Acordarea gradului didactic II semnifică dobândirea de către cadrul didactic a unui plus de profesionalizare, confirmat prin rezultatele obţinute la probe special concepute pentru a pune în evidenţă valoarea adăugată achiziţionată în intervalul parcurs de la obţinerea definitivării în învăţământ.

În stabilirea vechimii efective la catedră pentru înscrierea la examenul de acordare a gradului didactic II, conform art. 242 alin. (4) şi alin. (8) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, se vor avea în vedere următoarele:

a)condiţiile de vechime necesare înscrierii la examenul de acordare a gradului didactic II se referă la vechimea de predare efectivă la catedră şi nu se confundă cu vechimea în muncă, recunoscută ca vechime în învăţământ în vederea stabilirii drepturilor salariale. Pentru vechimea la catedră se ia în calcul perioada în care s-a prestat activitate efectivă de predare, ca personal didactic calificat, respectiv studii de specialitate absolvite cu examen de diplomă sau de licenţă, după caz, cu normă întreagă şi cu îndeplinirea condiţiilor de formare iniţială, conform legii;

 

b)cadrele didactice încadrate în învăţământul preuniversitar particular beneficiază de recunoaşterea vechimii la catedră, necesară pentru obţinerea gradului didactic II, de la data obţinerii de către unitatea şcolară respectivă a autorizaţiei de funcţionare provizorie/ acreditare, conform legislaţiei în vigoare;

c)perioada de suspendare a contractului individual de muncă din iniţiativa salariatului, conform prevederilor legale în vigoare, nu se consideră vechime la catedră, ci doar vechime în învăţământ; în această perioadă nu se efectuează inspecţii curente/speciale şi nu se susţin probe de examen;

d)perioada concediului de maternitate este considerată vechime la catedră.

e)pentru personalul didactic calificat care nu a funcţionat cu o normă întreagă sau care a funcţionat cu ore peste norma întreagă, se poate calcula un coeficient anual de vechime la catedră prin împărţirea numărului de ore prestate de candidat în anul respectiv la numărul anual de ore corespunzător funcţiei didactice cu normă întreagă din care a prestat ore, avându-se în vedere numărul de săptămâni de activitate didactică din structura anului şcolar. Coeficientul se calculează pentru fiecare dintre anii de funcţionare la catedră după obţinerea definitivatului. Condiţia de vechime la catedră prevăzută se consideră îndeplinită atunci când suma coeficienţilor anuali astfel calculaţi este de cel puţin 4, respectiv 3, în cazul candidaţilor care au obţinut media 10 la examenul de definitivare în învăţământ.

Pentru personalul didactic titular care ocupă funcţii cu drept de rezervare a postului didactic, conform art. 255 alin (1) - (6) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, perioada de rezervare a postului didactic se consideră vechime în învăţământ. Cadrele didactice aflate în această situaţie trebuie să aibă cel puţin 4 ore de predare săptămânal din anul premergător înscrierii până în anul susţinerii inspecţiei speciale.

La susţinerea probelor pentru examenul de obţinere a gradului didactic II se pot prezenta şi cadrele didactice al căror contract de muncă, la data desfăşurării acestor probe, este suspendat conform art. 51 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (Codul muncii) sau încetat conform art. 56 alin. (1) lit. i) din Codul muncii, cu condiţia îndeplinirii tuturor celorlalte criterii şi a parcurgerii etapelor anterioare.

În toate cazurile, vechimea la catedră necesară înscrierii se calculează de la data obţinerii definitivatului până la data de 31 august a anului şcolar în care se susţine examenul pentru gradul didactic II.

Pentru aprobarea înscrierii la examenul de obţinere a gradului didactic II, candidaţii trebuie să obţină calificativul de cel puţin "bine" la evaluările anuale şi la inspecţiile şcolare, dacă acestea au avut loc, din ultimii 2 ani şcolari de activitate premergători înscrierii.

Pentru aprobarea înscrierii la examenul de obţinere a gradului didactic II, cadrul didactic trebuie să se remarce prin prestaţii didactice de calitate, prin conduită deontologică ireproşabilă, prin competenţă didactică de înalt nivel dovedită prin rezultatele obţinute în procesul de învăţământ.

Pentru aprobarea înscrierii la examenul de obţinere a gradului didactic II, candidatul trebuie să aibă recomandarea Consiliului profesoral al unităţii de învăţământ în care este încadrat sau/şi în care şi-a desfăşurat activitatea în ultimii 2 ani şcolari premergători înscrierii.

Inspecţiile şcolare curente, conform art. 242 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, vor fi programate după cum urmează:

a)prima dintre cele două inspecţii curente se va programa, la solicitarea cadrelor didactice, în anul şcolar premergător înscrierii pentru susţinerea gradului didactic II, pe baza unei cereri;

b)a doua inspecţie curentă se va programa în intervalul de la înscriere până la susţinerea inspecţiei speciale.

Cadrele didactice care îndeplinesc condiţiile legale şi doresc să se înscrie la examenul pentru acordarea gradului didactic II vor solicita, în perioada 1-31 octombrie a anului premergător depunerii dosarului de înscriere, efectuarea primei inspecţii curente, printr-o cerere adresată conducerii unităţii de învăţământ unde funcţionează. Conducerile unităţilor de învăţământ, după validare în consiliul de administraţie, vor înainta cererile către inspectoratul şcolar judeţean/al Municipiului Bucureşti, unde vor fi înregistrate.

Pentru toate categoriile de personal didactic, inspecţiile curente se efectuează de inspectorii şcolari de specialitate de la inspectoratele şcolare sau de către cadre didactice din corpul de metodişti ai inspectoratului şcolar, prin delegare de atribuţii.

Cadrele didactice care efectuează inspecţiile curente trebuie să aibă cel puţin gradul didactic II şi specializarea identică cu cea în care candidatul îşi susţine inspecţia curentă sau să poată preda specializarea celui inspectat, conform legislaţiei în vigoare.

Pentru personalul didactic din palate şi cluburi ale copiilor, inclusiv pentru Palatul Naţional al Copiilor, inspecţiile curente se efectuează de către inspectori şcolari de specialitate/inspectorul şcolar responsabil cu activitatea extraşcolară sau de către cadre didactice din corpul de metodişti ai inspectoratului şcolar, prin delegare de atribuţii.

Inspecţiile curente constau în asistenţa şi evaluarea a 4 activităţi didactice la una dintre specializările de pe diplomă/diplome sau la specializarea/specializările pe care cadrul didactic o/le poate preda conform legislaţiei în vigoare. În situaţia în care candidatul este încadrat pe una dintre specializările de pe diplomă/diplome sau pe una dintre specializările pe care o poate preda conform legislaţiei în vigoare, inspecţia curentă se efectuează la specializarea pe care cadrul didactic este încadrat în anul şcolar respectiv.

La inspecţiile curente se încheie un raport scris. Raportul de inspecţie va fi consemnat în registrul de inspecţii al unităţii de învăţământ, în aceeaşi zi în care se desfăşoară inspecţia.

Pentru profesorii documentarişti, după efectuarea inspecţiilor curente şi speciale, se încheie un raport scris.

Calificativul minim de promovare la inspecţia curentă este «bine». Calificativul acordat la inspecţiile curente nu poate fi contestat.

Inspecţiile curente promovate sunt valabile în ultimii 4 ani şcolari de activitate didactică împliniţi la data finalizării examenului de acordare a gradului didactic II.

Răspunderea pentru planificarea, monitorizarea şi evidenţa efectuării inspecţiilor şcolare curente revine inspectoratelor şcolare, prin inspectorii şcolari pentru dezvoltarea resurselor umane şi prin inspectorii de specialitate.

Înscrierea pentru acordarea gradului didactic II se face în perioada 1-31 octombrie. Candidatul depune la conducerea unităţii de învăţământ dosarul de înscriere, care conţine următoarele documente:

a)fişa de înscriere completată, confirmată de conducerea şcolii;

b)copii ale următoarelor documente, certificate «conform cu originalul» de către conducerea unităţii de învăţământ unde candidatul are norma de bază: buletin/carte de identitate, certificat de naştere, certificat de căsătorie, document privind schimbarea numelui - după caz;

c)copii ale diplomelor de studii, însoţite de foaia matricolă/suplimentul la diplomă, certificate «conform cu originalul» de către conducerea unităţii de învăţământ;
d)copia de pe certificatul de acordare a definitivării în învăţământ, semnată pentru conformitate cu originalul de către conducerea şcolii; în cazul schimbării specialităţii faţă de examenul de definitivare în învăţământ, se vor depune în copie, certificată pentru conformitate cu originalul de către conducerea şcolii, diploma de licenţă şi suplimentul la diplomă pentru noua specializare;

e)dovada privind calificativele acordate la evaluările anuale din ultimii 2 ani şcolari;

f)dovada privind calificativele acordate la inspecţiile şcolare din ultimii 2 ani şcolari;

g)recomandare scrisă asupra activităţii candidatului din partea consiliului profesoral al unităţii de învăţământ unde este încadrat;

h)copia de pe autorizaţia de funcţionare provizorie/acreditarea şcolii, pentru cadrele didactice care funcţionează în unităţile de învăţământ particular.

i)copia raportului scris al inspecţiei curente efectuate înainte de înscriere, certificată pentru conformitate cu originalul de către conducerea şcolii.

Conducerile unităţilor de învăţământ verifică existenţa şi legalitatea documentelor din dosarele de înscriere, precum şi îndeplinirea condiţiilor de înscriere.

Dosarele cadrelor didactice înscrise la examenul pentru acordarea gradului didactic II, care îndeplinesc condiţiile legale, vor fi înaintate de către conducerile unităţilor de învăţământ inspectoratelor şcolare, unde vor fi înregistrate.

Cererile de înscriere vor fi supuse aprobării consiliului de administraţie al inspectoratelor şcolare judeţene/al Municipiului Bucureşti de către inspectorul şcolar pentru dezvoltarea resurselor umane.

Înştiinţarea candidaţilor cu privire la aprobarea sau respingerea înscrierii se realizează prin afişare la inspectoratul şcolar şi pe site-urile inspectoratelor şcolare judeţene/al Municipiului Bucureşti. În caz de respingere a dosarului, candidatul va fi înştiinţat şi în scris, cu precizarea motivării respingerii dosarului, până la data de 1 decembrie a anului în care s-a făcut înscrierea.

Candidaţii cărora li s-a aprobat înscrierea la examenul pentru acordarea gradului didactic II vor fi planificaţi şi li se va efectua inspecţia curentă 2 în anul şcolar în care s-au înscris, iar în anul şcolar următor vor fi planificaţi şi li se va efectua inspecţia specială şi vor susţine probele scrise/orale aferente examenului de acordare a gradului didactic II.

Procedura de finalizare a înscrierii candidaţilor din seria curentă, corespunzătoare anului şcolar în care se desfăşoară testul din metodica specialităţii şi proba orală, cuprinde următoarele acţiuni şi termene:

a)inspectorul şcolar pentru dezvoltarea resurselor umane trimite în fiecare an, până la data de 15 decembrie, instituţiilor de învăţământ - centre de perfecţionare, listele candidaţilor care vor susţine examenul pentru acordarea gradului didactic II în anul şcolar respectiv;

b)directorii unităţilor de învăţământ vor transmite inspectoratelor şcolare, până pe 7 iunie a fiecărui an, rapoartele scrise ale inspecţiilor curente şi speciale, în copie autentificată prin ştampila şi semnătura conducătorului unităţii şcolare în care s-a efectuat inspecţia; fiecare raport scris va fi însoţit de un document din care să rezulte vechimea la catedră a cadrului didactic şi aprecierile anuale pentru ultimii doi ani şcolari.

Pentru finalizarea demersurilor premergătoare obligatorii pentru admiterea candidaţilor la susţinerea testului din metodica specialităţii şi a probei orale din cadrul examenului pentru acordarea gradului didactic II, inspectoratele şcolare, prin inspectorul şcolar pentru dezvoltarea resurselor umane, vor transmite instituţiilor de învăţământ - centre de perfecţionare, până la data de 1 iulie, următoarele documente:

a)fişele sintetice cu datele candidaţilor admişi spre a participa la susţinerea testului din metodica specialităţii şi la proba orală, potrivit specializării pentru care a optat fiecare candidat;

b)dosarele candidaţilor, inclusiv rapoartele scrise ale inspecţiilor curente şi ale inspecţiei speciale, în copie autentificată prin ştampila şi semnătura conducătorului unităţii şcolare în care s-a efectuat inspecţia;

c)un document care atestă vechimea la catedră în ani, luni şi zile, pentru candidaţii care au beneficiat de concediu fără plată sau pentru îngrijirea copilului ori pentru orice alte situaţii care ridică probleme privind vechimea la catedră a candidaţilor.

Cadrele didactice înscrise la examenul pentru acordarea gradului didactic II care, până la obţinerea acestui grad nu primesc calificativul de cel puţin "bine" la evaluările anuale şi cel puţin "bine" la a doua inspecţie şcolară curentă, nu pot finaliza examenul în sesiunea pentru care s-au înscris. Pentru cadrele didactice aflate în această situaţie inspecţia specială şi, prin urmare, participarea la examen se amână cu un an. Inspectoratul şcolar reprogramează a doua inspecţie şcolară curentă pe parcursul anului de amânare.

Cadrele didactice înscrise la examenul pentru acordarea gradului didactic II care, până la obţinerea acestui grad, au fost sancţionate disciplinar, conform art. 280 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, nu pot finaliza examenul în sesiunea pentru care s-au înscris. Cadrele didactice aflate în această situaţie îşi pot finaliza obţinerea gradului didactic în anul şcolar următor, numai după ridicarea sancţiunii, cu recomandarea Consiliului profesoral al unităţii de învăţământ unde sunt încadrate şi cu acordul inspectoratului şcolar.

În cazul în care, pe parcursul anului de amânare, cadrul didactic nu reuşeşte să întrunească condiţiile precizate în acest articol, pierde dreptul de a se mai prezenta la examen în sesiunea pentru care a fost amânat. El se poate reînscrie pentru o altă sesiune de examen atunci când întruneşte toate condiţiile de înscriere.

Directorii unităţilor de învăţământ au obligaţia să monitorizeze şi să informeze inspectoratul şcolar, până la sfârşitul anului şcolar în care se susţine inspecţia specială, privind îndeplinirea de către cadrele didactice înscrise la examenul de acordare a gradului didactic II a condiţiilor de vechime efectivă la catedră precum şi a condiţiilor privind obţinerea calificativului de cel puţin "bine" la evaluările anuale.

Inspectoratele şcolare, prin inspectorul pentru dezvoltarea resurselor umane, au obligaţia de a informa, până la data de 15 iunie, prin documente scrise, instituţiile de învăţământ - centre de perfecţionare asupra apariţiei situaţiilor menţionate în prezentul articol.

Responsabilitatea privind planificarea şi monitorizarea inspecţiilor şcolare legal prevăzute pentru obţinerea gradului didactic II revine în sarcina exclusivă a inspectoratului şcolar judeţean/inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti.

Inspecţia specială pentru acordarea gradului didactic II se realizează în unitatea şcolară unde este încadrat candidatul sau, cu avizul inspectorului pentru dezvoltarea resurselor umane şi al directorului unităţii şcolare respective, într-o altă unitate, în perioada 1 octombrie - 31 mai a anului şcolar în care se finalizează examenul.

Inspecţia specială se efectuează la 4 activităţi didactice şi este valabilă numai pentru anul şcolar în care a fost efectuată.

În situaţia în care candidatul este încadrat pe una dintre specializările de pe diplomă/ diplome sau pe una dintre specializările pe care o poate preda conform legislaţiei în vigoare, inspecţia specială se efectuează la specializarea pe care cadrul didactic este încadrat în anul şcolar respectiv.

Pentru toate categoriile de personal didactic, inspecţia specială este efectuată de un inspector de specialitate de la inspectoratele şcolare sau de la ministerul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, ori de un cadru didactic metodist repartizat cu delegaţie. Cadrul didactic care efectuează inspecţia specială trebuie să aibă cel puţin gradul didactic II şi aceeaşi specializare cu aceea în care candidatul îşi susţine inspecţia specială sau să poată preda specializarea celui inspectat, conform legislaţiei în vigoare.

Pentru personalul didactic din palate şi cluburi ale copiilor, inclusiv pentru Palatul Naţional al Copiilor, inspecţiile speciale se efectuează de către inspectorii şcolari de specialitate/inspectorul şcolar responsabil cu activitatea extraşcolară.

La inspecţia specială se încheie un raport scris. Raportul de inspecţie va fi consemnat în registrul de inspecţii al unităţii de învăţământ unde se desfăşoară inspecţia.

Inspecţia specială nu poate fi efectuată în perioada concediului de creştere a copilului şi a concediului fără plată.

La inspecţia specială poate asista directorul unităţii de învăţământ sau responsabilul comisiei metodice din unitatea şcolară în care se desfăşoară inspecţia specială. Acesta poate să facă observaţii şi aprecieri privind activităţile didactice asistate, dar nu acordă notă.

Inspecţia specială se notează cu o singură notă, de la 1 la 10, acordată de cadrul didactic care efectuează inspecţia, exprimată prin numere întregi sau cu zecimale.
Nota minimă de promovare a inspecţiei speciale este 8 (opt).

Candidaţii care nu au primit nota minimă se consideră respinşi la examenul de acordare a gradului didactic II şi nu se vor putea prezenta la testul din metodica specialităţii şi la proba orală din cadrul examenului.

Nota acordată la inspecţia specială nu poate fi contestată.

Componenţa comisiei de examinare la testul din metodica specialităţii şi la proba orală din cadrul examenului pentru acordarea gradului didactic II este următoarea:

a)preşedinte: profesor universitar, conferenţiar universitar sau lector universitar doctor, proveniţi din catedra de metodica specialităţii sau pedagogie;

b)membri examinatori:

- profesori universitari, conferenţiari universitari sau lectori universitari doctori, având specialitatea la care candidaţii susţin testul din metodica specialităţii;

- profesori universitari, conferenţiari universitari sau lectori universitari doctori, având specialitatea pedagogie.

Prin excepţie, pentru educatori/educatoare, învăţători/învăţătoare, institutori, profesori pentru învăţământul primar şi preşcolar, maiştri-instructori, antrenori şi alte categorii de cadre didactice cu studii medii din învăţământul de masă şi învăţământul special, în comisia pentru obţinerea gradului didactic II pot fi numite şi cadre didactice având specialitatea în care candidaţii susţin examenul sau, după caz, limba română, matematică, pedagogie, psihopedagogie, psihologie, psihopedagogie specială şi care au gradul didactic I sau titlul ştiinţific de doctor.

Pentru testul din metodica specialităţii vor fi 2 examinatori. Preşedintele poate fi şi examinator la specialitatea sa.

Pentru învăţători, educatoare, institutori, profesori pentru învăţământul primar şi preşcolar, numărul profesorilor examinatori la testul din metodica specialităţii se stabileşte în funcţie de numărul disciplinelor aferente testului (4 sau 6 membri).

Componenţa comisiilor de examinare se propune de centrele de perfecţionare şi se înaintează spre aprobare Ministerului Educaţiei Naţionale până la data de 1 iunie a fiecărui an.
Subiectele pentru probele de examen pentru obţinerea gradelor didactice, inclusiv pentru colocviul de admitere, se stabilesc în plenul comisiei de examinare, pe baza unei tematici şi bibliografii din programele în vigoare, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.

Pentru cadrele didactice încadrate în învăţământul primar şi preşcolar, probele prevăzute la art. 242 alin. (4) lit. b) şi c) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, constau în:

a)pentru învăţători/institutori/profesori pentru învăţământul primar din învăţământul de masă, din unităţile şcolare cu limba de predare română:

1.proba scrisă: metodica predării limbii şi literaturii române, metodica predării matematicii;

2.proba orală: pedagogie şi elemente de psihologie şi de sociologie educaţională;

b)pentru educatoare/institutori/profesori pentru învăţământul preşcolar din învăţământul de masă, din unităţile preşcolare cu predare în limba română:

1.proba scrisă: metodica predării limbii române şi literaturii pentru copii, metodica predării activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii;

2.proba orală: pedagogie şi elemente de psihologie şi de sociologie educaţională;

c)pentru învăţători/institutori/profesori pentru învăţământul primar din învăţământul de masă, din unităţile şcolare cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor:

1.proba scrisă: metodica predării limbii şi literaturii române şi universale pentru copii, metodica predării limbii materne, precum şi metodica predării matematicii;

2.proba orală: pedagogie şi elemente de psihologie şi de sociologie educaţională;

d)pentru educatoare/institutori/profesori pentru învăţământul preşcolar din învăţământul de masă, din unităţile preşcolare cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor:

1.proba scrisă: metodica predării limbii şi literaturii române şi universale pentru copii, metodica predării limbii materne, precum şi metodica predării activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii;

2.proba orală: pedagogie şi elemente de psihologie şi de sociologie educaţională;

e)pentru cadrele didactice încadrate în învăţământul special - nivel primar din unităţile şcolare cu limba de predare română:

1.proba scrisă: metodica predării psihopedagogiei speciale;

2.proba orală: pedagogie şi elemente de psihologie şi de sociologie educaţională;

sau:

1.proba scrisă: metodica predării limbii şi literaturii române şi metodica predării matematicii;

2.proba orală: pedagogie şi elemente de psihologie şi de sociologie educaţională;

f)pentru cadrele didactice încadrate în învăţământul special - nivel preşcolar din unităţile preşcolare cu limba de predare română:

1.proba scrisă: metodica predării psihopedagogiei speciale;

2.proba orală: pedagogie şi elemente de psihologie şi de sociologie educaţională;

sau:

1.proba scrisă: metodica predării limbii române şi literaturii pentru copii, metodica predării activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii;

2.proba orală: pedagogie şi elemente de psihologie şi de sociologie educaţională;

g)pentru cadrele didactice încadrate în învăţământul special - nivel primar din unităţile şcolare cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor:

1.proba scrisă: metodica predării psihopedagogiei speciale;

2.proba orală: pedagogie şi elemente de psihologie şi de sociologie educaţională;

sau:

1.proba scrisă: metodica predării limbii şi literaturii române la clasele cu predare în limbile minorităţilor, metodica predării limbii materne, precum şi metodica predării matematicii;

2.proba orală: pedagogie şi elemente de psihologie şi de sociologie educaţională;

h)pentru cadrele didactice încadrate în învăţământul special - nivel preşcolar din unităţile preşcolare cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor:

1.proba scrisă: metodica predării psihopedagogiei speciale;

2.proba orală: pedagogie şi elemente de psihologie şi de sociologie educaţională;

sau:

1.proba scrisă: metodica predării limbii şi literaturii române şi universale pentru copii, metodica predării limbii materne, precum şi metodica predării activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii;

2.proba orală: pedagogie şi elemente de psihologie şi de sociologie educaţională.

Perioada de susţinere a probelor scrise şi orale pentru toate categoriile de cadre didactice este ultima săptămână din luna august. Unităţile de învăţământ - centre de perfecţionare vor stabili şi vor afişa anual în această perioadă graficul desfăşurării probelor de examen.

Membrii comisiei de examinare se întrunesc cu cel puţin o oră înaintea desfăşurării testului din metodica specialităţii şi propun minimum 3 variante de subiecte.

Preşedintele comisiei de examinare extrage o variantă de subiecte dintre cele 3 propuse, care va constitui subiectul de examen pentru toţi candidaţii de aceeaşi specializare şi din aceeaşi categorie de personal didactic. Celelalte două variante rămase sunt considerate variante de rezervă.

Varianta extrasă este multiplicată într-un număr de exemplare egal cu numărul candidaţilor la examen. Acestea sunt închise în plicuri pe care se aplică ştampila facultăţii/departamentului/unităţii de învăţământ şi pe care se scrie ora la care vor fi desfăcute. Plicurile sunt preluate de către profesorii asistenţi responsabili de sală şi transmise în fiecare sală de examen.

Baremul de evaluare va fi afişat imediat după încheierea probei.

Testul din metodica specialităţii se desfăşoară în săli de examen adecvate desfăşurării examenului. Pentru fiecare sală se vor asigura cel puţin 2 profesori asistenţi, cu specializări diferite de cele ale candidaţilor.

Accesul candidaţilor în sala de examen se face pe baza B.I./ CI.

Se interzice intrarea în sală candidaţilor cu materiale, respectiv cărţi, caiete, notiţe etc. sau obiecte care ar putea fi folosite ca surse ilicite de informare. Acestea vor fi depozitate în săli special amenajate.

Instructajul candidaţilor se realizează de către profesorii asistenţi. Aceştia explică în mod clar procedura de redactare, semnare, sigilare şi numerotare a lucrării.

Lucrările scrise se redactează pe coli de hârtie tipizate pe care se aplică ştampila departamentului/ facultăţii/ instituţiei de învăţământ în care se desfăşoară examenul.

Lucrările scrise au caracter secret. Fiecare candidat îşi scrie numele şi prenumele cu majuscule pe colţul din partea dreaptă a lucrării. Colţul lucrării se secretizează după verificarea conformităţii numelui înscris cu actul de identitate. Verificarea conformităţii cu buletinul/cartea de identitate se face de către profesorul asistent.

Pentru scrierea textului, candidaţii vor folosi stilou cu cerneală de culoare albastră sau pix cu pastă de culoare albastră. Pentru elementele de grafică se va folosi creionul negru.

Ciornele, puse la dispoziţie la solicitarea candidaţilor, vor purta ştampila departamentului/ facultăţii/instituţiei de învăţământ în care se desfăşoară examenul. Acestea nu se semnează şi sunt preluate de profesorul asistent separat de colile de examen. Acestea nu sunt luate în considerare în evaluarea lucrării şi la eventualele contestaţii.

Timpul de lucru pentru elaborarea lucrării scrise este de 3 ore din momentul scrierii subiectelor pe tablă sau după primirea subiectelor. La încheierea probei, profesorii asistenţi vor asigura ca numărul ultimilor candidaţi prezenţi în sală să nu fie mai mic de trei.

După încheierea lucrării, candidaţii numerotează foile de examen cu cifre arabe, în partea de jos a paginii, în colţul din dreapta, indicând pagina curentă şi numărul total de pagini scrise, de exemplu: 3/5 pentru pagina a treia din totalul de 5 pagini scrise. Se vor numerota toate paginile pe care candidatul le-a scris, inclusiv prima pagină şi paginile incomplete. Apoi, candidaţii predau lucrările profesorului asistent, pe bază de borderou în care se completează, sub semnătura fiecărui candidat, numărul de pagini scrise ale lucrării.
Profesorii asistenţi predau comisiei de evaluare lucrările scrise, borderoul şi ciornele.

Comisia de evaluare preia lucrările, le amestecă şi le numerotează.

Frauda şi tentativa de fraudă se sancţionează cu excluderea din examen.

Verificarea şi evaluarea lucrărilor scrise se efectuează în mod independent de către cei 2 examinatori, cu note de la 1 la 10, exprimate prin numere întregi sau cu două zecimale. Pentru validarea evaluărilor, diferenţa dintre notele celor 2 examinatori nu trebuie să fie mai mare de un punct. Notele astfel acordate se trec în borderouri în care se menţionează numărul lucrării şi nota acordată de fiecare examinator.

În cazul în care apar lucrări pentru care diferenţa dintre notele acordate de cei 2 examinatori este mai mare de un punct preşedintele comisiei dispune reevaluarea de către un al treilea profesor examinator; nota acordată de acesta rămâne definitivă.

După finalizarea evaluării, fiecare examinator trece pe lucrare nota acordată şi semnează.

Nota obţinută de candidat la proba scrisă se calculează ca media aritmetica a celor două note acordate de examinatori.

După notare lucrările se deschid în prezenţa preşedintelui comisiei.

Notele obţinute de candidaţi se înscriu în catalogul de examen.

Proba orală de pedagogie se desfăşoară pe bază de bilete de examen unice pentru toate comisiile dintr-un centru de examen. Biletele pentru examenul oral au caracter secret şi numărul lor trebuie să depăşească cu cel puţin 5 numărul candidaţilor din ziua respectivă.

Subiectele de pe biletele de examen sunt elaborate de profesorii examinatori şi verificate de preşedintele/preşedinţii comisiei/comisiilor de examen, în conformitate cu programa aprobată de Ministerul Educaţiei Naţionale.

Fiecare bilet conţine cel puţin două subiecte.

Examinarea orală se realizează individual. În orice moment al desfăşurării probei în sală trebuie să fie cel puţin 3 candidaţi.

Examenul oral se desfăşoară pe baza unui program stabilit de comisie, astfel încât un candidat să nu susţină mai mult de o probă de examen pe zi. Examinarea candidaţilor se desfăşoară între orele 8,00 şi 20,00.

Fiecărui candidat i se va acorda timpul necesar pentru a-şi pregăti răspunsul, dar nu mai mult de 30 de minute.

Proba orală se notează cu o singură notă, de la 1 la 10, exprimată prin numere întregi sau cu două zecimale.

Candidaţii care consideră că au fost subevaluaţi pot depune contestaţii. Acestea se adresează, în scris, preşedintelui comisiei de examinare, în termen de cel mult 24 de ore de la data şi ora afişării rezultatelor.

Se pot depune contestaţii numai privind evaluarea la testul din metodica specialităţii. Nu se admit contestaţii privind evaluarea la proba orală.

În contestaţie se vor face referiri explicite la baremul de evaluare, menţionându-se subiectele şi punctele la care candidatul consideră că a fost subevaluat.

Lucrările scrise ale candidaţilor care au depus contestaţii sunt secretizate prin acoperirea zonei în care este scris numele şi prenumele candidatului şi în care sunt trecute notele iniţiale. Lucrările sunt verificate şi evaluate de alţi 2 evaluatori prin raportare la reperele baremului de notare. Notele acordate separat de aceştia, precum şi nota acordată pe lucrare, calculată ca medie aritmetică a celor două note, se scriu pe borderou şi pe fiecare lucrare, potrivit procedurii aplicate la prima evaluare.

Soluţionarea fiecărei contestaţii se decide şi se comunică prin calificativul "admis" sau "respins". Contestaţia este admisă în cazul în care nota acordată după contestaţie este mai mare sau mai mică cu mai mult de un punct decât nota acordată la prima evaluare. În acest caz nota pe lucrare este nota de la contestaţie. În caz contrar, contestaţia este respinsă şi rămâne valabilă nota iniţială.

Pentru lucrările care au primit iniţial note cuprinse între 7,50 şi 7,99, inclusiv note de 7,50 şi 7,99, respectiv între 9,50 şi 9,99, inclusiv 9,50 şi 10, nota definitivă este nota acordată de comisia de contestaţii.

Termenul de soluţionare a contestaţiilor trebuie să asigure candidaţilor ale căror contestaţii au fost admise prezenţa la proba următoare a examenului.

Hotărârea comisiei de contestaţii este definitivă şi se poate ataca numai prin procedura contenciosului administrativ.

Responsabilitatea privind organizarea şi desfăşurarea probei scrise din cadrul examenului pentru acordarea gradului didactic II revine în sarcina exclusivă a unităţii/instituţiei de învăţământ organizatoare.

Pentru promovarea examenului de acordare a gradului didactic II, candidatul trebuie să obţină cel puţin nota 8 (opt) la testul din metodica specialităţii şi, respectiv, la proba orală de pedagogie. Candidaţii care nu obţin nota minimă la o probă nu se pot prezenta la probele următoare.

Media generală de promovare a examenului de acordare a gradului didactic II este media aritmetică a notei de la proba scrisă şi a notei de la proba orală.

Media generală de promovare a examenului de acordare a gradului didactic II este de cel puţin 8 (opt).

Candidaţii declaraţi respinşi la examenul de acordare a gradului didactic II se pot reînscrie pentru susţinerea examenului prin depunerea unui nou dosar de înscriere şi cu parcurgerea tuturor etapelor.

Candidaţii înscrişi la examenul pentru acordarea gradului didactic II, care nu au putut susţine testul din metodica specialităţii şi/sau proba orală de examen datorită unor motive obiective, susţinute cu documente, şi au fost declaraţi neprezentaţi, pot solicita aprobarea pentru susţinerea acestor probe în sesiunea următoare, cu aprobarea consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti. Aprobarea se poate acorda în condiţiile refacerii inspecţiei speciale.

Inspectoratele şcolare, prin inspectorul şcolar pentru dezvoltarea resurselor umane, vor informa instituţiile de învăţământ - centre de perfecţionare cu privire la aprobarea/neaprobarea amânării susţinerii probelor.

Pentru validarea rezultatelor examenului de acordare a gradului didactic II, instituţiile de învăţământ - centre de perfecţionare transmit direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale, în termen de 15 zile de la încheierea examenului, tabelele nominale cu candidaţii admişi, întocmite după situaţia extrasă din cataloagele de examen, în două exemplare, atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic (Excel). Datele de identificare ale candidaţilor care au susţinut şi au promovat examenul pentru obţinerea gradului didactic II vor fi înscrise pe toate documentele elaborate conform actelor de identitate. Tabelele vor fi însoţite de:

a)subiectele de la testul din metodica specialităţii şi baremul de corectare, cu specificarea programelor de examen din care au fost elaborate subiectele;

b)o informare sintetică privind modul de organizare şi desfăşurare a examenului, precum şi situaţia privind rezultatele examenului pentru acordarea gradului didactic II, respectiv admişi, respinşi, neprezentaţi (centralizator pe specializări);

c)propuneri pentru optimizarea activităţii de perfecţionare prin acordarea gradului didactic II.

Validarea rezultatelor examenului pentru acordarea gradului didactic II se face de către Ministerul Educaţiei Naţionale, prin ordin al ministrului, pe baza documentelor primite de la centrele de perfecţionare.

Eliberarea certificatelor-tip pentru acordarea gradului didactic II se face de centrele de perfecţionare, după comunicarea primită de la Ministerul Educaţiei Naţionale privind validarea prin ordin al ministrului a rezultatelor examenelor susţinute de candidaţi.

Situaţia privind rezultatele examenului pentru acordarea gradului didactic II, respectiv admişi, respinşi, neprezentaţi, nevalidaţi, va fi transmisă de către centrele de perfecţionare inspectoratelor şcolare judeţene/al Municipiului Bucureşti, în termen de 15 zile de la data comunicării validării. Inspectorul şcolar pentru dezvoltarea resurselor umane va ţine evidenţa actualizată a situaţiei candidaţilor din judeţul/municipiul respectiv.

Cadrele didactice a căror rezultate nu au fost validate de Ministerul Educaţiei Naţionale vor fi înştiinţate în scris de către inspectoratele şcolare judeţene/al Municipiului Bucureşti.

Drepturile salariale ale cadrelor didactice care au promovat examenul de acordare a gradului didactic II se acordă după validarea rezultatelor prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, începând cu data de 1 septembrie a anului şcolar următor celui în care s-a desfăşurat examenul.