In cee ace priveste consolidarea resurselor cae faciliteaza trecerea copilului dintr-un sistem incluziv in altul, resursele emotionale raman factor principal al cresterii si flexibilizarii gandurilor, emotiilor, comportamentelor elevilor.
Sursa: https://addca.com/adhd-coach-training/ADHD-Blog-Details/learn_to_identify_your_emotions_v
Cele 4 componente actionale ale inteligentei emotionale (percepţia – utilizarea – intelegerea – gestionarea emotiilor) sunt abilitati distincte, ce pot fi dezvoltate prin interventii specifice: jocuri; utlizarea povestilor, a metaforei, etc.
Un joc care antreneaza abilitatile emotionale este ,,Inghetat/Dezghetat”, originar din Albania, joc adaptat si integrat in manualul si programul de interventie al Fundatiei Terres des Hommes, joc foarte util pentru a crea un sentiment pozitiv in grup, dezvoltnd gandirea creative si imaginatia prin limbajul corpului, increderea in sine si respectul pentru ceilalti. In acest joc, starea de ,,inghet” poate fi asociata cu situatii de neputinta sau de vulnerabilitate, si in legatura cu protectia copilului. Este un joc care se joaca in grup de copiii de 8-12 ani.
Abilitatile care se dezvolta la nivel:
· Mental: se exerseaza expresivitatea, concentrarea ( nu se rade, nu e voie sa te misti), gandirea critica si imaginatia pentru a gasi expresii noi.
· Emotional: increderea in sine este exersata de catre copilul care ,,face pe prostul” cu scopul de a-I distra pe ceilalti copii din grup; in acest joc, sunt importante si onorate lipsa de judecata si respectul;
· Fizic: sunt exersate echilibrul, coordonarea si precizia precum si utilizarea limbajului corpului
Materialul necesar mingii (una sau doua)
Organizare: jocul poate incepe cu comportament prin care copiii aduc o minge imaginara ,,la viaţa”- formeaza un cec si pretend ca tin mingea la piept, sulfa peste ea, etc., dupa care dau mingea imaginara vecinului si ea trece prin maineile tuturor in cerc. Apoi in oc este introdusa o minge reala pe care copiii o arunca unul altuia in cerc, unde initial nu se misca. Urmatorul pas este sa se plimbe in cerc iar mingea nu mai este data vecinului ci pasata pe cat de repede posibil oricarui alt copil din grup..
In clipa in care mingea cade din mana unuia din copiii, toata lumea din cerc ,,ingheata”. Copilul care a scapat mingea si care i-a ,,inghetat” astfel pe ceilalti, devine o ,,flacara”. Flacara alearga sa-I dezghete pe colegii de joaca gesticuland, strambandu-se, scotand zgomote caraghioase, si fara a putea sa-I atinga (sunt interzise atingerile fizice cand ,,flacarile” incearca sa dezghete copiii ,,inghetati”).
Primul copil care se misca sau care scoate un sunet dintre cei inghetati (rade, vorbeste, pufneste, etc.) devine alta ,,flacara” care ajuta la dezghetarea celorlalti din grup; acest process se reia pana ramane un singur jucator inghetat, dupa care se reia cu pasele cu ,,mingea” care trebuie adusa la viata.
Recomandari:
Se recomanda ca anterior jocului sa se exerseze pregatitor un alt exercitiu deoarece este necesra ca anterior grupul sa se poata pregati, copiii sa se simta confortabil cand se exprima (de exemplu, pot sa se joace prezentandu-se fiecare in fata celorlalti printr-un gest).
De asemenea, se poate adauga o alta minge pentru a creste dificultatea jocului si cu scopul de a crea mai multe oportunitati de dezghetare. In acest caz, prima minge care cade va ingheta pe toata lumea in acelasi timp cealalata minge se va opri automat sa mai fie trecuta de la un copil la altul.
Se poate schimba modul in car copiii se deplaseaza sau cum se paseaza mingea ( in lateral, in fata, cu picioarele appropriate, cu schimbare de directive, etc.)
De asemenea, mingea imaginaa poate fi schimbataa cu un obiect, cu o minge de tenis, etc.
Feedback la finalul jocului:
- Cum v-ati simtit la finalul jocului?
- Cum a fost jocul pentru tine? Usor, dificil, distractive?
- V-ati simtit in largul vostru sau nu? din ce motiv?
- Cum v-ati simtit in rolul de ,flacara”, persoana care trebuia sa-I faca pe ceilalti sa rada: Din ce motiv?
- Cum a fost atmosfera in timpul jocului ( ati ras, a fost atmosfera hazlie, respectoasa? Din ce motiv?
- Ce strategii ati folosit?
- Ati invatat ceva nou? Daca da, ce anume?
- - Cum ati dori sa variem acest joc?
- Puteti gasi legaturi intre acest joc si viata voastra de zi cu zi?
Se recomanda sa se evite asocierea in discutii in context colectiv a temei inghetarii si dezghetarii cu tema abuzului, aceasta temma fiind recomandat a fi abordata in prezenta specilaistilor in sanatate fizica si psihica.
Se recomanda a se solicita copiilor asocieri cu situatii in care s-au simtit neputinciosi, s-au simtit vulnerabili si au fost dependent de altii pentru a-si recastiga ,,viata”. Se poate explora ce au simtit copiii atunci cand nu stiau ce sa fac si la cine sa mearga, cine si cum a fost alaturi de ei, ce solutii au gasit, etc.
Sursa: https://youngyogamasters.com/2016/04/18/earth-day-kids-yoga-lesson-plan/
Un alt joc joc care se bazeaza pe abilitati de folosire a limbajului corporal, a actiunilor si expresiilor faciale in impartasirea emotiilor si sentimentelor este ,, Tintirea sentimentelor“.
Unele persoane au dificultati in a arata cee ace simt si se asteapta ca persoanel din jurul lor sa le ,,citeasca” limbajul corpului, iar altii spun direct ceeace simt, insa nu intodeauna aceste sentimente se potrivesc (interpretarea si exprimarea lor).
A fi capabil sa iti comunici sentimentele si emotiile verbal la fel de bine ca si prin limbaj corporal este important si, de asemenea, o parte amuzanta din joc.
Obiectivele jocului – jocul este destinate copiilor si adultilor care au nevoie sa invete abilitatea de a-si exprima adecvat sentimentele sis a fie capabili sa recunoasca ce emotii sunt exprimate de ceilalti din grup.
Jocul poate fi jucat de catre copii si adulti care au dificultati in exprimarea emotionala si al caror limbaj corporal nu se potriveste cu cee ace spun ei ca simt. Copii si adulti care au nevoie sa invete sa recunoasca emotii si sentimente la ceilalti.
Marimea grupului: 3 sau mai multi copii sau adulti.
Materiale necesare jocului: Minge de baschet, cos de baschet
Desfasurarea jocului: selectati un membru al grupului pe rand, apoi acesta trebuie sa selecteze o emotie sau un sentiment ( este necesar sa existe si o lsta din care copilul sa selecteze o emotie). Dupa ce a fost ales copilul si a selectat o emotie sau un sentiment, I se da sa aleaga emotia si este instruit sa mimeze, sa arate acel sentiment in timp ce dribleaza si arunca la cos. Permiteti restului de copii din grup sa ghiceasca ce emotie este ,,aratata” de copilul selectat. Cel care ghiceste este urmatorul.
Feedback:
1. ,,A fost usor sau greu pentru voi sa puneti in act diferite sentimente? De ce?
2. ,,Iti arat emotiile usor, sau le ascunzi prin aratarea altor emotii? De ce?
3. ,,Cand este important sa-ti aratai sau sa nu-ti arati emotiile? De ce?”
Exemplificam un alt joc de dezvoltare a recunoasterii si dezvoltarii expresivitatii emotionale, ,,Banca emotiilor”.
Daca actotii sunt invatati sa-si arate emotiile in mod exagerat, astfel incat toata lumea sa poata sa intelea prin ce emotii trece personajul lor, in lumea reala, multi se asteapta ca altii sa stie prin ce trec ei si, cand acest lucru nu se intampla fiidca ei nu stiu sa arate adecvat ceea ce simt, trec prin viata simtind ca nimeni nu ii intelege cu adevarat.
Acest joc ajuta copiii si adultii sa inteleaga in mod amuzant ca se pot arata acele emotii care sunt tinue ascunse in adancul sufletului.
Obiectivul: sa fie exersata exprimarea emotiilor si sentimentelor catre ceilalti
Cine poate juca: personae care au dificultati:
- in a-si exprima emotiile
- in a recunoaste cum se simt ceilalti
Marimea grupului: 4 sau mai multi adulti sau copii
Materiale necesare jocului: 2 scaune / fotolii sau o banca
Desfasurarea jocului
In fata camerei se aseaza doua scaune unul langa celalalt si cu fata la participant care ar trebui sa stea pe podea sau pe scaune, privind toti in fata.
Sunt selectati doi copii sa stea in cele doua scaune si sunt informati ceilalti ca acestia stau pe banca emotiilor.
Soptiti emotii diferite in urechea fiecarei personae care sta pe aceasta ,,banca”. Fiecare din cei carora li s-a soptit, trebuie sa se poarte conform emotiei care I s-a soptit in timp ce audieta (restul grupului de copii) incearca sa ghiceasca ce emotie arata fiecare dintre cei doi de pe ,,banca”.
Cei doi copii care stau pe ,,banca emotiilor” sunt angajti intr-un dialog improvizat si singura regula este ca fiecare dintre cei doi trebuie sa spuna intai ,,buna”.
Imediat ce dialogul incepe, cei doi de pe banca pot pretinde ca sunt intr-o statie de autobus, la film sau oriunde ii duce imaginatia. Este recomnadat sa li se permita copiilor de pe banca emotiilor sa dialogheze un pic inainte ca audienta sa inceapa sa ghiceasca emotiile.
Cei care ghicesc correct devin urmatorii pe ,,banca emotiilor” ( sau pot selecta pe altcineva sa ia loc pe aceasta banca, daca pentru ei este inconfortabil sa o faca si sa exprime emotii).
Idei pentru lista de emotii de pe ,,banca emotiilor”
Suparat Entuziasmat
Agitat Asertiv
Frustrat Sigur de sine
Indragostit Furios
Nervos Trist
Alert Nesigur, etc.
Feedback:
1. ,,A fost usor sa ghiciti emotiile, sau dificil? De ce?”
2. Credeti ca oamenii ,,citesc” usor ce emotii traiti?”
3. ,,Vreti / va doriti sa stie ceilalti ce simtiti? De ce, sau de ce nu?”
4. ,,Poate faptul ca permiteti altora sa stie cum va simtiti, sa va ajute? Cum?”
5. ,,Cum puteti afla ce emotii si sentimente traiesc, simt ceilalti?”
Abilitatile expressive emotionale sunt o parte importanta a inteligentei emotionale, iar resursele emotionale si comportamentale care ajuta copiii in situatii de dificultate, de vulnerabilitate, etc., includ abilitatea de a intelege, de a exprima emotii, de a-si permite sa solicite ajutor expunandu-si starea de vulnerabilitate si de arecunoaste emotii in ceilalti pentru a sti cine necesita sprijin si pentru ce tip de emotie sa ofere sprijin.
BIBLIOGRAFIE SI RESURSE WEB
· Jones, A. , (1998), 104 Activities that build self-esteem, teamwork, communication, anger management, auto-descoperirea si abilitatile de adaptare
· TDH, (2007), Sa radem, sa alergam, sa ne miscam pentru a creste mai bine impreuna: jocuri cu scop psihosocial, www.tdh.ch/en/documents/laugh-run-and-move-to-develop-together-games-with-a-psychosocial-aim
· https://addca.com/adhd-coach-training/ADHD-Blog-Details/learn_to_identify_your_emotions_v/