. .. ? ■ Câte ... ? ■ Enumerați ... ■ Descrieți ... ■ Definiți ... |
Înțelegerea |
Demonstrați înțelegerea prin construirea sensului din informațiile date. |
■ Cu propriile dvs. cuvinte, . .. ■ Explicați-mi cum ... ■ Ce a vrut X să spună când ... ? ■ Dați un exemplu de ... |
Aplicarea |
aplicarea cunoștințelor și înțelegerea unei anumite sarcini sau probleme. |
■ Cum ați folosi ...? ■ Ce exemple puteți găsi la ...? ■ Cum ați rezolva ..... folosind ceea ce ați învățat? ■ Ce s-ar întâmpla dacă. .. ? |
Analiza |
Să examineze diferite concepte și să facă distincții între ele. |
■ Care sunt părțile sau caracteristicile pentru ...? ■ Care sunt dovezile concurente în ...? ■ De ce este X diferit de Y? ■ Compara și prezentați diferențele . .. ■ Care este relația dintre A și B? |
Evaluarea |
Fac judecăți despre concepte sau idei. |
■ Ce este cel mai important/ eficient? ■ Care metodă este cea mai bună? ■ Care este cel mai puternic argument? |
Crearea |
Să dezvolte idei noi din ceea ce știu și înțeleg. |
■ Cum ai proiecta un ... ? ■ Ce alternative sunt disponibile pentru ...? ■ Ce schimbări ați face? ■ Ce s-ar întâmpla dacă ... ? ■ Să presupunem că ai putea ...... ce ai face? ■ Cum ai evalua ... ? ■ Poți formula o teorie pentru .... ? |
Bibliografie: CENTRUL DE PREDARE ȘI ÎNVĂȚARE https://www.newcastle.edu.au/__data/assets/pdf_file/0006/268980/Open-Book-Exams.pdf