Monitorizarea respectării normelor de conduită

Comisia de etică şi integritate are competenţa de a putea cerceta salariaţii care încalcă prevederile codului de etică și conduită (Codul de etică și conduită este un document aprobat prin hotărârea Consiliului de Administrație al uității școlare, ce trebuie adus la cunoştinţa fiecărui angajat, pe bază de semnătură).

Comisia de etică elaborează Codul de etică și conduită al colegiului şi dezbate, propune şi promovează Consiliului Profesoral al colegiului spre aprobare, eventuale modificări sau amendamente ale Codului de etică și conduită.

 

Activitatea comisiei de etică se desfăşoară cu respectarea principiului confidenţialităţii, iar în acest sens se iau următoarele măsuri:

  1. Discuţiile sunt confidenţiale până la decizia finală.

  2. Sesizările sunt examinate într-o modalitate privată şi confidenţială, pentru a proteja identitatea persoanelor vizate, identitate care nu va fi divulgată până la găsirea unei soluţii oficiale. Reputaţia individuală poate fi atinsă prin inadvertenţă.

  3. Toate documentele aferente fiecărei sesizări se arhivează într-un dosar care are caracter confidenţial şi se păstrează la sediul colegiului cel puţin un an de la data soluţionării. La acest dosar vor avea acces numai membrii desemnaţi ai comisiei şi reprezentanţii legali ai părţilor.

  4. Dacă pe parcursul derulării procedurilor este necesară dezvăluirea identităţii reclamantului unor terţe persoane, acest lucru nu se va putea face decât cu acordul scris al acestuia. Dacă acesta refuză, iar din cauza acestui fapt ancheta nu mai poate continua, cazul va fi clasat.

  5. Toate documentele înregistrate la comisia de etică au caracter confidenţial, cu excepţia situaţiei în care părţile sunt de acord să renunţe la confidenţialitate.

Comisia de etică monitorizează respectării Codului de etică și conduită astfel:

a) primeşte sesizări şi reclamaţii privind situaţiile ce intră sub incidenţa Codului de etică și conduită și evaluează validitatea acestora;

b) organizează investigaţii, interviuri, audieri în scopul culegerii de date privitoare la cazurile care fac subiectul sesizării reclamaţiei;

c) după efectuarea investigaţiilor, interviurilor, audierilor şi pe baza rezultatelor acestora, realizează analiza cazului, ia decizii şi efectuează un raport de caz;

d) comunică raportul de caz şi propune eventuale recomandări sau sancţiuni directorului, care are obligaţia de a dispune, prin Decizie; monitorizează aplicarea sancţiunilor.

Comisia de etică întocmeşte un raport anual cu privire la situaţia din perspectiva respectării principiilor şi prevederilor Codului de etică. Raportul anual se înaintează conducerii colegiului. Raportul nu va conţine informaţii de identificare referitoare la cazurile nefinalizate, nedemonstrate, sesizările şi reclamaţiile respinse sau abaterile sancţionate cu avertisment.

Comisia de etică se întruneşte semestrial, în şedinţă ordinară şi ori de câte ori este nevoie, în şedinţe extraordinare. Comisia de etică se întruneşte în şedinţe extraordinare în termen de cel mult 15 zile de la înregistrarea unei sesizări/reclamaţii.

Convocarea Comisiei de etică se realizează la propunerea preşedintelui comisiei, în scris, cu 5 zile înainte de data întrunirii. Se va preciza data, ora şi locul întâlnirii.

În cadrul fiecărei şedinţe se încheie un proces - verbal, semnat de membrii prezenţi la şedinţă.

În cazul sesizărilor/reclamaţiilor urgente, cel puţin un membru al Comisiei de etică va trebui să preia cazul în regim de urgenţă;

Deciziile Comisiei de etică, inclusiv alegerea membrilor echipelor de analizare a cazurilor, aprobarea rapoartelor de caz şi a sancţiunilor, se iau cu votul majorităţii simple a membrilor prezenţi. Membrii Comisiei de etică au drept de vot deliberativ egal.

Evaluarea sesizărilor/reclamaţiilor, efectuarea anchetelor şi audierilor se realizează de către echipe de cel puţin trei membri numiţi de Comisie de etică în şedinţele acestuia.

Raportul de caz şi propunerile de sancţiuni sunt realizate de membrii echipei de analiză a cazului şi se aprobă în cadrul cvorumului;

Raportul final va conţine luările de poziţie ale celorlalţi membrii ai Comisiei de etică, dacă acestea există, fie individuale, fie sub forma unei poziţii comune;

Nici unul din membrii Comisiei nu poate fi împiedicat să facă parte din cvorum sau din echipele de anchetă, cu excepţia situaţiei în care cazul, anchetat îl pune într-un conflict de interese evident.

Procedura de rezolvare a sesizărilor/reclamaţiilor:

a. Primirea sesizării/reclamaţiei

- sesizările/reclamaţiile se depun în termen de cel mult şase luni de la evenimentele care constituie subiectul acestora;

- nu se acceptă pentru analiză sesizări/reclamaţii anonime;

- nu se acceptă reclamaţii din partea altor persoane decât a celor direct afectate;

- sesizările/reclamaţiile se primesc la secretariat, în plic închis şi sunt luate în evidenţă de secretarul Comisiei;

- plicurile închise se deschid numai de către preşedintele Comisiei de etică, sau un delegat al acestuia, în prezenţa membrilor comisiei.

- decizia cu privire la validitatea sesizării/reclamaţiei, respectiv la demararea analizei cazului, împreuna cu motivaţia acestei decizii, se comunică persoanei care a reclamat în termen de maximum 30 de zile de la depunere;

- sesizările/reclamaţiile se formulează în scris şi conţin cât mai multe date relevante privind identitatea celei sau celui care reclamă (inclusiv datele de contact), identitatea părţii acuzate de abatere, acţiunile imputate, locul şi data înfăptuirii acestora, eventualii martori, orice alte informaţii considerate relevante.

b. Notificarea părţii care face subiectul sesizări /reclamaţiei

- pe parcursul investigării cazului, partea reclamată va fi notificată despre primirea sesizării/reclamaţiei, în scopul de a formula o poziţie scrisă cu privire la faptele imputate. Comisia va preciza conţinutul sesizării / reclamaţiei, natura informaţiilor solicitate şi o va invita pe aceasta să-şi exprime eventualele obiecţii cu privire la capacitatea membrilor Comisiei de a judeca respectivul caz (conflicte de interese, etc);

- lipsa unei poziţii scrise şi, în general, lipsa de cooperare a reclamatului/ei nu vor împiedica derularea procedurilor ulterioare;

- în cazul în care partea reclamată recunoaşte faptele care i-au fost imputate în sesizare/reclamaţie, Comisia poate lua o decizie pe baza sesizării/reclamaţiei şi poziţiei scrise a părţii reclamate.

c. Investigarea cazului; colectarea datelor; audierea părţilor

- Pentru constatarea naturii faptelor imputate şi a măsurii în care acestea constituie abateri sau acte discutabile în sensul Codului de etică, Comisia va desfăşura o investigaţie, inclusiv prin intervievarea martorilor, audierea şi, dacă este necesar şi  dacă partea vătămată îşi dă consimţământul, confruntarea părţilor.

- După colectarea informaţiilor relevante, Comisia va solicita audierea separată a fiecăreia dintre părţi pentru a comunica informaţiile obţinute în urma investigaţiilor, pentru a le verifica şi pentru a obţine poziţia părţilor cu privire la acestea. In cazul în care întrevederea nu este posibilă, Comisia va comunica informaţiile în scris şi va solicita părţilor o poziţie scrisă.

- După audierea separată a părţilor, Comisia poate propune confruntarea directă a acestora. Confruntarea părţilor are loc numai dacă se obţine consimţământul părţii vătămate şi în cazul în care se consideră că aceasta este necesară pentru evoluţia analizei cazului respectiv.

- Comunicarea cu părţile

- Pe tot parcursul investigaţiei, Comisia poate solicita părţilor, în scris sau verbal, informaţii sau lămuriri cu privire la detaliile cazului.

d. Raportul Comisiei

- Comisia va întocmi raportul, pe baza datelor colectate şi a audierilor/confruntării părţilor, în decursul unei perioade de maximum 60 de zile de la data acceptării formale a începerii investigării cazului, cu excepţia situaţiilor de urgenţă.

- Înainte de comunicarea raportului, o copie a acestuia va fi transmisă fiecăreia dintre părţi, cărora li se va solicita o opinie cu privire la conţinutul său. În funcţie de răspunsul părţilor, Comisia va putea opera modificări asupra raportului, sau îl va comunica fără modificări organismelor şi persoanelor relevante.

- Raportul de caz va conţine o constatare cu privire la natura şi veridicitatea faptelor imputate şi a altor fapte relevante, constatare motivată pe baza probelor obţinute în urma investigaţiei. În raportul de caz, Comisia de etică va formula o concluzie referitoare la măsura în care faptele semnalate constituie sau nu o încălcare a Codului de etică şi, dacă este cazul, va propune o sancţiune adecvată.

- Raportul final de caz va fi transmis părţilor şi Consiliului Profesoral, care va decide.

e. Recurs

- Reclamantul/a şi reclamatul/a pot contesta deciziile Comisiei, în termen de maximum 15 de zile de la comunicarea acestora, la Consiliul de administratie al colegiului.