PARTENERIAT  EDUCAŢIONAL

INSTITUŢII  IMPLICATE  ÎN PROIECT:        

RESPONSABILI CU DERULAREA PROIECTULUI:

 

DENUMIREA PROIECTULUI: „EDUCAȚIA E ȘANSA TA!”

DOMENIUL ŞI TIPUL DE ACTIVITATE: Prevenirea şi intervenţia primară în cazul absenteismului şcolar; Conştientizarea elevilor cu privire la importanţa, complexitatea şi funcţiile şcolii şi la implicaţiile absenteismului şi ale abandonului şcolar.

TIPUL  PROIECTULUI: judeţean

TERMEN  DE  DERULARE: Anii şcolari .......................

ARGUMENT

Motto:

„Tinereţea este fericită tocmai pentru că are în faţa ei viitorul”.

Nikolai Gogol

Activităţile ce vor fi desfăşurate în cadrul acestui proiect vor urmări motivarea elevilor în vederea reducerii abandonului şcolar, prin sporirea creativităţii  şi prin  dezvoltarea competenţelor de comunicare, lingvistice, matematice, informatice, muzicale, artistice etc. Un elev implicat în propria educaţie va fi un elev motivat să îşi finalizeze studiile, de aceea, situaţiile de învăţare trebuie să fie legate de aspectele reale ale vieţii.

Profesorul are menirea să promoveze învăţarea eficientă, adică o învăţare activă, participativă şi creativă. De aceea şi noi încercăm, prin acest proiect, să-i implică activ, atât pe elevi, cât şi pe părinţii acestora, în diverse activităţi educative.

Scopul proiectului:

-          Conştientizarea elevilor cu privire la importanţa, complexitatea şi funcţiile şcolii şi la implicaţiile absenteismului şi ale abandonului şcolar. Formarea unui comportament responsabil ca elev într–o instituţie şcolară.

-          Prevenirea şi intervenţia primară în cazul absenteismului şcolar.

Obiective generale:

1. Identificarea principalelor motive ale absenteismului şcolar;

2. Dezvoltarea unei atitudini pozitive a elevilor faţă de şcoală;

3. Elevii să conştientizeze urmările negative ale absenteismului şcolar;

4. Elevii să fie capabili să identifice valorile, resursele importante furnizate de şcoală;

5. Reducerea absenţelor şcolare pe termen lung;

6. Identificarea surselor de stres şcolar;

7. Dezvoltarea stimei de sine a elevilor, construirea unei imagini de sine pozitivă prin autocunoaştere si dezvoltare personală;

8. Creşterea motivaţiei şcolare prin clarificarea scopurilor de lungă durată.

GRUPUL ŢINTĂ

- Elevii de la unitatățile școlare:

  RESURSE  UMANE: elevi; profesori; părinţi.

RESURSE MATERIALE: calculator, imprimantă, consumabile, aparat foto, diplome, panouri, pliante, reviste.

RESURSE  FINANCIARE: autofinanţare, sponsorizări.

Calendarul activităţilor

Nr.crt.

Activitatea

Modalităţi de realizare

Data

Responsabil/

Participanţi

1.

Cine şi de ce absentează?

C Identificarea elevilor cu absenţe multe;

C Înştiinţarea părinţilor cu privire la nr. de absenţe al copiilor;

C Monitorizarea strictă a absenţelor elevilor;

C Identificarea elevilor cu risc de abandon.

mai

Diriginţii/elevii claselor V-VIII, IX-XII

2.

Să ne cunoaștem mai bine !

C Schimb de vizite între elevii unităților școlare ;

C Ziua porților deschise

Mai-iunie

Diriginţii/elevii claselor V-VIII, IX-XII, conducerile unităților școlare

3.

Chestionar

C Aplicarea chestionarului pentru evaluarea riscului de abandon şcolar;

C Aplicarea chestionarului referi-tor la depistarea inteligenţelor multiple.

Septembrie 

Diriginţii/elevii claselor V-VIII, IX-XII

4.

Cine suntem noi ?

C Construirea elementelor de identitate ale colectivului : mascota clasei, motto-ul, imnul clasei, regulile clasei, responsa-bilităţi, calendarul zilelor de naştere, jurnalul clasei etc.

Octombrie-noiembrie

Diriginţii/elevii claselor V-VIII, IX-XII

5.

Părinţi implicaţi,

elevi motivaţi

C Activităţi comune părinţi-copii (confecţionare de felicitări şi ornamente de Crăciun).   Produsele realizate vor fi prezentate în cadrul unei expoziții realizate în fiecare unitate școlară.

Decembrie

Diriginţii/elevii claselor V-VIII, IX-XII

6.

Să inventăm o poveste!

C Activităţi de spargere a gheţii, de creştere a stimei de sine şi de comunicare interpersonală

Ianuarie

Diriginţii/elevii claselor V-VIII, IX-XII

7.

Să ne cunoaştem !

C Administrarea chestionarului pentru părinţi; Fişa părinţilor;

C Prezentare referat Educaţia în viaţa noastră;

C Realizare Posterul educaţiei - ce este educaţia şi roadele ei, cum se pot implica părinţii în activităţile educaţionale.

Martie

Diriginţii/elevii claselor V-VIII, IX-XII

8.

Motivaţia pentru educaţie 

C Activităţi prin care să argumen-teze importanţa motivaţiei pt. învăţare şi educaţie;

C Echipele primesc scurte studii de caz cu situaţii în care părinţii sprijină sau nu educaţia copiilor.

C Relaţia dintre şcoală şi familie din perspectiva celor şase întrebări motivaţionale: Ce? De ce? Cu cine? Când? Unde? Cum? Scurte dezbateri.

Mai

Diriginţii/elevii claselor V-VIII, IX-XII

Evaluarea proiectului:

Chestionare;

Expoziţie cu lucrări de artă plastică ale elevilor;

Afişe, pliante executate de elevi;

Fotoreportaj;

Jurnal de impresii.

Rezultate aşteptate:

   Reducerea absenţelor nemotivate şi a abandonului şcolar;

Promovarea unei atitudini responsabile ca elev într-o instituţie şi a unei atitudini pozitive faţă de şcoală;

Prevenirea absenteismului.

Diseminarea rezultatelor:

Amenajarea în şcoală, a unui spaţiu ce va conţine un panou cu rezultatele proiectului, imagini cu elevii din timpul sesiunilor de formare, desene, postere;

Mass-media locală;

Pagina de facebook şi site-urile unităților școlare.

ANEXE:
1. CHESTIONAR PENTRU EVALUAREA RISCULUI DE ABANDON ŞCOLAR

(chestionarul se adresează elevilor)

Vă rugăm să răspundeţi cu sinceritate la următoarele întrebări:


1. Sex. FEMININ_____ MASCULIN____

2. Locuieşti la : ORAŞ____ SAT/COMUNĂ____


3. Naţionalitatea: __________________________

4. Locuieşti cu : FAMILIA____ ALTE RUDE____ PLASAMENT____ SINGUR____

5. Părinţii au studii: FĂRĂ LICEU____ LICEU____ FACULTATE____

6. Ocupaţia părinţilor : TATA________________ MAMA__________________

7. Venitul familiei tale este :

mai puţin de 500 RON/LUNĂ____ mai puţin de 1000 RON/LUNĂ___mai puţin de 2000 RON/LUNĂ ___

8. Cât de mulţumit/ă eşti în general de :


a) rezultatele tale şcolare?

FOARTE MULŢUMIT____

MULŢUMIT____

CAM NEMULŢUMIT____

FOARTE NEMULŢUMIT____

b) de colegii tăi ?

FOARTE MULŢUMIT____

MULŢUMIT____

CAM NEMULŢUMIT____

FOARTE NEMULŢUMIT____

c) de profesorii tăi?

FOARTE MULŢUMIT____

MULŢUMIT____

CAM NEMULŢUMIT____

FOARTE NEMULŢUMIT____

d) de şcoală în general?

FOARTE MULŢUMIT____

MULŢUMIT____

CAM NEMULŢUMIT____

FOARTE NEMULŢUMIT____


9. Eşti de părere că :

a) Profesorii au o relaţie bună cu elevii : NU___ AŞA ŞI ASA___ DA____

b) Mă simt la şcoală ca într-o echipă: NU___ AŞA ŞI ASA___ DA____

c) Profesorii ne respectă opiniile: NU___ AŞA ŞI ASA___ DA____

d) Profesorii sunt interesaţi să avem rezultate bune la şcoală: NU___ AŞA ŞI ASA___ DA___

e) Sunt tratat corect în şcoală: NU___ AŞA ŞI ASA___ DA____

10. În ultimul an cât de des s-a întâmplat ca :


a) un coleg să vorbească urât de tine, sau să râdă de tine :

DES____ NU PREA DES___DELOC___

b)un coleg să nu vrea să fie prieten cu mine :

NU___ NU PREA DES___ DA____

c) să mă simt respins la şcoală :

NU___ NU PREA DES___ DA____

d) să simt că nu mai îmi place deloc la şcoală:

NU___ NU PREA DES___ DA____


11. Te gândeşti câteodată că vrei să faci altceva decât să mai vi la şcoală? DA___NU___

12. În ultimul semestru ai avut probleme legate de absenţe?

DA(notă scăzută la purtare)___ AŞA ŞI AŞA (am fost atenţionat)____NU____

13. Eşti de părere că materiile sunt interesante? DA___ AŞA ŞI AŞA___ DELOC___

14. Înveţi când ceva ţi se pare interesant? DA___NU___

15. Poţi să te concentrezi la ore sau la teme? DA____AŞA ŞI AŞA____NU___

16. În general îţi faci temele pentru acasă? DA___NU___

17. Îţi place la şcoală? DA___NU___

18. Ai avut probleme la şcoală în ultimul an?

a) bătăi cu colegii sau alţi elevi : DA___NU___

b) am fost prins că fumam sau am băut la şcoală: DA___NU___

c) am fost atenţionat de diriginte sau de director pentru comportament: DA___NU___

19. Îţi place mai mult să faci altceva decât să vii la şcoală? DA___NU___

20. Dacă la întrebarea anterioară ai răspuns DA : Ce altceva îţi place să faci mai mult decât să vii la şcoală?

 21. Ai avut probleme cu legea? DA___NU___

a) ai dosar penal ? DA___NU___

b) ai fost amendat ? DA___NU___

c) ai primit atenţionări ? DA___NU___

22. Te vezi terminând gimnaziul/liceul? DA___NU___

23. Dacă nu termini gimnaziul/liceul, te vezi :


a) muncind

b) făcând altceva _________________________

24.Ai prieteni care nu au terminat liceul ? DA___ (Câţi? ______) NU___

25. Familia ta este preocupată de rezultatele tale la şcoală ? DA___AŞA ŞI AŞA___NU___

26. Familia te incurajează să termini liceu? DA___AŞA ŞI AŞA___NU___

27. Simţi că nu faci faţă presiunilor de la şcoală? DES___ CĂTEODATA___NICIODATA__

28. Ţi-ai dori să faci altceva decât să vi la şcoală? DA___ NU___

29. Ai planuri să munceşti în timpul liceului? DA___NU___

30. Sunt oameni în jurul tău care cred că şcoala e pierdere de vreme? DA___AŞA ŞI AŞA ___NU

31. Ai prieteni mai în vârstă decât tine? DA, MULŢI___DA, CÂŢIVA ___UNUL___NICI UNUL ___

 32. Ai probleme de sănătate care ar putea să te împiedice să termini liceul? DA___NU___

33. Simţi câteodată că lecţiile sau temele sunt prea grele? DA___NU___

34. Poţi să îţi faci temele acasă fără să te ajute cineva? DA___NU____

35. Crezi că la şcoală nu găseşti înţelegere pentru problemele tale? DA___NU____

36. Crezi că o să îţi fie greu să mai faci naveta până la terminarea gimnaziului/liceului? DA___NU___


2. FIŞĂ DE MONITORIZARE A ELEVULUI AFLAT ÎN RISC DE ABANDON ŞCOLAR

Nume şi prenume…………………………………….

Vârsta………………..Clasa……………….

Cadru didactic responsabil:..........................................................

Data întocmirii fişei:................................................

Indicatorii observaţi activi la prima evaluare a copilului (bifaţi):

A. Numar mare de absenţe nemotivate

B. Situaţie familială dificilă

C. Probleme grave de sănătate şi/sau dizabilitate/handicap ale copilului

D. Antecedente de abandon şcolar în familia copilului

E. Dificultăţi majore de deplasare la şcoală

F. Dificultăţi de învăţare

Partea I: Explicitarea situaţiei specifice a copilului, la indiciatorii identificaţi activi

Indicator .......

Situaţia la data întocmirii fişei:

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

Alte aspecte relevante care nu au fost descrise în analiza indicatorilor

Comportament social

Ø  In clasă

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

Ø  In afara şcolii

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

Date şcolare (nivelul reuşitei şcolare):

Ø  Motivaţia pentru învăţare

....................................................................................................................................................................

Ø  Numar de corigenţe cu specificarea disciplinelor

.....................................................................................................................................................................

Ø  Discipline cu rezultate bune şi foarte bune

.....................................................................................................................................................................

Ø  Discipline cu rezultate scăzute

.....................................................................................................................................................................

Ø  Relaţia şcolii cu părinţii/ reprezentanţii legali

.....................................................................................................................................................................

Ø  Puncte forte

.....................................................................................................................................................................

Ø  Puncte slabe

........................................................................................................................................................................

Bibliografie:

1.         Băban, Adriana (coord.)- Consiliere educaţională. Ghid metodologic pentru orele de dirigenţie şi consiliere; Cluj- Napoca, 2001

2.         Bogorin, Veronica; Tudose, Ruxandra- Jocul de- a viaţa (exerciţii pentru orele de dirigenţie); Eikon, Cluj- Napoca, 2003

3.         Dumitru, Ion Al.- Consiliere psihopedagogică. Baze teoretice şi sugestii practice; Polirom, 2008

4.         Rotaru, Adriana- Consiliere şi orientare; Arves, Craiova, 2002

5.         Jigău Mihai (coord.)- Aria curriculară Consiliere şi orientare, Bucureşti, 2005

6.         Institul de Științe ale Educației, ,,Educație pentru toți și pentru fiecare”, București, 2015.