Acordarea titlului de profesor-emerit semnifică dobândirea de către cadrul didactic a unui nivel înalt de maturitate profesională şi expertiză, care îl recomandă ca pe un generator de bune practici în mediul educaţional şcolar în unul din următoarele domenii:
a)domeniul specialităţii, corespunzător disciplinelor de învăţământ şi funcţiei didactice deţinute;
b)domeniul pedagogiei şi psihologiei educaţiei;
c)domeniul didacticii/ didacticilor de specialitate;
d)domeniul managementului educaţional;
e)domeniul tehnicilor de informare şi comunicare aplicate în procesul de predare-învăţare-evaluare, în managementul instituţional şi gestionarea datelor;
f)domenii inter sau transdisciplinare vizând strategiile alternative sau complementare de instruire, cercetarea şi inovarea, comunicarea şi parteneriatele cu mediul social.
Personalul didactic din învăţământul preuniversitar cu performanţe deosebite în activitate didactică şi managerială poate obţine titlul de profesor emerit, conform art. 243 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011.
Performanţele se stabilesc în baza următoarelor criterii:
a)performanţa în activitatea didactică;
b)performanţa în inovarea didactică/ managerială;
c)coordonarea/ participarea la proiecte educaţionale;
d)implicarea în dezvoltarea practicii managementului educaţional, în asigurarea calităţii şi creşterii prestigiului unităţii şcolare de învăţământ.
Titlul de profesor-emerit se acordă prin concurs, organizat anual, în limita numărului de locuri aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale şi publicat până la 30 septembrie.
La concursul pentru acordarea titlului de profesor-emerit se poate înscrie personalul didactic cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată în învăţământul preuniversitar, după cel puţin 15 ani de activitate didactică neîntreruptă de la obţinerea gradului didactic I.
Probele concursului pentru acordarea titlului de profesor-emerit constau în:
a)inspecţie specială pentru înscriere;
b)colocviu de admitere;
c)elaborarea unei lucrări de cercetare/inovare în unul din următoarele domenii: pedagogia şi psihologia educaţiei, didactica disciplinei, managementul educaţional, managementul calităţii educaţiei, tehnicile de informare şi comunicare aplicate în procesele de predare-învăţare-evaluare, managementul instituţional şi gestionarea datelor, strategiile alternative sau complementare de instruire, cercetare şi inovare în educaţie, comunicarea şi parteneriatele cu mediul social etc.;
d)prezentarea/ susţinerea lucrării elaborate.
Inspecţia specială se efectuează, în anul şcolar premergător înscrierii, în unitatea de învăţământ în care cadrul didactic este încadrat, la solicitarea cadrului didactic adresată conducerii casei corpului didactic.
Inspecţia specială se desfăşoară la 3 activităţi didactice în prezenţa comisiei aprobate de de consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar judeţean.
Comisia are următoarea componenţă:
a)preşedinte: inspectorul şcolar de specialitate ori un cadru didactic metodist cu delegaţie, de la un inspectorat şcolar dintr-un judeţ învecinat sau din Ministerul Educaţiei Naţionale, având specialitatea în care candidatul susţine inspecţia specială, precum şi gradul didactic I în învăţământul preuniversitar sau, prin excepţie, funcţia didactică de cel puţin lector universitar doctor în domeniul respectiv de specializare;
b)un profesor metodist al ISJ/CCD;
c)şeful catedrei metodice sau al cercului pedagogic din care face parte candidatul.
Comisia întocmeşte procesul verbal de inspecţie specială.
Nota minimă de promovare a inspecţiei speciale este 9 (nouă).
Înscrierea pentru acordarea titlului de profesor-emerit se face pe baza dosarului de înscriere, în perioada 1-31 octombrie a anului şcolar, la casa corpului didactic din judeţul respectiv.
Dosarul de înscriere conţine următoarele documente:
a)cerere-tip de înscriere, adresată conducerii casei corpului didactic;
b)CV cu anexe;
c)procesul verbal de inspecţie specială, în copie semnată conform cu originalul de către directorul unităţii de învăţământ în care s-a desfăşurat inspecţia;
d)adeverinţă din care să rezulte calificativele acordate la aprecierile anuale pentru perioada în care şi-a desfăşurat activitatea didactică ca profesor cu gradul didactic I;
În perioada 1-30 noiembrie consiliul de administraţie al casei corpului didactic verifică existenţa şi legalitatea documentelor de înscriere precum şi îndeplinirea de către candidaţii înscrişi a condiţiilor prevăzute în prezenta metodologie.
După verificare lista cadrelor didactice care îndeplinesc condiţiile de înscriere este supusă aprobării consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar.
După aprobare această listă se face publică.
Cadrele didactice nominalizate vor participa la colocviul de admitere, organizat în anul şcolar respectiv pentru obţinerea titlului de profesor emerit.
Până la data de 15 decembrie consiliul de administraţie a casei corpului didactic face public numărul de locuri repartizate la concurs pentru anul şcolar respectiv.
Consiliul de administraţie a casei corpului didactic afişează planificarea cadrelor didactice la colocviul de admitere.
Colocviul de admitere la concursul de acordare a titlului de profesor-emerit se organizează de casa corpului didactic în perioada 15 ianuarie-15 februarie.
Colocviul de admitere se va desfăşura în două etape, după cum urmează:
a)evaluarea CV-ului;
b)prezentarea proiectului de cercetare/inovare pe caza căruia candidatul urmează să elaboreze lucrarea din domeniul ales.
Comisia pentru colocviul de admitere la concursul de acordare a titlului de profesor-emerit este formată din:
a)preşedinte - directorul casei corpului didactic;
b)vicepreşedinte - inspectorul pentru dezvoltarea resurselor umane din inspectoratul şcolar;
c)membri - inspector şcolar de specialitate/ director de unitate şcolară de învăţământ/profesori cu gradul didactic I, de specialitatea candidatului;
d)secretar - un angajat al casei corpului didactic având competenţe de operare pe calculator.
Comisia se constituie prin decizie a inspectorului şcolar general.
Pentru fiecare specialitate pentru care se organizează concurs se constituie comisii formate din preşedinte, vicepreşedinte, secretar şi câte 3-5 membrii cu specialitatea respectivă, în funcţie de numărul de candidaţi.
În cadrul colocviul de admitere la concursul pentru acordarea titlului de profesor-emerit, evaluarea activităţii cadrului didactic se face de comisie în prezenţa candidatului.
În situaţia în care în urma evaluării CV-ului, candidatul obţine minim 80 de puncte din totalul de 100 va putea participa la cea de a doua probă a colocviului.
Preşedintele comisiei va comunica candidatului punctajul obţinut de acesta la cea de-a doua probă imediat după încheierea prezentării.
Punctajul acordat de comisie nu poate fi contestat.
Candidaţii vor fi declaraţi admişi în ordinea descrescătoare a mediilor de promovare, corespunzător numărului de locuri scoase la concurs la specialitatea respectivă.
Candidaţii declaraţi respinşi se pot reînscrie pentru susţinerea concursului după un an şcolar, prin depunerea unui nou dosar de înscriere şi parcurgerea tuturor etapelor.
Elaborarea lucrării de cercetare/inovare este o probă menită să pună în evidenţă capacitatea candidatului de a evalua şi a valorifica experienţa didactică/ managerială acumulată la catedră, de a investiga, folosind adecvat metodologia cercetării pedagogice, fenomenele educaţionale/ manageriale şi de a identifica astfel factorii, sensurile şi modalităţile de ameliorare/inovare/ dezvoltare a procesului educaţional/ managerial. Elaborarea lucrării trebuie să demonstreze preocuparea candidatului de a-şi actualiza sistematic cunoştinţele din domeniile pedagogiei şi psihologiei educaţiei, didacticii disciplinei, managementului educaţional, managementului calităţii, tehnicilor de informare şi comunicare aplicate în procesele de predare şi învăţare, în managementul instituţional şi gestionarea datelor, strategiilor alternative sau complementare de instruire, cercetare şi inovare, comunicării şi parteneriatelor cu mediul social etc.
Lucrarea se elaborează sub îndrumarea unui conducător ştiinţific ales de candidat. Conducătorul ştiinţific poate fi un profesor universitar, conferenţiar universitar sau lector universitar doctor, având specialitatea/ domeniul în care candidatul susţine concursul;
Lucrarea de cercetare/ inovare se depune până în data de 15 februarie a anului şcolar următor celui în care a fost susţinut colocviul de admitere la concursul de obţinere a titlului de profesor-emerit.
Coordonatorul ştiinţific depune până la aceeaşi dată referatul asupra lucrării şi propune o notă pentru conţinutul ştiinţific al lucrării.
Susţinerea lucrării se desfăşoară în prezenţa comisiei de specialitate, aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale la solicitarea inspectoratului şcolar judeţean/al Municipiului Bucureşti.
Susţinerea lucrării se desfăşoară, în perioada 15 martie - 15 mai, în şedinţă publică organizată de casa corpului didactic.
Nota pentru susţinerea lucrării se calculează ca medie aritmetică a notelor acordate de fiecare dintre membrii comisiei, de la 1 la 10, ca număr întreg sau cu zecimale.
Media generală la concursul de acordare a titlului de profesor-emerit se calculează ca medie aritmetică a următoarelor note:
a)nota acordată pe lucrare de conducătorul ştiinţific;
b)nota obţinută pentru susţinerea lucrării de cercetare/inovare.
Media generală minimă de promovare a concursului de obţinere a titlului de profesor - emerit este 9 (nouă).
Nota finală obţinută la lucrare poate fi contestată.
Candidaţii nemulţumiţi pot să depună contestaţie în termen de 48 de ore de la data şi ora afişării rezultatelor.
Contestaţiile se rezolvă în termen de trei zile de la data depunerii.
Contestaţiile se analizează şi se rezolvă de către comisii constituite în mod special în acest scop. O comisie de contestaţie este alcătuită din trei cadre didactice, desemnate dintre cadrele didactice care au calitatea de conducător ştiinţific sau care îndeplinesc condiţiile de conducători ştiinţifici în acelaşi domeniu de specializare sau în domenii înrudite cu domeniul lucrării contestate.
Din componenţa comisiilor de rezolvare a contestaţiilor nu pot face parte persoanele care au participat la evaluarea lucrărilor.
Decizia comisiei de rezolvare a contestaţiilor este definitivă. Nota acordată de comisie rămâne nota finală a lucrării.
Lista cuprinzând candidaţii promovaţi în urma concursului de acordare a titlului de profesor emerit, contrasemnată de inspectorul şcolar general, va fi transmisă de directorul casei corpului didactic la minister pentru validare, până la data de 1 iulie a anului şcolar în care candidatul a promovat concursul.
Validarea rezultatelor concursului pentru acordarea titlului de profesor-emerit se face de către Ministerul Educaţiei Naţionale prin ordin al ministrului.
Acordarea drepturilor cuvenite titlului de profesor-emerit se face începând cu anul şcolar următor.
Cuantumul recompensei financiare prevăzute la art. 243 alin (1) punctul d) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, se stabileşte anual prin hotărâre de guvern, în limita bugetului alocat programului naţional de stimulare a excelenţei didactice.
Beneficiarul titlului de profesor-emerit se poate bucura de toate drepturile prevăzute de lege, pe întreaga carieră didactică.
Pe durata derulării procedurii de acordare a titlului de profesor emerit, cadrul didactic înscris nu poate participa la alte competiţii organizate pentru obţinerea de recompense sau titluri.
Un exemplar al lucrărilor elaborate se va depune în biblioteca casei corpului didactic.
Ministerul Educaţiei Naţionale va întocmi şi va actualiza anual Registrul National al profesorilor emeriţi. Din acest registru se vor putea selecta, în funcţie de nevoile sistemului, cadre didactice care să îndeplinească atribuţiile conferite de titlul obţinut (mentor, delegat al inspectoratului şcolar).
Recunoaşterea gradelor didactice II şi I
Gradele didactice II şi I pot fi obţinute, în cadrul fiecărei funcţii didactice, la disciplina pe care cadrul didactic o predă sau la una dintre disciplinele corespunzătoare specializării sau specializărilor înscrise pe diploma/diplomele de licenţă sau de absolvire, pe diploma/diplomele de absolvire a ciclului II de studii universitare de masterat, pe diploma de absolvire a unor programe de conversie profesională pentru dobândirea unei noi specializări şi/sau ocuparea de noi funcţii didactice sau pe diploma/diplomele/certificatul/certificatele de absolvire a unor cursuri postuniversitare, cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului ori pe certificatul de absolvire a unui modul de minimum 90 de credite transferabile care atestă obţinerea de competenţe de predare a unei discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare înscris pe diplomă.
În cazul în care cadrul didactic a dobândit două sau mai multe specializări, gradele didactice sunt recunoscute conform prevederilor art. 242 alin. (9) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011.
Cadrul didactic se poate înscrie la obţinerea gradului didactic superior în oricare dintre specializările deţinute, indiferent de specializările la care a obţinut gradele inferioare.