Personalul didactic încadrat în învăţământul preuniversitar care a obţinut titlul ştiinţific de doctor şi îndeplineşte condiţiile prevăzute de art. 242 alin. (7) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, poate solicita echivalarea titlului ştiinţific de doctor cu gradul didactic I în domeniul ştiinţific al disciplinei/disciplinelor în care poate fi încadrat conform competenţelor certificate prin diplomă de licenţă/master, potrivit Centralizatorului disciplinelor, sau în domeniul ştiinţelor educaţiei, în următoarele condiţii:

a)are o vechime efectivă la catedră de minimum 4 ani de la obţinerea definitivării în învăţământ;

b)a obţinut calificativul «foarte bine» la evaluările anuale din ultimii 2 ani de activitate la catedră premergători înscrierii;

c)în anul şcolar premergător înscrierii a susţinut o inspecţie curentă la care a obţinut calificativul «foarte bine».

 

În stabilirea vechimii efective la catedră necesară pentru acordarea gradului didactic I pe baza titlului ştiinţific de doctor se vor avea în vedere următoarele:

a)condiţiile de vechime necesare înscrierii pentru acordarea gradului didactic I pe baza titlului ştiinţific de doctor se referă la vechimea de predare efectivă la catedră şi nu se confundă cu vechimea în muncă, recunoscută ca vechime în învăţământ în vederea stabilirii drepturilor salariale. Pentru vechimea la catedră se ia în calcul perioada în care s-a prestat activitate efectivă de predare, ca personal didactic calificat, respectiv studii de specialitate absolvite cu examen de diplomă sau de licenţă, după caz, cu normă întreagă şi cu îndeplinirea condicilor de formare iniţială, conform legii;

b)cadrele didactice încadrate în învăţământul particular beneficiază de recunoaşterea vechimii la catedră, necesară pentru obţinerea gradului didactic I pe baza titlului ştiinţific de doctor, de la data obţinerii autorizaţiei de funcţionare provizorie de către unitatea de învăţământ respectivă, conform legislaţiei în vigoare;

c)perioada de suspendare a contractului individual de muncă din iniţiativa salariatului nu se consideră vechime la catedră;

d)perioada concediului de maternitate este considerată vechime la catedră;

e)pentru personalul didactic calificat care nu a funcţionat cu o normă întreagă sau care a funcţionat cu ore peste norma întreagă se poate calcula un coeficient anual de vechime la catedră prin împărţirea numărului de ore prestate de candidat în anul respectiv la numărul anual de ore corespunzător funcţiei didactice cu normă întreagă din care a prestat ore, avându-se în vedere numărul de săptămâni de activitate didactică din structura anului şcolar. Coeficientul se calculează pentru fiecare dintre anii de funcţionare la catedră după obţinerea definitivării în învăţământ. Condiţia de vechime la catedră prevăzută se consideră îndeplinită atunci când suma coeficienţilor anuali astfel calculaţi este de cel puţin 4.

În acest scop, candidatul va depune la inspectoratul şcolar, în perioada 1 septembrie - 15 martie a anului şcolar în curs, un dosar cuprinzând următoarele documente:

a)cerere adresată conducerii inspectoratului şcolar;

b)copie conformă cu originalul a certificatului de naştere şi, după caz, copii conforme cu originalul ale documentelor care atestă schimbarea numelui;

c)copie a diplomei de doctor, certificată «conform cu originalul» de către conducerea inspectoratului şcolar;

d)copie a diplomei de studii, însoţită de foaia matricolă/suplimentul la diplomă, certificate «conform cu originalul» de către conducerea inspectoratului şcolar;

e)document certificat «conform cu originalul» de către conducerea inspectoratului şcolar din care să rezulte că sunt îndeplinite condiţiile legale privind pregătirea psihopedagogică şi metodică;

f)copie certificată «conform cu originalul» de către conducerea inspectoratului şcolar a certificatului/adeverinţei privind obţinerea definitivării în învăţământ;

g)document/decizie de repartizare emis/emisă de inspectoratul şcolar din care să rezulte încadrarea în învăţământul preuniversitar, în original sau copie certificată «conform cu originalul» de către conducerea inspectoratului şcolar, după caz;

h)adeverinţe certificate «conform cu originalul» de către conducerea unităţii de învăţământ privind calificativul anual pentru fiecare din ultimii 2 ani de activitate la catedră;

i)copie certificată «conform cu originalul» de către conducerea unităţii de învăţământ a procesului-verbal încheiat în urma efectuării inspecţiei curente, din registrul de procese - verbale al unităţii şcolare;

j)recomandarea consiliului profesoral al unităţii de învăţământ în care este încadrat sau în care şi-a desfăşurat activitatea.

k)Adeverinţă/e de vechime certificată/e «conform cu originalul» de către conducerea unităţii de învăţământ, din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor de vechime.

Inspectorul şcolar pentru dezvoltarea resurselor umane verifică existenţa şi legalitatea documentelor din dosarele de înscriere şi îndeplinirea condiţiilor de înscriere, inclusiv cele de vechime, şi supune spre aprobare consiliului de administraţie.

Inspectorul şcolar pentru dezvoltarea resurselor umane transmite instituţiilor de învăţământ superior - centre de perfecţionare. în termen de 30 de zile de la data depunerii, dar nu mai târziu de data de 31 martie a anului şcolar în curs, dosarele candidaţilor, aprobate în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar.

Instituţiile de învăţământ superior - centre de perfecţionare înregistrează dosarele candidaţilor în propriile documente de evidenţă şi transmit spre aprobare Ministerului Educaţiei Naţionale, în termen de 30 de zile de la data primirii dosarului, dar nu mai târziu de data de 30 aprilie a anului şcolar în curs, propunerile de comisii pentru efectuarea inspecţiei speciale.

Propunerile de comisii vor fi trimise spre aprobare separat, pentru fiecare candidat.
Instituţiile de învăţământ superior - centre de perfecţionare păstrează dosarul pentru fiecare candidat în copie conformă cu originalul.

Comisiile au următoarea componenţă:

a)preşedinte: un cadru didactic din învăţământul superior având cel puţin funcţia didactică de lector, cu specialitatea în care candidatul susţine inspecţia specială sau cu specialitatea pedagogie, psihopedagogie, psihopedagogie specială, psihologie;

b)membru: un inspector şcolar de specialitate de la inspectoratele şcolare sau din Ministerul Educaţiei Naţionale ori un cadru didactic metodist cu delegaţie, având specialitatea în care candidatul susţine inspecţia specială, precum şi gradul didactic I în învăţământul preuniversitar, sau un cadru didactic cu titlul ştiinţific de doctor în domeniul corespunzător specializării candidatului.

Modificarea componenţei comisiei se poate realiza în cazuri bine justificate, numai cu aprobarea Ministerului Educaţiei Naţionale.

Aprobarea propunerilor de comisii este valabilă 6 luni, iar, la propunerea obiectiv întemeiată şi argumentată a centrelor de perfecţionare, direcţia de specialitate din Ministerul Educaţiei Naţionale poate aproba o prelungire de încă două luni.

În situaţia în care centrul de perfecţionare nu programează inspecţia specială în perioada de valabilitate a aprobării comisiei sau candidatul nu efectuează inspecţia specială, candidatul pierde dreptul de obţinere a gradului didactic I pe baza titlului ştiinţific de doctor prin demersul iniţiat şi trebuie să reia toate etapele.

Inspecţia specială de acordare a gradului didactic I pe baza titlului ştiinţific de doctor se efectuează în perioada 1 octombrie - 31 mai a anului şcolar, în unitatea de învăţământ în care candidatul este încadrat sau, cu avizul inspectorului şcolar pentru dezvoltarea resurselor umane şi al directorului unităţii şcolare respective, într-o altă unitate.

Inspecţia specială se desfăşoară la 4 activităţi didactice în prezenţa comisiei aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale şi este valabilă numai pentru anul şcolar în care a fost efectuată.

La inspecţia specială se încheie un raport scris. Raportul de inspecţie va fi consemnat în registrul de inspecţii al unităţii de învăţământ unde se desfăşoară inspecţia.

Inspecţia specială nu poate fi efectuată în perioada concediului de creştere a copilului şi a concediului fără plată.

La inspecţia specială poate asista directorul unităţii de învăţământ. Acesta poate să facă observaţii şi aprecieri privind activităţile didactice asistate, dar nu acordă notă.

Activitatea cadrului didactic se evaluează de fiecare membru al comisiei. Media aritmetică a notelor acordate de către aceştia reprezintă nota la inspecţie.

Nota minimă de promovare a inspecţiei speciale este 9 (nouă).

Candidaţii care nu au primit nota minimă se consideră respinşi şi pot relua procedura de acordare a gradului didactic I pe baza titlului ştiinţific de doctor în anul şcolar următor.
Nota acordată la inspecţia specială nu poate fi contestată.

După transmiterea de către centrele de perfecţionare a raportului de inspecţie specială consemnat în registrul de procese-verbale al unităţii şcolare, în copie certificată pentru conformitate cu originalul de către directorul unităţii de învăţământ în care s-a desfăşurat inspecţia, Ministerul Educaţiei Naţionale finalizează procedura de acordare a gradului didactic I pe baza titlului ştiinţific de doctor prin emiterea ordinului ministrului.

Ordinul ministrului educaţiei naţionale pentru acordarea gradului didactic I pe baza titlului ştiinţific de doctor se eliberează individual şi reprezintă documentul în baza căruia titularul beneficiază de drepturile salariale corespunzătoare încadrării în învăţământ ca profesor cu gradul didactic I.

Ordinul ministrului educaţiei naţionale se transmite titularului de către inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti în exemplar original. Ministerul Educaţiei Naţionale informează centrele de perfecţionare cu privire la emiterea ordinului ministrului pentru acordarea gradului didactic I pe baza titlului ştiinţific de doctor.

Drepturile salariale se acordă de la data emiterii ordinului ministrului educaţiei naţionale pentru acordarea gradului didactic I.

În cazul cadrelor didactice cu o vechime în învăţământ mai mică de 6 ani, salarizarea se face la nivelul corespunzător tranşei de vechime 2-6 ani.

Cadrelor didactice cărora li s-a acordat gradul didactic I pe baza titlului ştiinţific de doctor li se consideră îndeplinită condiţia de participare periodică la programe de formare continuă.

Recunoaşterea gradelor didactice II şi I

 

Gradele didactice II şi I pot fi obţinute, în cadrul fiecărei funcţii didactice, la disciplina pe care cadrul didactic o predă sau la una dintre disciplinele corespunzătoare specializării sau specializărilor înscrise pe diploma/diplomele de licenţă sau de absolvire, pe diploma/diplomele de absolvire a ciclului II de studii universitare de masterat, pe diploma de absolvire a unor programe de conversie profesională pentru dobândirea unei noi specializări şi/sau ocuparea de noi funcţii didactice sau pe diploma/diplomele/certificatul/certificatele de absolvire a unor cursuri postuniversitare, cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate de Ministerul Educaţiei - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului ori pe certificatul de absolvire a unui modul de minimum 90 de credite transferabile care atestă obţinerea de competenţe de predare a unei discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare înscris pe diplomă.

În cazul în care cadrul didactic a dobândit două sau mai multe specializări, gradele didactice sunt recunoscute conform prevederilor art. 242 alin. (9) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011.

Cadrul didactic se poate înscrie la obţinerea gradului didactic superior în oricare dintre specializările deţinute, indiferent de specializările la care a obţinut gradele inferioare.

 

Acordarea titlului de profesor-emerit în învăţământul preuniversitar

 

Acordarea titlului de profesor-emerit semnifică dobândirea de către cadrul didactic a unui nivel înalt de maturitate profesională şi expertiză, care îl recomandă ca pe un generator de bune practici în mediul educaţional şcolar în unul din următoarele domenii:

a)domeniul specialităţii, corespunzător disciplinelor de învăţământ şi funcţiei didactice deţinute;

b)domeniul pedagogiei şi psihologiei educaţiei;

c)domeniul didacticii/ didacticilor de specialitate;

d)domeniul managementului educaţional;

e)domeniul tehnicilor de informare şi comunicare aplicate în procesul de predare-învăţare-evaluare, în managementul instituţional şi gestionarea datelor;

f)domenii inter sau transdisciplinare vizând strategiile alternative sau complementare de instruire, cercetarea şi inovarea, comunicarea şi parteneriatele cu mediul social.

Personalul didactic din învăţământul preuniversitar cu performanţe deosebite în activitate didactică şi managerială poate obţine titlul de profesor emerit, conform art. 243 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011.

Performanţele se stabilesc în baza următoarelor criterii:

a)performanţa în activitatea didactică;

b)performanţa în inovarea didactică/ managerială;

c)coordonarea/ participarea la proiecte educaţionale;

d)implicarea în dezvoltarea practicii managementului educaţional, în asigurarea calităţii şi creşterii prestigiului unităţii şcolare de învăţământ.

Titlul de profesor-emerit se acordă prin concurs, organizat anual, în limita numărului de locuri aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale şi publicat până la 30 septembrie.

La concursul pentru acordarea titlului de profesor-emerit se poate înscrie personalul didactic cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată în învăţământul preuniversitar, după cel puţin 15 ani de activitate didactică neîntreruptă de la obţinerea gradului didactic I.

Probele concursului pentru acordarea titlului de profesor-emerit constau în:

a)inspecţie specială pentru înscriere;

b)colocviu de admitere;

c)elaborarea unei lucrări de cercetare/inovare în unul din următoarele domenii: pedagogia şi psihologia educaţiei, didactica disciplinei, managementul educaţional, managementul calităţii educaţiei, tehnicile de informare şi comunicare aplicate în procesele de predare-învăţare-evaluare, managementul instituţional şi gestionarea datelor, strategiile alternative sau complementare de instruire, cercetare şi inovare în educaţie, comunicarea şi parteneriatele cu mediul social etc.;

d)prezentarea/ susţinerea lucrării elaborate.

Inspecţia specială se efectuează, în anul şcolar premergător înscrierii, în unitatea de învăţământ în care cadrul didactic este încadrat, la solicitarea cadrului didactic adresată conducerii casei corpului didactic.

Inspecţia specială se desfăşoară la 3 activităţi didactice în prezenţa comisiei aprobate de de consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar judeţean.

Comisia are următoarea componenţă:

a)preşedinte: inspectorul şcolar de specialitate ori un cadru didactic metodist cu delegaţie, de la un inspectorat şcolar dintr-un judeţ învecinat sau din Ministerul Educaţiei Naţionale, având specialitatea în care candidatul susţine inspecţia specială, precum şi gradul didactic I în învăţământul preuniversitar sau, prin excepţie, funcţia didactică de cel puţin lector universitar doctor în domeniul respectiv de specializare;

b)un profesor metodist al ISJ/CCD;

c)şeful catedrei metodice sau al cercului pedagogic din care face parte candidatul.

Comisia întocmeşte procesul verbal de inspecţie specială.

Nota minimă de promovare a inspecţiei speciale este 9 (nouă).

Înscrierea pentru acordarea titlului de profesor-emerit se face pe baza dosarului de înscriere, în perioada 1-31 octombrie a anului şcolar, la casa corpului didactic din judeţul respectiv.

Dosarul de înscriere conţine următoarele documente:

a)cerere-tip de înscriere, adresată conducerii casei corpului didactic;

b)CV cu anexe;

c)procesul verbal de inspecţie specială, în copie semnată conform cu originalul de către directorul unităţii de învăţământ în care s-a desfăşurat inspecţia;

d)adeverinţă din care să rezulte calificativele acordate la aprecierile anuale pentru perioada în care şi-a desfăşurat activitatea didactică ca profesor cu gradul didactic I;

În perioada 1-30 noiembrie consiliul de administraţie al casei corpului didactic verifică existenţa şi legalitatea documentelor de înscriere precum şi îndeplinirea de către candidaţii înscrişi a condiţiilor.

După verificare lista cadrelor didactice care îndeplinesc condiţiile de înscriere este supusă aprobării consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar.

După aprobare această listă se face publică.

Cadrele didactice vor participa la colocviul de admitere, organizat în anul şcolar respectiv pentru obţinerea titlului de profesor emerit.

Până la data de 15 decembrie consiliul de administraţie a casei corpului didactic face public numărul de locuri repartizate la concurs pentru anul şcolar respectiv.

Consiliul de administraţie a casei corpului didactic afişează planificarea cadrelor didactice la colocviul de admitere.

Colocviul de admitere la concursul de acordare a titlului de profesor-emerit se organizează de casa corpului didactic în perioada 15 ianuarie-15 februarie.

Colocviul de admitere se va desfăşura în două etape, după cum urmează:

a)evaluarea CV-ului;

b)prezentarea proiectului de cercetare/inovare pe caza căruia candidatul urmează să elaboreze lucrarea din domeniul ales.

Comisia pentru colocviul de admitere la concursul de acordare a titlului de profesor-emerit este formată din:

a)preşedinte - directorul casei corpului didactic;

b)vicepreşedinte - inspectorul pentru dezvoltarea resurselor umane din inspectoratul şcolar;

c)membri - inspector şcolar de specialitate/ director de unitate şcolară de învăţământ/profesori cu gradul didactic I, de specialitatea candidatului;

d)secretar - un angajat al casei corpului didactic având competenţe de operare pe calculator.

Comisia se constituie prin decizie a inspectorului şcolar general.

Pentru fiecare specialitate pentru care se organizează concurs se constituie comisii formate din preşedinte, vicepreşedinte, secretar şi câte 3-5 membrii cu specialitatea respectivă, în funcţie de numărul de candidaţi.

În cadrul colocviul de admitere la concursul pentru acordarea titlului de profesor-emerit, evaluarea activităţii cadrului didactic se face de comisie în prezenţa candidatului.

În situaţia în care în urma evaluării CV-ului, candidatul obţine minim 80 de puncte din totalul de 100 va putea participa la cea de a doua probă a colocviului.

Preşedintele comisiei va comunica candidatului punctajul obţinut de acesta la cea de-a doua probă imediat după încheierea prezentării.

Punctajul acordat de comisie nu poate fi contestat.

Candidaţii vor fi declaraţi admişi în ordinea descrescătoare a mediilor de promovare, corespunzător numărului de locuri scoase la concurs la specialitatea respectivă.

Candidaţii declaraţi respinşi se pot reînscrie pentru susţinerea concursului după un an şcolar, prin depunerea unui nou dosar de înscriere şi parcurgerea tuturor etapelor.

Elaborarea lucrării de cercetare/inovare este o probă menită să pună în evidenţă capacitatea candidatului de a evalua şi a valorifica experienţa didactică/ managerială acumulată la catedră, de a investiga, folosind adecvat metodologia cercetării pedagogice, fenomenele educaţionale/ manageriale şi de a identifica astfel factorii, sensurile şi modalităţile de ameliorare/inovare/ dezvoltare a procesului educaţional/ managerial.

Elaborarea lucrării trebuie să demonstreze preocuparea candidatului de a-şi actualiza sistematic cunoştinţele din domeniile pedagogiei şi psihologiei educaţiei, didacticii disciplinei, managementului educaţional, managementului calităţii, tehnicilor de informare şi comunicare aplicate în procesele de predare şi învăţare, în managementul instituţional şi gestionarea datelor, strategiilor alternative sau complementare de instruire, cercetare şi inovare, comunicării şi parteneriatelor cu mediul social etc.

Lucrarea se elaborează sub îndrumarea unui conducător ştiinţific ales de candidat.

Conducătorul ştiinţific poate fi un profesor universitar, conferenţiar universitar sau lector universitar doctor, având specialitatea/ domeniul în care candidatul susţine concursul;

Lucrarea de cercetare/ inovare se depune până în data de 15 februarie a anului şcolar următor celui în care a fost susţinut colocviul de admitere la concursul de obţinere a titlului de profesor-emerit.

Coordonatorul ştiinţific depune până la aceeaşi dată referatul asupra lucrării şi propune o notă pentru conţinutul ştiinţific al lucrării.

Susţinerea lucrării se desfăşoară în prezenţa comisiei de specialitate, aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale la solicitarea inspectoratului şcolar judeţean/al Municipiului Bucureşti.

Susţinerea lucrării se desfăşoară, în perioada 15 martie - 15 mai, în şedinţă publică organizată de casa corpului didactic.

Nota pentru susţinerea lucrării se calculează ca medie aritmetică a notelor acordate de fiecare dintre membrii comisiei, de la 1 la 10, ca număr întreg sau cu zecimale.

Media generală la concursul de acordare a titlului de profesor-emerit se calculează ca medie aritmetică a următoarelor note:

a)nota acordată pe lucrare de conducătorul ştiinţific;

b)nota obţinută pentru susţinerea lucrării de cercetare/inovare.

Media generală minimă de promovare a concursului de obţinere a titlului de profesor - emerit este 9 (nouă).

Nota finală obţinută la lucrare poate fi contestată.

Candidaţii nemulţumiţi pot să depună contestaţie în termen de 48 de ore de la data şi ora afişării rezultatelor.

Contestaţiile se rezolvă în termen de trei zile de la data depunerii.

Contestaţiile se analizează şi se rezolvă de către comisii constituite în mod special în acest scop. O comisie de contestaţie este alcătuită din trei cadre didactice, desemnate dintre cadrele didactice care au calitatea de conducător ştiinţific sau care îndeplinesc condiţiile de conducători ştiinţifici în acelaşi domeniu de specializare sau în domenii înrudite cu domeniul lucrării contestate.

Din componenţa comisiilor de rezolvare a contestaţiilor nu pot face parte persoanele care au participat la evaluarea lucrărilor.

Decizia comisiei de rezolvare a contestaţiilor este definitivă. Nota acordată de comisie rămâne nota finală a lucrării.

Lista cuprinzând candidaţii promovaţi în urma concursului de acordare a titlului de profesor emerit, contrasemnată de inspectorul şcolar general, va fi transmisă de directorul casei corpului didactic la minister pentru validare, până la data de 1 iulie a anului şcolar în care candidatul a promovat concursul.

Validarea rezultatelor concursului pentru acordarea titlului de profesor-emerit se face de către Ministerul Educaţiei Naţionale prin ordin al ministrului.

Acordarea drepturilor cuvenite titlului de profesor-emerit se face începând cu anul şcolar următor.

Cuantumul recompensei financiare prevăzute la art. 243 alin (1) punctul d) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, se stabileşte anual prin hotărâre de guvern, în limita bugetului alocat programului naţional de stimulare a excelenţei didactice.

Beneficiarul titlului de profesor-emerit se poate bucura de toate drepturile prevăzute de lege, pe întreaga carieră didactică.

Pe durata derulării procedurii de acordare a titlului de profesor emerit, cadrul didactic înscris nu poate participa la alte competiţii organizate pentru obţinerea de recompense sau titluri.

Un exemplar al lucrărilor elaborate se va depune în biblioteca casei corpului didactic.

Ministerul Educaţiei Naţionale va întocmi şi va actualiza anual Registrul National al profesorilor emeriţi. Din acest registru se vor putea selecta, în funcţie de nevoile sistemului, cadre didactice care să îndeplinească atribuţiile conferite de titlul obţinut (mentor, delegat al inspectoratului şcolar).