dec2019 pqz9 

Cine sunt eu?

Sursa: https://www.shutterstock.com/image-photo/introspective-man-who-selfknowledge-concept-question-524270287

Ȋn filosofie, autocunoașterea se referă în mod standard la cunoașterea propriilor senzații, gânduri, credințe și alte stări mentale. Cel puțin de la Descartes, majoritatea filozofilor au crezut despre cunoștințele noastre şi despre propriile noastre stări mentale că diferă semnificativ de cunoștințele noastre despre lumea externă (unde aceasta include cunoștințele noastre despre gândurile altora). Însă nu există prea puțin acord cu privire la ceea ce distinge cu exactitate autocunoașterea de cunoaşterea în alte domenii. Parțial din cauza acestui dezacord, filosofii au aprobat relatările concurente despre modul în care dobândim cunoașterea de sine. Aceste relatări au consecințe importante pentru o gamă largă de probleme filozofice, în special aspecte din epistemologie.


Această abordare se concentrează pe cunoașterea propriilor stări mentale. Un subiect separate, numit uneori
autocunoaștere, cunoștințe despre ceva stabil ȋn interiorul persoanei, ceva care persistă, este abordat într-un mod distinct: cunoașterea de sine.

Dincolo de testele de cunoştinţe, docimologice, elevul şi cadrul didactic sunt personalităţi distincte, a căror cunoştere şi auto-cunoaştere pot fi puse ȋn slujba bunei relaţii ȋntre persoană şi ea ȋnsăsi şi ȋntre professor şi elev.

Prezentăm aici o metode de cunoaştere denumită ,,metafora bărcii cu vele”, o metodă denumită proiectivă, ȋntrucȃt vizează cunoaşterea personalităţii persoanei prin mecanismul de proiectie, trecand peste vigilenta constiintei. Se numeşte asa pentru ca are la baza in fenomenul de proiectie (ne identificam cu o persoana sau ne imaginăm ȋntr-o situaţie distinctă, virtuală  si tindem sa proiectam asupra acelei persoane sau asupra situaţiei felul nostru de a fi)

1) Metafora    barcii    cu     vele este unul din instrumentele proiective de auto-cunoaştere, dezvoltat initial de psihologia pozitivă ( https://PositivePsychologyProgram.com) si se referă la o metodă de auto-explorare complexă, prin care persoana care completează exerciţiul, poate afla mai multe depre personalitatea sa, despre tendinţele sale, despre punctele sale forte şi despre punctele sale slabe, care necesită dezvoltare.

Acest instrument este unul de auto-explorare şi de auto-revelare, nu are evaluare sau critică şi necesită un timp de reflecţie şi de ȋmpărtăşire ȋntr-un mediu propice dezvoltării personale (ȋn grupuri de dezvoltare, ȋn cercuri tematice, şi, cu precădere individual). Raspunsurile fiecărei persoane sunt acceptate ca atare şi nu se fac obiecţii sau critici la ceea ce fiecare persoană ȋntelege despre sine. Redăm mai jos versiunea adaptată de noi a acestei tehnici, ȋn care persoana etse rugată să-şi imagineze că este căpitan pe propriul său vas şi să işi răspundă la următoarele ȋntrebări:

1.

Dumeavoastra sunteti capitanul. Ce fel de barca (vas) aveti?

2.

Cum este apa? Ce vedeti?

3.

Priviti in jurul barcii dumneavoastra? Ce vedeti?

4.

Cum este vremea? Ce vedeti?

5.

Ce vedeti, incotro se indreapta atentia căpitanului?

6.

Cine se mai afla pe barca dvs.?

7.

Cum ati descrie calatoria dumneavoastra in prezent? Ce credeti despre aceasta calatorie?

8.

De ce faceti aceasta calatorie? Care este scopul ei? Ce motive aveti?

9.

Ce actiuni intreprindeti ca si capitan?

10.

Cum sunt velele barcii dvs.?

11.

Care este, la acest moment,  destinatia barcii dvs., cea pe care sunteti capitan? Incotro va indreptati?

12.

Care este starea ACTUALA a barcii dumneavoastra?

13.

Cine se afla la carma barcii dumneavoastra? Cum va simtiti?

14.

Are vasul dvs. busola? Daca directiile busolei ar fi niste valori in ce direcţie arata acul busolei in prezent?

15.

Fiecare barca lui are vulnerabilitati sau crapaturi. Barca dvs. are astfel de zone?

              Persoana care completează acest tabel poate afla despre sine:

1. Cum se percepe pe sine ȋn propria viaţă.

2. Cum se simte ȋn lume, ȋn mediul său.

3. Cum ȋi percepe şi cum se raportează la cei din jurul său.

4. Cum percepe intemperiile, ȋntȃmplările vieţii sale.

5. La ce este atent ȋn acel moment al vieţii sale

6. Ce relaţii appropriate are sau cum se percepe: singur, ȋn grija cuiva, avȃnd grijă de alţii, ȋn comuniune cu alte persoane, etc.

7. Cum percepe dezvoiltarea sa personală ȋn aceatsă perioadă.

8. Care este scopul acţiunilor şi demersurilor sale ȋn present.

9. Ce ȋntreprinde ȋn present pentru a-şi realiza scopurile, cum ȋşi conduce viaţa.

10. Cum ȋşi percepe forţele propria şi motivaţia

11.Ȋncotro se vede mergȃnd ȋn viitor.

12.Cȃt de puternic fizic şi de resilient emotional se simte ȋn present.

13. Dacă se află ȋn poziţie de decizie ȋn propria sa viaţă.

14. Ce emoţii ȋl ȋncearcă, după ce principii se ghidează ȋn viaţă.

15. Unde se simte vulnerabil in acţiunile şi deciziile sale.

BIBLIOGRAFIE SI RESURSE WEB

·        https://www.td.org/insights/a-manager-a-teacher

·        Positive Psychology Program B.V. Gandhiplein 16  6229HN MAASTRICHT The Netherlands, https://PositivePsychologyProgram.com, Copyright © 2018 by Positive Psychology Program B.V. All rights reserved

·        https://blog.udemy.com/classroom-management-styles/

·        http://www.barnomsorgsguiden.se/vilken-a-kassa-ska-man-välja-som-förskollärare/

·        Abbey, D., and J. Esposito. Social support and principal leadership style: A means to reduce teacher stress. Education 105(3): 327-33. 1985.

·        Aguilar, E.(2016), The Art of Coaching Teams. Building Resilient Communities That Transform Schools, San Francisco CA:Jossey-Bass A Wiley Brand

·        https://www.shutterstock.com/image-photo/introspective-man-who-selfknowledge-concept-question-524270287

·        http://htmi.com.my/management-training/