Copiii nu au intotdeauna capacitatea de a-si exprima emotiile, temerile, fricile. Comunicarea copiilor se realizeaza cel mai bine prin limbajul jocului, prin imaginatie si prin simboluri.

                              qualdec5 qualdec6

                                    Sursa: https://www.hospicewellington.org/what-we-do/art-therapy

Neavand o structura verbala care sa acopere comprehensiv gama de emotii prin care trec, copiii utilizeaza involuntar simboluri care arata adevarata lor stare interioara si ceea ce isi doresc cu adevarat.

Ca efect binefacator al lucrului cu desenul, iar prin extrapolarea a beneficiilor putem include aici pictura, lucrul cu lutul / plastilina, colajul, etc., modul in care emotiile genereaza confuzie, iritabilitate, dezorganizare mentala si comportamentala este un proces care beneficiaza de vindecare prin procedee de lucru creative, iar felul cum se clarifica emotiile persoanei care lucreaza cu culorile si creioanele  prin desen se exemplifica in urmatoarea imagine:

                                 qualdec7

                                            https://medium.com/@saniyabedi05/my-experience-with-art-therapy-2124afc9f2f7

                                                             

Copiii sufera adesea, datorita evenimentelor de viata sau a mediului de viata in care traiesc si invata sa se teama, sa fie anxiosi, ca nu au putere sa schimbe lucrurile.

Ei dezvolta astfel o stima de sine scazuta, , nu au capacitataea si nu au incredere ca pot rezolva probleme. Prin urmare, copiii anxiosi au probleme in relatiile cu colegii si adultii, pot avea dificultati de control al impulsurilor, pot fi agresivi pentru a-si exprima sentimentele si pentru a obtine ceea ce isi doresc.

Pe de alta parte, copiii neavand acele abilitati emotionale sau o cunoastere de sine care sa ii ajute sa isi identifice emotiile care ii fac sa fie retrasi sau agresivi, inteleg ca modul in care se manifesta ca sa faca fata provocarilor poate sa deranjeze, ceea ce le intareste imaginea negativa despre ei insisi.

Prin urmare, lucrul cu tehnici care sporesc copiilor sentimentele pozitive fata de ei insisi, va reduce anxietatea acestora si le va imbunatati capacitatea de a face fata unor situatii provocatoare.

Societatea romaneasca este inca centrata pe limbaj, ceea ce face dificil ca u copil sa poata exprima direct ceea ce are nevoie sau ce trasaturi l-ar ajuta sa faca fata situatiilor dificile care ii provoaca anxietate. Cand insa limbajul este utilizat in cadrul jocului, spre exemplu copiii sa identifice animalele care detin un tip de putere pe carele-ar placea sa il aiba si ei, copiii aleg cu deosebita incantare unul-doua animale cu care i-ar placea sa se identifice si sa se asemene din anumite puncte de vedere.

Copiii sunt mult mai aproape de natura si beneficiaza mult mai spontan de energia acesteia, lucru pe care adultii il pierd treptat, o data cu varsta.

Identificarea cu un obiect sau cu un animal care poseda trasaturi sau caracteristici de putere sau dorite, este o tehnica ce isi are originea primitiva in triburile totemice, inca prezente ca reprezentare interioara  la nativii americani, care inca invoca anumite fenomene pentru a-si simti in viata constienta, apropierea de forte puternice, naturale.

Copiii pot fi retinuti cand vorbesc despre puterile pe care le-ar dori sau dorinta lor de a se simti increzatori sau de a avea succes in actiunile lor.

 Dar, placerea si atractia innascuta pe care o au fata de animale arata, pentru ochiul unui cadru didactic care este interesat de evolutia si schimbarea pozitiva a copiilor, ce insusiri admira si isi doresc copiii.

A initia jocuri in medii educationale cum ar fi gradinitele sau scolile, activitati cu acest tip de simboluri naturale, fenomene ale naturii sau animale, poate ajuta copilul sa internalizeze puterile pe care el le vede vizibile la animale. In activitatea de joc cu animalele, copiii fac in mod automat si imaginar treceri de la o stare la alta si de la o solutie la alta in ceea ce priveste problemele cu care se confrunta in interior.

                                    qualdec8

Sursa: https://www.creativecounseling101.com/art-therapy-three-animals-technique.html

Capacitatea lor naturala creativa ii poate ajuta sa transforme starea interna a copilului, ii ajuta sa exprime cele mai intense si mai ascunse temeri si sperante, aducandu-le sentimentul de alinare si de incurajare.  Astfel la orele de creativitate, sau de desen, educatorii si cadrele didactice pot sa povesteasca despre cum intr-un trib indepartat, copiii erau invatati sa mearga in paduri salbatice si acolo sa se culce si sa viseze acel animal ale carui puteri copilul avea sa le aiba dupa ce crestea.

 Copiii pot fi invitati sa isi aleaga apoi un animal dintr-un set de carduri ci imagini animale sau sa decupeze din reviste vechi animalul pe care il prefera.

In alte situatii, copiii pot sa-si modeleze din plastilina animalul care ii intereseaza sau pot face masti din hartie pe care sa coloreze fata cu ochii, nasul, urechile animalului preferat.

Cadrul didactic poate sa selecteze o situatie, in care animalul trece printr-o dificultate, iar copiii pot sa rezolve situatia folosind trasaturile animalutului ales de ei, imaginandu-si cum ar proceda animalul respectiv in situatia respectiva. Copilul poate imita vocea animalului, ceea ce este un alt instrument de putere interioara.

Aceasta tehnica de joc poate fi utilizata cu copii de orice varsta, pana la adolescenti, acestia din urma putand utiliza si  alte simboluri, ba chiar pot cauta ce semnifica acel simbol pe care si l-au ales, si putand fi ajutati sa inteleaga ce calitati au recunoascandu-le in simbolurile respective.

Tipul de problematici anxioase in care tehnica lucrului cu desenul sau modelarea animalelor ajuta la rezolvare si vindecare sunt:

·         anxietatea de separare

·         anxietate si frica de situatii specifice, fobii

·         fobie sociala

·         timiditate

·         impulsivitate

·         stima scazuta de sine

·         ADHD

·         stari depresive

·         dificultati de invatare

               qualdec9 qualdec10

Cadrul didactic, care cunoaste comportamentul copilului, poate sa propuna o poveste in care animalutul trebuia sa invete ceva greu ( pentru dificultati de invatare) sau in care parintii animalutului trebuiau sa plece sa gaseasca de mancare (pentru anxietatea de separare) etc.

Un alt instrument de lucru prin care adultul, educator sau cadru didactic ori consilier scolar poate identifica temerile copiilor ajutandu-i sa depaseasca anumite situatii si sa exprime cum se simte si de ce anume este speriat este cea in care se utilizeaza animale flexibile sau papusi flexibile, si poate fi jucat cu copii de varsta prescolara si chiar si cu liceeni. Poate fi utilizata la inceputul interactiunii, in grupuri, deoarece ajuta la dezvaluirea temerilor si starilor personale fara a produce disconfortul dezvaluirii si expunerii directe in fata celorlalti prin marturisiri si cuvinte.

Animalutele  (pot fi papusele, pisicute, catelusi, ursuleti, dinozauri, etc.) sunt impartite copiilor, apoi adultul spune copiilor sa isi cunoasca animalutul mai bine, sa-i puna un nume si sa-l aseze intr-o pozitie care sa arate cum este acest animal, ce fel de personalitate are.

           

Dupa un timp, fiecare copil prezinta animalutul sau, ce trasaturi are, ce ii place si ce nu ii place la el.

Apoi adultii pot cere tuturor copiilor sa indoaie si sa-si aseze animalutele intr-o pozitie care sa arate cum se simt animalutele spre exemplu:

·         astazi

·         cand sunt triste

·         cand sunt suparate, furioase

·         cum s-ar simti daca celelalte animalute le--ar supara, le-ar necaji

Dupa aceste solicitari, copiii pot fi invitati sa vorbeasca despre sentimentele animalutului lor, ceea ce ajuta copiii sa isi descrie sentimentele.

Copiii pot fi invitati sa faca o poveste in care animalutul lor trebuie sa se sescurce intr-o situatie dificila, sau cadrul didactic incepe o poveste si fiecare copil este invitat sa spuna cum a reusit animalutul sau sa rezolve sarcina din povestea respectiva, cum a procedat, ce ajutor a avut ( copilul trebuie lasat sa-si aleaga pentru ajutor un alt animal, daca doreste) . Acest tip de situatie poate ajuta cadrul didactic sa-si dea seama de situatiile de care se teme copilul si ce trasaturi are nevoie sa isi dezvolte.

                                      qualdec11

Intrucat anxietatea este inmagazinata la nivel corporal, notiunea de relaxare nu este specifica unui copil, acesta fiind in continua miscare si nefiind constient de legatura dintre mintea si corpul sau, neintelegand ca starile sale emotionale au legatura cu reactiile sale mai mult sau mai putin impulsive.

Pentru a ajuta copiii sa isi gestioneze anxietatea, impulsivitatea sau furia, in timpul orelor de activitati cu prescolarii si elevii, se recomanda anumite jocuri de relaxare. Acestea pot scadea tensiunea corporala a copilului anxios sau impulsiv inainte de ajunge sa manifeste un comportament exterior exploziv sau dezorganizat, ca reactii fizice neadevate generate de emotii puternice (frustrare, frica, suparare, etc.)

Una din activitatile preferate de copiii este jocul prin care pot face baloane de sapun.

   qualdec12

            Starile emotionale, cum sunt anxietatea si frustrarea implica multe reactii fizice, de aceea se recomanda  ca lucrul cu copiii, pentru o obtine stari de relaxare, sa fie tot cu activitati fizice. A face baloane de sapun este o activitate care implica multe simturi, iar a crea impreuna cu educatorul sau cadrul didactic solutia de sapun din materiale lipsite de toxicitate si chiar avnad diferite arome, preferate de catre copii, ceea ce poate creste incantarea si implicarea copiilor.

O prima activitate ar fi aceea prin care copiii sa sufle prin dispozitivul de format baloane de sapun si sa creeaze cate baloane doresc, pe care le pot apoi sparge, cat mai multe, cu degetele sau cu creioane, ori pot chiar sa-si foloseasca nasul pentru a sparge baloane.

Adevarata interventie asupra modificarii starii corporale a copilului incepe atunci cand cadrul didactic incepe sa dea anumite recomandari, spre exemplu:

·         sa sufle un singur balonas, cat de mare pot ei sa-l faca, moment in care copiii pot fi invatati sa respire profund, din burtica, si sa expire incet, controlat. Copiii, dupa ce invata acest mod de asufla balonase, pot fi invatati sa respire in acest mod, punandu-si mana pe abdomen sau pe piept si simtind cum se umple incet cu aer, in timp ce inspia, apoi se desumfla incet de aer in timp ce expira

·         copiilor li se poate explica atunci ca starile de frica sau de furie sunt acel mod in care se simt cand se tem de ceva sau sunt suparati si ca acela este un bun moment sa dea creierului lor mai mult oxigen, pentru ca atunci cand suntem infricosati sau suparati, plamanii nu respira prea bine. De asemenea, copiii stiu ca nu le place sa se comporte manios sau sa simta frica si vor dori sa previna aceste comportamente, de aceea vor avea dorinta de a invata cum sa se linisteasca singuri in acele situatii, prin exercitii de suflat baloane din ce in ce mai mari.

·         in timp ce invata sa faca baloane de sapun, copiiilor li se poate spune ca de fiecare data cand se simt infricosati sau agitati, ei pot sa-si aminteasca sa respire ca pentru baloanele de sapun, dar sa o faca de trei ori, concentrandu-se pe cum inspira sau expira aerul.

·         copiii mai mari pot face baloane care sa se lipeasca unele de altele precum o retea de balonase de sapun

 qualdec13

Tipurile de anxietati la care este utila tehnica de formare a baloanelor de sapun in scopul invatarii relaxarii corporale si alegaturii intre minte si corp sunt:

·         anxietate

·         agitatie

·         frica de examene

·         situatii in care trebuie sa aiba initiativa

·         fobie sociala

Se pot folosi materiale cum ar fi inele de plastic multiple pentru a face mai multe baloane de sapun concomitent, sarme indoite in diferite forme pentru a crea baloane de forme diferite, o bucata de sfoara inmuiata in solutie, care fluturat prin aer creaza baloane mari de sapun cat sa cuprinda silueta copilului in ele, se poate utiliza colorant alimentar in solutia de sapun.

O alta metoda prin care copiii invata ca sentimentele si emotiile lor negative, cum este anxietatea, il poate face pe un copil sa se simta impovarat, ,,tras in jos, este o activitate in care se folosesc ca materiale 5 baloane divers colorate si cinci pietre de diferite dimeniuni si greutati, mai mari sau mai mici, cat sa poata fi duse  in mana de catre copii.

Copiii beneficiaza prin a intelege care este legatura intre presiunea pe care o pun emotiile negative asupra corpului lor. Pentru aceasta copiii sunt invitati sa faca o lista cu 5 ganduri negative pe care le au.

Apoi adultii pot explica faptul ca gandurile frumoase pe care le avem ne ridica moralul si nefac sa ne simtim bine.Toti copiii pot sa faca o lista cu 5 ganduri frumoase, pozitive pe care le au.

Dupa ce termina lista, copiii sunt rugati sa dea fiecarui gand negativ o greutate si fiecarui gand pozitiv un balon.

Copiii pot sa ia asupra lor aceste greutati si sa se plimbe cu ele prin clas, pentru a intelege cum se pot simti incarcati daca se cramponeaza de gandurile negative. Apoi copilul poate lasa jos greutatile si poate vorbi despre cum se simte cand nu le mai cara cu el, decu cum i-ar fi daca ar renunta sa se mai gandeasca doar la lucrurile negative (spre exemplu, ca el ,,nu este suficient de bun”.

De asemenea, pot sa se plimbe prin clasa cu baloanele legate de mana, ca sa intelega cat de usor se poate simti corpul daca se gandeste la lucruri frumoase. Adultii pot discuta cu copilul despre ,,usurimea” acestor ganduri si cum il pot ajuta gandurile pozitive sa se simta bine.

                                                Bibliografie si resurse web

·         Kaduson, H. G, Schaeffer, Ch. (2015), 101 tehnici favorite ale terapiei prin joc, Bucuresti: Edit.Trei

·         Cum ne ȋnvăţăm copiii să vorbească despre emoţii şi sentimente, https://www.blogintandem.ro/cum-ne-invatam-copiii-sa-vorbeasca-despre-emotii-si-sentimente/

·         https://medium.com/@saniyabedi05/my-experience-with-art-therapy-2124afc9f2f7

·         https://www.hospicewellington.org/what-we-do/art-therapy

·         https://www.creativecounseling101.com/art-therapy-three-animals-technique.html