Copiii cu tulburări de atenţie, ȋncepȃnd cu simpla distractibilitate pȃna la simptomele tulburarii cu deficit de atenţie (ADHD), se confruntă cu probleme de concentrare şi planificare. De aceea, ca educatori, este bine să fim informaţi despre tehnici, fişe, materiale, care să stimuleze aceste funcţii cu care mintea copilului / şcolarului are nevoie să funcţioneze ȋn procesul instructive-educativ.

Este cunoscut faptul că nimic de valoare nu poate fi realizat fără abilitatea de concentrare. Puterea de concentrare îi caracterizează pe cei care excelează cu adevărat în orice domeniu. Realizarea concentrării necesită capacitatea de a susține atenția, de a sacrifica alte impulsuri, de a rezista la distragere, de a amâna plăcerile și de a acționa cu timpul și judecata (Silverman et al, 2009).

 Problemele asociate cu ADHD sunt larg răspândite, dar mai ales sunt notabile deficitele de performanță școlară. Poate fi copleșitor pentru un părinte sau un profesor să știe cum să ajute copiii cu ADHD să abordeze dificultățile cu lipsa de atenție și dificultăţile de planificare. De fapt, mulți profesori afirmă faptul că nu sunt pregătiți pentru copiii cu probleme de atenție și doresc mai multă pregătire și strategii pentru a-i ajuta să lucreze mai eficient cu elevii cu ADHD în clasă (Silverman et al., 2009).

 

Ȋn centrele şi pentru specialiştii dedicaţi lucrului cu copiii cu ADHD sunt menţionate următoarele forme de terapie şi intervenţii comportamentale:  terapia cupațională, tratamentul cu recompense,intervenția pentru dezvoltarea relațiilor (grup  de socializare),

terapia prin joc (ludoterapia).

Pentru pedagogi, educatori, profesori, listăm mai jos o serie de instrumente utile ȋn această provocare (Iseman, J., Silverman, S., Jeweler, S, 1977):


1: Facilitarea planificării

Deseori, copiii cu ADHD au dificultăți de a-și verbaliza strategiile, blocându-se în mod repetat intr-o strategie ineficientă. Putem ajuta elevul Ajutați studentul să utilizeze fiecare strategie eficiente pe care o are deja, dar poate să nu aibă capacitatea să să verbalizeze. Încercați însă să îndrumați elevul să dezvolte alte strategii dacă el sau ea se blochează folosind o strategie care este ineficientă sau este eficientă doar o parte a timpului.

Sfaturi pentru profesori și părinți:

Utilizați ȋntrebări de sondare, de explorare pentru a încuraja copilul să învețe cum să planifice în mod eficient. Următoarele afirmații sunt exemple de ȋntrebări de sondare, de explorare care pot fi folosite pentru a încuraja copiii să-și verbalizeze ideile și să se gândească la strategiile lor de planificare (Naglieri, 1999).

Facilitarea planificării

·        Cum ai făcut această sarcină?

·        Ce ai observat despre modul în care aii finalizat această sarcină?

·        Cum este o modalitate buna de a face aceasta temă?

·        Ce te-a învățat această sarcină?

·        Ce părea să funcționeze bine pentru tine înainte?

·        Ce vei face data viitoare?

·        Te poţi gândi la modalități de a face exerciţiul mai ușor?

·        Crezi că vei face ceva diferit data viitoare?
                          

 2: Tehnicile de calmare

Este o formă foarte simplă de meditație, care nu face referire la credinţă sau tehnici ezoterice, deși poate îmbunătăți experiența spirituală dacă se dorește. Deşi a fost demonstrate că a oferi beneficii medicale și psihice, accentul tehnicii aici este calmarea

 Sfaturi pentru profesori și părinți :

Există multe tehnici de calmare pentru copii care includ terapie de relaxare, yoga și meditație. Cel mai puternică și mai simplă  este meditația.

Tehnici de calmare

Asigurați-vă că camera este liniștită, cu puține surse de distragere a atenției.

Diminuează luminile, dacă este posibil. Cereți copiilor să stea în orice poziție pe care o pot ține o perioadă lungă de timp.

Fiecare copil ar trebui să se simtă complet relaxat. Nu este nevoie de tensiune în nici o parte a corpului.

Cereți fiecărui copil să-și păstreze ochii uşor închişi, cu atenția focalizată în mijlocul frunții interioare, ca un "al treilea ochi".

Spuneți copiilor să repete orice expresie obișnuită ca o formă de ,,mantra”. Exemplele pot include "Eu cred în mine" sau "Eu mă simt în pace". Continuați repetarea frazelor de calmare încet și în mod regulat, continuu.

Curând, sistemul nervos se va calma și se va stabiliza. Acest lucru formează o amintire de a fi calm și de fapt poate ajuta la atenuarea simptomelor primare ale ADHD, inclusiv lipsa de atenție, impulsivitatea și neliniștea și simptomele asociate, cum ar fi dezorganizarea și, în multe cazuri, opoziţionismul.

3. Discurs personal

Copiii cu ADHD au adesea dificultăți de auto-monitorizare şi menţinere a atenţiei pe sarcini. Discursul personal le permite acestor copii să se autoregleze în liniște şi să țină evidența procesului lor de planificare.

Sfaturi pentru profesori și părinți :

Învățați-i pe copii să folosească vorbirea pentru ei ȋnşişi, mai întâi prin aceea că copilul să descrie acțiunile sale cu voce tare și apoi când copilul își îndrumă acțiunile, spunând același lucru în tăcere în minte.

Discurs personal

·        Exemplu de discurs personal: Pentru a rezolva problema 2 (4 +3)2 -0 (6 / 2), copilul putea spune cu voce tare (și mai târziu pentru el însuși):

·        Trebuie să-mi amintesc ordinea operațiilor.

·        Acestea sunt paranteze, exponenți, multiplicare și diviziune, adunare și scădere.

·        Mai intai trebuie sa fac totul din paranteze. OK, 4 + 3 este 7 și 6 / 2 este 3.

·        Acum trebuie să fac exponenții. OK, 7 la pătrat este  49.

·        În continuare trebuie să fac multiplicare. OK, 2 ori 49 este 98. Știu că aşa este, deoarece este la fel ca 50 de două ori minus doi.

·        Hei, asteapta aşa, 0 ori ceva este 0.

·        Deci nu trebuie sa-mi fac griji in a doua jumatate a ecuatiei.

·        Deci răspunsul este doar 98.

·        Nu a fost așa de rău!


4: Pauze alocate

Elevii cu ADHD au performanțe mai bune în medii care permit mișcarea și permit copilului să se ridice când este necesar. Aceste pauze permit elevilor să se reorienteze și să se reîncarce. În mod obișnuit, elevii cu ADHD depun eforturi mari pentru a se concentra. Prin urmare, pauzele frecvente ajută la prevenirea oboselii. În plus, permițând elevilor să se ridice și să se întindă sau să se mute în timpul pauzei alocate va face ca elevii să aibă mai multe şanse să se reorienteze în mod eficient în urma pauzei.

Sfaturi pentru profesori și părinți :

Persoanele cu ADHD au nevoie de pauze frecvente pentru a putea lucra eficient. Ajutați elevii să învețe modalitățile adecvate de a lua pauze în funcție de situație (în sala de clasă sau acasă).

Pauze alocate

·        Obținerea unui pahar de apă

·        Stretching

·        Plimbare pe hol

·        Ajută pe alt alev sau pe frate

·        Ajută pe profesor sau pe părinte

·        Pictură sau mȃzgălitură

·        A face comisioane pentru profesor (de exemplu, să obțină sau să ducă un lucru unui alt profesor sau ȋn alt birou)

·        Jocul cu obiecte de frămȃntat  (de exemplu, jucărie de spumă, ​​burete uscat) în timpul perioadei de pauză

5: Grafic de auto-monitorizare

Învățați-i pe copii să se auto-monitorizeze, făcându-i să-şi evalueze progresul obiectivelor.

Sfaturi pentru profesori și părinți :

Persoanele care suferă de ADHD se luptă pentru  se auto-regla. Această diagramă va ajuta acești copii să învețe cum să se auto-monitorizeze în timpul sarcinii.

Grafic de auto-monitorizare

Stabiliți până la cinci comportamente dorite și scrieți-le pe graficul de mai jos. Copiii mai tineri sau cu dezvoltare mai puţin matură vor ȋncepe cu un singur obiectiv.  La finalizarea unei sarcini specifice sau a unei perioade de timp ȋn clasă, elevul se evaluează pe fiecare dintre comportamentele scrise fie cu un  ,, √”  pentru atingerea scopului, fie cu un " X "pentru neatingerea scopului. Profesorul sau părintele ar trebui, de asemenea, să evalueze copilul cu un "" pentru că a îndeplinit obiectivul sau un "X" pentru că nu l-a îndeplinit.

Se acordă cȃte un punct pentru fiecare potrivire pe care elevul și adultul o au pentru ca elevul să fie recompensat pentru o auto-monitorizare precisă. De asemenea se acordă un punct pentru fiecare ,,√” e pe care ȋl dă adultul, astfel încât elevul să fie răsplătit pentru un comportament adecvat. Astfel, pot fi câștigate în total 10 puncte, până la 5 puncte pentru potriviri și până la 5 puncte pentru câștigurile de la profesor sau părinte.

Stabiliți un sistem de recompense bazat pe puncte câștigate (de exemplu, un minut de stat la calculator pentru fiecare punct câștigat de elev).

Comportament

Evaluare de către elev

Evaluare de la professor sau părinte

1.

2.

3.

4.

5.

 6: Permise de întrerupere

Această activitate îi recompensează pe copii pentru că au prezentat auto-control, așteptu-şi rȃndul pentru a participa la sala de clasă.

Sfaturi pentru profesori:

Un permis de întrerupere oferă copiilor un număr fix de oportunități de întrerupere în fiecare zi.

Permise de întrerupere

Într-o formulare de tip cost - răspuns,  se crează şi se acordă copilului un număr fix de oportunități de întrerupere în fiecare zi. Studentul trebuie să dea un permis după fiecare întrerupere. La sfârșitul zilei copilul poate colecta un premiu pentru fiecare permis de întrerupere pe care nu l-a folosit folosit.

Dați elevului un număr fix din permisele  de mai jos, din care va înmâna profesorului cȃte unul după fiecare întrerupere.

qualform mai Ac14

 

 

                              

                                     BIBLIOGRAFIE SI RESURSE WEB

       Iseman, J., Silverman, S., Jeweler, S, (1977), 101 succes tools for students with ADHD,  Waco: Prufrock Press Inc.

http://psihoterapeutic.blogspot.com/2011/03/rezilienta.htmlPesseschkian, Nossrat, (2005), Povesti orientale ca instrument de psihoterapie, Bucuresti, Editura Trei

https://www.pearsonclinical.co.uk/Psychology/ChildMentalHealth/ChildPsychopathology/ResiliencyScalesforChildrenandAdolescents/ResiliencyScalesforChildrenandAdolescents.aspx

https://www.webmd.com/add-adhd/childhood-adhd/adhd-behavioral-techniques#1